Pauwoog cichlide


B

Brent99

Guest
Beste kenners,

Ik heb een aquarium van 200x60x50cm. Hierin heb ik onder andere 5 pauwoog cichliden (8-15cm), een paar L-nummers, een paar clown botias en een paar geophagus sp tele pires. Ik ben sinds het COVID-19 periode begonnen met het aquarium en ben dus nog een beginner.

Laats kwam een man langs om een L-nummer op te halen. Hij vertelde ons dat wij een aquarium waver moesten halen zodat de kwaliteit van het water nog beter werd. Waver uiteindelijk in het aquarium gedaan maar de vissen gingen er heel slecht op (waarschijnlijk een te harde stroming). Sinds dien zijn alle geophagus dood en een paar L-nummers. De pauwoog cichlide willen niet meer eten (vroeger wilde ze elk moment van de dag eten). Ik geef ze verschillende soorten witvis en sticks. Volgens mij zijn de water waardes goed en reinig ik elke week de bak goed en doe ik voldoende water wissels etc.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij helpen zodat mijn vissen weer de oude worden?
 
Volgens mij zijn de water waardes goed en reinig ik elke week de bak goed en doe ik voldoende water wissels etc.
Wat zijn die waterwaarden dan? Waarmee gemeten? Wat is 'goed reinigen'? Wat zijn voldoende waterwissels voor jou? Welk filter draait er op je bak, wat voor onderhoud doe je daaraan.
 
volgens mij is een goede stroming geen doodsoorzaak van geophagussen.
en pauwoog in 2 meter?
 
Best een kans dat hier nooit meer een antwoord op komt.... maar goed.

Hij vertelde ons dat wij een aquarium waver moesten halen zodat de kwaliteit van het water nog beter werd. Waver uiteindelijk in het aquarium gedaan maar de vissen gingen er heel slecht op (waarschijnlijk een te harde stroming). Sinds dien zijn alle geophagus dood en een paar L-nummers. De pauwoog cichlide willen niet meer eten
Bovenstaande vragen zijn best wel belangrijk om een beeld te krijgen van wat hier fout is gegaan. Als ik het verhaal zo hoor, heb je vermoedelijk te weinig rijpe filtratie. Dat kan o.a. komen door te veel schoonmaken, wat voor een filter dodelijk is. Dan krijg je dat de weerstand van de vissen onder druk komt te staan doordat er veel bacteriën in het water circuleren.

Die man zal niet voor niets over de waterkwaliteit zijn begonnen; wat er nu gebeurd is, zat er waarschijnlijk al aan te komen. Wat ik dan weer niet snap, is het simpele advies om een wavemaker toe te voegen. Dat helpt hooguit om het water beter voorzien te houden van zuurstof. De uitstroom van je filtratie zou dat al voldoende moeten kunnen doen...

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
 

Terug
Bovenaan