Een tijdje terug overwoog ik om paradijsvissen te gaan houden en kreeg hier het advies om me goed in te lezen. Ik ben dus hier op het forum en in andere websites gaan spitten en heb flink wat gevonden:
Paradijsvissen zijn kleurige vissen uit onder meer China die al heel vroeg in de aquariumhobby voorkwamen, ook toen de techniek nog niet zo ver gevorderd was. Het zijn sterke vissen, die in een koudwaterbak gehouden kunnen worden. Ze horen ook tot de zgn. labyrinthvissen, waartoe ook gouramis en betta's horen. Ze houden van een dicht beplant aquarium met drijfplanten waarin ze schuimnesten maken. Het zijn ook haremvissen, waarbij je 1 man met meerdere vrouwtjes kunt houden. In een aquarium zitten ze vooral aan de oppervlakte, en ze houden van levend voer. Ze houden er wel een territorium op na. Ze kunnen agressief zijn naar kleine visjes toe, maar volgens veel bronnen kunnen ze gecombineerd worden met Chinese Danio's en Prachtbarbelen. Ik zag op dit forum ook een lid die paradijsvissen kweekt, en er staan verschillende bestanden met informatie bij de topics in het " bewoners en huisvesting" subforum.
Antennebaarsjes zijn dwergcicliden uit Zuid Amerika, een soort die op hogere temperaturen wordt gehouden en heel gevoelig is voor nitriet in het water.
Veel tetrasoorten kunnen zich ontwikkelen tot vinnenbijters, en daarom is het volgens velen niet verstandig om ze te combineren met vissen die lange vinnen hebben.
Er zijn vast mensen hier die ervaring met paradijsvissen hebben die je er nog veel meer over kunnen vertellen.