Pea puffer info en visbestand


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik wil pea puffer gaan houden. Heb me al ingelezen maar misschien hebben jullie nog belangrijke info over ze. En leuke voor en nadelen van pea puffers? En een leuk visbestand voor bij de pea puffers en hoeveel?

Dit is het aquarium 40 liter
 

Bijlagen

  • 6A434C1B-D583-407A-8385-A4C9499A5646.jpeg
    6A434C1B-D583-407A-8385-A4C9499A5646.jpeg
    129 KB · Weergaven: 335
  • 4C277F55-4E84-4D67-9A0E-18CAB289E7AA.jpeg
    4C277F55-4E84-4D67-9A0E-18CAB289E7AA.jpeg
    131.3 KB · Weergaven: 244
  • 360BF589-19F9-4FE6-9AE3-445C7C51CF0C.jpeg
    360BF589-19F9-4FE6-9AE3-445C7C51CF0C.jpeg
    139.9 KB · Weergaven: 279
  • 6B6C80BD-2208-47DD-A927-81DF134D12BD.jpeg
    6B6C80BD-2208-47DD-A927-81DF134D12BD.jpeg
    178.5 KB · Weergaven: 249
  • 43E0EC9E-AA33-4353-A1C8-464D103ACE63.jpeg
    43E0EC9E-AA33-4353-A1C8-464D103ACE63.jpeg
    142.1 KB · Weergaven: 342
Prachtig scapeje.
Wat heb je al voorbereid om een dwergkogekvis te gaan houden.
Zijn toch best lastige visjes en zeker op een kleine tank.
Heb je wel goed filter en verversingsidee?
Ze mogen van mij wel wat slakken komen knabbelen?
 
Een dwergkogelvis vind ik erg leuke visjes. We hebben er zelf 1 gehad.

Wat ik hierna ga zeggen weet je misschien /waarschijnlijk al, wanneer je je hebt voorbereid, maar ik gooi het er maar in :)

Dwergkogels hebben geen slakken nodig om hun tanden te slijpen itt andere kogelvissen.

Dwergkogelvissen die je koopt hebben vaak parasieten en moeten ontwormd worden tegen verschillende soorten wormen/parasieten. Bij aanschaf is het goed om te checken of dat is gebeurd. Let goed op of de vis mager is, dat kan een teken van parasieten zijn.

Veel slakken ineens in de bak doen heeft geen zin. De dwergkogelvis zal de slakken allemaal verwonden tot ze sterven, of nog net niet, niet om te eten.

Een dwergkogelvis is niet geschikt om te combineren met andere bewoners, tenzij die bedoeld zijn als voedsel. Misschien zal het een korte tijd goed gaan, maar zodra hij volwassen wordt zal hij zijn territorium gaan verdedigen en/of uit verveling andere bewoners ernstig gaan verwonden.
Tenzij je een echt grote bak hebt met veel aandacht voor de beplanting (verstoorde zichtlijnen) is het niet verstandig meer dan 1 dwergkogel in je aquarium te houden.

Ik vind zelf 40ltr erg klein voor een kogelvis. Ook wanneer deze alleen in de bak zit vind ik het op de grens. Heb je de maat van je aquarium gecheckt bij het kogelvisforum?

Dwergkogels moeten wat uitdaging hebben in de bak, liefst behoorlijk wat beplanting die ze geregeld moeten onderzoeken tegen verveling.

Het kunnen lastige eters zijn, vlokken en granulaat wordt niet geaccepteerd. Diepvriesvoer en levend voer is een aardige belasting op je water. Het kan een uitdaging zijn de waterkwaliteit op orde te houden, zeker omdat het gebruik van opruimers zoals slakken, garnalen etc niet (goed) mogelijk is.
Daarnaast heeft de dwergkogelvis erg schoon water nodig, dus dat is een extra uitdaging.

Wij vonden het een erg leuke vis, maar beslist ook wel lastig om goed te houden.

Veel plezier en succes met je keuzes en je aquarium.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er een dennerle scapers flow op draaien en heb altijd een vaste ververs routine ik ververs iedere week. Maar het aquarium is vorige week opgezet.


Ik hoor van jou nu heel andere meningen als dat ik van andere mensen hoor die pea puffer houden. Ik kreeg het advies om 3 tot 6 pea puffers te houden in mijn aquarium en hoorden ook dat ik er tankmates bij kon doen dus ik vind het heel verwarrend nu
 
  • Leuk
Waarderingen: JPW
En om 1 pea puffer in een 40 liter te houden vind ik wel heel saai
 
Ik heb er een dennerle scapers flow op draaien en heb altijd een vaste ververs routine ik ververs iedere week. Maar het aquarium is vorige week opgezet.


Ik hoor van jou nu heel andere meningen als dat ik van andere mensen hoor die pea puffer houden. Ik kreeg het advies om 3 tot 6 pea puffers te houden in mijn aquarium en hoorden ook dat ik er tankmates bij kon doen dus ik vind het heel verwarrend nu
Bedoelden ze niet 40 liter per puffer?

Ik kan me niet voorstellen dat 3 tot 6 puffers én andere vissen in een 40 liter bakje goed gaat...
 
Nee ik heb advies gevraagt aan andere pea puffer houders en hun zeiden 3 tot 6 voor een 40 liter bak
 
Je doet net of 40 liter een heel grote bak is ;)

Van wat ik begrepen heb is het 1 dwergkogel per 5 gallons (dus zo'n 20 liter) en zou je er dus twee kunnen houden. Al blijft het tricky. Wat bijvissen betreft dat zou ik in zo'n klein bakje niet doen, die kunnen geen kant op. Als het nou een iets grotere bak was van zeg 80cm dan kun je nog wat doen met de inrichting en kan iedereen zijn eigen plek vinden. In een 40 liter bakje zit alles zo op elkaar dat gaat mijn inziens met de dwergkogels niet goed.
 
Ik weet niet of jullie cory van aquarium co-op kennen maar die zegt ook dat in een 10
Gallon (40 liter) 3-5 pea puffers kunnen
 
Oja? Hij zegt zo'n 3 dwergkogels maar er zitten wel wat haken en ogen (nog wel) aan.


"Given how territorial pea puffers can be, many people have a lot of success keeping just one pea puffer in a five-gallon aquarium by itself. If you want to keep more than one, the general rule of thumb is to provide five gallons of water for the first puffer and three gallons of water for each additional puffer. In other words, it is possible to keep three puffers in a 10-gallon tank and six to seven puffers in a 20-gallon tank, but your rate of success depends on how well you set up their environment. If the tank is mostly bare without a lot of cover, expect to see a pufferfish battle zone. If you have a lush, densely planted aquarium, you might be able to handle three puffers in a 10-gallon space. "

Ofwel, your mileage my vary.
 
Ik weet niet of jullie cory van aquarium co-op kennen maar die zegt ook dat in een 10
Gallon (40 liter) 3-5 pea puffers kunnen
Ben wel benieuwd naar het betreffende YouTube filmpje.
Amerikanen vinden glow vissen ook oké, in Europa zijn ze gelukkig verboden.

Edit: ik zie dat het filmpje hierboven al geciteerd is. Might be = mogelijk/ zou kunnen.

Zeker geen extra andere vissen dus ;)
 
Ja maar heb je mijn scape gezien er zijn heel veel breek punten waardoor ze elkaar niet zien
 
En heel mijn achtergrond staat vol met rotala h’ra en vietnam en pogostemon erectus dus dat groeit ook nog helemaal dicht
 
Met territoriale vissen blijft het altijd een gok en zul je altijd rekening moeten houden dat het mis kan gaan. Het kan goed gaan met drie van die kogels maar ze kunnen elkaar ook helemaal afmaken en dan zul je een oplossing moeten hebben (als in, een extra aquariumpje of twee). Dwergkogels zijn wat mij betreft echt een 'speciaal' visje waar je met beleid mee moet om gaan. Jouw scape ziet er super uit, maar geeft die echt zoveel beschutting als je denkt? Ik zie namelijk meer een 'kijk bak' dan een 'vissen bak' en wat mij betreft ben je veel beter af met wat kleine nano visjes en rust, dan territoriale kogels die de boel proberen te veroveren.
 
Ja dan word het denk ik toch chili rasboras met garnalen ofz
 
Heeft iemand nog andere ideeen voor mijn aquarium voor visbestand

met ook de aantallen Van de vissen/slakken en garnalen? Ga je gang alle ideeen zijn welkom alvast bedankt
 
Ik zou ook voor een dwergrasbora gaan in combinatie met garnalen. Dat levert je minder gedoe op dan een dwergkogel. Daarnaast heb je natuurlijk meer om naar te kijken!
Zelf heb ik dadelijk in 45 liter een klein schooltje Boraras Maculatus en vuurgarnalen.
 
Wow mooi heeft u fotos?
 
Foto's van de Maculatus? Ik zelf nog niet. Maar internet staat er vol mee. Wellicht een tip: je kunt ook een zoeken naar een bepaalde vis op YouTube. In filmpjes van anderen kun je dan ook het gedrag enigszins zien.
 

Terug
Bovenaan