paarse appeltjes


K

kimmy341

Guest
sinds een paar weken heb ik 5 paarse appelslakken met een gele voet en 5 met een paarse voet de grootste zijn al bijna 4 cm de andere rond de 2 en 3 cm.

alleen sinds een tijdje zien hun huisjes er een beetje vreemd uit en mensen zeggen dat ik er calcium in de bak moet doen maar is daar nog een speciale van die ik moet kopen? en of het niet schadelijk is voor mijn garnaaltjes en baby guppen.

verder weet ik dat het lang kan duren voordat je eitjes hebt. ook omdat het een man of een vrouw is maar op internet staat dat het wel mogelijk is om ze te onderscheiden maar niet hoe je dat dan kan.

en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch wat meer willen gaan voortplanten.

verder zou ik graag nog verdere informatie willen weten

groetjes
 
Als het water te zacht is,(zuur) vergaan de slakkenhuizen. lossen op.
Hang er 1 of 2 sepia in het water,dan schrapen ze daar de kalk af.(calcium).

En het voortplanten,moeten ze zelf doen.
De eieren zetten ze boven water af.
Dus heb je een open,of dichte bak?

www.applesnail.net/content/multi_languages/dutch.htm
 
Ik heb ook diverse appelslakken en de waarden zijn:
ph 6.65
kh 5

Hier heb ik geen problemen met de huisjes op deze waarden. Je kan zoals Bertus al zegt Sepia erin doen en dat is verder niet schadelijk hoor.
Ook zul je gewoon moeten wachten of en wanneer ze eitjes gaan afzetten. Hou er rekening mee dat dit honderden eitjes kunnen zijn. Na het uitkomen ziet je bak zwart van de kleine jonge appeltjes.
 
Hardheid

Het drinkwater dat Evides levert is op de meeste plaatsen rond de 8,5 graden Duitse hardheid. Dit betekent dat het drinkwater 'zacht tot gemiddeld hard' is en weinig kalkaanslag veroorzaakt. Zo hoeft u maar een klein beetje (af)wasmiddel te doseren voor een effectief resultaat. Op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee is het drinkwater hard, tussen de 14 en 16 graden Duitse hardheid. De kalk in de duinen is hiervan de oorzaak. Bekijk de kaart van de hardheid van het drinkwater in het voorzieningsgebied.
 
Lossen de huisjes dan echt op ?:O

waar kan ik dat sepia halen? Want dat wil ik dan wel gelijk gebruiken. Hoe hoog of laag mogen de waardesnworden. Mijn ph is 8,5. Maar ik gebruik wel speciaal spul als ik het water ververs zodat niet de schadelijke stoffen in de bak komen.
 
Sepia kan je gewoon in de dierenwinkel halen, zijn die witte ovale schijven en zullen op de vogelafdeling te vinden zijn.
 

Terug
Bovenaan