Door allerlei omstandigheden lukt het me niet om nog regelmatig op het forum te zijn. Er zijn andere dingen die mijn aandacht opslokken en ik heb gemerkt dat het ook beter is om mijn schermtijd te beperken, en dan past uren op een forum neuzen er niet meer helemaal bij, hoe leuk het ook is
🙂.
Maar ruim een jaar na start wil ik wel nog even een update geven van hoe het uiteindelijk allemaal uitgepakt is en wat mijn ervaringen zijn. Juist omdat ik wel wat dingen heb gedaan waar discussie over is of die mensen me hebben afgeraden. En omdat dit forum me veel heeft geholpen, dus hopelijk kan ik iemand ook weer verder helpen met mijn ervaringen.
Allereerst een verdrietig bericht: ik ben de vuurbuikpadden kwijt
😢 en ook nog door mijn eigen domme schuld, een 'niet bij de les-momentje' waar je nog heel lang van blijft balen want ik vond ze echt superleuk
. Naarmate het weer warmer begon te worden en de padden groter, bleek dat wat er altijd gezegd wordt over dat ze weinig/zacht/lief geluid maken niet helemaal waar is. Ze blijken een behoorlijk harde roep te hebben en dat doen ze ook dag en nacht. Eerst had ik ze verplaatst van het paludarium in mijn slaapkamer naar een tijdelijk verblijf in de woonkamer, maar ook daar was het nog steeds erg hard en iedereen had er last van. Dus ik had bedacht dat het een leuk idee zou kunnen zijn om ze in de zomer een buitenverblijf te geven, wie weet kon ik nog natuurlijkere omstandigheden maken waardoor ze nog meer variatie in eten zouden hebben etc... Maar in plaats daarvan heb ik het verblijf een keer een beetje open laten staan en zijn ze ontsnapt. Ik heb ze nog een tijdje gehoord in de tuin, maar nooit meer terug gezien. Ik vrees dat ze niet meer leven
😢. Niet echt iets waar ik trots op ben, maar ik deel het toch omdat er zoveel verteld wordt dat ze weinig lawaai maken.
Ook het krabbetje heb ik echt al heel lang niet meer gezien, maar die heeft me vaker verrast, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat hij er niet meer is.
En dan maar eens wat foto's van hoe het paludarium er nu bij staat, voor zover het lukt, hij is onder andere door de spiegeling lastig op de foto te zetten. Dit is het totaalbeeld, een aantal planten vonden het niet fijn en anderen doen het uitstekend. Langzaam maar zeker begint alles te begroeien en te settelen. Het idee van de druppelende muur werkt nog steeds, ik heb hem alleen bijgesteld door een propje filterschuim in de buis te stoppen en het gat bij het watervalletje groter te maken omdat de muur te nat was. Er kwam een dikke laag zwarte smurrie over de planten die het dus ook niet geweldig deden. Dat gaat nu stukken beter. Ik had wel gehoopt dat die buizen al meer verstopt zouden zijn door de planten, hopelijk wordt dat beter. Eventueel kan ik het natuurlijk nog bedekken met jute ofzo, zodat het beter begroeid. Maar daarvoor heb ik er niet genoeg last van
🙂
Het water is nog steeds echt blackwater, daar doe ik geen moeite voor, ik ververs juist regelmatig om het water licht genoeg te houden. Dus als je van blackwater houdt dan is dit wel een geschikte opzet...
Hieronder niet de meest geweldig foto, maar als je goed kijkt zie je een kleine opening achterin naar een grot onder de bodem waar de planten op groeien. Deze ingang is nu ook beter zichtbaar doordat ik het hout anders neergezet heb. Ik heb trouwens ook één groot stuk hout eruit gehaald omdat de boel in elkaar donderde en ik van de gelegenheid gebruik heb gemaakt meer vrij water te creëren. Het was wat vol. Maar de constructie van een zwevende bodem met daaronder 'grotten' waar de vissen doorheen kunnen zwemmen bevalt goed. De planten doen het er prima mee en de honinggourami's maken er enorm veel gebruik van. De hele dag door zwemmen ze in en uit door alle verschillende openingen. Daarbij creëert het ook veel onderbrekingen in de zichtlijnen, waardoor het vrouwtje zich gemakkelijk kan terugtrekken als het mannetje te opdringerig is.
Deze plant hieronder had ik gekocht voor mijn nieuwe aquarium waarin ik riparium planten aan de rand wou. Daar is hij doodgegaan, maar het stukje wat ik ervanaf gehaald heb en hier een beetje in een hoekje in de varenwortel heb gehangen doet het geweldig.
Ook de varens doen het uitstekend
Dit is een soort laagland stukje wat soms deels onderwater staat, afhankelijk van de waterhoogte. Hier staan vooral allerlei aquariumplanten die eigenlijk moerasplant zijn. Voor de natste stukken bovenwater (waar veel water langs stroomt) heb ik ook aquariummossen gebruikt, en dat gaat uitstekend.
Een paar dingen die tricky waren aan de keuzes die ik had gemaakt door dit te bouwen:
Condens: hier had ik in het begin wel een beetje last van, helemaal bij een deksel dat helemaal afsluit. Nu heb ik er een deksel van een ander juwel aquarium op (ik twijfel even of het nou lido of primo was, die goedkopere). Dat deksel geeft net wat meer hoogte en het licht is fijner voor deze setting dan het oorspronkelijke rio-deksel, die was wel erg fel. Hij sluit aardig aan, maar heb op het moment helemaal geen condens. Misschien in de zomer met hogere temperaturen, dat heb ik met dit deksel nog niet geprobeerd. Maar over het algemeen kun je met een beetje ventilatie in het deksel en een bak op kamertemperatuur dus redelijk condensvrij door het leven.
Kraanwater: dit werd afgeraden vanwege kalkaanslag. Dit valt echter enorm mee, ik denk dat de planten de kalk opnemen ofzo. Als er een keer ergens een stroompje het water inspettert en er de hele dag water op glas komt dan ontstaat er na een tijdje wel wat kalkaanslag, maar tot nu toe heb ik alles met alleen water weg kunnen poetsen.
Wat ik qua opzet wel anders zou doen is meer open waterruimte, gewoonweg omdat vissen uitvangen bijna geen doen is nu. Dus ik moet nu echt heeeeeel goed nadenken over wat ik erin doe, want het kost dagen om ze weer uit te vangen als het geen vissen zijn die zo je netje inzwemmen.
Op dit moment wordt het paludarium bewoont door een groepje schattige corydoras pygmaeus die het prima naar de zin lijken te hebben:
Een paartje honinggourami's die het ook prima lijken te doen, wat een leuke vissen zijn dat zeg!
En één ringbandsnoek vrouwtje, hier een mannetje op een oude foto en nog een stuk magerder, maar wel supergaaf hoe ze onder het wateroppervlak hangen, juist in een paludarium. De ringbandsnoekjes waren geen onverdeeld succes. Er zijn er vier al bijna direct dood gegaan, ik weet niet waarom. Eentje houdt het nu wel al maanden vol, en ik twijfel een beetje of ik haar soortgenoten moet geven of niet. Gezien de ervaringen hiervoor. Ook blauwoogjes gingen allemaal bijna direct dood. Terwijl de kubitais en pareldanio's het juist weer prima deden (maar nu in mijn aquarium zitten). Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen.
Samengevat: ik ben niet ontevreden met hoe het is uitgepakt en heb nog steeds wel plezier ervan om de ontwikkelingen te volgen en steeds een beetje bij te sturen.
Tips:
- Zorg voor iets van ventilatieopeningen in het deksel (een kier, een paar gaten zoiets)
- gebruik voor de allernatste stukken planten die ook voor in het aquarium worden verkocht
- vermijdt organisch materiaal op plekken waar het zou kunnen gaan rotten. Mijn bodem bestaat overigens uit kokossnippers, kleine stukjes bark en peat moss. Daar drupt de hele dag water doorheen en is dus kletsnat, maar het rot niet, waarschijnlijk juist doordat het doorstroomt. Het stukje wat soms onder water staat heb ik gewoon zand.
- Als je zoveel organisch materiaal hebt als ik (varenwortel, kurk, kokos, bark, hout) wat ook continu in aanraking is met het water, houdt er dan rekening mee dat je heel blackwater krijgt. En daarin komen vissen heel anders uit dan je zou kunnen denken. Dus groene kubotais zouden geweldig kunnen contrasteren in je hoofd, maar in de praktijk komt hun kleur gewoon niet uit de verf
🙂