paar vraagjes


B

Bas Eindhoven

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier, ik ben Bas en kom uit Eindhoven.

Gister ben ik begonnen met 10 vuurgarnalen in mijn
nano bakje. (fluval chi 40)

Ik heb een paar vraagjes,
de garnaaltjes zijn nog erg klein moet ik speciaal
voer voor ze kopen nu ze nog zo klein zijn?
of zijn groenten en etc ook goed?

Mijn tweede vraag gaat over de temperatuur,
Ik heb er nu geen verwarming in zitten.
Ik heb er wel 1, maar die maakt mijn bakje meteen
26 graden, wat is dan beter? geen of 26.

en klopt het dat ze garnaaltjes 's avonds actiever zijn
dan overdag? of beginnen ze aan hun nieuwe omgeving te wennen?

groetjes Bas
 
Welkom op het forum, Bas.
 
Welkom
Temperatuur licht vooral aan hoe warm het is zonder? Is het 16 graden zoals hier zou ik het wel doen, is het 19 tot 22 graden is het niet noodzakelijk.
Speciaal voer hoefd niet. Als je tabletjes voert kan je ze een klein beetje verkruimelen, maar dit hoeft niet. Je kan volwassen vuurtjes ook komkommer voeren, is ook groot.
De wafels worden door het water zachter
 
nu is het wel 18/19 graden, maar als vannacht de verwarming uit is daalt het waarschijnlijk wel een aantal graden.
ideaal zou dus een instelbaar verwarmings element aanschaffen zijn? of kan 26 ook goed?
 
Constant 26 graden is aan de hoge kant voor de vuurtjes hoor en kan je beter niks gebruiken of inderdaad een verstelbare kopen.
 
mijn garnaaltjes zijn erg rustig, en zitten vooral verstopt, is dit normaal gedrag voor kleine vuurgarnaaltjes?
ik heb ook ergens een schaaltje gevonden denk ik, of het is een dode garnaal.

gister een stukje wortel erin gegooid, maar daar komen ze niet op af. die haal ik er zo dus maar weer uit.
 
Kan aan temperatuur liggen.
Heb je genoeg verstopplekken?
 
WElkom Bas, gelijk de hamvraag.


Gister ben ik begonnen met 10 vuurgarnalen in mijn
nano bakje. (fluval chi 40)!!! ZEG JIJ.

Heb je het bakje ingedraait?
Een aquarium draait normaal 3 weken in.
Jouw garnalen bakje is dat ook.
Ook 3 weken indraaien.
 
Dat kan een vervelling zijn hoor Bas. Ik zou zoals Seabait al aangeeft dan wel 1 erin kopen want anders wordt het wel een beetje koud voor ze.
Ik denk dat ze nog een beetje moeten wennen, maar in de regel gaat dit echt wel snel.
Ik zag geen verschil in de activiteit hoor wanneer het avond werd.

Welkom overigens.
 
Vuurgarnalen zijn ook heel taai wat temperatuur betreft,normaal horen garnalen zo goed als altijd lekker rond te scharrelen naar voedsel dus als ze meer verstopt zitten zal dit waarschijnlijk een teken zijn dat er iets niet in de haak is.

Je hebt geen vissen die ze lastig vallen dus dat is het iig niet,wat zijn de waterwaarden?
 
's avonds is de bak opgewarmd omdat de verwarming in huis dan aanstaat, zou dus inderdaad temperatuur kunnen zijn.
mijn bak is zeker goed ingedraaid, had er hiervoor guppen inzitten.

verwarming aanschaffen dus!!
 
waterwaarde testjes heb ik nooit gebruik van gemaakt aangezien ik altijd
makkelijke visjes als guppen, platy's en danio's gehouden heb. ging altijd goed,
voor garnalen wel handig dus?

zo maar even langs de speciaalzaak dan


welke testen zijn echt nodig voor garnalen?
wil het liefst niet teveel uitgeven.
 
Tja wat is nodig he. Ligt er ook een beetje aan wat je eisen zijn.
Nitriet vind ik wel van belang soms, en vooral na de opstart handig om af en toe te kunnen meten.
ph/kh zijn ook wel handig verder. Vuurtjes zijn erg gemakkelijk en die kunnen op vele waarden worden gehouden.
Dus dat scheelt wel weer denk ik.

Ik zou wel een verwarming erin kopen hoor.
 
heb nu ook al 3 vellen zien liggen!
verveld het zelfde nest ook rond dezelfde tijd?
 
Nee hoor dat is niet zo. Maar als ik andere garnalen kocht dan zag ik meetal ook vlak erna een paar velletjes hoor. Dat is heel normaal en hoe ouder ze worden des te minder snel ze vervellen. Kleine garnalen vervellen gewoon wat vaker nog.
 
Voor dat je van alles koopt zou je ook eerst met een thermometer kunnen kijken wat de temperatuur overdag en in de ochtend is na een hele nacht bv.

Watertestjes zijn makkelijk maar niet noodzakelijk,als de boel in balans is en je ververst 1 keer per week dezelfde hoeveelheid zonder dingen in de bak te veranderen zal het gewoon altijd goed zijn.
 
het water is nu iets meer dan 19 graden,
zo nu en dan zie ik er wel 1 zwemmen.
heb er nu ook al 2 wortel zien eten.
vanavond en morgen ochtend ga ik weer temperaturen.

helemaal onder aan mijn bak zit wat alg, van die groen bruinige.
is dit schadelijk voor de garnalen? en hoe krijg ik het weg in dat geval


update:

er is nu duidelijk movement in de bak ja.
ze zitten op de vervellingen en op de wortel en af en toe zwemt er een naar boven.

een aantal hebben ook al een stuk roderen kleur nu,
waarschijnlijk door het vervellen.
 
Ik denk dat ze nog even moesten wennen. Mijn vuurtjes waren ook eerst een paar dagen verstopt. En vervellen doen ze bij mij meestal na een waterwissel.

Zit de alg op de ruit? Dit kun je weg krijgen door met een oude (pin) pas te schrapen of je kunt er filterwatten voor gebruiken. Maar volgens mij is het niet schadelijk.
 
op de ruit alleen ja,
ben nog ff voorzichtig met in de bak rommelen.
laat het nog een paar dagen zo dan
 
Rodere kleur kan idd komen door vervellen.
Maar meestal verliezen ze ook wel een beetje kleur door stress van het overzetten.

Eten doen ze ook niet altijd als ze net zijn verplaatst. Ze moeten gewoon even wennen.
 
de meeste zijn nu lekker aan het rond scharrelen
super leuke beestjes!

hoop dat het er snel meer worden, maar zoals ik veel lees komt dat wel goed.

thanks allemaal voor de tips
 
mooi, als ze eenmaal gaan, dan gaan ze ook echt qua kweken.
 
ik ben nu 4/5 dagen verder met mijn garnaaltjes,
ze doen het allemaal nog en worden steeds actiever.

ik vraag me alleen af of ze wel eten,
ik heb er een stukje wortel in gehad niet veel op zien zitten.
net een stukje komkommer erin gelegd ze komen er niet op af.

kan het zijn dat ze nog genoeg voeding op de bodem vinden van de vorige bewoners?
en algen
 
Dat kan zeker,wel oppassen met grote stukken eten dat je dit niet te lang in de bak laat zitten.
Heb je ook gewoon garnalenvoer?
 
nee nog niet, is dat aan te raden?

stukken voer maximaal 6 uur erin laten las ik ergens
ben jij het daarmee eens?
 
Meestal worden korrels als standaard voer gebruikt en de andere dingen af en toe voor de afwisseling.

Je kan ook kleinere stukjes gebruiken wat ze na een halve dag op hebben bv.
 
Garnalenvoer kost 10 euro en heb je een potje van 250ml daar doe je ongeveer 6-8 maanden mee als je 50 garnalen hebt.

Meer als dat hebben ze niet nodig, af en toe afwisselen met iets anders is leuk voor ze.
 
Martin vd V zei:
Garnalenvoer kost 10 euro en heb je een potje van 250ml daar doe je ongeveer 6-8 maanden mee als je 50 garnalen hebt.

Meer als dat hebben ze niet nodig, af en toe afwisselen met iets anders is leuk voor ze.

Ik verbruik veel minder.
Hangt er ook natuulijk vanaf hoe veel eten er op de bodem ligt he, plantenresten en zo.
Ze snoepen ook mee van visvoer.
 
hmm, net een dode gevonden.
wel lastig dat ik nu mijn water niet kan testen
moet ik toch maar overwegen om het aan te schaffen
 

Terug
Bovenaan