Wat is er nieuw

Schimmel in aquarium

Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Leeftijd
24
Beste,
Mijn aquarium draait nu al enkele maanden en ik heb tot voor kort geen visziekten kunnen ontdekken.
Nu is mij gisteren echter opgevallen dat er zich een schimmelachtige substantie bevindt op een stuk steen en op enkele vissen. Op de steen leek het een lichtblauw-achtige kleur te hebben en bij de vissen bevindt de witte/grijze substantie zich rond de kop/mond en enkele plekken op de rest van het lichaam.
De steen heb ik inmiddels (tijdelijk) verwijderd voor zover dit zou helpen, maar ik weet me geen raad met de rest van het probleem.

Op internet heb ik het volgende artikel al gevonden: https://www.aquariumcoop.com/blogs/aquarium/fish-fungus
Hierin staat het probleem goed beschreven hoe ik het ook ervaar, alleen is de medicatie die hierin wordt beschreven niet even toegankelijk als je in Nederland woont.

Zou iemand misschien weten wat het beste is om te doen? En wat eventuele alternatieven zijn op de genoemde medicatie in de link?

Bij voorbaat dank!

Een foto van je eigen situatie zou enorm helpen

Een foto van je eigen situatie zou enorm helpen
Excuus!
Ik hoop dat de foto’s duidelijk genoeg zijn. De bedoelde plekken zijn omcirkeld

Bijlagen

• 1AF64297-C486-4265-9B11-D33D985C8C8C.jpeg
    1AF64297-C486-4265-9B11-D33D985C8C8C.jpeg
    68.8 KB · Weergaven: 433
  • DABDA4F3-2EF5-4841-AAF0-0E7805C4DB45.jpeg
    DABDA4F3-2EF5-4841-AAF0-0E7805C4DB45.jpeg
    71.8 KB · Weergaven: 378
  • E4476EB7-6B8F-4AC2-B1C4-E7AA9726C955.jpeg
    E4476EB7-6B8F-4AC2-B1C4-E7AA9726C955.jpeg
    81.7 KB · Weergaven: 288
Schimmel op stenen of in je bak is iets anders dan schimmel op een vis.

Een waterschimmel is vergelijkbaar met een paddenstoel op het land: de kiem ervan zit soms in je bodem, of tussen stenen. Soms zie je schimmeldraden of vreemde groeisels, en sommige waterschimmels stinken ook als ze boven water komen. Ik heb er zelf een in de bak, maar heb er verder geen last van ( en de vissen ook niet). Momenteel zie ik hem bijna niet, ik zuig alles weg bij de waterwissel.

Een schimmelinfectie bij vissen is een secundaire infectie, meestal als er door een bacteriele infectie wondjes niet genezen. Die bacteriele infectie slaat meestal toe bij verminderde weerstand door slechte waterwaarden ( ammoniak en nitriet) en stress.

Bij jouw omcirkelde vissen zie ik witte puntjes, die ook op een parasitaire infectie kunnen wijzen. Ook deze ontstaan bij verminderde weerstand: de parasiet tast de verzwakte vissen het eerst aan.

Op de andere foto zie ik witte delen van vinnen, wat op vinrot zou kunnen wijzen, dit ontstaat ook bij te veel ammoniak/nitriet in je water.

In alle gevallen moet je eerst je waterwaarden meten, en als je NO2 groter dan 0 is je water net zo lang verversen tot die op 0 staat.

Schimmel op stenen of in je bak is iets anders dan schimmel op een vis.

Een waterschimmel is vergelijkbaar met een paddenstoel op het land: de kiem ervan zit soms in je bodem, of tussen stenen. Soms zie je schimmeldraden of vreemde groeisels, en sommige waterschimmels stinken ook als ze boven water komen. Ik heb er zelf een in de bak, maar heb er verder geen last van ( en de vissen ook niet). Momenteel zie ik hem bijna niet, ik zuig alles weg bij de waterwissel.

Een schimmelinfectie bij vissen is een secundaire infectie, meestal als er door een bacteriele infectie wondjes niet genezen. Die bacteriele infectie slaat meestal toe bij verminderde weerstand door slechte waterwaarden ( ammoniak en nitriet) en stress.

Bij jouw omcirkelde vissen zie ik witte puntjes, die ook op een parasitaire infectie kunnen wijzen. Ook deze ontstaan bij verminderde weerstand: de parasiet tast de verzwakte vissen het eerst aan.

Op de andere foto zie ik witte delen van vinnen, wat op vinrot zou kunnen wijzen, dit ontstaat ook bij te veel ammoniak/nitriet in je water.

In alle gevallen moet je eerst je waterwaarden meten, en als je NO2 groter dan 0 is je water net zo lang verversen tot die op 0 staat.
Dat is een hoop nuttige info! Ik zal eerst eens gaan testen.
Zou het probleem al langzaam moeten verdwijnen als NO2 (na veel verversen) op 0 zit?

Guppeman moet het antwoord helaas schuldig blijven.
Al ben ik het ermee eens dat de witte plukjes op de vissen waarschijnlijk iets bacterieels of parasitair is.

Een zoutbadje kan geen kwaad en misschien zelfs helpen.

Guppeman moet het antwoord helaas schuldig blijven.
Al ben ik het ermee eens dat de witte plukjes op de vissen waarschijnlijk iets bacterieels of parasitair is.

Een zoutbadje kan geen kwaad en misschien zelfs helpen.
Heb ik inderdaad ook ergens gelezen! Daarbij werd alleen wel gezegd dat zout schadelijk kan zijn voor aquariumplanten. In welke mate zou ik dat op moeten vatten?

Beetje Voogle van Easy life kan ook. Helpt de slijmhuid te herstellen en bevat geen antibiotica e.d. dus veilig voor je filter.

Voor een zoutbadje moet je ze even uitvangen.

Wanneer het gaat om schimmel vind ik Colombo Femsee altijd een erg goed werkend product. Mocht het witte stip zijn is dit product ook daar voor bedoelt.

Werkvolgorde:

- Water verversen en waterwaarden meten met druppeltest is je eerste prioriteit.

- Zoutbadje is in alledrie de opties goed. Ik vang de vis in een transparant bakje, dit geeft de minste stress. Ik zet de vis in een zoutoplossing van 20 g. per liter water om mee te starten. Zelf heb ik Sluierstaarten, maar Guppen kunnen dit ook hebben. (Let op, Corydoras kunnen niet tegen zout, mocht je die er ook bij hebben zitten). Ik zet de vis met de hand over in het zoutbad en ook weer terug, gebruik het vangbakje als lift. Ik laat zelf de vis 3 minuten zitten, maar sommigen doen 10 minuten of langer, er staat vast wel meer info op dit forum. Ik geef zef een 5-daagse kuur, waarbij ik de hoeveelheid zout opvoer tot 25 g/l.

- Kijk of het hier gaat om hele kleine cysten op de slijmhuid, het zou ook om Witte Stip kunnen gaan. Dat kun je behandelen met warmte en zout https://www.aquainfo.nl/witte-stip-oorzaak-preventie-en-genezen/

- Voogle kun je gebruiken als kuur, maar ook ter preventie (10 ml/100 l aquariumwater).

Werkvolgorde:

- Water verversen en waterwaarden meten met druppeltest is je eerste prioriteit.

- Zoutbadje is in alledrie de opties goed. Ik vang de vis in een transparant bakje, dit geeft de minste stress. Ik zet de vis in een zoutoplossing van 20 g. per liter water om mee te starten. Zelf heb ik Sluierstaarten, maar Guppen kunnen dit ook hebben. (Let op, Corydoras kunnen niet tegen zout, mocht je die er ook bij hebben zitten). Ik zet de vis met de hand over in het zoutbad en ook weer terug, gebruik het vangbakje als lift. Ik laat zelf de vis 3 minuten zitten, maar sommigen doen 10 minuten of langer, er staat vast wel meer info op dit forum. Ik geef zef een 5-daagse kuur, waarbij ik de hoeveelheid zout opvoer tot 25 g/l.

- Kijk of het hier gaat om hele kleine cysten op de slijmhuid, het zou ook om Witte Stip kunnen gaan. Dat kun je behandelen met warmte en zout https://www.aquainfo.nl/witte-stip-oorzaak-preventie-en-genezen/

- Voogle kun je gebruiken als kuur, maar ook ter preventie (10 ml/100 l aquariumwater).
Dit helpt ook zeker! Bedankt!

Aantal vragen:
- Je noemt bovenaan een druppeltest. Is dit met opzet of zou een teststrip ook voldoen?

- Wat gebruik je zelf als ‘zoutbad’? Is een emmer voldoende of heb je daar een aparte bak voor? Maakt het überhaupt veel uit waar het in komt?

Dit helpt ook zeker! Bedankt!

Aantal vragen:
- Je noemt bovenaan een druppeltest. Is dit met opzet of zou een teststrip ook voldoen?

- Wat gebruik je zelf als ‘zoutbad’? Is een emmer voldoende of heb je daar een aparte bak voor? Maakt het überhaupt veel uit waar het in komt?
De druppeltest is met opzet genoemd, strips zijn meestal niet erg nauwkeurig en bij sommige merken kun je net zo goed je vinger in het water stoppen en zelf de waardes proberen te voelen.

Emmer of aparte bak maakt niet uit, het is toch maar tijdelijk.

Ik gebruik zelf een curverbox met 3 liter water, maar je kunt ook een tupperwarebox met 1 liter water pakken natuurlijk, want guppen zijn een stuk kleiner dan mijn sluiers. Ik vind wel dat een lichte, transparante bak meer zicht geeft op wat er met de vis gebeurt.

Ik heb zelf inmiddels een Colombo testkoffer aangeschaft. Het is even een investering, maar je bent dan wel verzekerd van nauwkeurige testen met een duidelijke handleiding. En aangezien voorkomen beter is dan genezen: ik investeer liever in een testkoffer dan dat ik allerlei medicatie aan mijn water moet gaan toevoegen, als mijn vissen ziek worden....

Ik gebruik zelf een curverbox met 3 liter water, maar je kunt ook een tupperwarebox met 1 liter water pakken natuurlijk, want guppen zijn een stuk kleiner dan mijn sluiers. Ik vind wel dat een lichte, transparante bak meer zicht geeft op wat er met de vis gebeurt.

Ik heb zelf inmiddels een Colombo testkoffer aangeschaft. Het is even een investering, maar je bent dan wel verzekerd van nauwkeurige testen met een duidelijke handleiding. En aangezien voorkomen beter is dan genezen: ik investeer liever in een testkoffer dan dat ik allerlei medicatie aan mijn water moet gaan toevoegen, als mijn vissen ziek worden....
Snap ik!
Gaat zo’n testkoffer (of die van Colombo dan in dit geval) dan eigenlijk ook ‘eeuwig’ mee of moeten er onderdelen vervangen worden?

Ik heb hem zelf nog maar kortgeleden gekocht, omdat ik er zulke enthousiaste berichten over las op dit forum. Van wat ik begrepen heb zullen sommig testvloeistoffen na verloop van tijd vervangen moeten worden, maar ik denk dat er andere aquarianen zijn die daar meer over kunnen vertellen. Voorlopig ben ik blij dat ik hem gekocht heb. Ik had overigens al een losse NO2 test van HS Aqua en een PH test van Tetra in huis.

Ik heb hem zelf nog maar kortgeleden gekocht, omdat ik er zulke enthousiaste berichten over las op dit forum. Van wat ik begrepen heb zullen sommig testvloeistoffen na verloop van tijd vervangen moeten worden, maar ik denk dat er andere aquarianen zijn die daar meer over kunnen vertellen. Voorlopig ben ik blij dat ik hem gekocht heb. Ik had overigens al een losse NO2 test van HS Aqua en een PH test van Tetra in huis.
Oke! Bedankt in ieder geval!
Ik heb zojuist de Easy-Life Voogle gekocht en gebruikt. Nu hopen dat de problemen zullen verdwijnen

Druppeltesten zijn zodra ze met zuurstof/lucht in aanraking komen beperkt houdbaar, dat merk je vanzelf als je testresultaat ineens enorm afwijkt van normaal, dan istie aan vervanging toe

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan