Hoi Chantalie,
Ik ben niet zo bezig met appelslakken toch heb ik verschillende andere slakkensoorten, daarom zou iemand die hier meer mee bezig is mijn advies beter verifi�ren, zo leren we er beiden nog iets van 🙂.
Dit lijkt inderdaad op paringsgedrag. Het mannetje kruipt bij de paring namelijk op het vrouwtje om haar zo te proberen bevruchten. Het vrouwtje zal spoedig naar boven kruipen BOVEN het water wanneer het licht uit is en daar de eitjes leggen. Je moet, als je ermee wilt kweken, zorgen dat er enkele centimeters boven het wateroppervlak zijn waar ze de eitjes kan leggen boven de waterspiegel. De eitjes zullen lijken op een framboos. Wanneer de eitjes uitkomen zullen de kleine slakjes in de bak vallen.
Ik heb ook ergens gelezen dat het vrouwtje sperma kan opslaan dus het kan inderdaad wel even duren, normaal zou het niet zo lang moeten zijn hoor 🙂.
Ik wil je hiermee echter wel waarschuwen: Ik heb vroeger (ongewild) gekweekt met appelslakken, na een tijdje zijn het er gewoon teveel en ik geraakte ze niet meer kwijt. Ik ben ermee gestopt en heb er nog ��n zitten in een bakje waar ik mijn endlers in groot breng. Als je de controle wilt bewaren moet je gewoon de eiertrossen weghalen, je kan ze voederen aan bepaalde vissen, het klinkt stom maar ik heb hier vroeger nooit aan gedacht 😀.
Veel succes ermee
Groetjes