Wat is er nieuw

paren of vechten???

• Onderwerp starter Onderwerp starter puckie0899
  • Startdatum Startdatum
P

puckie0899

Guest
Hallo allemaal,
ik heb net een account aangemaakt en weet niet precies hoe deze site werkt dus alvast excuses als ik dit in de verkeerde forum plaats.

ik heb sinds kort 3 sluierstaart goudvisjes (ze zijn best klein) in een gewone koudwaterbak. er zit een filter in de bak omdat ze de hele tijd bovenin de bak zwommen en het water werd (te) snel troebel. ik heb ook een normaal plantje in de bak zitten.

mijn probleem is nu dat ik niet weet of mijn vissen paren of vechten, ik heb al heel veel forums gelezen maar kom totaal niet verder. een van de visjes is oranje met wit, deze zwemt de hele tijd achter de andere twee visjes aan en duwt dan tussen de staart of tegen de buik. dit zou paargedrag zijn zeggen de meesten maar nu is het dus zo dat een van deze twee visjes (helemaal oranje) hetzelfde doet naar de oranjewitte als deze tegen hem/haar begint. de derde vis (zwart oranje en wit) wordt altijd alleen maar achterna gezeten, dit is meestal door de oranjewitte maar soms doet de oranje ook mee. geen van mijn vissen heeft witte stipjes ofzo op zijn of haar kieuwen/vinnen. ze vertonen dit gedrag niet de hele dag door en zijn hier al een week/anderhalve week mee bezig. de oranjewitte is trouwens een halve week later in de bak gekomen dan de andere twee.

ik snap hier echt heel weinig van en hoop dat iemand me kan helpen.
groetjes!

Hoe groot is je bak als ik vragen mag? 😉
Het lijkt me gewoon paaigedrag 😉
Als de vissen elkaar niet verwonden lijkt het me niet echt een probleem 🙂

mijn bak is 35x24x24.
dankjewel! ik hoop dat het paaigedrag is want ik vind kleine visjes altijd wel leuk 🙂

Je bak is veel en veels te klein, voor sluierstraarten moet je als minimun 50 liter water per vis rekenen. Dan zul je al aan een 175 liter bak komen omdat de bodem en andere decoratie er ook nog van af gaan, ook vult bijna niemand de bak precies tot de rand.

19 liter is nog niet genoeg voor 1 sluierstaart, laat staan voor 3. Ik moet je toch echt adviseren een groter aquarium te kopen, ander gaat dat echt verkeerd aflopen

Helaas moet ook ik zeggen dat je bak te klein is 🙁
Sluierstaarten hebben een bak van minimaal 100cm nodig en er moet 50liter per vis worden gerekend 🙂
Op marktplaats staan hele mooie bakken voor een zacht prijsje!

zou iemand misschien willen uitleggen waarom dit zo is? ik heb geen compleet aquarium en heb gewoon een bak met een pompje... ik had ergens anders gelezen dat 2liter water per cm vis genoeg is. ik heb gemeten en mijn sluierstaarten zijn ongeveer 4 cm. dan zou 19 liter toch genoeg moeten zijn? in de dierenwinkel zeiden ze er ook niks over.

Sluierstaarten vervuilen meer als andere vissen. Als ze nu 4 cm zijn is dat niet voor altijd, volgensmij kunnen ze 30+ cm worden.

Bovenstaande heeft het correct.
Sluierstaarten kunnen binnen 2 jaar 25cm worden en hebben daarvoor de ruimte nodig.
Hebben ze die ruimte niet,dan vergroeien ze.
Dat betekent dat hun ingewanden doorgroeien,maar hun lichaam niet
De vissen zullen dus wel in dit bakje overleven,maar ze zullen veel pijn leiden en geen fijn leven hebben 🙁
In de dierenwinkel denken ze vaak alleen maar aan de kassa en hebben ze er vaak de ballen verstand van 🙁

Vat dit niet als kritiek op hoor!
Is alleen maar goed bedoeld 🙂

ooh oke, ik zal even kijken of het lukt. bedankt allemaal! heeft iemand nog iets anders over het gedrag van mijn vissen, of een zekere bevestiging dat het paai/paargedrag is? zou kleine visjes heel leuk vinden 😉

Twee liter per centimeter uitgegroeide vis zou kunnen kloppen. Maar zelfs dan hebben sommige soorten extra verzorging/aandacht nodig. Aangezien sluierstaarten zo'n 25-30 centimeter kunnen worden dan zit je toch al gauw aan de 50-60 liter per vis.

Het is verstandig om een curverbox te halen van circa 60-70 liter en de visjes hier in te doen. Deze boxen zijn te koop bij de Action, Blokker, ect.

Die curverbox is natuurlijk wel tijdelijk 😉

puckie0899 zei:
ooh oke, ik zal even kijken of het lukt. bedankt allemaal! heeft iemand nog iets anders over het gedrag van mijn vissen, of een zekere bevestiging dat het paai/paargedrag is? zou kleine visjes heel leuk vinden 😉

Als je iets meer wil weten over de kweek kan je misschien dit topic eens lezen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan