Wat is er nieuw

Parasiet gevaarlijk voor ons?

• Onderwerp starter Onderwerp starter carol
  • Startdatum Startdatum
C

carol

Guest
Hallo ik zag net 2 guppen met rode wormpjes uit hun achterwerk rond zwemmen. Meteen druppels gekocht tegen parasiten, hopelijk snel weg.

Maaaarrrr ik wil heeeeeel graag weten of dit ook op mensen over kan gaan. Ik heb namelijk een weerstand van 0. Is er iemand die weet of dit soort beestje niet in mensen kunnen leven?

Als ik google kom ik alleen op info over mensen die vissen met parasieten eten, en ja ik eet ze echt niet op.

Groetjes en thanks!

Benieuwd naar wat je hebt gekocht?

Je moet waarschijnlijk iets hebben tegen wormen.
Waarschijnlijk zijn het camallanuswormen.
Zolang je niet je vissen gaat zwemmen volgens mij geen probleem voor mensen.
Wel een vervelende besmetting in je bak !!!

Esha 2000 gezien die volgens de bijsluiter tegen allerlei parasieten hielp ipv een paar (wat de andere flesjes hadden).
Maar die camallanuswormen gegoogled en inderdaad zo!!

IEW IEW IEW!

Zwemmen de bak sowieso niet, maar ik ben laatste tijd veel bezig geweest in de bak omdat ik het totaal anders wilde (hogere planten achter, kortere voor, ander grind enz).
Ik dacht ook dat de paar vissen die eerder dood gingen, gestrest waren. Maar denk nu dat dat de zwakste eerste slachtoffers van die stomme wormen waren. Gezien ik echter heeeeeel veel zelf in die bak heb zitten rommelen, ben ik nou bang dat ik n eitje ofzo kan hebben binnengekregen ofzo. Tja je hebt wel eens een spetter, of een kriebel in je gezicht en dan veeg je dat automatisch weg zonder erbij na te denken. En nou heb ik zelf dus een auto-immuun aandoening, dus ben dan nogal snel panisch. -_-

Iemand trouwens idee�n over licht extra aan of uit, verwarming hoger of lager en evt andere dingen die kunnen helpen?
Extra lucht, extra eten zodat ze die parasieten uitpoepen of juist minder eten geven.....???

Bij camalanus helpt alleen een goed medicijn zoals Sera Nematol (oid), heel de bak behandelen en daarna heel de bak verversen, anders blijft het terugkomen. Esha2000 werkt iig niet.
Of het verder gevaarlijk is voor mensen weet ik niet, heb er zelf niets raars van opgelopen oid, volgens mij dan.. Maar mijn vissen zijn er met Nematol toendertijd wel vanaf gekomen. 😉

Als het aan Esha ligt, helpt het ook tegen Ebola !!! Een wondermiddel voor ongeveer �5,--.

Waar het het beste voor helpt is het vullen van de bankrekening van Esha (laat het nou verdorie uit Nederland komen).
De gebruiksaanwijzing van o.a. Exit is in Belgi� net even anders en doet daar ook dienst als waterverbeteraar !!
Het is zoooo makkelijk : Als het visje opknapt is het Esha 2000 en als het visje doodgaat ligt het niet aan Esha 2000, want dan was het visje al TE ziek.

Zonder dollen : Het helpt echt wel ergens tegen, maar voornamelijk (nog) als antischimmel-middel.

Camallanus = o.a. Nematol. Anders gaat het echt niet goed komen.

Groet,
Aad

Toch is dat wel vreemd Aad, ongeveer 25 jaar geleden toen ik zo'n 15/16 jaar was, werd EshA inderdaad als wondermiddel verkocht en volgens mij als ik me goed herriner hielp het ook perfect. Waren de vissen ziek, hup Esha d'rin. Exit voor stip en EshA voor de rest, meer heb/had je niet nodig.
En nu werkt het niet meer, vissen zijn er imuum voor geworden en het word gewoon allemaal maar door de wc gespoeld..
Dat lijkt mij op ten duur wel gevaarlijk worden, net als dat je hoort dat anti-biotica niet meer voor mensen zal helpen. Het riool zit vol medicatie.
Heel de bak behandelen doe ik eigenlijk allang niet meer, het begint meestal toch bij een enkele vis die ik dan wel apart behandel.
Exit heeft m'n vissen een paar jaar terug goed van de stip afgeholpen. Op een winteravond, waar ik nog net terecht kon bij een klein dierenwinkeltje in de straat, waar ze als visspullen alleen EshA, Exit en een busje vlokvoer verkopen.
Camallanus is een vervelende ziekte die als maar terug blijft komen, als je niet heel de bak behandeld met bijv Nematol, maar het is niet overal verkrijgbaar.

Ik heb toch eens uitgebreid gegoogled en navraag gedaan bij artsen, en dit is de conclusie:
ja, visparasieten zijn overdraagbaar op mensen, maar via het maag-darmkanaal.

En aangezien jij je vissen niet gaat opeten of aflikken is er niet zoveel aan de hand.
No worries!

Ik heb het gevoel dat ik Witte Stip begin te krijgen!!!!

panchax zei:
Temperatuur omhoog en een zoutbadje schijnt ook te helpen.
Bij stipjes dan h�..

hahahaha, laten we gaan weer on topic gaan want anders wordt het erg verwarrend!

Nematol halen en z.s.m. behandelen !

AadMec zei:
Er zijn mensen die allerlei klachten aan hun arm(en) zoals pijn, en exzeem achtige vlekken begonnen te krijgen. Na lang onderzoek bleek dat ze serieus witte stip hadden opgelopen via een wondje.

Ook vis Tbc is overdraagbaar op de mens via eenw ondje.

Botia zei:
AadMec zei:
Er zijn mensen die allerlei klachten aan hun arm(en) zoals pijn, en exzeem achtige vlekken begonnen te krijgen. Na lang onderzoek bleek dat ze serieus witte stip hadden opgelopen via een wondje.

Dat laatste wist ik, maar daar gaat het om een bacterie, die volgens mij zeer nauw verwant is aan de bacterie die ook bij mensen TBC veroorzaakt.
.
Het eerste lijkt me wat vreemd Bart als je de levenscyclus van de Witte Stip parasiet (in water) bekijkt. Het zou echter kunnen dat het lichaam antistoffen gaat aanmaken omdat het denkt met een andersoortige infectie te maken te hebben.

Ik heb wel een allergische aanval (niezen, loopneus), maar hier is geen vis in de buurt op dit moment !!!

Groet,
Aad

Carol geeft aan dat ze van nature kwetsbaar is.
Is het dan verstandig om te werken met aquariumhandschoenen o.i.d.?
Of volstaat gewoon goed handen wassen?

Aangezien het dus duidelijk is dat sommige aandoeningen wel degelijk 'overspringen'?

Ik denk dat dat voor haar altijd een goed idee is inderdaad !!
Denk alleen dat de cammallanuswormen in dit geval niet "overspringen" en een bedreiging vormen.
Maar je kan in dat geval zo en zo beter voorzichtig zijn.

In een aquarium komen allerlei bacteri�n voor, die bij gezonde vissen en mensen niets doen maar bij een zwakkere gezondheid kunnen toeslaan.
You'd better be sure !!!

Groet,
Aad

AadMec zei:
Botia zei:
AadMec zei:

Dat laatste wist ik, maar daar gaat het om een bacterie, die volgens mij zeer nauw verwant is aan de bacterie die ook bij mensen TBC veroorzaakt.
.
Het eerste lijkt me wat vreemd Bart als je de levenscyclus van de Witte Stip parasiet (in water) bekijkt. Het zou echter kunnen dat het lichaam antistoffen gaat aanmaken omdat het denkt met een andersoortige infectie te maken te hebben.

Ik heb wel een allergische aanval (niezen, loopneus), maar hier is geen vis in de buurt op dit moment !!!

Groet,
Aad
Het zou kunnen wat betreft dat dat het lichaam antistoffen gaat aanmaken omdat het denkt met een andersoortige infectie te maken te hebben. Er zijn hier ooit op het forum ook mensen geweest die last hadden van witte stip volgens hun arts.

Een Neuroloog heeft mij trouwens dit jaar nog verteld dat het gebruik van handschoenen in aquaria zeer aan te raden is.

Botia zei:
Een Neuroloog heeft mij trouwens dit jaar nog verteld dat het gebruik van handschoenen in aquaria zeer aan te raden is.
Echt waar?

Geds, ik werk toch het liefst met blote handen.
Dat geldt ook in het huishouden en in de tuin.
Ik vind dat ik minder 'gevoel' heb met handschoenen.
Maar gebruik je ze zelf ook, sinds dat advies?

En wat was de reden dat die neuroloog dat zei, trouwens?

Dat is wel geruststellend te horen, gezien ik ze niet lik. 🙂

Handschoenen zou idd wel prettig zijn maar je zit toch vaak tot je elleboog in t water en zo hoog komen die niet. :S

Ik las idd ook dat sommige dingen overdraagbaar waren, daarom dacht ik ook bij deze ow toch eens navragen of iemand het weet.

Ze lijken nu wel wat beter te gaan, dus vandaag toch maar 2e dosis kuur afmaken. Want wil ook niet eigenlijk 1 x iets erin gooien waardoor
ze juist resistent worden voor weet ik veel. Weet nu in ieder geval wat het is waar ik op moet letten. Ik hoop alleen wel dat als die vissen
er af zijn die dingen niet nog tussen grind doorleven en t een doorlopend probleem wordt.

THANKS VOOR ALLE INFO!!!!!

Als je bv net als de Ts iets aan je immuunsysteem mankeert is het wel aan te raden om handschoenen te gebruiken maar verder zal het allemaal wel meevallen.
Het risico om een akelige besmetting op te lopen door bv katten is vele malen groter en die lopen bij een hoop leden ook gewoon thuis rond 😉

Ik had nog nooit van die handschoenen gehoord! Maar inderdaad lijkt dat mij ook lastig werken 🙁
En katten heb ik niet. 🙂

De vissen lijken momenteel wel n stuk beter, minder aan het oppervlakte aan het zwemmen ook.
=Al is het wel lekker Halloween-achtig nu zo een chemisch radioactief groen aquarium te hebben nu.
Gek kleurtje geeft dat spul toch. Het is rood, maar in het water verandert het van kleur, bijna
net zo als jodium ofzo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan