Wat is er nieuw

paaipukkels of witte stip ??

• Onderwerp starter Onderwerp starter valleke
  • Startdatum Startdatum
V

valleke

Guest
Hallo,

Sinds gisteren een nieuwe bewoner in ons aquarium aquatlantis .
hebben we er overduidelijk een knappe man bij , of is dit witte stip ???
Het zit enkel vooral op de kop en rond de ogen en op de vinnen ...

Ik twijfel , en vooral nu we superblij zijn met ons nestje borstelneusjes , paniek dat er iets zou uitbreken ...
Alvast bedankt voor een reactie op voorhand .
IMG_0776.JPG moor.JPG
IMG_0779.JPG moor.JPG
IMG_0780.JPG moor.JPG
IMG_0782.JPG moor.JPG

Die knapheid heeft ie van @jessicapilon helemaal 2e Foto.
Maar ff alle gekheid op een stokje @michelle1 weet hier alles van.

@Ancistruz vandaar die knapheid , en dat is hij hoor 🙂
Bedankt voor de doorverwijzing , @michelle1 heeft me al eens goed geholpen met haar advies .
Hopelijk heb ik overlevers tussen mijn kleine ancistruz kleintjes

Tjaa beetje moeilijk te zien die foto s kun je close up maken van rug met rugvin en staart? zijkant vis. Je heb geen zandbodem?

Stip vermenigvuldigd zich erg snel. Wat je even kunt doen na de foto s plaatsen even een zoutbadje geven. Zijn meer opties maar dit is even om het wellicht eraf te krijgen omdat hij nog niet vol zit of in ieder geval het niet explosief te laten groeien op de vis.

Emmertje, maatbeker en water in emmertje met maatbeker uit aquarium scheppen. Klein visje is liter of 4/5 zat als hij maar onder water past. Zout zonder jodium. 30 gram per liter water oplossen, met garde roeren. Dus 5 liter heb je 150 gram nodig. Vis met bakje met water en al er uit scheppen. Niet op hem jagen gewoon bakje laten zakken in zijn buurt komt vanzelf kijken en dan schep je hem eruit. Bakje naast emmer en dan visje met de hand van onder in zoute water zetten. Visje 3 minuten in zout. Kijken of hij bek en kieuwen blijft bewegen. Even aanraken moet hij reageren anders eruit. Klaar dan weer visje met de hand in emmertje aquarium water en naar aquarium brengen. Emmertje laten zakken en vis met hand in water opvangen en even baantje op de hand trekken met hem of kop bij filter uitlaat houden. Kieuwen moeten door spoelen.

Zout zonder jodium. Ik gebruik van die zakken salina zout bij jumbo en Linders, daar weet ik zeker te krijgen.

Goed de rest in de gaten houden. Zie je de zoutkorreltjes, zoals stip eruit ziet, bij andere vissen ontstaan of meer op de nu aangetaste zal je medicatie moeten gebruiken.

5 dagen lang iedere dag 1 badje. beetje om de 24 uur.

Gezien 450 liter aquarium zou ik een fles manacil van manaus kopen/bestellen. Zal je niet in iedere LFS kunnen kopen. Dit is een vrij mild middel voor je vissen en geen geklooi dat het je filter bacterieen aantast. Is wat duurdere fles maar 450 liter moet je ws meerdere verpakkingen ander middel kopen. Altijd handig om in huis te hebben. Is voor meerdere huidparasieten.

Je zult de volle aangerade dagen moeten doseren omdat je koud water heb en de net geboren stip niet dood, je moet deze ook treffen als ze tot leven komen. Ze komen sneller tot leven in warm water. Maar je kunt niet je aquarium van 21 graden in korte tijd omhoog gooien.

Nu natuurlijk de vraag of je baby zuignap vissen hier tegen kunnen. Geen flauw idee...... Je zou deze wellicht apart kunnen zetten en dan duimen dat ze geen last van de stip zullen krijgen.

Wellicht red je het met het zout en kom je er genadig van af maar als je zie dat er meer stippen op het visje komen of collega s zul je helaas moeten ingrijpen. Ga echt niet te lang wachten in de hoop dat het zout het gaat oplossen. Als je vermeerdering zie handelen!!

Succes

Paai pukkels is vaak op de kieuwdeksels en een rij op de borstvinnen. Maar jonge sluiertjes vertonen dit nog niet. Witte plekjes op de kop is wen groei. Die stippen op de rugvin is niet normaal.

Ik kan niet in zoomen op je fotos, kun je grote foto plaatsen, volgens mij kun je grote bepalen bij plaatsen. Ik weet niet precies hoe dit zit. Bij sommige fotos die geplaatst zijn kan ik op bepaalde delen van foto inzoomen maar dat gaat bij deze niet.

3C05B497-1B68-4915-9159-6952F248ED87.jpeg
90DF1225-3E84-453C-93D9-7808B72F2E08.jpeg
7B3F0132-1C60-4A2E-9D8A-E96EC2DDA44E.jpeg
9E2E9200-F431-4CF2-A19B-70C0625446D0.png

60FF2C48-D76E-4CE5-A9DC-94BF1425E345.jpeg

67664DA0-3E41-453B-89A9-ADAAEAE52564.png

WoW wederom dank voor de mooie uitleg . Hopelijk zijn deze foto’s wat duidelijker . Hopelijk niet erg . Is de andere vis weer toppie en weer in topconditie , hebben we weer een nieuwe zorg . Stom dat ik het in de winkel niet zag . Ik wacht nog even je visie af .

Alleen op de onderste foto is het wat duidelijk. Lijkt toch wel op stip maar is nog erg weinig. Start zsm met zoutbadjes. Kijken of je het nog kunt weg krijgen daar mee. In winkel kan hij/zij het niet hebben gehad. Door transport en overwennen teveel stress kan trigger zijn. Koude verversing bij sluiers ook trigger voor stip.

Als je budget heb bestel de fles manacil want dit duurt even voordat je in huis heb. geen week wachten op bezorging!! Als stip is en zout gaat niet helpen gaat dit heel snel verspreiden en dan wat in huis hebben is wel handig. Als zich al heeft verspreid en je moet dagen wachten op levering dan misschien te laat voor sommige.

Verversen goed bij bodem afhevelen. Waaieren, planten ook uitwaaieren dan afhevelen. Ingekapselde stip gaat dan zweven en hevel je dan riool in. Duurt een par dagen omdat je koud water heb voordat ingekapselde zich op vis nestelen dus je heb even tijd. Zou elke dag even een emmer of twee van de bodem afhevelen.

Toppie , ga ik alvast bestellen . Ik stuur morgen een update . Thx

Succes!!!

leesvoer voor je. Zijn dus geen net geboren stip maar de volwassen stip die zich inkapseld. Maakt verder weinig uit maar die moet je dus ook dood krijgen. Geeft je wat inzicht hoe en wat.

Ichthyophthyrius multifi liis (Ich, witte stip) Deze visparasiet is herkenbaar aan de witte bolletjes (stippen) op de huid. Ichthyophthyrius komt voor bij alle vissoorten, zowel in koud als in warm water. Warmwatervissen kunnen bij grote aantallen parasieten massale sterfte vertonen. Niet iedere vissoort is even gevoelig. In het jonge stadium is de parasiet klein en bevindt zich in de huid van de vis. Pas bij een grootte van 0,2 tot 1 millimeter zijn de parasieten met het blote oog te zien. Ook kunnen de kieuwen van de vis zijn aangetast zonder zichtbare stippen op de huid. De ontwikkelingscyclus van de parasiet is sterk afhankelijk van de watertemperatuur. Bij 28 graden Celcius duurt de cyclus drie tot zeven dagen, bij 18 graden veertien tot eenentwintig dagen. Een deel van de levenscyclus van I. multifi liis speelt zich af onder de huid van de visgastheer. De volwassen parasiet (0,2 tot 0,5 millimeter groot) heeft een rond tot ovaalvormig lichaam dat rondom bedekt is met rijen trilharen (ciliën), die zorgen voor een draaiende voortbeweging. In het lichaam ligt verder een typische grote, licht gekleurde, hoefi jzervormige kern, samen met meerdere vacuolen. De parasiet ligt in de slijmhuid van de vis (epidermis), waar hij zich voedt met celmateriaal van de gastheer. Door de voortdurende draaiende beweging raakt de huid geïrriteerd en vindt er extra slijmvorming plaats. Als I. multifi liis volwassen is geworden (en dat kan al na vier dagen het geval zijn), breekt hij door de huid van de vis heen en verlaat zijn gastheer. De vrijzwemmende parasiet zwemt vervolgens naar de bodem en hecht zich aan planten en bodemmateriaal, waar hij zich inkapselt. In de parasiet vinden nu meerdere celdelingen plaats. Op deze manier kunnen in korte tijd veel ciliosporen (18 tot 22 micrometer) vrijkomen. Deze sporen zwemmen naar een gastheervis, boren zich door de huid en kapselen zich in. Als de sporen bij een watertemperatuur van 24 tot 26 graden Celcius niet binnen 48 uur een gastheer hebben gevonden, gaan zij dood. De vis reageert op de inkapseling van de sporen met de vorming van extra slijm. De cyclus is nu rond. Alleen de vrijzwemmende parasieten zijn met medicijnen te bestrijden. De andere vormen zijn in slijm ingekapseld of kleven als een cyste aan planten en bodemmateriaal.

Hallo , even tijd voor een update . Was dus inderdaad overduidelijk witstip . Dankzij tips van zoutbehandeling en medicijnen is onze zwarte moor weer toppie en gelukkig in zijn nieuwe bak .
Echter dat was het goede nieuws . Mijn oudste exemplaar kreeg opnieuw infectie aan zijn staartvinnen met bloeddoorlopen aders en rafeling . @Michelle 1 hetzelfde wat ik je een goeie maand geleden gepost heb . Dan deze behandeld ( op advies van mijn aquarist de vinnen laten bijknippen , en heb de indruk dat ook onze koning van de bak aan het herstellen is . Er komt een wit randje rond de vinnen en het bloed is weg . Onze kleinste hemelkijker heeft dit alles jammergenoeg niet overleefd , en vrees dat ons nestje borstelneuzen ook dood zijn . Waterwaardes lijken ok , maar te zien dat vissen nog niet op hun plooi zijn .

Kan er nu nog witte stip in het aquarium zitten die leeft , of niet . Op de vissen zelf zie ik denk ik niks meer ??

Bedoelde @michelle1 . Thx voor alle goede raad

Ben op vakantie dus even kort met telefoon. Erg jammer van de sterf gevallen. Vinrot is bacterieel. Kijk even op forum naar andere pist van me. Staan er zat je heb dan bactopur direct nodig. In ieder aquarium allerlei ziektes stip ook altijd in aquarium maar als vis gezond is geen last van zie je geen stipjes op vis dan hoef je niet te behandelen. Vis verzwakt door vinrot/bacterieel en dan vol ander gespuis. Eerst de vinrot oplossen . Staart knippen is dat genezen maar bacterieel zit vaak door hele lichaam.

Hoe is het nu? Ben weer thuis en zag dat je de bactopur al had gebruikt. Wellicht iets te kort gebruikt. Zag al dat ik je niet had verteld de kuur beter iets langer dan een week te doen. Als je weer met de bactopur bezig ben hou dan langer aan dan een week. beter in 1 keer goed dan dat het weer terug komt. Ook verversen tussendoor en bijdoseren. Na de kuur ook veel grote verversing blijven doen. Vinrot soms erg moeilijk te bestrijden. Hoop dat hij inmiddels is opgeknapt

Hallo , hopelijk leuke reis gehad !!! Zijn staart lijkt me mooi aan het genezen . De kuur heb ik doorgezet na het knippen van de vinnen . Vandaag weer over kool gefilterd . Alleen , hij ziet er veel beter uit , maar hij is veel lustelozer . Hij ligt veel neer op de bodem en vin ligt vaak plat . De andere 4 doen het prima.Wat denk je , kan je ook niet teveel medicijnen geven , en moet ik nog doorgaan of beter herbeginnen .

.
IMG_0865.JPG
IMG_0866.JPG
IMG_0867.JPG
IMG_0868.JPG
IMG_0874.jpg
IMG_0875.jpg
IMG_0884.JPG
IMG_0886.JPG
Hierbij enkele foto's , alsook van de andere sterren in de bak .

Als je zie dat de staart weer aangroeit/niet meer weg rafelt is het beter om te stoppen met de kuur. Heeft nu heel wat achter de rug en zal weer moeten aan sterken. Even een paar weken meerdere flinke grote verversingen doen. Kan beste zoveel mogelijk verversen en dan goed bij bodem afhevelen. Zo voorkom je groei van ellende en zal hem bij genezing ten goede komen. Als kool eruit is. Bij lfs heb je ook diverse vitamine dingen fishtamin en nog veel meer. Dit doe je op voer even laten intrekken en dat geven. Sterken ze weer aan. Alle medicatie heeft weer gevolgen voor immuun systeem dus die moet weer omhoog zodat hij sterk word zodat hij zelf weer ellende kan afweren/

Mooie visjes hoor :smitten:

Heeft die oranje vis nu z on dik oog? Of ligt dit aan foto?

Super , ik hou hem in de gaten , mijn koning van de bak . en de oranje is een pomponsluier. Dat is zijn pomponnetje op de foto .verversingen zal ik doen en vandaag optima toegevoegd .

Pom pomn aah ik schrok al dat ik dat rare oog zag :br: Wilde niet meteen paniek zaaien. Die kleine fotos is moeilijk te zien wat het precies is. Nou succes en ik hoop dat je nu even rustig van je mooie sluiers kunt gaan genieten :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan