Parasiet bij dwerg kogelvisje?


E

Evaet

Guest
Hallo,

Ik heb nu ongeveer 2 weken 2 dwerg kogelvisjes. De ene doet het heel erg goed maar de ander eet amper:help:. Eerst dacht ik dat hij misschien heel kieskeurig was en diepvries muggenlarven saai vond dus had ik levend voer gekocht (ook muggenlarven). Dit vindt hij wel iets interessanter maar eet er niet veel van. Hij gaat er snel op af wat dus wel op "jagen" lijkt maar dan neemt hij een hapje en spuugt het weer uit... De ander eet lekker zijn buikje rond.

Kan het zijn dat hij het gewoon niet lekker vindt? Of toch een parasiet? Ik heb als het goed is over een paar weken overvloed aan slakjes dus dan kan ik dat geven, in de hoop dat hij dat wel wil, maar tot die tijd moet hij toch wat gaan eten.


Alvast bedankt!
 
Als vissen niet eten zijn vaak d eomstandigheden niet goed, wellicht een foto van je kogelvissen plaatsen ? er zijn maar heel weinig kogelvisjes die in zoet gehouden kan worden (ondanks dat de winkel anders zegt)
 
Ik heb als het goed is over een paar weken overvloed aan slakjes dus dan kan ik dat geven, in de hoop dat hij dat wel wil, maar tot die tijd moet hij toch wat gaan eten.
Waarom heb je pas binnen een paar weken slakjes? Kan je nu ook niet voor een slakjes zorgen?
 
277033
 
Waarom heb je pas binnen een paar weken slakjes? Kan je nu ook niet voor een slakjes zorgen?
Omdat het vrij grote slakken zijn waar ze niks mee doen en ik nu dus even moet wachten op de eitjes die uitkomen. Ik heb ze gehaald bij een aquarium speciaalzaak en de verkoper informeerde mij dat deze makkelijk waren om zelf te kweken.
 
Bij mijn aquariumspeciaalzaak kan je makkelijk aan slakjes komen (gratis zelfs), dus ik zou er daar toch wat gaan halen om proberen te voeren.
In tussentijd tot de anderen uitkomen, en dan groot genoeg zijn om ook te voeren. Want dat kan nog wel een poosje duren.
Kan je ook even een foto plaatsen van die eitjes? Vermoed appelslakjes.
 
Misschien een foto maken die wat minder ingezoomd is? want nu kunnen de mensen er weinig van maken ben ik bang?
 
Bij mijn aquariumspeciaalzaak kan je makkelijk aan slakjes komen (gratis zelfs), dus ik zou er daar toch wat gaan halen om proberen te voeren.
In tussentijd tot de anderen uitkomen, en dan groot genoeg zijn om ook te voeren. Want dat kan nog wel een poosje duren.
Kan je ook even een foto plaatsen van die eitjes? Vermoed appelslakjes.
Oh jz dat kan ik zeker doen. Thanks!
 
Misschien een foto maken die wat minder ingezoomd is? want nu kunnen de mensen er weinig van maken ben ik bang?
Dacht dat er er alleen een foto van de vissen nodig was om te zien welke het waren haha. Nu ook de hele bak toegevoegd.
 
Dacht dat er er alleen een foto van de vissen nodig was om te zien welke het waren haha. Nu ook de hele bak toegevoegd.
Ja bedoel ook een foto van je vissen want nu bak ik er niet veel van (te dichtbij)
 
zie er duidelijk een dwergkogel - arinotetraodon travancoricus in.
weet je of het wildvang is? in dat geval zijn parasieten nog best plausibel.

graag ook de volgende gegevens even:

afmetingen van de bak?
wat voor filter? (type)
hoe lang draait de bak al?
Wat heb je allemaal aan onderhoud gedaan? (filter & bodem onderhoud?)
Weet je de waterwaarden?
 
zie er duidelijk een dwergkogel - arinotetraodon travancoricus in.
weet je of het wildvang is? in dat geval zijn parasieten nog best plausibel.

graag ook de volgende gegevens even:

afmetingen van de bak?
wat voor filter? (type)
hoe lang draait de bak al?
Wat heb je allemaal aan onderhoud gedaan? (filter & bodem onderhoud?)
Weet je de waterwaarden?
Er werd mij gezegd dat het kweek was. De bak is 60x30x34,5. Binnenfilter met spons achtig ding er in. M'n bak draait nu 6 weken en qua onderhoud doe ik ongeveer 1x in de 2 weken 20/25% water verversen en de bodem stofzuigen als ik het er vies uit vind zien door muggenlarven enzo.

De waterwaarden weet ik nog niet.. Had een pakketje besteld met van die 5 in 1 strips om testjes te doen maar is nog niet binnen.
 
Er werd mij gezegd dat het kweek was. De bak is 60x30x34,5. Binnenfilter met spons achtig ding er in. M'n bak draait nu 6 weken en qua onderhoud doe ik ongeveer 1x in de 2 weken 20/25% water verversen en de bodem stofzuigen als ik het er vies uit vind zien door muggenlarven enzo.

De waterwaarden weet ik nog niet.. Had een pakketje besteld met van die 5 in 1 strips om testjes te doen maar is nog niet binnen.

Hmm... lastig.
Ben geen kogel kenner (helaas überhaupt geen actieve kogelkenners op dit forum) maar probeer even wat dingen uit te sluiten.

Wordt die bodem zo snel vies? haal je onopgegeten voer wel meteen weg? Heb je het filter in de tussentijd nog aangeraakt?
Kan ook door slechte waterwaarden komen namelijk, kogelvissen staan erom bekend daar zeer slecht tegen te kunnen.

Is ook de reden dat ze van zeer schoon water houden, eigenlijk een must.
30% per week komt beter in de richting :) zeker als vissen slecht eten / ander gedrag vertonen is schoon water vaak al een +.

Ga je ook met je stofzuiger de bodem in? of wapper je alleen even op het oppervlak heen?
De bacteriecultuur is namelijk nog druk aan het opstarten en is snel verstoord in het begin.

Heb je al geprobeerd om een rode muggenlarf tussen een pincet te pakken en even net onder het wateroppervlak heen en weer te wapperen? dit helpt nog wel is bij vissen die niet willen eten.
 
Hmm... lastig.
Ben geen kogel kenner (helaas überhaupt geen actieve kogelkenners op dit forum) maar probeer even wat dingen uit te sluiten.

Wordt die bodem zo snel vies? haal je onopgegeten voer wel meteen weg? Heb je het filter in de tussentijd nog aangeraakt?
Kan ook door slechte waterwaarden komen namelijk, kogelvissen staan erom bekend daar zeer slecht tegen te kunnen.

Is ook de reden dat ze van zeer schoon water houden, eigenlijk een must.
30% per week komt beter in de richting :) zeker als vissen slecht eten / ander gedrag vertonen is schoon water vaak al een +.

Ga je ook met je stofzuiger de bodem in? of wapper je alleen even op het oppervlak heen?
De bacteriecultuur is namelijk nog druk aan het opstarten en is snel verstoord in het begin.

Heb je al geprobeerd om een rode muggenlarf tussen een pincet te pakken en even net onder het wateroppervlak heen en weer te wapperen? dit helpt nog wel is bij vissen die niet willen eten.
Jaa heb me ook al aangemeld op een kogelvis forum maar moet nog geaccepteerd worden en duurt me te lang hahah.

Oké dan zal ik is proberen wat vaker en wat meer water te verversen. Ik stofzuig nu meestal alleen bij het waterverversen omdat ik zo'n slang/stofzuiger in 1 heb. Dus is makkelijk om tegelijk te doen. Het filter heb ik 1x uitgeknepen in een emmer met aquarium water omdst hij bijna niet meer stroomde... Wat ik eigenlijk ook een beetje raar vind aangezien hij helemaal nieuw is. Misschien ook een ander filter? Maar dan zijn wel weer alle bacteriën die nu in dit filter zijn weg natuurlijk...

De bevroren muggenlarven geef ik inderdaad met een pincet en soms een glazen pipetje. Ben nog de beste manier aan het zoeken.

Al heel erg bedankt! :D
 
Bij mijn aquariumspeciaalzaak kan je makkelijk aan slakjes komen (gratis zelfs), dus ik zou er daar toch wat gaan halen om proberen te voeren.
In tussentijd tot de anderen uitkomen, en dan groot genoeg zijn om ook te voeren. Want dat kan nog wel een poosje duren.
Kan je ook even een foto plaatsen van die eitjes? Vermoed appelslakjes.
Deze eitjes komen bijna uit. Er is al een andere bundel uitgekomen. Het zijn posthoornslakjes en ben benieuwd hoe snel ze groeien! Hab er vannacht een schijfje Courgette bij gedaan en ze zitten er lekker van te smullen. Ook heb ik een tablet die normaal voor de kreeft is er bij gedaan voor wat extra calcium.
IMG_20190729_091718.jpg
 
Deze eitjes komen bijna uit. Er is al een andere bundel uitgekomen. Het zijn posthoornslakjes en ben benieuwd hoe snel ze groeien! Hab er vannacht een schijfje Courgette bij gedaan en ze zitten er lekker van te smullen. Ook heb ik een tablet die normaal voor de kreeft is er bij gedaan voor wat extra calcium.
Bekijk bijlage 277060
Ik hoop dat ze snel en wel uitkomen! ;)
 
Jaa heb me ook al aangemeld op een kogelvis forum maar moet nog geaccepteerd worden en duurt me te lang hahah.

Oké dan zal ik is proberen wat vaker en wat meer water te verversen. Ik stofzuig nu meestal alleen bij het waterverversen omdat ik zo'n slang/stofzuiger in 1 heb. Dus is makkelijk om tegelijk te doen. Het filter heb ik 1x uitgeknepen in een emmer met aquarium water omdst hij bijna niet meer stroomde... Wat ik eigenlijk ook een beetje raar vind aangezien hij helemaal nieuw is. Misschien ook een ander filter? Maar dan zijn wel weer alle bacteriën die nu in dit filter zijn weg natuurlijk...

De bevroren muggenlarven geef ik inderdaad met een pincet en soms een glazen pipetje. Ben nog de beste manier aan het zoeken.

Al heel erg bedankt! :D
Je kan tijdelijk voor 8 weken ofso 2 filters draaien? Of 2 filters laten draaien?
 
Deze eitjes komen bijna uit. Er is al een andere bundel uitgekomen. Het zijn posthoornslakjes en ben benieuwd hoe snel ze groeien! Hab er vannacht een schijfje Courgette bij gedaan en ze zitten er lekker van te smullen. Ook heb ik een tablet die normaal voor de kreeft is er bij gedaan voor wat extra calcium.
Bekijk bijlage 277060
nou, dan moeten ze nog groeien. duurt wel even.
beter grotere zien te krijgen. . of gekookt mosseltje. uit diepvries.
 
Denk dat het even stress was ofzo. Hij ziet er een stuk beter uit! Nog wel dunner dan de ander maar wel met een breder buikje dan eerst. Ook als ik nu steeds kijk is hij aan 't poepen dus het zal allemaal wel oké zijn nu:thumbs:

Bedankt voor de hulp en tips iedereen!
 
Mijn kogelvisje is helaas toch overleden... Hij was weer aan het eten enzo dus ik dacht dat alles weer oké was. Z'n buikje zat ook lekker vol en dat bleef zo maar toen na een paar dagen werd hij toch een beetje slomer. Had hem nog proberen te laten eten maar dat wou hij allemaal niet. Toen na 2 dagen had hij het opgegeven.. Ik snap het niet goed want m'n andere kogeltje doet het echt heel erg goed. Super lekker rond buikje en actief. Kan het ook onderlinge competie geweest zijn? M'n bak met te klein is voor hun 2? Ik heb de inrichting ook veranderd, misschien gaf dat w te veel stress ook.

Heb helaas nogsteeds geen waterwaardes
 
Zonder waterwaardes weet je niet veel natuurlijk.
Dan is het gokken naar de oorzaak.
Ik zou eerst een testset kopen zodat je 100% zeker weet dat het water goed is.
Jouw bak is niet te klein om 2 dwergkogels te houden maar je zou hem wat meer moeten beplanten.
 
Op dit moment ziet de bak er zo uit. Had inderdaad opnieuw ingericht omdat er te veel open ruimte was. Nu zijn er veel verstop plekjes tussen de rotsen en de hele linker kant die donker is op de foto staat vol met plantjes. Ze groeien ook allemaal erg snel dus over een tijdje is er nog meer.

Bedankt voor de reactie al! En moet inderdaad nodig een test kitje kopen. Had een setje besteld maar het laat erg lang op zich wachten:(
15654210600717424029085738409868.jpg
15654211321195333343730187367215.jpg
 
Hoe moet je nou zo,n bak onderrhouden?
Dit is voor kogelvissen een stressbak.

Enne, waren de tandjes niet te lang? Als jij te weinig geeft, groein de tanden door.


Doe dit niet zelf, he.
 
Hoe moet je nou zo,n bak onderrhouden?
Dit is voor kogelvissen een stressbak.

Enne, waren de tandjes niet te lang? Als jij te weinig geeft, groein de tanden door.


Doe dit niet zelf, he.

Hoezo is dit zo erg een stressbak?

En nee de tandjes zijn niet te lang denk ik. Ze krijgen bloedwormpjes en slakken en het zijn dwergkogelvissen. Had gelezen dat bij dat soort de tanden heeel erg langzaam groeien en het niet voorkomt dat de tanden bijgekmipt moeten worden.
 
Met zo,n dikke bodem hou je dat nooit schoon.

???het zijn dwergkogelvissen? ja op dat filmpje ook.
en wat doen ze dar?
 
Vind het er leuk uit zien. Geen idee wat de vereisten qua inrichting zijn voor kogelvisjes.

Je heb wat planten verzet etc. In bodem wroeten komt altijd veel vervuiling omhoog dus zou wel even wat meer water verversen omdat je geen tests heb. Beter in 1 keer wat grotere verversing dan elke dag kleine verversing. Probeer vers water niet op je bodem te laten plonsen anders weer veel vervuiling omhoog.
 
hoeveel vuil zakt daar in weg, en wat hij voert, gaat liggen rotten.
 

Terug
Bovenaan