Wat is er nieuw

patty776 haar 60 cm

patty776

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2015
mijn nieuwe 60 cm bakkie

eerst ff een foto van toen hij net stond

http://s76.photobucket.com/user/patty77 ... sort=3&o=3

na het grind een mooie ronde kleine witte korrel gewassen te hebben en in de bak gedeponeerd te hebben

http://s76.photobucket.com/user/patty77 ... sort=3&o=1

en toen na het ingericht te hebben had het te druk tijdens het inrichten dat ik foto's vergeten ben

http://s76.photobucket.com/user/patty77 ... sort=3&o=0

zo nu 4 wkn draaien 😛

het is de bedoeling dat hier de jonge betta,s in komen
tips over het in richten zijn welkom
deze bak blijft zeker nog 4 weken leeg hooguit over een week of 4 een paar slakjes en bodemvisjes weet nog niet welke
ik hoor het graag

Wie kan mij vertellen wat dit is lijkt wel schimmel en wat ik eraan moet doen deze bak is gelukkig nog aan het indraaien

529217patty776_0_82_20150129_123438.jpg

268996patty776_0_82_20150129_123444.jpg

Dat is schimmel inderdaad maar is heel normaal en niet schadelijk,gaat vanzelf weer weg.

Ik had er zelf geen geduld voor om te wachten tot het vanzelf verdween en heb toen met een borstel de boel schoongemaakt maar in sommige gevallen kan het dan weer terugkomen.

Waarom heb je van alle bodembedekkingen nou speciaal deze genomen vraag ik me af? 😉

ik heb in huis alles wit dus vond ik wel mooi.

onverstandige keuze?

Dieren vinden zo'n lichte kleur vaak iets minder prettig. (Dan vallen ze zo op)
Er zijn ook maar weinig plekken in de natuur waar je deze kleur tegenkomt op de bodem 😉

Ah op dier manier daar had ik nog niet verder over nagedacht :stom:
dan maar wat meer mosplantjes over de bodem uit gaan spreiden dan lijkt me dan verstandiger en veel meer laag blijvende plantjes :stom:
ik heb ook nog wat rond zwart grind liggen dat zou ik eroverheen kunnen uitspreiden misschien dan

De kleur is ook wel heel erg licht idd maar verder is de structuur zo onnatuurlijk piepschuimbolletjesachtig 😉
Beste is om de bodembedekking niet af te dekken met weer een andere bodem hoor.

Ook wel weer echt iets vrouwelijks om de inrichting van het aquarium aan te passen aan de inrichting van het huis trouwens! 😀

Tuurlijk als ik het mijn kerel moest laten doen kreeg ik zwarte grond uit de tuin :S
maar het zwarte grind zou dus wel een optie zijn

Als je veel wit in huis hebt is zwart toch ook wel een mooie combinatie?
Bij de Hornbach verkopen ze bv zwart aquariumzand.

er werd mijn verteld dat zwart aquariumzand niet bestond en dan ik woon regio Oss als ik naar Tilburg of Breda moet voor zand wordt het nog duur.

Dat van de Hornbach is ook korrel 0,4-0,8mm.

ok die zwarte korrel kan ik bij de BB ook krijgen

60 cm vanmiddag opnieuw ingericht

328219patty776_0_82_20150204_173947.jpg

dit wordt mijn nieuwe mannenbak

679186patty776_0_82_20150204_174054.jpg

Wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen.
Deze bak wordt straks aangesloten op een luchtfilter de sponzen die ik erbij heb gekregen hebben een tijd droog gestaan de bak staat nu tevens ter controle met water ik heb de filtersponzen erin gedaan. kan en moet ik deze sponzen uitkoken alvorens deze bak ingericht gaat worden of de sponzen gewoon een tijd in het water laten staan, ik heb ze al uitgespoeld met de tuinslang!

Is er niemand die mij hierin advies kan geven hoe ik dit het beste kan doen met de filtersponzen

Gewoon enkel uitspoelen zoals je hebt gedaan,koken van kunststof is niet zo'n goed idee ivm smelten en kan je de sponzen weggooien.

inmiddels draait deze bak al seabait en idd heb ik de sponzen uitgespoeld daarna de filters van mijn andere aquariums uitgeknepen en de sponzen daar ingedoopt alvorens deze te gebruiken

inmiddels toch gekozen de witte ondergrond te behouden omdat et bruine kleurtjes van het water wat straks nog bruiner gaat worden dit toch wel afzwakt

https://www.youtube.com/watch?v=0f2sfkfuPog

Leuk filmpje maar je kreunde nogal ondertussen 😉

binnekort gaat de 60 cm op de schop witte grind eruit morgen hoop ik het zwarte zand te ontvangen wat is het verstandigste om te doen zat namelijk het volgende te bedenken om de indraai periode te verkorten

1 het nieuwe zand goed spoelen
2 het huidige water opvangen in bakken tevens zuig ik tegelijkertijd het grind van de bodem meteen af daarbij de pomp draaiende houden in een van deze bakken.
3 de bak reinigen
4 de bodem erin en gedeeltelijk vullen daarna de planten die ik nog wil gebruiken terug plaatsen en afvullen de pomp wordt dan ook weer terug geplaatst
hoelang adviseren jullie daarna eer ik mijn bewoners terug kan plaatsen

de bewoners zijn
3 corydoras habrosus
6 corydoras panda
een paar appelslakken
en een 10 tal jonge betta's die nog mogen groeien daarna komt er waarschijnlijk een schooltje in als de betta's gescheiden zijn weet alleen nog niet welke

zand is binnen
851572patty776_0_82_20150521_114850.jpg

en maar gelijk aan de slag gegaan

de lege bak
467647patty776_0_82_20150521_091112.jpg

de nieuwe boden inrichting nadat deze grondig gespoeld is
419671patty776_0_82_20150521_115015.jpg

gevuld met het oude aquariumwater
589987patty776_0_82_20150521_124740.jpg

afgevuld met leidingwater en 2 al ingedraaide filters erin hangen
444291patty776_0_82_20150521_142101.jpg

nu wachten of de bak helder wil worden en dan de plantjes gaan plaatsen heb alleen nog niet voor de hele bak plantjes dus moet wachten tot volgende week

gelijk ook even de waardes gemeten nadat ik zo'n 15ltr vers water gebruikt heb en ruim 30 ltr aquariumwater
dit zijn de waardes
kan iemand daar nog iets aan toevoegen?

PH 7.5
GH 7
KH 8
NO 2 0
NO 3 0
NH 3 0
PO 4 1

zie dat de laatste foto op zijn kop staat :stom:

Is het laagje grind nou maar zo dun (vooral vooraan) of lijkt dat maar zo? En waarom heb jij voor JBL zand gekozen? Dacht dat het een stuk duurder zou zijn dan die van de Hornbach, maar het is net zo duur. Hier wordt alleen steeds gesproken over het zand van de Hornbach. 🙂 Is dat van JBL zwarter dan dat van de Hornbach? En hoe fijn is dat zand? Zie de korrelgrootte er niet bij staan.

Ik lees net dit: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1252548 over het zand van JBL, niet echt positief om het zacht uit te drukken. Wil me nergens mee bemoeien hoor, maar als ik mogelijke ellende kan voorkomen dan doe ik dat graag. 🙂

ik heb voor jbl gekozen omdat ik geen hornbach in de buurt heb zitten en ik het erg mooi vond.
aan de voorkant ligt ongeveer 1 cm zand omdat ik een dikke laag zand lelijk vind vooraan, aan de achterkant ligt ruim 5 cm en het loopt langzaam af.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1630259

Ik doe het zand vooraan inderdaad ook maar ongeveer 1 cm hoog (tot de rand van de omlijsting van het aquarium) en laat het naar achteren toe ook oplopen.

Gelukkig maar dat het toch niet bewezen is dat de bodem een negatief effect heeft op de cory's. Ben erg benieuwd hoe je aquarium er uiteindelijk uit komt te zien, ga hem zeker volgen!

wil simpele inrichting met vallisneria spiralis maar die kan ik volgende week pas ophalen rondom de plaats in het midden wil ik Cryptocoryne plaatsen ben alleen de soort kwijt deze heb ik nog over uit de bak of er komt anubia te staan ik moet gewoon eens kijken volgende week wat er in de winkel is heb een tegoed bon gekregen voor �25,-- in ruil voor de cambarellus diminutus die ik over had en de nieuwe jonkies lopen alweer vrolijk door de bak dus kan volgende maand weer plantjes uit gaan zoeken ipc.
ik heb inruil voor 25 van deze dwergkreeftjes een tegoed bon van �25,-- nieuwe luchtpomp met 2 uitgangen potje garnalen en kreeften voer 2 porseleinslakken en een bosje javamos gehad.
geen slechte deal dacht ik
weet alleen nog niet wat ik erbij zal zetten gezien het voor jonge betta's is denk ik dat er voor de filter cabomba komt te staan

Kan me er zo geen voorstelling van maken en het zal ook vast nog wel even duren voordat het klaar is, maar het wordt vast mooi! Leuke deal inderdaad met de tegoedbon voor de kreeftjes! Die vind ik trouwens ook erg leuk, maar met het bestand dat ik in gedachten heb is dat zeker geen goed idee?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan