Wat is er nieuw

Parasiet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Vanmiddag zag ik een cory op zijn zij op de bodem liggen. Ademhaling leek normaal en als ie probeerde te zwemmen zonk hij onmiddellijk terug naar de bodem. Dacht eerst zwemblaasprobleem maar leek ook een gat te hebben in zijn buik:

541833akitaluna_0_85_deskto.jpg

Andere vissen (9 cory en 4 L144) doen het verder prima. Is dit ��n of andere parasiet of heeft ie zich gewoon ergens gekwetst?

Waterwaardes (voor zover die van belang zijn):

Ph: 8.0
Kh: 9.0
Gh: 12.0
NO3: 10mg/l
PO4: 2mg/l

Nitriet en Ammoniak 0.

Ik denk dat het een parasiet is en heb deze gaten al vaker gezien.
Kan een soort pissenbed-achtig kreeftje zijn dat in Corys leeft, maar ook wormen.
Welke soort Cory is het (wildvang?)?
Heeft het visje zijn baarddraden nog overigens?

Het is een corydoras julii. Niet zeker wat wildvang betreft maar ik neem aan van niet.

Heb gisteren even rondgezocht op internet maar kon niet meteen iets vergelijkbaars vinden. En aangezien er geen remedie tegen zwemblaas probleem of de meeste parasieten is, heb ik het jammer genoeg uit zijn lijden verlost. Niet echt gelet op de baarddraden helaas.

Bij de rest is tot nog toe niks te zien. Buik en baarddraden intact. Moet ik schrik hebben dat de andere dit ook gaan krijgen?

Als het inderdaad een Julii is zou ik wel willen weten waar je die weg hebt 😀
En zolang we niet zeker weten wat het is is dat lastig te zeggen, veel parasieten zijn inderdaad besmettelijk.

Heb LFS een mail gestuurd want zijn vandaag gesloten. In hun stocklijst stond ook niks van afkomst.

En dat wordt nog bang afwachten dan. 🙁

Zal Trilineatus zijn. Volgens Bart worden die al veel gekweekt, terwijl ik denk dat er nog veel wildvang is.

Ik zou ze goed in de gaten houden en bij andere symptomen (schuren, vermageren ed) zeker ontwormen.

Beetje (beter) opgezocht en zal inderdaad waarschijnlijk de Trilineatus zijn. Hebben ze me al goed liggen (niet dat het me wat uitmaakt). 🙂 Wel wat benieuwder naar het antwoord dat ik terug ga krijgen van de LFS.

Nog altijd niks abnormaals te zien. Voor de zekerheid wel al een flesje bestellen, moest het toch nodig zijn kan ik er direct mee aan de slag. Dit mag ook met Colombo Dactycid zoals je in een ander topic aanraadde?

In alle zaken waar ik geweest ben (zijn er inmiddels nogal wat) waar ze claimen de Julii te hebben is het in werkelijkheid de Tilineatus. Overigens vertikken ze het aan te passen als ik ze erop wijs.

AkitaLuna zei:
Beetje (beter) opgezocht en zal inderdaad waarschijnlijk de Trilineatus zijn. Hebben ze me al goed liggen (niet dat het me wat uitmaakt). 🙂 Wel wat benieuwder naar het antwoord dat ik terug ga krijgen van de LFS.

Nog altijd niks abnormaals te zien. Voor de zekerheid wel al een flesje bestellen, moest het toch nodig zijn kan ik er direct mee aan de slag. Dit mag ook met Colombo Dactycid zoals je in een ander topic aanraadde?

Ja da's prima.

Dennis_89 zei:
In alle zaken waar ik geweest ben (zijn er inmiddels nogal wat) waar ze claimen de Julii te hebben is het in werkelijkheid de Tilineatus. Overigens vertikken ze het aan te passen als ik ze erop wijs.

Dat is vaak omdat ze de groothandel napapegaaien.

AadMec zei:
Dennis_89 zei:

Dat is vaak omdat ze de groothandel napapegaaien.

Ja, ik krijg dat dan ook te horen. "Wij hebben het nagevraagd bij de groothandel en deze stelt dat dit gewoon de Trilineatus is, daar moeten wij dan ook vanuit gaan." Nou dan ben je klaar he.

Lijkt me dat 1 mailtje naar de groothandel dat kan oplossen.

kellemes zei:
Lijkt me dat 1 mailtje naar de groothandel dat kan oplossen.
Niet dus, ellenlange e-mails met verkopers en groothandels. Groothandels beweren dan weer dat de kweker stelt dat een Trilineatus is.

Dan denk ik.. 1 mailtje naar de kweker kan dat oplossen.
Na�ef als ik schijnbaar ben 😉

Nou ik heb het opgegeven 😉 Ik zeg gewoon niks meer

Nee precies, het boeit ze blijkbaar niet..
Al zeggen ze dat het een duif is, als jij maar weet wat het is 😉

Nog altijd geen mail terug gehad van LFS, dus waarschijnlijk weten ze reden van de vraagstelling al. 🙂

Soit, rest van de vissen doet het nog altijd prima dus mag er hopelijk vanuit gaan dat het een alleenstaand geval is geweest.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan