Parasiet in aquarium?


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
23
Ongeveer anderhalve week geleden heb ik dit topic gestart met de vraag wat er aan de hand zou kunnen zijn met mijn aquarium:

https://aquaforum.nl/threads/schimmel-in-aquarium.169886/

Hieruit heb ik het advies aangenomen om Easy-Life Voogle te gebruiken (ook als kuur), mogelijk als oplossing voor de problemen. Ik heb het middel volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, maar ondanks dat zijn er niet minder dode vissen gevallen.

Daarom ben ik enkele dagen geleden langs Wesdijk geweest om te vragen of zij wellicht iets aan zouden raden, en toen heb ik Colombo Cerpofor Alparex meegekregen (zie afbeelding 1). Ik heb het nog niet in gebruik genomen, omdat ik over enkele dagen op vakantie ga en er op dat moment niemand is om de medicijnen er na een week weer uit te halen.
Nu heb ik echter vandaag nogal een (naar mijn mening) bizarre ontdekking gedaan. Het ‘beest’ in afbeelding 2 zat weggekropen achter mijn filter/pomp. Zie ook de video (voor zover mogelijk) ter illustratie. Deze heb ik eruit weten te halen en vervolgens geïsoleerd in een bak kunnen zetten die ik nog had staan. Het is zo’n 2cm in lengte en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het zou kunnen zijn. Iemand wel een idee? Ik hoor het graag.

Nu rest mij te vragen of dit de oorzaak zou kunnen zijn achter de stervende vissen. En zou het middel in afbeelding 1 hiertegen helpen?
 

Bijlagen

  • IMG_3926.MOV
    10.2 MB
  • EB25366B-390B-4D07-BD8D-90FD141B756F.jpeg
    EB25366B-390B-4D07-BD8D-90FD141B756F.jpeg
    93.1 KB · Weergaven: 163
  • B201F6E8-6013-4BAC-B920-86206390104D.jpeg
    B201F6E8-6013-4BAC-B920-86206390104D.jpeg
    69 KB · Weergaven: 167
Met van die kleine zou ik me niet zo zorgen maken, maar hij moet ergens van tot 2 cm zijn gegroeid. Ik dacht dat degene die vissen aanvallen normaal langwerpiger zijn (ze moeten toch vrij snel zijn namelijk) maar ik weet dit niet zeker. Ik zou in ieder geval proberen om er snel vanaf te komen!
 
Met van die kleine zou ik me niet zo zorgen maken, maar hij moet ergens van tot 2 cm zijn gegroeid. Ik dacht dat degene die vissen aanvallen normaal langwerpiger zijn (ze moeten toch vrij snel zijn namelijk) maar ik weet dit niet zeker. Ik zou in ieder geval proberen om er snel vanaf te komen!
Oké! En kunnen deze dingen zich voortplanten? Zou mijn bak er namelijk voor mee kunnen zitten en de oorzaak kunnen zijn van de vele doden?
 
Ik denk het wel, maar dat kan ook weer van de soort afhangen etc. Je kan je bak behandelen met flubenol of je kan een valletje zetten om ze te vangen, dan weet je ook meteen of er meer zijn. Flubenol is gevaarlijk voor o.a. garnalen en slakken, dus mee oppassen. Een bakje met wat gaatjes erin en wat vlees/visvoer kan je misschien gebruiken om de zuigers te vangen.
 
Ik zat even in dat andere topic van je te kijken, maar pluisjes op vissen en schimmeltjes op steen staat verder los van dit beest.
Zo snel mogelijk afvoeren dat ding.
 
Volgens mij kan flubenol geen kwaad met garnalen want ik heb dat al vele malen gebruikt in het verleden tegen bv planaria of hydra. Sommige slakken kunnen er wel moeilijk tegen zoals de Appels.
 
Volgens mij kan flubenol geen kwaad met garnalen want ik heb dat al vele malen gebruikt in het verleden tegen bv planaria of hydra. Sommige slakken kunnen er wel moeilijk tegen zoals de Appels.
Ohh, mijn fout. Alleen slakken dan.
 
Oké! Bedankt in ieder geval alvast voor de reacties.
Aangezien ik zondag op vakantie ga, wat zouden jullie persoonlijk doen? Ik heb natuurlijk bovengenoemd middel meegekregen voordat ik dit beest tegenkwam. Ik heb dus ook niet de tijd om te observeren en in de gaten te houden of de vallen/flubenol alle bloedzuigers verwijderd. Ik heb ook niemand die dat voor me zou kunnen doen. Enkel iemand die eten kan geven.
Zou het verstandig zijn om Alparex te gebruiken en zodra ik terug ben de situatie aan te kijken?
 
voor wat het waard is: ikzelf zou niks aan medicatie erin stoppen vlak voor ik op vakantie ga, gaat er iets mis dan is het einde oefening, je kan niet ingrijpen niets tijdens je vakantie.
maar ja dat ben ik, doe ermee wat je denkt dat goed is
 
Ik zou ook niets gebruiken nu en het even aankijken.
 
Flubenol helpt niet tegen bloedzuigers.
Daarvoor heb je bvb lernex pro nodig (om het bij colombo te houden)
 
Maar als ik het dus goed begrijp, doen deze bloedzuigers mijn vissen geen kwaad? Voor zover ik ook op een ander topic op dit forum heb gelezen, voeden ze zich vooral met afval op de bodem?

En schijnt flubenol nu wel of niet te helpen?
 
Sommige bloedzuigers parasiteren op vissen, andere niet. Ik durf niet te zeggen welke soort dit is en of hij dus gevaarlijk is of niet. Ik heb persoonlijk geen ervaring met flubenol. Volgens de beschrijving van online winkels zou het moeten werken tegen bloedzuigers, maar als andere leden de ervaring hebben dat het niks doet dan zou ik daar naar luisteren.
 
Ik ben in mijn bak ook wel eens een bloedzuiger tegengekomen die blijkbaar tussen de plantjes had gezeten. Ik vond hem destijds in mijn filter en heb hem in de vijver gegooid. Ik heb niet gezien dat hij aan mijn vissen zat, maar zo'n beest kruipt meestal tussen de planten rond. In het aquarium heb ik er nooit meer een gevonden, maar in de vijver heeft dat beest zich blijkbaar wel voortgeplant, want vorige week kwam ik er daar weer een tegen. Maar ik laat ze lekker zitten, de salamanders lusten ze denk ik ook wel.
 

Terug
Bovenaan