Wat is er nieuw

pauwoog cichliden

• Onderwerp starter Onderwerp starter bente143
  • Startdatum Startdatum
B

bente143

Guest
ik zou graag een koppeltje pauwogen willen.
wat zijn voor die vissen de beste aquarium grootte?
wat voor planten zijn voor die vissen het beste?
moeten er nog andere dingen in het aquarium zoals stenen?
kunnen er andere vissen bij?

bedankt alvast

hoi ik had een vraagje zou ik evt 2 pauwoogcichlide in een trigion 190 doen met 3 algeneters want ik heb namelijk geen geld voor een grotere bak

gr, IK

kort, krachtig, simpel: nee.

marcel hoezo niet ze worden alleen niet zo groot het kan toch evt als ze 7 cm zijn want ik heb namelijk nu ook 3 vissen in me bak die 30 cm moeten worden al 2 jaar

Omdat die vissen van buiten dan wel niet 30 cm worden, maar van binnen wel, met als gevolg dat ze vergroeien en een kort leven beschoren zijn.

Een korte google actie verder zie ik echt overal op Nederlandse sites minimaal 2 meter staan, en op andere sites begint het bij 1.5-1.8 meter. Het zijn stevige zwemmers en echte bulldozers. Ze laten niets heel van je inrichting in een te kleine bak en je doet de vissen er geen plezier mee, en dus ga jij weinig plezier hebben van je vissen.

hoezo zitten ze bij aquaria winkels wel in kleinere bakken van 80 liter

Omdat ze bij de handelaar meestal maar erg kort blijven en/of het nog heel jonge dieren zijn.

Ze worden GROOT en eten alles wat ze in de bek past en das veel. Eigenlijk alleen geschikt voor een grotebak met serieuze medebewoners.

Leuke vissen die erg snel erg groot worden. Wat mij betreft alleen geschikt voor erg grote aquaria gemaakt van erg stevig glas.

Ik ken trouwens een handelaar die deze grote vissen graag verkoopt als ze al flink aan de maat zijn. Hij had een koppel zitten dat hij wel vier keer verkocht heeft. Telkens brachten de eigenaren deze bulldozers terug en waren blij dat ze van deze vissen af waren. Ze hadden de omvang en het karakter onderschat. Er zijn altijd mensen die denken dat het bij hun in de bak met deze vissen " wel mee zal vallen" . Als je niet deskundig bent en niet een erg groot aquarium hebt, en dan bedoel ik ook ERG groot dan doe je de vissen geen plezier om ze te kopen.

Trouwens petje af voor de liefhebbers die er in slagen om grote cichliden jarenlang goed te verzorgen. Het zijn wel vaak schitterende vissen!

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb zelf jarenlang een koppeltje pauwogen gehad. Ook mee proberen te kweken, maar dit ging erg moeilijk. Ze vraten continu alles weer op en ik wil altijd de natuur haar werk laten doen. Daarnaast had ik een bak van 200 x 60 x 60 en mijn pauwogen zijn ong 20 cm geworden. Een veel kleinere bak moet je niet willen, want dan zijn pauwogen niet de juiste vissen. Ze moeten mooi kunnen groeien en hoe groter hoe beter voor deze cichliden.

Ik heb ze helaas weg moeten doen, omdat ik bij mijn ouders uit huis ging en op mijn kamer simpelweg niet genoeg ruimte had. Zodra ik klaar ben met mijn studie, schaf ik direct weer een bak aan en misschien nog wel groter.

Overigens had ik er ook een meerval in, deze is ook rond de 20 cm geworden, en een kreeft. Dit is jarenlang goed gegaan. Ik gaf ze soms goudvissen als voer, maar over het algemeen korrels. Het grappige was dat 1 goudvis niet werd opgegeten en die is gedurende al deze jaren meegegroeid tot een volwaardige goudvis van 16,5 cm! Planten laten ze niet echt heel en stenen of stammen kan prima naar mijn mening. Ik had dan ook een mooie stam, wat rotsen en naar meerdere malen proberen uiteindelijk geen planten.

Re: pauwoog cichliden

Ik heb een aantal pauwogen en nee de trigon 190 is te klein. Zelfs de 350 is eigenlijk te klein.
De vissen worden vrij vlot veel te groot.
Ik heb ze voorlopig nog een in te kleine bak, moet nog een grote bak vinden waar ik ze in kwijt kan. Het zijn erg rustige vissen maar als ze gaan vechten dan hebben ze echt al snel minimaal 2 meter nodig.

Je hebt ook nog het punt dat je vaak niet weet of je mannen of vrouwen koopt...... dus je kan continu oorlog in de bak hebben. Er is geen verschil te zien in mannen en vrouwen.

Even op mp zoeken naar een grotere bak dus. Kan je al voor weinig vinden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan