Paradijsvis


A

Aquaboy

Guest
Hallo iedereen!

Na lang kijken wat ik zou kunnen houden dacht ik aan de paradijs vis. Zo hoef ik het aquarium niet te verwarmen en het zijn fascinerende vissen. Ik stel mij de vraag met welke vissen ik ze kan combineren (uit dezelfde biotoop zo leuk zijn). Rekening houdend met dat ik ze in de toekomst zou willen kweken (in de bak zelf). Raden jullie ook een specifieke bodem aan? (Ik zou ze houden in een bak van minimum 80 cm wrs meer rond de meter)

Ik hoor graag jullie mening!
 
https://www.aquainfo.nl/artikel/macropodus-opercularis-paradijsvis/

Macropodus opercularis / paradijsvis
herkomst: Azië, Zuid-China, Vietnam, Korea, Taiwan,
max. grootte 10 cm
tempratuur: 18-28 graden
Ph 6-8
Het mannetje heeft meer kleur dan het vrouwtje en heeft ook langere vinnen, vooral de staartvin is erg lang.
De kleur is blauw oranje verticaal gestreept en loopt door tot in de vinnen.
Vooraan heeft hij 2 verlengde voelsprieten zoals bij andere gourami´s.
Het mannetje is groter dan het vrouwtje.
Inrichting van het aquarium:
deze vissen hebben een ruim aquarium nodig .
De bak inrichten met liefst donkere bodem, dichte beplanting tot aan het wateroppervlak en drijfplanten, en voldoende schuilplaatsen.
Let op: deze vissen kunnen springen, dus zorg voor een dekruit.
Je kunt een dekruit ook gebruiken om het water en de lucht daarboven op dezelfde temperatuur te houden, dit is noodzakelijk voor labyrintvissen omdat ze anders ziek kunnen worden. Ze halen namelijk ook zuurstof uit de lucht.
Zorg dat er niet te veel stroming is en weinig belichting.

https://www.gdaquarium.nl/a-28160871/tropische-vissen-database/macropodus-opercularis-paradijsvis/
 
Ik heb ooit ook een koppel van deze vissen gehad, achteraf hebben ze te warm gezeten waardoor ze erg agressief waren.
Houd er rekening mee dat ze in de zomerdag dus ook erg actief/agressief zullen zijn, vanwege het paar gedrag.
Er zijn meerdere soorten waarvan sommige wat rustiger zijn.
 
Ik heb ooit ook een koppel van deze vissen gehad, achteraf hebben ze te warm gezeten waardoor ze erg agressief waren.
Houd er rekening mee dat ze in de zomerdag dus ook erg actief/agressief zullen zijn, vanwege het paar gedrag.
Er zijn meerdere soorten waarvan sommige wat rustiger zijn.
Paradijsvissen zijn indd aggressiever dan menig gouramis indd
 
Mooie vissen.
Kunnen tegen een stootje, ook qua lagere temperaturen.

Maar ik ben benieuwd of je ze aan kunt schaffen.
Vorig jaar wilde ik ze in mijn buitenbak om het guppenbestand in toom te houden, maar mijn aquariumboer had ze niet en kon ze ook niet bestellen.
 
Fingers crossed. Anders zal ik moeten kijken naar een koppel goeramis of iets in die aard. Combineer ik er best guppen mee of? Welke vissen combineer ik daar het beste mee rekening houdend met de temperatuur?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snap niet, waarom je guppen wilt. Zijn doorgekweekt.
 
Ik heb 2 jaar een koppel gehad op 20 graden en in de zomer liep detemperatuur op.

Toch had ik zowel met warme als koude temperaturen vaak schuimnesten met jongen. Diverse ogen van andere vissen zijn gesneuveld door deze vissen. Ook als ze niet in de paarstemming waren deden ze dit.
 
Mooie vissen.
Kunnen tegen een stootje, ook qua lagere temperaturen.

Maar ik ben benieuwd of je ze aan kunt schaffen.
Vorig jaar wilde ik ze in mijn buitenbak om het guppenbestand in toom te houden, maar mijn aquariumboer had ze niet en kon ze ook niet bestellen.
Wees blij! Deze vissen kun je absoluut niet combineren met Guppen. Het had een grote moordpartij onder je Guppen geworden.
 
Bedankt voor de info allen. Dus door de agressie best alleen houden?
 
Wees blij! Deze vissen kun je absoluut niet combineren met Guppen. Het had een grote moordpartij onder je Guppen geworden.
Werkelijk?
Ik heb ze in het verleden wel eens gehad, maar kan me zo niet herinneren daar last van gehad te hebben.
(Al is het wel dermate lang geleden dat ik dat niet meer 100% zeker weet)
 
maar kan me zo niet herinneren daar last van gehad te hebben.
Je geeft zelf al aan dat je met de Paradijsvissen je guppen bestand in toom wilt houden, met andere woorden OPETEN.:juggle:

Conclusie: Paradijsvis kan niet bij guppen.
 
Waarbij dan wel?
 
Je geeft zelf al aan dat je met de Paradijsvissen je guppen bestand in toom wilt houden, met andere woorden OPETEN.:juggle:

Conclusie: Paradijsvis kan niet bij guppen.
Daarmee bedoelde ik uiteraard de jonkies.
 
Misschien met de wat grotere Danio's?[/QUOTE

Dat zijn zeker prachtige vissen. Met het feit dat ze zich makkelijk voortplanten in het achterhoofd, start ik dan best niet te veel danio's?
 
Met het feit dat ze zich makkelijk voortplanten
Ik vrees dat de jongen het niet zullen overleven met de Paradijvis in de buurt, de volwassen exemplaren zijn wat groter dan guppen dus dat zal wel goed gaan.
 
Dat is goed. De zebra danio is mijn favoriet. Een bodembewoner is het enige wat dan nog ontbreekt. Ik twijfel tussen een soort corydoras of een L-nummer maar die worden meestal te groot.
 
Dat is goed. De zebra danio is mijn favoriet. Een bodembewoner is het enige wat dan nog ontbreekt. Ik twijfel tussen een soort corydoras of een L-nummer maar die worden meestal te groot.
Je kan niet zomaar ff een lnummer erin gooien. Lnummers zitten warmer dan 20 graden.


Ancistrus Claro kan weer wel volgens mij.


Er was er nog 1 iets met robbertson nogwat . Die kon ook op 20 graden.
 
Je kan niet zomaar ff een lnummer erin gooien. Lnummers zitten warmer dan 20 graden.





Dat besefte ik pas nadat ik het zei. Maar allen bedankt voor de ideeën.
 
Werkelijk?
Ik heb ze in het verleden wel eens gehad, maar kan me zo niet herinneren daar last van gehad te hebben.
(Al is het wel dermate lang geleden dat ik dat niet meer 100% zeker weet)
Het kunnen echt ontzettend felle dieren zijn. Al kan het ene dier natuurlijk feller zijn dat het andere.

Ik heb buiten vaak de Puntius conchonius gehad. Er bleef geen jonge Zwaarddrager meer over. Dus voor bij Guppen is het wel een aanrader.
 
De Xiphophorus variatus is ook een erg leuke vis voor een onverwarmde bak.
 
Ook best wel een mooie vis. Een beetje Platy-achtig.
 
Nauw verwant aan platty
Het is een Platy. ;) Ze worden vaak verkocht als papegaai Platy

De meeste Platy's die je in de winkel kunt kopen als Xiphophorus maculatus, zijn eigenlijk een kruising van de Xiphophorus maculatus x Xiphophorus variatus
 
Het is een Platy. ;) Ze worden vaak verkocht als papegaai Platy

De meeste Platy's die je in de winkel kunt kopen als Xiphophorus maculatus, zijn eigenlijk een kruising van de Xiphophorus maculatus x Xiphophorus variatus
Aha ik zocht het ff op en las nauw verwant, vandaar
 
Hallo, Ik heb in februari gekweekt met paradijsvissen, Macropodus opercularis en nu 200 jongen......Als je interesse hebt kun je er wel een paar van me krijgen. Woon je in de omgeving van Amsterdam ? Dat zou makkelijk zijn, a.s. maandag hebben we een verenigingsavond van onze Aquariumclup in Landsmeer, dan wil ik er wel een stuk of 10 voor je meenemen. Ik heb een koppel in een meter aquarium gedaan om te kweken geen andere vissen erin. Dat ging heel goed de paring spectalulair om te zien de man vooral maar ook de vrouw, wat een vuurwerk van kleuren tijdens en vlak na de paring. De vrouw heb ik er na een tijdje uitgehaald en in het gezelschapsaqaurium gedaan met de andere goeramis'. De man is heel lang bij de jongen gebleven, hij doet ze niets en verzorgd en beschermd ze heel lang maar 2 weken geleden heb ik hem er ook uitgehaald en buiten in een kuip gedaan, samen met de vrouw. Die zitten nu bij 10 Celsius, soms zelfs wat lagere temperatuur, maar dat kunnen ze wel hebben. De jongen voer ik met Artemia, maar nu ook met kleine zwarte muggelarven, daar groeien ze op als kool. Groeten, Casper

101_2676.JPG


101_2574.JPG
 
sorry ik zie dat je in Belgie woont, als je me je mail adres geeft kan ik je een filmpje sturen van de paring van de paradijsvissen
 
Ik stuur het wel met Transfer xl
 
Bedankt voor het filmpje!
 
Hoe vond je het filmpje ?
 
Hoe vond je het filmpje ?
Geweldig filmpje. Je hebt een pracht koppel zitten, de kleuren zijn gewoon wauw. Ook de inrichting bevalt me. Mag ik vragen hoe groot je bak is?
 

Terug
Bovenaan