Wat is er nieuw

Paastak in aquarium/vijver

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Er staat hier een paastak (Salix matsudana geloof ik) wortel te schieten. Kan ik deze zonder gevaar voor de vissen in mijn binnenvijver plaatsen? Ik heb er weleens van gehoord dat (levende) wilgentakken in aquaria en vijvers gebruikt worden. Iemand ervaring mee?

H� ben ik wel benieuwd naar. Heb ook meerdere keren gelezen dat mensen wilgentakken in hun bak hadden.Na eigen zeggen hadden ze een positieve ervaring (lees: in ieder geval geen dode vissen).Heb mezelf al een jaar voorgenomen om het eens te proberen, maar was er nog niet van gekomen.

Ben benieuwd. Want ik vind wilgentakken wel erg mooi vanwege de kronkels.

Mij gaat het vooral om de filterende eigenschappen van zo'n tak (meer informatie daarover is ook welkom) en ik ben ook wel erg benieuwd naar hoe zoiets binnen groeit en eruit gaat zien.

Ik denk niet dat het kwaad kan, maar voor de zekerheid toch even vragen. 🙂

Ik heb een pagina gevonden met veel algemene informatie over wilgen. Ze worden blijkbaar gebruikt voor waterzuivering, dus dat is joepie.

Misschien heb jij er ook wat aan visstisck: http://tcpermaculture.com/site/2013/11/ ... ts-willow/

Verwacht er niet te veel van hoor 😛
Maar wel leuk extraatje 😀

Ikke al uitgetest met de knotwilgen, krijg je mooie haagjes van in je vijver .
Wortelgestel van die takken (horizontaal) immens en om die reden ook uiteindelijk ook weer uit de vijver gejopt .
Zeker leuk om te testen . De takken zitten vol met verborgen knopen en daar komen dus overal wortels uit .

Kijk eens aan. Als moeders klaar is met de takken zal ik er eens ��n in m'n vijvertje zetten. Eerst met de wortels los in het water en later in een mandje zetten of is het tweede niet nodig? De wortels zijn nu een cm. of 3 lang.

Jones zei:
Kijk eens aan. Als moeders klaar is met de takken zal ik er eens ��n in m'n vijvertje [color:#FF0000]LEGGEN[/color]. Eerst met de wortels los in het water en later in een mandje zetten of is het tweede niet nodig? De wortels zijn nu een cm. of 3 lang.

Gewoon een tak erin drijvend op het water . Wortels heb je niet nodig , enkel een tak , de rest komt vanzelf .
Natuurlijke zonnewering , badplaats voor vogels , noem maar op .
De wortels komen binnen de 2 a 3 weken .

Ikzelf had er vlechtwerk van gemaakt , dus eigenlijk een drijvend vlot . Zo 3 van een 2 meter op 50 .

Het is voor m'n binnenvijvertje van 600l. Dus het mag niet teveel ruimte innemen.

Als je een tak op het oppervlak legt, gaat er dan ook wat boven water groeien?

Ja , natuurlijk , dat wordt een mooi dicht haagje van 30cm a 40cm .
Voor een binnenvijver zou ik zoiets niet doen , het zijn bomen , die zet je niet binnen .
Binnenvijver ben je aangewezen op de gangbare aquariumplanten .

Johan van Boer zoekt vrouw uit Denemarken in 2013. Liet ooit zien in een aflevering dat zijn riolering uit kwam op een wilgen moerrasje met grote wilgen. Als natuurlijke afbreker van afvalstoffen.

Dit is in Nederland ondenkbaar denk ik.

Ja, deze takken of bomen groeien ontzettend snel, dus veel voeding- oftewel afvalstoffen nodig.
Ik kreeg bijv van iemand een leuke tak voor in de tuin en nu staat er zo'n drie jaar later al een aardig boompje van zo'n meter of vier. Zit zelfs al een tijdje te twijfelen om 'm weg te halen of flink snoeien omdat die zo groot wordt. Die foto van zo'n boom op de site die Jones plaatste, schrik ik eigenlijk wel van, moet zo'n gigantische boom eigenlijk niet in m'n tuin hebben.

Maar vind het wel een geweldig idee om die takken in de vijver te leggen. Zeker nu omdat de waterplanten nog niet zo hard groeien. Had daar nog niet eerder aan gedacht, goed idee, zal het hier ook eens uitproberen. :thumbs:

@ Panchax: Zaag de top eruit en verwijder alle takken. Bij de zaagwond van de top zullen veel nieuwe takken komen. En deze verwijder je elke winter weer. Zo krijg je een knotwilg. Dit kan nog net. Al zou ik zelf liever wachten tot volgend jaar begin Maart.

Botia bedankt voor je advies! Ik denk dat ik ook alvast de toppen weg zal zagen. Weet niet precies welke soort het is, maar groeit dus wel erg hard. Hij moet ook niet te groot worden, ben bang dat die een keer om zal waaien want het stormt hier soms nogal hrad. Prachtige bomen maar kan 'm dus beter als knotwilg houden ipv uit te laten groeien.

Sorry Jones dat ik een beetje off-topic ging, maar goed idee wel. 🙂

Geen probleem hoor. 😉

Afvalstoffen zijn er genoeg in mijn binnenvijvertje met 8 sluiers, dus het zou juist mooi zijn als zo'n wilgentak daar wat mee kan helpen.

Ik ben benieuwd hoe zoiets het binnen doet. Doet 'ie het niet, dan gooi ik 'm weg, wordt 'ie te groot dan gooi ik 'm weg. Ik ben hoe dan ook een ervaring rijker. Ik heb kalmoes in het vijvertje als oeverplant en dat doet het prima binnen. M'n Japanse holpijp is helaas wel afgestorven.

Heb je een foto van je wilg? Ws weet ik wel welke het is.

Bomen zijn ook een interesse van mij.

De mijne ook! 😀

Mooie site Botia! Ik ben fan van oude bomen dus wat dat betreft een schot in de roos! 😀

Dan hebben we dat gemeen.

Ik zelfs weleens familieleden die toevallig op vakantie gingen in de buurt van een oude boom, zo gek gekregen om even foto's van die boom te gaan maken. 😉

Dat was de dikke eik van Ruurlo.

Bedankt voor de link. Vind het zeer interessant! Ben benieuwd naar je ervaring straks.

Da's ook toevallig Jones, de Japanse Holpijp en Kalmoes heb ik hier bijelkaar in een mand buiten in een bakje staan, maar doet het niet zo heel denderend. De Holpijp groeit verder niet zo uit, er sterft wel eens een stengel af maar dan verschijnt er wel weer een nieuwe. Kalmoes was de wintermaanden bijna helemaal weg, maar begint nu weer optekomen.

Botia, die Wilg is van de typische paastak (Salix matsudana geloof ik), dus kronkelige takken met kromme blaadjes, die nu uit de knoppen beginnen te komen. Deze boom groeit ook in de lengte met de takken naar boven gericht, dus niet zo hangend als de treurwilg bijv. Ik was gisteren in de buurt van de wilg waar m'n tak vandaan kwam, maar deze boom was ook niet veel groter dan die van mij, wel dichter begroeid. Weet verder niet of die al regelmatig gesnoeid is.
Zoals die nu is vind ik wel goed zo, maar weet dus niet of die nog veel groter kan worden. Zal binnenkort eens een foto van nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan