Wat is er nieuw

parasieten lijstje microscoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter frederika20
  • Startdatum Startdatum
F

frederika20

Guest
Ik vroeg me af of iemand ook een lijst heeft met fotos van parasieten onder de microscoop, of als iemand een goede site weet die dit heeft. Ik kan namelijk nergens een goede lijst vinden.

Vaak kun je wel wat vinden als je op de parasiet zoekt gevolgd door het woordje 'microscoop'. Bijv. 'Huidworm microscoop' en dan bij afbeeldingen kijken.

Voor mijn werk doe ik veel microscopisch onderzoek om te kijken of vissen last hebben van parasieten (koi en goudvissen). De meest voorkomende parasieten op koi en vijvervis zijn; huid- en kieuwworm, costia, witte stip en trichodina. Deze parasieten kun je ook aantreffen op sluierstaarten.

Huidworm, heeft een paar haken en vaak is er een baby-worm in de volwassen worm te zien. Over het algemeen zijn huidwormen groter dan kieuwwormen.
254544kimelderhorst_0_82_huidworm2_450.jpg

Kieuwworm, heeft geen haken en heeft eitjes in zich ipv een levende baby. Ze zijn over het algemeen kleiner dan de huidworm.
696845kimelderhorst_0_82_kieuwworm1_450.jpg

Witte stip, op vissen die in koud water zwemmen niet altijd gelijk te zien als de kenmerkende witte stip, op sluiers die binnen zitten zijn de witte stippen vaak wel te zien. Onder de microscoop zie je een vlek waarvan de inhoud rondcirculeert, vaak kun je ook delende witte stippen zien.
816497kimelderhorst_0_82_10.jpg

Trichodina, een rond vlekje met trilhaartjes. Eigenlijk best een mooie parasiet om te zien onder de microscoop.
897851kimelderhorst_0_82_trichodina_01.jpg

Costia, is niet heel gemakkelijk te herkennen onder de microscoop omdat ze zo klein zijn en ook snel dood gaan zodra ze op een afstrijkje zitten. Het zijn hele kleine vlekjes, vaak wat meer boon-vormig, ze zwemmen los door het slijm.
914616kimelderhorst_0_82_costia_002_450.jpg

Dankje wel Miss-Poodle!
Ik ben zelf ook aan het leren om mijn vissen te controleren op parasieten en tot nu toe geen van deze dingen gevonden 🙂

Dat vergt wel enige ervaring .
Trichodina , huidwormen enzo zo zie je gelijk , maar de kleintjes valt tegen hoor ...
Met tropische vis heb ik het nog niet gedaan , misschien ook eens een keertje proberen .
Kan me inbeelden dat die drager zijn van weer andere soorten (die je dan weer niet (her)kent)

Hoeveel keer vergroting kan die van julie dan?
Die van mij 300x is dat wel genoeg?
Ik wil het wel graag leren, daarom vroeg ik om die lijst. Lijkt me super interessant en t kan geen kwaad om even te controleren.

Ik heb wel dit gevonden maar mijn vriend zei dat het niks is. Is dit ook echt niks of is dit wel iets waar ik wat aan moet doen?
Het zat op de kieuw van een van mijn nieuwe vissen
dZFHvG98FhH_xDNKSTRjLRzi2vg8r4ae.jpeg

Wat voor microscoop gebruik je , ik vind het een raar beeld .
Normaliter zijn ze zoals hierboven gepost door miss poodle .
Bij jouw is de achtergrond donker ?

Wat ook leuk is onder de microscoop is detritus bekijken (rottend materiaal) , dat is dikwijls een verzamelpunt voor allerlei beestjes , die dan weliswaar goedaardig zijn .
Ik heb een hele reeks foto's ervan en filmpjes gemaakt , en der zitten af en toe schoon beestjes/organismen tussen 😉

IK heb met mijn telefoon een foto gemaakt door het kijk gaatje van de microscoop. :foto:

zo�n microscoop gebruik ik

EL2GlO7RxzVgjCWNopkmyMnbu1Iz3noI.jpeg

Bedoel je rottend materiaal in het aquarium of gewoon een appel die al 2 weken te lang in de schaal ligt? 😉

Mag ik eens een paar fotos van jou inkijken?

Rottend materiaal uit het aquarium idd .
Zal er wel eens wat plaatsen .
Werkt de microscoop op daglicht ?
Dat verklaart het andere beeld volgens mij .
Bij mij zit er een lichtbron (lampje) onderin .

OKe zal ik dan eens bekijken.
Ja die van mij is niet zo luxe die van mij werkt met een spiegeltje aan de onderkant haha
Ik kijk uit naar je foto's

Hier wat beestjes die mee tussen de algen leven :
De rest kan ik niet vinden .

tmp1e.jpg

tmp2d.jpg

tmp2f.jpg

tmp3a5.jpg

tmp3a9.jpg

tmp3ae.jpg

tmp362.jpg

ow wauw mooi zeg dat kleine leven!
Hoeveel x heb je vergroot met de microscoop?
Heb je dan gewoon een schraapsel van de achterwand of van een stuk hout gehaald?
Of is dit uit dat rottend materiaal?

Ik zal vanavond ook nog even wat uitproberen 😀

En hoe heb jij deze fotos gemaakt als ik vragen mag?

Vergrotingen tussen de 60 en de 200 schat ik .
Is moeilijk te zeggen omdat je steeds bij moet stellen tot het scherp genoeg is (ook een beetje spelen met de occulairen)
Deze komen allemaal tussen wat alg en een rottend blaadje dat bovenin de bak drijft .
De foto's maak ik met een usb dingetje in de mircroscoop en dan op de computer , ik had eens een microscoop bij de lidl gehaald en daar zat zo een camerake bij . De microscoop van de lidl zelf is niet veel soeps (te zwakke lichtbron) , maar het camerake zelf kon ik weer mooi gebruiken (past ook in mijn andere microscoop) . Filmpjes zijn trouwens veel mooier , der zijn wat hyper beestjes bij . Die gaan gewoon door onder het objectglaasje . Maar fimpjes kan ik nu niet meer kijken , dat was toen nog met windows .

De infusorien kweek met stro is ook wel aan te raden voor onder de microscoop , dan heb je een idee wat je voert aan kleine visjes .
Na een week krioelt het van de radardiertjes , die zijn heel goed te bekijken onder de microscoop .

Maar is moeilijk om de beestjes ook een naam te geven . Ben er wel eens mee bezig geweest maar moeilijke zoektocht .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan