Wat is er nieuw

Penseel/baardalg bestrijden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ypoc
  • Startdatum Startdatum
Y

ypoc

Guest
Hallo, tijdje geleden dat ik hier was, heel erg lang eigenlijk.
Maar dat terzijde.

Heb een probleem in me hillstream.

De stenen maar vooral me takken, beginnen vol te groeien met baardalg/penseelalg.

De stenen hier en daar een plukje, maar op het hout komen al enorm grote bossen alg.

Het gaat hier om een aquatlantis ambiance 101, maar is niet helemaal gevuld zit ongeveer 100 liter in.

Het gaat dus om een hillstream voor de duidelijkheid, dus 0 planten zitten erin.
Heb even naar me lfs geweest eindje geleden, die zei dat ik 4x de hoeveelheid easycarbo per liter moest indoen, merkte niet zo heel veel, de groei stopte maar het probleem verdween er niet mee.
Heb dan ook door die easycarbo bijna al me japonicas en 2 sewellia lineolata verloren, dus niet zo best.

Maar waterwaarden meet ik nooit aangezien dat geen belang heeft.

Heb een gezonde "groen alg groei" op me stenen zou die dan ook willen behouden.

Qua verlichting had ik 1 tl, jbl tropical 30w, maar weet geen raad meer heb vandaag een gewoon witte ingestopt.

Nu is me vraag, wat moet ik nu toch doen?
Verlichting ligt 8 uur aan per dag.

Weet totaal geen raad meer, en alles uithalen en koken of schrobben is geen optie aangezien de stenen gestapeld zijn op een specifieke manier.

Iemand raad???

Dag Ypoc, is idd lang geleden dat ik je gezien heb.

Doe dit eens:

1) 50 % waterwissel 2 x per week 3 weken lang. Voeg waterbereider AQUATAN toe in de juiste hoeveelheid.
2) elke 14 dagen ALLEEN kool ( en een beetje watten) in al je filters.
3) Stop met elke vorm van bemesting of verdere behandeling van het water.
4) Koop een nieuwe lamp Arcadia Fresh Water Light, deze heeft voor onze ogen wit licht, maar laat alles in
een heel mooie kleurstelling zien, en belangrijker, groene alg vinden dat fijn, andere algen NIET.

Ik heb zo bij een goede kennis, een aantal jaren terug, de rode baardalg en andere ongemakken ook geheel weg gekregen.

Ik denk dat het goed zal werken, maar als dat niet zo zou zijn, dan is er niks dood of kapot gegaan.

Greetzz BigSmoke

Je kan met carbo een stootkuur doen ja. Dan doe je zoals je zegt 4x de dosering en daarna 3x enzovoorts.
Dat het op takken en stenen komt is te begrijpen want dit zijn dode objecten die niet "concurreren" met de algen.

Wat ook kan is het water laten zakken tot zover als mogelijk en met een penseel de algen flink insmeren en 15 min later weer vullen met water.
Je kan die dosering van 4x van de stootkuur dan dus insmeren op de algen.

Ik denk dat het plukjes penseelalg is. je hebt waarschijnlijk weinig co2 in je bak.

BigSmoke zei:
Dag Ypoc, is idd lang geleden dat ik je gezien heb.

Doe dit eens:

1) 50 % waterwissel 2 x per week 3 weken lang. Voeg waterbereider AQUATAN toe in de juiste hoeveelheid.
2) elke 14 dagen ALLEEN kool ( en een beetje watten) in al je filters.
3) Stop met elke vorm van bemesting of verdere behandeling van het water.
4) Koop een nieuwe lamp Arcadia Fresh Water Light, deze heeft voor onze ogen wit licht, maar laat alles in
een heel mooie kleurstelling zien, en belangrijker, groene alg vinden dat fijn, andere algen NIET.

Ik heb zo bij een goede kennis, een aantal jaren terug, de rode baardalg en andere ongemakken ook geheel weg gekregen.

Ik denk dat het goed zal werken, maar als dat niet zo zou zijn, dan is er niks dood of kapot gegaan.

Greetzz BigSmoke

Mag ik vragen wat volgens jou de oorzaak van de penseelalgen is??
Omdat er geen planten in de bak staan ging ik ervan uit dat er ook geen plantenvoeding wordt gegeven.

Ga eens effe foto's nemen, mss maakt dat wat meer duidelijk

Niet zo heel duidelijk maar duidelijk genoeg volgens mij:

LxD0-2hJahsweLx_rHqCPy4_sLjzOM_v.jpeg

Ja jong dat is rode alg en nog niet zo zuinig ook!

Hoog tijd om in te grijpen...!

Wat ook wel wil baten is ( tijdelijk) 2 of 3 crossocheilus siamensis in je bak, die lusten die alg wel!

Greetzz BigSmoke

Objecten die je makkelijk nog uit de bak kan halen zou ik handmatig reinigen met een borstel. Hout kun je eventueel daarna inwrijven met carbo. Zelf doe ik dat soms preventief met een penseel.

Das net het probleem, het is niet onmogelijk om iets uit te halen, maar zoals de stenen, de ene steen steunt op de ander enzovoort.

Maar dus het beste easycarbo? Maar je zei 4x dosis.

Maar dan is me vraag, minimum dosis of maximum x4? (1ml per 50l of 2ml per 50l?)

@Bigsmoke elke oplossing is goed om er van af te geraken maar weet niet of die beestjes dat zullen apprecieren zoveel stroming en zo fris 😛

Trouwens heeft er niet veel mee te maken, maar vroeger was het een Juwel 800 die hillstream was, had toen ook die algen maar had valse varens inzitten, en had er toen ENORM veel op die varens, had geen oplossing.
Heb toen maar opnieuw begonnen in een Aquatlantis ambiance 101, maar nu weeral dit probleem.

De oplossing is het belangrijkste natuurlijk, maar oorzaak?
Las zoveel...

Lichten liggen niet zo lang aan 8 uur gewoon, er is wel veel stroming, op kamertemperatuur, ververs regelmatig, elke week 10% en als ik eens vergeet en week oversla dan 20% de volgende keer.

Zie niet echt een verband....

Wat ik wel las dat het aan waterhardheid lag, heb hier wel enorm hard water is kraantjeswater.

Maar wil er liefst gewoon vanaf

BigSmoke zei:
Hoog tijd om in te grijpen...!

Vind het wel meevallen.. die paar plukjes horen er nu eenmaal bij..
Zou niet weten waarom je allerlei dingen zou moeten veranderen aan je installatie.

@TS
Als je vorige keer z'n problemen hebt gehad met carbo, zou ik het niet nog eens proberen..
Bovendien is het eigenlijk een heel schadelijk chemisch goedje.

Helemaal eens met Tom en je vissen zullen het ook niet erg vinden om daar lekker tussen te grazen.

Ja hoor, deze C. siamensis komen voor in de stromen in AZIE van het hoogland tot in de delta en zijn bestand ( na gewenning) tegen overwintering onder het ijs...!

en ze vinden stroming heerlijk, kijk maar eens naar hun lichaamsbouw (torpedo) en staart ( diep gevorkt)

Greetzz BigSmoke

@iedereen zo'n beetje 😛

Het zal gewoon ooit uit de hand lopen zoals het voordien al deed.

Maar die easycarbo is idd wel gevaarlijk...

Me lfs zei 4x 1ml per 50 l, en wist niet hoeveel inhoud ik had toen, dus zei ik ongeveer 80l.
Dus zelfs met die te kleine dosis angezien me bak 100l is.

Na 1 week easy carbo, paar vissen kwijt, vooral de sewellias.
Maar er word gezegd dat sewellias niet tegen co2 kunnen, heb ik nu gemerkt dus lol.

Het probleem is eigenlijk ik de bak wil uitbreiden, met wat echte planten, maar met die alg gaat dat heel slecht aflopen.

Mss toch eens die siamensis "onderzoeken" 😛

Zelf heb ik met een stootkuur carbo nog geen vissen verloren maar goed de ene vis is natuurlijk de ander niet.

Ik voeg zelf veel CO2 toe en heb al jaren sewelias.

Nu is easy carbo uiteraard niet hetzelfde dus misschien toch een ander bestandsdeel wat de problemen heet veroorzaakt.

Met de crossocheilus siamensis kom je aardig in de buurt met je algbestrijding, wat BigSmoke je ook al aanraadt.

Maar ja niet zeker of het aan die easycarbo ligt, maar heb die sewellias al jaren heb amper sterfgevallen, en plots 2 in een keer.

Maar bedankt iedereen voor de hulp!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan