Wat is er nieuw

Paniek! Vuurgarnalen leggen massaal het loodje.

kellemes zei:
Ludger zei:
Ik denk ook niet dat de sterfte door de schoonmaak van het filter komt. Ik maak mijn filters altijd veel grondiger schoon, ik spoel alles heel goed uit onder kraanwater en gooi ook alle smurrie weg. Dit heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Als beginnend aquariumhouder raak is soms wat in de war 😉
De ene ervaren aquariumhouder zegt dat het een absolute no-no is om een filter zo grondig schoon te maken, en de ander (zoals jij) doet het probleemloos :S

Ik zie ook regelmatig berichten van mensen die een bepaald iets hebben gedaan zoals ze dat altijd doen maar dat het dan ineens fout gaat,begon het topic ook mee trouwens.
Zijn een hoop verschillende factoren die meespelen en hoeft er bv maar 1 net ff af te wijken waardoor het heel anders loopt.

Ik heb bepaalde garnalen gehad en als het verversingswater 3 graden afweek lagen er dezelfde dag doden bv.

psychodad zei:
Gummiebeer zei:
Ik heb al een paar garnalen uitgevangen en in een ander bakje gezet, maar geen verbetering, ze gaan 1 voor 1 dood.

En waar kwam die emmer vandaan? Mogelijk een handwasje in gezeten?

Ik heb 2 emmers, beiden enkel voor het aquarium. Daar zit niemand ook verder met de vingers aan.

Ludger zei:
Hoe groot is het aquarium? Die dode Corydorassen zullen waarschijnlijk snel zijn opgegeten door de garnalen, ik denk niet dat die heel veel invloed hebben op de waterwaardes (Tenzij je een heel klein aquarium hebt).

Ik denk ook niet dat de sterfte door de schoonmaak van het filter komt. Ik maak mijn filters altijd veel grondiger schoon, ik spoel alles heel goed uit onder kraanwater en gooi ook alle smurrie weg. Dit heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Het blijft raar en vervelend.

Het is een 128 liter bak, lengte 80cm.
Normaal gesproken had ik ook nooit problemen met de garnalen na een filterschoonmaak daarom ben ik ook niet overtuigd dat het daardoor kwam. En die 2 dode Cory's zijn zo weg idd, hetzij door de garnalen hetzij door de andere Cory's. Ik heb de vraag ook al voorgesteld aan wat ervaren rotten en ook zij staan voor een raadsel. Soms kom je er nooit achter wat nou de oorzaak was.

Idem dito met de projectbak van een klant. Alle vissen waren dood gegaan in 1 nacht tijd. Ondertussen liepen de vuurtjes, citroentjes en de CR's/CB's vrolijk rond alsof er niks gebeurd was. Ook heel vreemd, want als er iets eerst gaat zijn het de garnalen wel. Ook hier zijn wij er nog steeds niet achter wat nou de oorzaak was.

Hallo,

Ik zie 2 oorzaken:

Je hebt al je goede bacteri�n door de goot gespoeld of er zat schoonmaakmiddel in de emmer misschien? Heb je het schoongemaakt met te koud of te warm water het beste is in je afvalwater alles schoon te maken.

Oorzaak 2 zou ik denk dat je de kraan niet lang genoeg door hebt laten lopen, dat er nog koperresten inzitten; daar zijn garnalen HEEL gevoelig voor!

Met vriendelijke groet,
Mike

De 2 oorzaken die je noemt zijn al meerdere malen aangekaart in dit topic, lezen 😉. Het filter is niet drastisch schoongemaakt en waterverversing deed ik pas nadat ik de sterfte zag gebeuren. Daarbij 2 emmers die enkel en alleen voor het aquarium worden gebruikt.

Even een kleine update.

Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat 5 vuurgarnalen het overleefd hebben. Die had ik in de kleine bak gedaan in de hoop dat ze gingen bijtrekken en zowaar zag ik ze gisteren in de interne biofilter. 😀
Morgen gaat de paradijsvis weg uit die bak en dan kunnen de garnalen rustig door de bak scharrelen en zich voortplanten.

Daarbij komt er aankomende week een 20liter nanobakje erbij die ik enkel voor CR/CB's ga gebruiken. Techniek ga ik simpel houden met enkel verlichting en een hoekfiltertje op lucht.

Wees nou wijs,maak er meer liters van.
20 l is niet zoveel,hoor.

Ik kamp met ruimte gebrek Bertus. Het plan is om in dat kleine bakje selectief te kweken en de jongen gaan dan naar een 60cm bakje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan