Pauwoogchiclide begraaft zichzelf in het zand


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
123
Leeftijd
28
Gisteren toen ik een aantal bewoners uit zijn bak wilde verkopen aan een mede aquariaan van marktplaats, begon 1 van de 2 pauwoog chiclide zichzelf te begraven onder het zand, vermoedelijk om aan het net te ontsnappen.
Tot 3 x toe heeft hij zich begraven, ook nog best diep. Zo diep dat ik niet denk dat hij er zelf nog uitkomt? Ik heb hem dus 3 x "uitgegraven" en de bak vervolgens met rust gelaten en hij heeft zich niet meer begraven daarna.
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met dit gedrag, ik kan er niets over vinden op het internet. Dit kan toch geen normaal gedrag zijn?
 
Gisteren toen ik een aantal bewoners uit zijn bak wilde verkopen aan een mede aquariaan van marktplaats, begon 1 van de 2 pauwoog chiclide zichzelf te begraven onder het zand, vermoedelijk om aan het net te ontsnappen.
Tot 3 x toe heeft hij zich begraven, ook nog best diep. Zo diep dat ik niet denk dat hij er zelf nog uitkomt? Ik heb hem dus 3 x "uitgegraven" en de bak vervolgens met rust gelaten en hij heeft zich niet meer begraven daarna.
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met dit gedrag, ik kan er niets over vinden op het internet. Dit kan toch geen normaal gedrag zijn?
Ach, dat heb ik een keer gehad met een corydoras, 1x gezien daarna nooit meer. Lag heel stil onder het zand, zag alleen de staart nog. Ik dacht dat ie dood was, maar toen ik hem probeerde eruit te vissen, zwom ie ineens weg 🤣🤣, schrok me rot. Denk dat ze af en toe de goedwies kapot hebben 😅🙈
 
Veel cichliden graven van nature om prooi te zoeken, om hun broed te huisvesten en dan is het niet onlogisch dat ze in tijden van nood zich onzichtbaar proberen te maken door zichzelf te begraven. Ik zou me er dus niet al te veel zorgen over maken en 'm met rust laten.
 

Terug
Bovenaan