1. Bezoekt u ook even onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?
    Ontzet Notitie

Parosphromenus sp. - Prachtgoeramie

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door MaestroCygni, 3 apr 2017.

View Users: View Users
  1. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    • Wetenschappelijke naam
      Parosphromenus sp.
    • Nederlandse naam
      Prachtgoeramie
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      Zeer zacht
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Subtropisch-Tropisch. Normaal wil je ze op 22-24 graden houden en tijdens het warmere (kweek)seizoen kun je de temperatuur langzaam tot 27-28 graden verhogen.
    • School, koppel, harem of solitair
      Kan in een koppel, harem of groep worden gehouden.
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Onder, maar zwemt af en toe naar het midden om eten te zoeken.
    • Herkomst
      Zuidoost-Azië

Laatst bewerkt: 3 apr 2017
  2. TS
    TS
    MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ten eerste wil ik zeggen dat ik voor "Parosphromenus sp." heb gekozen omdat de meeste Parosphromenus soorten bijna hetzelfde zijn qua gedrag en waterwaardes, en aangezien er al weinig mensen met Paro's zijn, wilde ik die samen brengen in één topic.

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

30cm kubus, Zuidoost-Aziatisch biotoop, 90% osmose, veel turf en bladeren. Temperatuur is nu rond de 22 graden.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Geweldig. Oh, je wilt wat uitgebreidere info? Ok, ik heb vermoedelijk twee vrouwen. Ze zitten soms achter elkaar aan maar over het algemeen scharrelen ze vredig rond de bak. Ze zijn meestal bij elkaar.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Ik heb een speciaalbak :juggle:
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Het zijn geweldig mooie vissen met een geweldig gedrag. Ik heb twee vrouwen, dus veel kleur heb ik niet gezien. De mannen zijn tijdens het kweekseizoen fel gekleurd. Ze laten zich nu dat er geen stroming in mijn bak is de hele tijd zien.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen ervaring. Ze maken schuimnesten in holen, de kweek is redelijk makkelijk zolang alle waardes stabiel blijven.
    Het is een vis dat ik iedereen aanraad zolang je wat ervaring hebt. De stroming in de bak moet nihil zijn als je ze vaak wilt zien, een sponsfilter is dus een aanrader.

3. John.

John.

Lid geworden:
    4 okt 2012
    Leuk verslag, het lijken mij heel interessante vissen. Heb je nog problemen met temperatuurverschillen in je kubus? Er is niet veel stroming.
    Foto's foto's foto's

Groetjes John.

4. TS
    TS
    MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    http://aquaforum.nl/threads/het-zuidoost-aziatisch-bakje-van-maestrocygni.97369/ Daar kun je wat foto's van mijn bak en vissen zien. Ik probeer het album om de zoveel tijd te updaten.
    Wat temperatuurverschillen betreft: Nee, ik heb niks gemerkt. Mijn kamer is 24/7 verwarmd tot 21-23 graden dus de bak blijft ook mooi tussen de 22-23 graden. Ik weet echter niet hoe ik het in het kweekseizoen (zomer) wil doen, als de temperatuur net zo stijgen als vorig jaar hoef ik er geen verwarmingselement in te hangen. Dat scheelt in ieder geval wel :)
    Ik moet er ook bij vermelden dat de kubus maar tot de helft gevuld is. Ik vind het mooier en Paro's zijn toch labyrintvissen, dus ze waarderen dat wel.

[Edit:] Ik heb gezien dat je ook foto's moet/mag plaatsen hier, dus here we go:
    Een filmpje:

Zeer onscherpe foto, maar je ziet de kleuren van de vis. De positie is ook typisch van Parosphromenus, het is het tegenovergestelde van Nannostomus eques, N. eques zwemmen schuin met hun kop richting het wateroppervlak, terwijl Paro's met hun staart richting het wateroppervlak zwemmen. IMG_20170402_190745.jpg

Laatst bewerkt: 4 apr 2017
  5. Krekel

Krekel

Lid geworden:
    21 mrt 2017
    Heel zach behoorlijk tot extreem zuur houden. Nemen vaak alleen levend voer aan. Als je de waterkwalieteit kunt bieden die ze behoeven leuke visjes.

6. Jootje67

Jootje67

Lid geworden:
    24 okt 2012
    DSC_0719.JPG Supermooie vissen maar ook kunnen ze extrem schuw zijn als je wildvang hebt.
    Levend voer een must,zekers!
    Vragen schuilplaatsen, blad en planten zijn minder bestand tegen het zure water.
    Mijn waterwaarden zitten het meeste onder de 5. Door de zandbodem die ik gebruik het eerste jaar een Prachtbak gehad, daar zitten dan de meeste voedingsstoffen in voor de planten, nu werk ik Met takken en beukeblad/ amandelblad. En de Javavaren is redelijk bestand tegen de Lage Ph en overige waarden.

DSC_0409.JPG

Bovenstaande foto zoals mijn bak na 6 weken in draaien erbij stond.
    2e foto een mannetje van de soort linkei.
    Heb van deze regelmatig jonge visjes. En diegene die ik groot heb gebracht zijn veel minder schuw als de ouders.

FB_IMG_1487090788715.jpg

Ik gebruik overigens Rena pompjes, deze zijn in stroming goed verstelbaar.

Laatst bewerkt: 8 apr 2017
  7. Jootje67

Jootje67

Lid geworden:
    24 okt 2012
    Nog even een filmpje van 2
    Jonge Mannen die indrukwekkend op elkaar willen maken voor een vrouw.
    Goed kijken, ze zitten half onder de plant.
    Overigens de vrouw kiest de man lol.

Het bestand is iets te groot om te downloaden.

8. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Hoe meer ik over deze soort lees en bekijk, hoe verliefder ik wordt.
    Ze zijn echt geweldig, qua uiterlijk, qua gedrag.
    Yep, binnen 6 maanden heb ik ze zwemmen ;) Waarschijnlijk de Nagyí

MaestroCygni vindt dit leuk.
  9. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    De door mij zo gewenste Nagyi komt volgens de species map van parosphromenus project niet voor op Borneo, alleen mainland Maleisië.
    Er zijn vele soorten die er wel voorkomen, dus 'bewaard' ik de nagyi voor een latere 'speciaal bak' die er ooit moet komen.
    Voor nu dus maar even kijken welke soort ik kan krijgen. Utaka heeft de Bintan zitten, ook geen Borneo species, maar even in de gaten houden en informeren bij andere shops wie er wat zou kunnen leveren.