Parasiet?


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
422
Nou daar ben ik weer met een nieuw probleem, het voelt een beetje alsof ik er een rommeltje van maak, maar toch maar liever dom lijken en advies vragen van de kenners hier... 😅. Ik vind het zo ellendig als het niet goed gaat met de vissen/garnalen.

Het was allemaal pais en vree in mijn nieuwe aquarium tot een paar weken terug. 1 februari heb ik twee apistogramma borelli gekocht. Er was er eentje al dood bij de LFS, dus achteraf had ik het waarschijnlijk nooit moeten doen. Domme fout. Ik wou ze gewoon te graag. En ook niet in quarantaine gedaan, had nog geen quarantaine bak en niet bedacht dat ik een curver kon gebruiken. Ze gaapten zo nu en dan, maar ik dacht dat dat bij de soort hoort. Ik vermoed dat het hier is begonnen, maar ik weet het niet zeker.
Een tijdje later begonnen de chinese danio's wat trager te worden, maar dat trok niet gelijk mijn aandacht. Ik dacht dat ze gewoon teveel gegeten hadden want dat doen ze wel vaker als ik levend voer geef, zijn ze daarna tonnetje rond 😄. Ergens rond 10-12 februari deed ik een flinke waterwissel en daarna deden opeens een aantal vissen raar en werden de amanogarnalen heel ongelukkig. Ik dacht dat het aan de spatiphyllum die in een verhoging groeide lag, de wortels bleken te rotten (zal sowieso niet goed zijn) en dat dat met de waterwissel in het water was gekomen dus die eruit gehaald. De vissen en garnalen herstelden na een paar dagen, maar niet helemaal. Het viel me een paar dagen later opeens op dat de chinese danio's en pareldanio's nogal aan het happen waren, soms aan het wateroppervlak maar ook gewoon normaal zwemmend. En vanaf dat moment even een korte samenvatting van alle gebeurtenissen (anders wordt het wel een erg lang verhaal). Ik weet niet of de datums exact kloppen, dit is een zo'n goed mogelijke reproductie...

15-2Vissen aan het happen
18-2Apisto en chinese danio dood
19-2Start Esha2000 (3 dagen). Slakken eruit gehaald, garnalen trokken het gelukkig aardig goed. Daarna waterwissel gedaan.
20-2Dario dario dood
Andere vissen zijn weer actiever en happen minder
24-2Parel danio dood
28-2Vissen lijken weer blij
1-3Rosy loaches kwamen na weken wachten eindelijk binnen. Heel ongelukkig moment. Toch maar erin gedaan omdat ik bang was dat een verblijf in een curverbox net zo goed een risico was en ik toen dacht dat het weer de goede kant op ging.
3-3Chinese danio gaat duidelijk heel slecht, hangt happend aan wateroppervlak
4-3Chinese danio dood
4-3Alle chinese danio's en pareldanio's in een tijdelijk quarantainetank in curverbox, gestart met Esha. Hier kan ik ze beter zien, er lijkt een soort van mini wit haartje aan een vis te hangen, bij de kop, bijna niet zichtbaar. Eén mm ofzo. Bij anderen lijk ik ook wat haartjes te zien, maar echt moeilijk te zien. Ik denk ook even zo'n haartje te zien naast de bek van de apisto, maar niet zeker.
5-3
Pareldanio die stil aan het wateroppervlak hing te happen, zwemt weer ietsje actiever.
Apisto slaat zichzelf tegen de planten
Zie nu ook duidelijk dat sommige chinese danio's dat doen in de quarantainebak

Oftewel, ik denk echt dat het een infectie met een parasiet is, mogelijk binnengekomen met de apisto's. Esha lijkt wel te werken, maar mogelijk is het opnieuw gestart omdat ze eitjes hadden gelegd en die later weer uitkwamen? Of is de Esha niet genoeg?
Ik behandel nu alleen de vissen in de quarantainebak met Esha, maar ik denk dat ik het aquarium er toch ook weer mee moet behandelen. Daar leven nu nog 3 oto's, 4 rosy loaches, een apistogramma borelli, amanogarnalen, vuurgarnalen en veel slakken. Ik ben niet zo'n fan van allerlei medicatie in de bak gooien en riskeren dat ik de balans verstoor, maar ik ben ook niet zo'n fan van mijn complete visbestand verliezen 😅
Oh ja, en ik gebruik nu ook dagelijks voogle om de vissen wat extra te helpen.
Oh ja 2, ik heb aan het begin het water laten testen op nitriet en dat was nul, daarna zelf druppeltesten gekocht voor nitriet, co2 en ammoniak, was allemaal goed.

Maar voor ik start:
- moet ik wel echt met Esha behandelen? (ik heb een soort van try out met de danio's, maar kan ik dat afwachten voor ik de rest behandel? Mogelijk wel? Is vandaag al dag 2)
- als ik niet weet welke parasiet het is, hoe weet ik dan of ie eitjes legt en hoeveel dagen zijn levenscyclus is. Ik vermoed dat ik een tweede behandeling zou moeten doen, omdat de problemen opnieuw zijn gestart. Maar hoe weet ik wanneer ik dat moet doen...?
 
Het klinkt als kieuwworm. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee, dus je kunt een eindje googlen op 'kieuwworm' en wachten tot er iemand met meer ervaring op je post antwoordt. Het is in ieder geval mij wel al duidelijk (uit de sites die ik snel bekeken heb) dat je de behandeling vaker moet herhalen.
 
Ik ben ook geen expert maar het klinkt inderdaad als wormen.
 
Wat klote. :( Je had zo goed alles geresearched voor je bak en was zo lekker op weg...

Hmm, wat je in elk geval kunt proberen is cerpofor dactycid. In het water doseren en bij minstens één voederbeurt het voer erin weken, just to be sure. Alternatief/aanvulling is een kort zoutbad, dan zet je je vissen eventjes (!) apart in een bakje met een zoutoplossing van 0,5 - 1 x de sterkte van zeewater. Uiterlijk 5 à 10 minuten of tot de vis gek begint te doen (geen grapje). Dat kun je elke dag een keer doen, maar is wel een redelijk zware ingreep met het uitvangen en zo. Evt eerst de dactycid afwachten.

Esha 2000 kan bij sommige parasieten werken, maar in dit geval had je daar allang een duidelijk resultaat van moeten zien lijkt me. Persoonlijk zou ik die behandeling zijn gaan staken denk ik. Je kan evt nog de basisdosering afmaken. :)

Verder nog verkleuringen e.d. bij de vissen te zien, of andere opvallende dingen aan uiterlijk of gedrag die je misschien nog niet genoemd hebt?
 
Dank voor het meedenken! Ik heb inderdaad mijn best gedaan en ja ik was zeker lekker op weg, was erg leuk allemaal totdat dit op mijn pad kwam. Maar goed, dit soort moment horen er ook bij denk ik.

De danio's zien er in zijn algemeenheid minder gezond uit als eerst, wat doffe vinnen, haast wat zwartig uitgeslagen en een beetje rommelig ofzo. Ze eten slechter dan eerst en voor ze dood gaan stoppen ze helemaal. De pareldanio die doodging was echt uitgemergeld. Er zat een dario dario bij die had een wit pukkeltje op zijn neus, die heb ik gelijk in het begin al apart gezet (en zit dat nu nog). Die sloeg ook tegen de planten aan en de andere dario dario ging dus dood. Verder geen witte pukkeltjes bij de andere vissen gezien, wel dus een soort van haartjes. De vissen gapen zo nu en dan. De kieuwen van meerdere vissen lijken inderdaad wel wat rood, dus dat zou in de richting van kieuwworm kunnen wijzen. Maar die zitten er weer niet buiten toch? En zijn te klein om te zien? Maar goed, kan natuurlijk een combi zijn of die witte haartjes is toeval of gewoon beschadiging van de huid ofzo.

De esha had ik in ruim 2 weken terug voor drie dagen gebruikt en toen gestopt, als het wel kieuwwormen zijn zou het kunnen dat het nu weer begint door de eitjes die uitgekomen zijn? Het leek wel even beter te gaan daarna. Op zich geen probleem om even dactycid te kopen, maar ik lees dat het niet echt goed is voor garnalen. En no way dat ik die uitgevangen ga krijgen. En ook mijn apisto is vrijwel niet uit te vangen omdat hij zich steeds verstopt. Ik heb vanochtend een poging gedaan, nu trekt hij zich beledigd terug zodra hij me ziet (en hij was al erg verlegen). En ik zie nu ook een rosy loach met symptomen, en die zijn helemaal klein en snel. Kortom, ik ga de vissen niet los van de garnalen kunnen behandelen zonder mijn bak volledig uit elkaar te halen en opnieuw op te starten vrees ik. Dat is wel echt een nadeel van mijn inrichting... En zoutbadje gaar voor de apisto en rosy loach dus ook ingewikkeld worden 🙄
Nog meer alternatieven...?
 
Volgens de gebruiksaanwijzing van dactycid is het middel inderdaad niet 100% zeker veilig voor garnalen. Waarschijnlijk zeggen ze dat omdat ze het niet nadrukkelijk op garnalen getest hebben, en "better safe than sorry". Als ik online kijk naar de werkzame stoffen (levamisol en praziquantel) en in welke andere, veelgebruikte medicijnen ze zitten, dan lijkt het erop dat het wel moet kunnen hoor. Maar het zijn jouw dieren natuurlijk, jouw afweging. :)

Lastig verder, hmm. Het enige wat ik me zo gauw kan bedenken: kun je evt scherpe foto's of video's maken van de vissen die ziek zijn? Wie weet kan dat meer duidelijk maken. Al blijft behandeling onder deze omstandigheden sowieso moeilijk.

De esha had ik in ruim 2 weken terug voor drie dagen gebruikt en toen gestopt, als het wel kieuwwormen zijn zou het kunnen dat het nu weer begint door de eitjes die uitgekomen zijn?
Ik denk eigenlijk dat esha 2000 gewoon niet helemaal het goede middel is. Het is niet ontworpen voor parasieten die een meervoudige behandeling vergen.
 
Dank! Dat klinkt wel geruststellend. Het is inderdaad wel een groot nadeel van mijn inrichting dat je vissen en garnalen zich zo goed kunnen verstoppen en je niet even dingen aan de kant kan schuiven, maar ik ben er zo blij mee dat ik het voorlopig echt liever niet anders zou willen doen. Dus dan zit er niets anders op om de hele bak te behandelen.

Ik ben nu aan het lezen over omnipur, dat schijnt ook voor kieuwwormen te zijn en veilig voor garnalen? Heb je daar ervaring mee?

Foto's ga ik proberen, de curverbox is alleen ietsje mat dus dat is niet handig. En de apisto verdwijnt dus zodra hij me ziet. Maar ik ga mijn best doen.
 
Als er geen ander middel is dat garnalensafe is maar wel het probleem aanpakt, denk ik niet dat je veel keus hebt. Overigens staat er bij Esha 2000 dat het niet slakkenveilig is, er heeft bij mij geen enkele slak het loodje gelegd door de esha. Dat geeft natuurlijk geen garantie voor dactacyd bij garnalen, maar het doet mij óók denken dat het meer een aansprakelijkheidsverhaal is dan dat het echt gevaarlijk voor je garnalen is....
 
Als er geen ander middel is dat garnalensafe is maar wel het probleem aanpakt, denk ik niet dat je veel keus hebt. Overigens staat er bij Esha 2000 dat het niet slakkenveilig is, er heeft bij mij geen enkele slak het loodje gelegd door de esha. Dat geeft natuurlijk geen garantie voor dactacyd bij garnalen, maar het doet mij óók denken dat het meer een aansprakelijkheidsverhaal is dan dat het echt gevaarlijk voor je garnalen is....
Ja dat klopt, bij mij hebben ook veel slakken de esha overleefd. Dus zou heel goed kunnen. En ik snap daarvan weer niet dat ze zeggen dat het garnalenveilig is terwijl het koper bevat :S
Overigens is het wel echt garnalenveilig kan ik vertellen, heb mijn gekke schimmelgarnaal er ook mee behandeld en afgelopen keer hadden de garnalen er ook lak aan
 
Oh ik lees dat omnipur niet echt goed is voor de goede bacterieën in je bak. Dat is ook niet echt fijn
 
Verder nog verkleuringen e.d. bij de vissen te zien, of andere opvallende dingen aan uiterlijk of gedrag die je misschien nog niet genoemd hebt?
Oh ja, en ik bedenk nu dat één chinese danio een beetje een lichte vlek heeft bij zijn rugvin.
Volgens de gebruiksaanwijzing van dactycid is het middel inderdaad niet 100% zeker veilig voor garnalen. Waarschijnlijk zeggen ze dat omdat ze het niet nadrukkelijk op garnalen getest hebben, en "better safe than sorry". Als ik online kijk naar de werkzame stoffen (levamisol en praziquantel) en in welke andere, veelgebruikte medicijnen ze zitten, dan lijkt het erop dat het wel moet kunnen hoor. Maar het zijn jouw dieren natuurlijk, jouw afweging. :)
Ik lees dat praziquantel ook in esha Gdex zit en daar staat bij dat het goed verdragen wordt door garnalen. En levimasol in esha ndx, en daar staat ook bij dat het veilig is voor garnalen. En op een andere site staat:

Waarschuwing:
Zover als bekend is dit product onschadelijk voor lagere dieren zoals kikkers, kreeften, garnalen en slakken. Helaas kunnen we dit niet garanderen, en dus is gebruik van Colombo Dactycid bij aanwezigheid van deze dieren geheel voor eigen risico.

Dus morgen denk ik maar even langs de LFS, zou heel fijn zijn als het voorbij is. Dank je wel voor de suggestie (y)
 
Nou dactycid gekocht en toegevoegd aan de quarantaine bak met danio's. Hopelijk helpt het. Na hoe lang kan ik resultaat verwachten? De apisto en rosy loaches lijken nog niet acuut ziek dus liefst wacht ik tot ik zeker weet dat dit ook echt het middel is dat gaat helpen. Ik bedacht net dat ik een gezonde bodem heb waar o.a. blackworms de boel luchtig houden en restjes opeten. Zag net bij het verplaatsen van een plantje nog een heleboel kleintjes. Die gaan de behandeling waarschijnlijk niet leuk vinden. En dan riskeer ik dat ik opeens een bodem vol dode wormen heb, lijkt me niet ideaal. Twee verdwaalde blackworms in de quarantaine bak leken de behandeling in ieder geval niet echt leuk te vinden (en lijkt me ook wel logisch, want het is een antiwormenmiddel).

Verder heb ik geprobeerd wat foto's te maken, ik zag vanmiddag ook veel slijm (denk ik?) op de vissen. Maar dat zou misschien ook kunnen komen door ammoniak/nitriet? Ik had vanochtend wel water ververst maar blijkbaar niet genoeg want eind van de ochtend hingen de meeste vissen happend bovenin. Het hoornblad wat erin dreef voor nog iets van gezelligheid en waterkwaliteit liet opeens masaal zijn sprietjes vallen, dat zal vast ook niet geholpen hebben. Dus 75% ververst en nu gaat het wel weer, maar misschien dat het slijm ook nog daarvan zou kunnen komen want ik zag het eerder niet.
De foto's zijn wat mistig, dat komt door de bak waar ze inzitten.

Hieronder zie je een soort van streepjes onder zijn kin, net een soort van baard. Geen idee of ze dat altijd al hadden
20230306_135033.jpg


Geen idee of hier wat op te zien is
20230306_134954.jpg


Deze heeft iets onder zijn kin hangen wat ik niet thuis kan brengen
20230306_134831.jpg


De vinnen ogen wat rommelig. Wel gaaf patroon trouwens, nog niet eerder zo goed bekeken
20230306_134752.jpg


Deze sleept een sliert van bubbeltjes achter zich aan
20230306_134549.jpg


En er hangt ook iets onder
20230306_134522.jpg
 
Slijmvorming kan een reactie op wormen (irritatie) zijn, dus dat sluit wormen zeker niet uit.
Slecht water stel je het beste vast met een druppeltest. (testen op NH3/4 en NO2).
 
Slijmvorming kan een reactie op wormen (irritatie) zijn, dus dat sluit wormen zeker niet uit.
Slecht water stel je het beste vast met een druppeltest. (testen op NH3/4 en NO2).
Ja had ik misschien beter kunnen checken, aangezien ze in een curverbox zaten en ik wist dat ik veel water moet verversen heb ik gewoon maar geen tijd verloren en direct meer water ververst

Die curverbox is eigenlijk bedoeld als hele tijdelijke oplossing, ik hoop ze snel weer in de grote bak te kunnen doen. En tot die tijd gewoon elke 1 of 2 dagen flink verversen
 
Laatst bewerkt:
Nou, de vissen zagen er beter uit vandaag, minder aan het happen en geen gehang aan het wateroppervlak. Heb dus besloten ze terug te doen in het grote aquarium en daar de heleboel samen te behandelen. De quarantaine curver box was echt verre van ideaal voor ze, geen filtering dus doorlopen wisselen (waardoor ik ook steeds opnieuw zou moeten doseren), geen gezelligheid, ze waren duidelijk erg ongelukkig daar en aten ook niet.

Nu hopen op het beste voor de vissen en mijn garnalen.
 
Volgens de gebruiksaanwijzing van dactycid is het middel inderdaad niet 100% zeker veilig voor garnalen. Waarschijnlijk zeggen ze dat omdat ze het niet nadrukkelijk op garnalen getest hebben, en "better safe than sorry". Als ik online kijk naar de werkzame stoffen (levamisol en praziquantel) en in welke andere, veelgebruikte medicijnen ze zitten, dan lijkt het erop dat het wel moet kunnen hoor. Maar het zijn jouw dieren natuurlijk, jouw afweging. :)
Ik wist niet dat daar ook levamisole inzit want dat middel krijg je niet meer bij de dierenarts maar is wel een zeer adequaat middel tegen wormen. Maar hoeveel daar inzit dat weet ik niet en ik vermoed minder dan dat je Levamisole van de dierenarts zou geven (de 10% oplossing)
 
Ik wist niet dat daar ook levamisole inzit want dat middel krijg je niet meer bij de dierenarts maar is wel een zeer adequaat middel tegen wormen. Maar hoeveel daar inzit dat weet ik niet en ik vermoed minder dan dat je Levamisole van de dierenarts zou geven (de 10% oplossing)
Ik heb even gekeken op het doosje en er zit 12mg/ml in.

Was wel een goede tip om de ingrediënten even los op te zoeken, dat hielp me wel verder. Misschien nogal ja duhh, maar had er niet aan gedacht 😄. De garnalen leven nog, al lijken ze de behandeling niet echt leuk te vinden. Ze zijn duidelijk minder actief.

Het happen lijkt weer wat toe te nemen en er hangt nu weer een pareldanio stilletjes happend onder de drijfplanten 😟. Ben ik te ongeduldig en zijn ups en downs normaal de eerste dagen?
Ik heb wel geprobeerd voer erin te weken, maar juist de ziekere vissen eten vrijwel niet. Zal straks nog wat proberen.
Het enige wat ik me zo gauw kan bedenken: kun je evt scherpe foto's of video's maken van de vissen die ziek zijn?
@Gino88 just4sure, ik neem aan dat als je nog iets was opgevallen aan de foto's ik het al wel had gehoord? Of zijn er andere foto's nodig?
 
Whoops ik had inderdaad nog niet gereageerd op je foto's. 😬 Excusez-moi.

Je hebt duidelijke foto's gemaakt! En (wederom) goed over de zaken nagedacht. :) Sherlock holmes zou niet verder gekomen zijn dan jij nu, hehe.

Ehmm ik moet je eerlijk zeggen dat als de symptomen na 3 dagen behandelen nog volop aanwezig zouden zijn, ik het ook niet zo goed zou weten. Je zou wel al wat effect verwachten in het geval van externe parasieten (d.w.z. de soorten die vatbaar zijn voor behandeling met deze stoffen). Anders wordt het minder waarschijnlijk dat dat de boosdoeners zijn. De foto's geven ook geen aanwijzingen voor andere ziektebeelden denk ik.

Houd ons maar even op de hoogte als je wilt? Wellicht dat er nog ingevingen komen. Balen voor je dat het ziektegebeuren zo vaag blijft...
 
Laatst bewerkt:
Whoops ik had inderdaad nog niet gereageerd op je foto's. 😬 Excusez-moi.
Haha, no problemo, ik ben allang blij dat je meedenkt!

Je hebt duidelijke foto's gemaakt! En (wederom) goed over de zaken nagedacht. :) Sherlock holmes zou niet verder gekomen zijn dan jij nu, hehe.
😂 dank je wel

Gelukkig lijkt het vandaag wel weer beter te gaan. Heb net 25% ververst, de garnalen leken me dankbaar (maar dat is vast inlegkunde). Zit alleen een beetje te zenuwen over mijn rosy loaches, sinds gisteren zie ik er nooit meer dan twee tegelijk terwijl ze voorheen vaak allemaal wel te vinden waren. Hopelijk is er niks aan de hand en komt het gewoon door twee chinese danio mannetjes die direct weer een territorium gemaakt hebben en iedereen wegjagen. Niet zo leuk voor de andere bewoners. Zit ik een beetje lief te doen en hun leven te redden, krijg je dit, stank voor dank 😤. Vaak houden ze er na een tijdje weer mee op, hopelijk nu ook. Zodra het ook maar enigszins warm genoeg is gaan ze naar buiten, maar dat is het nu bepaald nog niet 😅.

Sowieso zit ik nu met drie schooltjes die eigenlijk te klein zijn en ik ben bang dat dat de sfeer in de bak niet ten goede komt:
- 5 chinese danio's
- 4 pareldanio's
- 4 rosy loaches
- 1 apisto kan wel, maar ik wil graag een koppeltje

Ik wil graag gaan uitbreiden, maar het zal geleidelijk moeten. En ik wil toch echt wel even de behandeling over twee weken afwachten. Dus ze zullen het ermee moeten doen. Na dit avontuur ben ik ook wel wat angstig geworden over nieuwe vissen, is het heel onverantwoord als ik ze preventief 1 of twee daagjes in een quarantainebak met dactacyd zet? Eigenlijk vind ik namelijk dat die curverbox de naam quarantainebak niet waardig is, hij is gewoon ongeschikt om ze er langere tijd te laten vertoeven.
 
Ehm, brainwave of hersenkronkel: volgende week moet ik dus nog een keer met dactycid behandelen, is het dan ook slim als ik voor die tijd al mijn te kleine schooltjes aanvul zodat die vissen gelijk meebehandeld worden? Het is iets eerder dan ik van plan was, maar ik dacht misschien sla ik zo twee vliegen in één klap?
Al hou ik natuurlijk het risico van andere ziekten, maar ik heb gewoon niet echt een goede mogelijkheid voor quarantainebak nu. Alleen een heel klein aquarium (<20 l) met een dario dario met een wit bultje op zijn neus (al weken, lijkt er niet veel last van te hebben maar geen idee of het besmettelijk is). En anders wordt het een troosteloze plastic bak, dat doe ze ook echt geen goed om daar langer dan 2 dagen in te zitten... 🤷‍♀️
 
Ik heb even gekeken op het doosje en er zit 12mg/ml in.

Was wel een goede tip om de ingrediënten even los op te zoeken, dat hielp me wel verder. Misschien nogal ja duhh, maar had er niet aan gedacht 😄. De garnalen leven nog, al lijken ze de behandeling niet echt leuk te vinden. Ze zijn duidelijk minder actief.

Het happen lijkt weer wat toe te nemen en er hangt nu weer een pareldanio stilletjes happend onder de drijfplanten 😟. Ben ik te ongeduldig en zijn ups en downs normaal de eerste dagen?
Ik heb wel geprobeerd voer erin te weken, maar juist de ziekere vissen eten vrijwel niet. Zal straks nog wat proberen.

@Gino88 just4sure, ik neem aan dat als je nog iets was opgevallen aan de foto's ik het al wel had gehoord? Of zijn er andere foto's nodig?
toen ik Dactycid bij mijn sluierstaarten toepaste, waren er dagen dat ze niet schuurden en dan weer dagen dat ze weer begonnen met schuren. Ook na de kuur schuurden ze soms nog. Het was de vraag of ze dat nog uit gewoonte deden of dat ze daadwerkelijk nog last hadden van wormen. Ben nu toch maar met zoutbadjes begonnen.
 
toen ik Dactycid bij mijn sluierstaarten toepaste, waren er dagen dat ze niet schuurden en dan weer dagen dat ze weer begonnen met schuren. Ook na de kuur schuurden ze soms nog. Het was de vraag of ze dat nog uit gewoonte deden of dat ze daadwerkelijk nog last hadden van wormen. Ben nu toch maar met zoutbadjes begonnen.
Bij mij zijn de symptomen nu echt weg gelukkig! Vooral de chinese danio's hadden het meeste last en die zien er nu weer tiptop uit, dieprood, veel pronken en duiken direct overal bovenop. Zo ken ik ze weer :thumbs:
 
Bij mij zijn de symptomen nu echt weg gelukkig! Vooral de chinese danio's hadden het meeste last en die zien er nu weer tiptop uit, dieprood, veel pronken en duiken direct overal bovenop. Zo ken ik ze weer :thumbs:
fijn!
 
Korte update: alle 4 rosy loaches zijn terecht 🥳

Nieuwe vissen kopen tijdens de behandeling werd afgeraden door de LFS ivm met het creëren van mogelijke resistentie. In de groothandel komen ze uit quarantaine dus ik kan na het behandelen bestellen en dan als het binnenkomt gelijk overplaatsen.
Is niet persé in hun voordeel om mijn aanschaf uit te stellen dus ik heb het advies maar opgevolgd :giggle:
 
Na 1,5 week kwamen de symptomen terug dus heb toen na 12 dagen behandeld (ipv geadviseerde 14). En nu 11 dagen later begint het weer 😬, deze keer gelijk maar weer behandeld. Ik ben bang dat 12 dagen al net te lang was en ze alweer eitjes hadden gelegd. Hopelijk is dat nu niet zo. Zou ik er goed aan doen om na deze behandeling nog een keer extra vroeg (na 7-9 dagen ofzo?) te behandelen? Of de gok wagen en hopen dat het niet terug komt?
Wat ik zo lees kan de levenscyclus van wormen nogal verschillen en lijkt het nogal een gok wanneer je behandeling twee doet...

De garnalen vinden de behandelingen niet leuk. De meeste overleven maar afgelopen week toch twee keer een dode gevonden 😕
 
Laatst bewerkt:
De duurtijd van de levenscyclus van parasieten bij vissen hangt van een aantal factoren af, waarbij temperatuur een belangrijke is. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de cyclus. Bovendienis de ene parasiet de andere niet, en de houdbaarheid van de eitjes kan ook nogal variëren. Het kan dus goed zijn dat de 'adviestijd' van je medicijn voor jouw bak te lang is. Ik zou het rustig durven om twee keer na een week te behandelen, hoewel je garnalen een beperkende factor zijn. Is het mogelijk om er uit te vangen om te zorgen dat je ze na de kuur weer terug kunt zetten? (Allemaal lijkt me een brug te ver, maar als je een paar ouderparen hebt, kweken ze wel weer, neem ik aan.) Eventueel dagelijkse waterwissel dan ofzo? Of vragen aan je LFS of je ze daar mag 'parkeren'?

Ik denk dat je wel de vissen én de bak moet behandelen, dus dat het niet een optie is om de vissen tijdelijk ergens anders onder te brengen.
 
Op gevoel heb ik zondag weer behandeld (na 4 dagen al) het is een gok en ik hoop maar dat het goed uit gaat pakken. Het leek me zaak om te voorkomen dat eventueel uitgekomen eitjes volwassen kunnen worden want dan gaan ze zich weer voortplanten. En dat is na 4-6 dagen. Dagelijks waterwisselen kan niet, want je moet na 48u pas 25% wisselen en dan verder niet of je moet bijdoseren. Gelukkig geen garnalen meer verloren, dus hopelijk is wat over is nu redelijk bestand tegen dacticyd...
 
Laten we hopen dat daarmee de kous af is zeg! Geen vissen meer verloren in de tussentijd? Succes nog met de behandeling!
 
Laten we hopen dat daarmee de kous af is zeg! Geen vissen meer verloren in de tussentijd? Succes nog met de behandeling!
Dank je, nee gelukkig sindsdien heen vissen meer verloren. Die zijn gewoon happy nu
 
ik zag vandaag weer een danio tegen de planten slaan, ik hou mijn hart vast... Ik wacht nog heel even af hoe het zich verder ontwikkelt voor ik weer paniekerig nog meer dactycid erin gooi. 🫤
 
Ja soms doen vissen dat hier ook maar goed je moet het niet tevaak zien. Duimen dat het niks is dus.
 
Goed om te horen als bemoediging
 
Nog steeds geen duidelijk zieke vissen, iedereen zwemt levendig rond, dus stille hoop dat het nu goed is en ik twijfel of ik morgen nieuwe vissen zal bestellen om mijn schooltjes weer aan te vullen...
 
Jaaaaa!!! Fijn zeg! Vroeg me nog af hoe t was met de kieuwworm. Ga je nu de nieuwelingen eerst in quarantaine stoppen denk je? Ik vind dat soms zo lastig, wel of niet. Erg blij voor je dat je de parasiet hebt weten te elimineren 💪!
 

Terug
Bovenaan