Wat is er nieuw

Pascals NanoScape (deScape)

• Onderwerp starter Onderwerp starter deScape
  • Startdatum Startdatum
D

deScape

Guest
Hallo iedereen,

Na mij opnieuw voorgesteld te hebben had ik ook gezegd binnen kort met een nieuwe nano scape te beginnen.
Dus bij deze het begin 😀

Het gaat om een Cocoon 3 van Aquatic Nature met de afmetingen (BxDxH): 30x30x35cm.

De techniek die er op het moment in zit is:
Een extern filter van JBL CristalProfi Green line e400 tot nu toe voldoet het aan alle eisen.
Verder de verlichting is de Duo Boy 26Watt 6500k van Aquatic Nature.
Een Tetra 25w Heater en de Nano Co2 systeem van Dennerle, alleen door een doorgebrande magneet ventiel zal ik de komen de dagen niet gebruiken...

Ik gebruik als subtraat de Aqua Soil Amazonia van ADA, met daaronder fijn gemaakt lavasteen.
De hardscape is van Dragon Stone (Ohko Stone).

De planten die er nu zitten zijn:
Juncus repens 1maal
Hemianthus callitrichoides 3maal
Eleocharis acicularis 1maal.

Hier de foto toen ik dit aquariumpje tijdelijk gebruikte om mijn vuurgarnalen in te houden, tot een bekende haar aquarium gereed had. De vuurgarnalen zaten namelijk eerst in mijn supfish aqua 60, maar die word nu gebruikt als springkaan kweek bak.

671624mrnano_0_82_img_0177.jpg

Hier de een foto van de hard scape.

789257mrnano_0_82_img_0222.jpg

Verder had ik nog wat aanpassing gedaan aan de hard scape voor ik begon te planten.

522753_0_82_20140131_2323311.jpg

116347_0_82_20140131_232452_hdr1.jpg

779324_0_82_20140131_2319151.jpg

693815_0_82_20140131_2326181.jpg

En als laatste deze nacht

165281_0_82_20140131_2329351.jpg

Nog excuses voor de vieze ramen aan de binnenkant, kan ze nog niet schoonmaken tot de Hc beetje vast gegroeid is.

Hopelijk vinden jullie de bak nu al zo mooi als ik, ben er erg tevreden mee :smitten: .

Als er vragen zijn of commentaar alles is welkom :daisy: .

Wat een mooie inrichting! Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als de planten wat meer groeien 😀

Knap gedaan hoor,ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Allemaal bedankt.
Ben ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat groeien.
Maar tot nu toe heb ik wel alles gekregen zoals ik het in me hoofd had.

Alleen nog kijken of de Juncus repens rode toppen krijgt, want daarvan uit bepaal ik wat voor bewoners er in het aquarium komt.

Gr,
Pascal

An Vrolijk zei:
wauw! echt mooi
Dankjewel An.
Jouw bakkies staan er ook niet verkeerd bij 😀

prachtig bakje!!
nu alles lekker groeien 😀

Minizen en Nick dank jullie wel 😛

Ik heb net de Co2 indicator er in gehangen.
kijken wat die aangeeft zonder dat ik nog co2 toevoeg(Rot magneet ventiel...)

728184_0_82_img_02361.jpg

En wie opzoek is na een vervaning voor zijn CO2 slang in zijn bak van bijvoorbeeld een zwarte of een transparante.
Is dit er misschien eentje.

945836_0_82_img_02341.jpg

Het is een lichtgrijze slang van ADA, maar op 1 of andere manier gaat ie goed samen met de bak en de lichte verlichting.
En je hebt niet het nadeel dat ie groen word zoals een transparante.
Ook de prijs is een stuk lager als de meeste co2 slangen van andere grote merken.

Hier nog een linkje.

Zo een kleine update.
Ik heb van de week de nieuwe magneetventiel binnen gekregen.

623973_0_82_20140205_2145311.jpg

Verder heb ik beetje last van alg, alleen op de oude Hc bladeren.

398381_0_82_20140205_2109491.jpg

Jammer genoeg doordat het het raam aan de onderkant wat vies is. Is het want minder zichtbaar. Maar de oude bladeren hebben een soort van groen vliesje om zich heen wat met de stroming meegaat.

Hier is het goed te zien dat de nieuwe bladeren wel goed functioneren.

698635_0_82_20140205_2126021.jpg

En mijn Juncus Repens maakt zich 3dagen ook boven het substraat wortels. Maar echt recht naar beneden niet van de dunne lucht wortels.

316952_0_82_20140204_2243401.jpg

Verder nog wat zweer foto's 😀

423995_0_82_20140205_2132431.jpg

Als ik het buiten niet kan laten sneeuwen dan maar wel in me bakje.

584434_0_82_20140205_2119241.jpg

472332_0_82_20140205_2128211.jpg

154455_0_82_20140205_2133361.jpg

Voor wie het interesseert heb ik ook mijn waterwaardes gemeten.
Ben er nog niet helemaal tevreden mee, maar ik ga vanaf morgen me eigen mengseltje gebruiken.

No3 7
Po4 0.5
PH 6.2
KH 2/3
GH 3/4
Fe 0.10.

Ik wil vooral me Nitraat naar de 10 brengen, en misschien iets langer ijzer wat hoger houden.

And again allen soorten van commentaar is welkom.

Ziet er goed uit! Mooie indeling en mooie planten. Ben benieuwd hoe deze gaan groeien.
Als een beetje nagedacht over het vissenbestand?

Vindt je het trouwens niet erg afleidend alle zaken rond het aquarium zoals het filter, de Co2 enz? Stoort dat niet het beeld teveel?

Ben vooral benieuwd eigenlijk hoelang het CO2 flesjes van 80Gr (?) zal meegaan.

Ik ben ook aan het uitkijken voor zo'n klein CO2 setje voor een bakje met ongeveer dezelfde afmetingen, maar heb geen zin om elke maand een nieuw flesje te kopen 🙂

Interessant om te volgen zo'n bakje! Mooi ingericht ook.

Leuke scape! 🙂

NO3 en PO4 zou hoger kunnen, denk aan 20 mg/l NO3 en 1 of 2 mg/l PO4. Maar als het goed is neemt het soilbodem ook wat PO4 op die langzaam aan de planten word gegeven.

Vistick1984 zei:
Ziet er goed uit! Mooie indeling en mooie planten. Ben benieuwd hoe deze gaan groeien.
Als een beetje nagedacht over het vissenbestand?

Vindt je het trouwens niet erg afleidend alle zaken rond het aquarium zoals het filter, de Co2 enz? Stoort dat niet het beeld teveel?

Dankjewel.
Ik heb inderdaad na gedacht over het vissenbestand.
Ben van plan om na 4/5weken 10tal crystal red s/ss te kopen met daarbij een schooltje Boraras Micros stuk of 8.

Op zich vind ik de techniek niet storend. Maar dit is voor tijdelijk, want ik ga binnen kort me kamer omgooien dus komt deze op een andere plek te staan met de techniek weggewerkt.

jievie zei:
Ben vooral benieuwd eigenlijk hoelang het CO2 flesjes van 80Gr (?) zal meegaan.

Ik ben ook aan het uitkijken voor zo'n klein CO2 setje voor een bakje met ongeveer dezelfde afmetingen, maar heb geen zin om elke maand een nieuw flesje te kopen 🙂

Het 80gram flesje gaat bij mij gemiddeld 3 maanden mee.

Maar als ik jouw was zou ik voor een grotere zet gaan.
Als deze depot op zijn ga ik ook mijn grote zet in gebruik nemen op dit bakje.

Jensvdb zei:
Interessant om te volgen zo'n bakje! Mooi ingericht ook.

Je bent altijd welkom, en Bedankt 😀

lekkie0104 zei:
Leuke scape! 🙂

NO3 en PO4 zou hoger kunnen, denk aan 20 mg/l NO3 en 1 of 2 mg/l PO4. Maar als het goed is neemt het soilbodem ook wat PO4 op die langzaam aan de planten word gegeven.

Ook bedankt 😛.

En dat van dat de soil po4 opneemt had ik nog niet gehoord dus bedankt.
En ik ga vanaf zondag de Estimative Index gebruiken, dus dan zou alles goed moeten komen. Zal de eerste weken nog even meten. En daarna hopelijk gaat alles ze gangetje.

Het begin van je vissenbestand is. 2 leuke soorten!
Wil je perse wit/rode garnalen? Ik heb zelf blauwe garnalen zitten, wellicht is dat ook een mooie optie?
Caridina cantonensis Blue Bolt, Caridina Cantonensis Blue Tiger of de Caridina Denticulata Sinensis var. Blue zijn blauwe varianten. Zelf heb ik de laatste soort in me 40l bakje ronddwarrelen.

Vistick1984 zei:
Het begin van je vissenbestand is. 2 leuke soorten!
Wil je perse wit/rode garnalen? Ik heb zelf blauwe garnalen zitten, wellicht is dat ook een mooie optie?
Caridina cantonensis Blue Bolt, Caridina Cantonensis Blue Tiger of de Caridina Denticulata Sinensis var. Blue zijn blauwe varianten. Zelf heb ik de laatste soort in me 40l bakje ronddwarrelen.

Ik zat eerst wel in me hoofd met de Blue Tigers alleen een aantal stenen hebben al een blauwe kleur. Dus daarom ben ik daarvan af gestapt.
Vind het juist wel wat hebben als de vissen er beter uitkomen als de beplanting en hartscape.

Alleen de visjes zullen waarschijnlijk veranderen. De LFS waar ik de Boraras Micros zou bestellen. Kan deze niet meer leveren...
Dus nu zit ik er over natendenken om Rasbora axelrodi te nemen.

Deze leuke visjes heb ik al is gehad in een grotere bak en deze kwamen toen erg mooi uit op een zwarte achtergrond. Alleen waren ze toen erg schuw ook al waren ze alleen toen.
Dus ben benieuwd hoe ze hierin reageren.

Ja als je al wat blauwe accenten hebt in je bak is de keuze niet zo heel snel richting blauwe garnalen gemaakt inderdaad. Moet er wel bij zeggen dat de Caridina Denticulata Sinensis var. Blue die ik heb zitten wel blauw zijn, maar wel doorzichtig blauw. Dat verzacht de blauwe kleur wel enigszins. Zou er toch even over nadenken. Ben je niet bang dat wit met rode stippen van jou garnalen juist teveel gaan opvallen in je bak? Is een zachte rode kleur (of blauw😛!) dan niet slimmer om niet de garnalen de overhand te gaan geven in de bak. In mijn hoofd zie ik je bak voor me en zie juist alleen maar die opvallende garnalen voorbij zwemmen en dat haalt de aandacht voor je scape een beetje weg. Waarom een scape maken als je de vissen belangrijker vindt dan je beplanting en je hartscape?

Wel eens nagedacht over de Microrasbora galaxy? Qua kleurenpracht zijn deze wat mooier dan de axelrodi.
Het schuw zijn zit denk ik van nature in de vis. Ik heb een schooltje zwemmen van 10 stuks, maar schuw blijven ze wel heb ik het idee.

Uhm, waarom maak jij het me nu zo moeilijk?? 😀
Opzich heb je gelijk. Maar ik vind wel dat de visjes altijd voorrang moeten hebben. En dat zie je bij veel scapes niet.

En de Microrasbora galaxy vind ik echt te groot voor dit bakje. En willen veel meer zwemruimte, had deze twee jaar terug in een 1m bak en die bleven zwemmen helle mooie visjes maar veel drukker als de axelrodi.
En van de axelrodi zal ik niet meer afstappen, ben weer verlieft op deze pracht visjes geworden.

Verder welke garnalen ik nu ga kiezen zal ik nog is goed bekijken, weet het echt niet meer 😀.

Ja dan moet je niet op een forum gaan zitten he...zoveel mensen zoveel meningen...🙂! En hierdoor blijf je goed nadenken over alles zonder overhaast beslissingen te nemen.

Nee bij een scape is het vissenbestand ondergeschikt. Ik denk ook dat je de vis moet aanpassen aan de scape of de scape aanpassen aan de bak. Je moet hier wel vooraf over nadenken om het totaalplaatje op een juiste manier afgestemd te krijgen op elkaar.

Ja het is zeker een druk visje! De axelrodi is inderdaad een stuk kleiner en ook niet verkeerd.

Succes met je garnalenkeuze! Laat het maar weten wat het wordt, ik ben benieuwd...🙂!

Heb je trouwens al weer wat nieuwe foto's van het aquarium? Neem aan dat je planten goed aan het groeien zijn...

Je scape is in ieder geval mooi, de rest is jou persoonlijke smaak, altijd moeilijk, zo veel keus!

vervolg foto? bakje al groen ??? nou nou nou?

Aankomende week zal ik nieuwe foto's plaatsen.
Heb door wat bruine opstart alg wat opstart problemen gehad bij de planten.
Hierdoor was 1/3 van de hc totaal verslijmt. Nu begint de Hc wel langzaam te woekeren.
Verder krijgt de Juncus repens nu mooie frisse scheuten.
En ook de Eleocharis acicularis begint te lopen. Dus het begint erop telijken.
Maar op de foto zal er niet zo bar veel te zien zijn.

Ook heb ik de nitriet pak al gehad. Alleen heb ik daardoor nu een nitraat van 60mg, dus heb daarvoor Cabomba caroliniana tijdelijk ingezet.

En omdat ik iets miste heb ik Cryptocoryne nevellii erin geplant 5 kleine stekjes.
Dit om het Hc te breken voor wat meer natuurlijk effect(hoop ik).

Hopelijk hebben jullie het geduld voor een nieuwe update 😀.

Waarschijnlijk zal ik deze week ook me visjes bestellen, en dan horen jullie natuurlijk wat het wordt.

Gr,

Ehhmmm...de week is alweer voorbij en nog geen visjes....🙂? Kan je geen keuze maken?

Excuses mensen. Maar door een drukke week geen tijd gehad om s'avonds foto's te maken, dus die volgen morgen avond naar een grote schoonmaak.

Kleine update, Ik heb 12 Rasbora merah der sinds donderdag inzitten(moesten er 8 zijn maar de verkoper had er 12 ingedaan). Verder heb ik 10 Crystal black besteld S/SS. Die komen als het goed is woensdag.
Verder nog best veel last van bruine alg en heb daarom me verlichting van 6 naar 7 uur gedaan.

Verder de planten redden zich redelijk met de algen.
Jammer genoeg groeien ze iets snel.
Maar heb aankomende weken toch niet zoveel tijd om te snoeien dus dat komt wel goed uit.

En foto's volgen morgen, hopelijk kunnen jullie tot morgen wachten. En staan jullie niet met hooivorken te wachten dat ik niet opschiet 😀.

Gr,

Hooivork? is kinderspel als er volgende keer niet dubbel zoveel foto's van je bakje en bewoners komen! 😀

Zo daar zijn dan de foto's.

Eerst een foto van de Rasbora merah die gewoon te snel zijn om te fotograferen....

672367_0_82_20140223_2239541.jpg

En verder wat overzicht foto's:

244548_0_82_20140223_2243161.jpg

692553_0_82_20140223_2248351.jpg

639575_0_82_20140223_2250211.jpg

142818_0_82_20140223_2251191.jpg

133316_0_82_20140223_2252031.jpg

999239_0_82_20140223_2252141.jpg

956139_0_82_20140223_2252471.jpg

215275_0_82_20140223_2254491.jpg

745854_0_82_20140223_2255021.jpg

618368_0_82_20140223_2256131.jpg

Hopelijk heb ik nu de menigte voor me huis met de hooivorken en fakkels nu weer een beetje rustig gekregen 😀.

Gr,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan