Wat is er nieuw

penseel/baardalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zwits
  • Startdatum Startdatum
Z

Zwits

Guest
hallo,

ik heb al een tijd last van penseel alg. ik vond dit niet echt storend en ik had het goed onder controle dus ik heb hier niet veel aan gedaan, behalve easycarbo toevoegen en mijn watercirculatie optimaliseren.

ik heb nu sinds een paar weken toch wel heel erg last van algen. ik heb al behandeld met blueexit maar dit gaf geen enkele verbetering (dit omdat ik aan roet/blauw alg zat te denken)

mijn waterwaardes zijn

PH: 7.1
KH: 5,5
no2 0
no3 0,10
po4 0,0 (zag geen kleurverschil met druppeltest).

temp 23 c
het gaat om een bak van 100x45x57, ik ga altijd uit van ongeveer 185l netto.

Mijn filter is een Tetratec 700, ik ververs wekelijks 20 tot 25 %. mijn watercirculatie is in mijn ogen prima, loopt van linksboven onder het wateroppervlak en komt dan via de bodem terug naar linksonder.

ik voeg dagelijks Easycarbo toe, en 2 x in de week een halve dosering Profito.

mijn visbestand is:
2 guppen
1 rode minor
14 kardinaaltetra
4 pristella maxillaris
2 Pelvicachromis taeniatus

8 japonica's
x helena's
x vuurgarnaal

foto's:

FyhshhC5UXLO6O7Xpt9vjKhVjNeK1ZFa.jpeg


FyhshhC5UXLO6O7Xpt9vjKhVjNeK1ZFa.jpeg


FyhshhC5UXLO6O7Xpt9vjKhVjNeK1ZFa.jpeg


FyhshhC5UXLO6O7Xpt9vjKhVjNeK1ZFa.jpeg



Uit de waardes maak ik zelf op dat mijn no3 uitwat laag is en mijn fosfaat te laag. ik ben een beetje huiverig om no3 toe te voegen. wat kan ik het beste doen? ik ga sowieso mijn diepvriesvoer niet meer uitspoelen.
 
Ik heb een keer een soort alg gehad dat er zo uit zag wist niet precies wat het was en tegen de medewerker van de lfs gezegd dat ik bruinalg had hij heeft mij het advies gegeven om mijn licht elk uur aan dan een uur uit dan een uur aan etc. ik heb het gedaan met dat hij 2 uur aanstond en nar 2 uur weer uit dan weer 2 uur aan etc. (in totaal 8 uur aan) dat heeft het voor mij opgelost
 
Zoals jij het omschrijft zou Co2 de oplossing zijn. in die 2 uur "rust" stijgen de co2 gehaltes weer.
dit lijkt mij in mijn geval niet helemaal de juiste oplossing.

mijn licht heb ik trouwens teruggebracht naar 8,5 uur. stond op 9 uur.
 
Zou wel wat aan je nitraat en fosfaat waarde doen.
De bladeren die erg aangetast zijn verwijderen.
Heb je een foto van je hele bak?
 
Je moet eerst ook zorgen dat alle stoffen voldoende aanwezig zijn. Dus ook de no3 en de po4 en tevens zeker zijn van goede stroming.
 
dan zal ik toch maar no3 en po4 aanschaffen...

niet heel recent, maar dit is de hele bak:

--Qwt-fXUFT7bweGGDkx3IAHWXG-fl4Y.jpeg
 
Op deze foto ziet het er best leuk uit en zie je ook niet zozeer de algen moet ik zeggen.
 
stukje gevonden wat compleet op mijn probleem slaat (korte baardalgen):

"Rode alg die via vele omwegen ons regelmatig komt bezoeken.
Groeit vooral op hout en harde oude bladranden van bv. anubia soorten.
De algen op deze foto zijn ongeveer 5 / 6 mm.
Weg concurreren met goede plantengroei gaat zeer langzaam.

Verwijderbaar met waterstofperoxide of carbo-achtige producten bespuiting.
Natuurlijk buiten het aquarium. Het paarse pigment is dan vaak zichtbaar.

Deze variant wordt vaak gezien in zacht, voedselarm water terwijl de langere " baard algen " meer in hard water voorkomen.

Rode algen zijn vaak een indicatie van erg weinig voedingstoffen en een overmatig zuurstof gehalte ( te veel stroming ).
Als deze algen op planten zijn vast gegroeid moeten we die bladeren als verloren beschouwen en ,
verwijderen, aangezien deze algen meestal sterk zijn verankerd in het bladweefsel van de plant.

In deze meeste gevallen, is men verplicht om te starten met koolzuurbemesting.
En dat heb ik het niet over een vloeibare vervanger."

het valt mij op dat vooral in de stroming de algen meer voorkomen..
 
Ben je er vanaf gekomen? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en ben benieuwd of je een goede oplossing hebt gevonden... 🙂
 
ik heb de hele bak leeg gemaakt en daarna schoongemaakt. schrobben met een schuurspons.
Zo was ik van het meeste af, maar ik zie nu dat het terug komt.. snap er weinig van, mijn waterwaardes goed (po4/no3) en ik heb een prima watercirculatie.. knijp het filter zelfs een beetje omdat hij anders te hard gaat.

wat wel werkt is met een doseerspuitje easyCarbo recht op de alg in het aquarium spuiten.. wel even rekening houden dat je niet de dagelijkse hoeveelheid overschrijd.
 
dus eigenlijk zit ik zelf ook nog met de vraag hoe ik hier vanaf kom!?
 
Wat zijn jullie waterwaarden en hoelang brand het licht??
 
mijn waterwaardes zijn

PH: 7.1
KH: 5,5
no2 0
no3 12,5 mg/l
po4 0,5 - 1,0 mg/l

temp 23 c
het gaat om een bak van 100x45x57, ik ga altijd uit van ongeveer 185l netto.

Mijn filter is een Tetratec 700, ik ververs wekelijks 20 tot 25 %. mijn watercirculatie is in mijn ogen prima, loopt van linksboven onder het wateroppervlak en komt dan via de bodem terug naar linksonder.

ik voeg dagelijks Easycarbo toe, en 2 x in de week een halve dosering Profito.

mijn visbestand is:
1 gup
1 rode minor
14 kardinaaltetra
4 pristella maxillaris
2 Pelvicachromis taeniatus

8 japonica's
x helena's
x vuurgarnaal

het licht brand 8,5 uur
 
Jullie zijn beiden recent met Bio-CO2 begonnen toch?
Zou het niet kunnen dat niet zozeer een CO2 tekort, maar de schommeling in de CO2 nog even gunstig is geweest voor de algen?

~ Ivo
 
daar heeft Ivo een goed punt en anders zou ik met co2 gaan beginnen. je zit nu op dik 10mg co2 en dat kan tekort zijn.
Ervan uitgaande dat de stroming goed is.
 
zoals meerdere malen vermeld, stroming is uitstekend.

ik ben niet met bio co2 begonnen en een gewone co2 set is me te duur.
ik voeg elke dag easyCarbo toe, zoals eerder vermeld.

schommeling zou altijd een optie kunnen zijn, al snap ik dan niet hoe. het licht staat al niet zo lang aan en ik voeg gewoon easycarbo toe.
 
Oh dan was dat Saskia! :sorry:

Filterde jij nog over turf?
 
in deze bak filter ik niet over turf.
 
Zou je bereid zijn dat te gaan doen als we denken dat dat helpt?
Een ijzertest heb je niet, zie ik tussen de waarden die je wel meet?

~ Ivo
 
nee ik heb idd geen ijzertest. ik bemest de wortels met laterietbolletjes.

ik ben best bereid om over turf te filteren, ik heb het ook wel in huis. eikenextract ook trouwens. dus door de PH en KH wat te verlagen zou het opgelost kunnen worden?

ik weet alleen niet hoeveel turf ik dan in het filter zou moeten stoppen... heb geen weegschaal voor klein gewicht.
 
Mijn gedachte was als volgt:
- ik heb altijd begrepen dat bij filteren over turf ook al wat aan CO2 vrijkomt
- ik heb altijd begrepen dat algen in het algemeen (vast uitzonderingen) niet zo houden van (licht)zuur water
Die twee samen maakt dan dat filteren over turf al een steuntje in de rug kan zijn.
Ik moet ook zeggen dat wij in de turfgefilterde kraanwaterbakken (dus bv. de West-Afrika en de Rimboe) eigenlijk minder algen hadden dan in niet-turfgefilterd kraanwater.

~ Ivo
 
dan ga ik het proberen.. denk niet dat mijn vriendin blij gaat zijn maar haar panty gaat eraan 😛
begin eerst met niet teveel turf.. even meten en kijken wat de effecten zijn.
elke maand vervangen?
 
Bij turf een hogere co2??
Hoe werkt dat dan want ik dacht dat alleen toevoeging van co2 de waarde verhoogd.
Zou je dat misschien kunnen toelichten 😉.
 
In de andere meterbak waar je ook over turf filtert had je minder last van algen toch?
Wij hebben tegenwoordig twee zakjes turf in die bakken, wel natuurlijk met dan minder turf per zakje. Idee is dat de achteruitgang in de werking wat meer wordt opgevangen/verdeeld. Geen idee of dat klopt, maar dat zegt het gevoel. Elke maand dan 1 zakje vernieuwen, maar dat zal wel aan het merk/kwaliteit van de turf liggen.
Visjes zijn er vast ook wel blij mee denk ik 🙂

~ Ivo
 
Turf zal wel de ph verlagen maar levert dacht ik dus niet echt meer co2 op.
Want anders was de ph/kh tabel toch ook wel betrouwbaar bij het gebruik van turf 😉.
 
Die tabel gebruik ik sowieso niet meer, omdat je KH testje dus niet de KH meet maar het zuurbindend vermogen (=alkaliniteit) waardoor je dus jezelf voor de gek houdt. Van Backplay geleerd 🙂

Nog een stukje gevonden over turf en CO2.
De truc is dus dat in turf allerlei stoffen zitten, de een doet wat met de KH, de andere met de pH, weer een ander misschien iets aan allebei, precies weten doe ik het ook niet, het is ook allemaal lekker ingewikkeld voor een leek, maar conclusie staat er wel in:
Er zijn allerlei trucs om in een aquarium de KH en de pH te beinvloeden en elk van deze trucs zal bij een andere persoon ook een ander effect hebben doordat wij allemaal verschillend kraanwater hebben. E�n zo'n truc wil ik nog wel even behandelen, dat is de filtratie over turf. Turf kan in zekere mate bicarbonaten binden, waardoor de KH van het aquariumwater zal dalen. Als nu de hoeveelheid opgeloste CO2 (al dan niet door hulpmiddelen) constant wordt gehouden zal de pH ook dalen. Maar dit is niet het enige effect van turf, het kan namelijk ook zuren afgeven aan het water waardoor de pH daalt zonder dat de KH verandert. Dit heeft dan weer een stijging in opgeloste CO2 concentratie tot gevolg.
http://www.discusclubholland.nl/topic/956-ph-kh-co2-etc

~ Ivo
 
heb er inmiddels turf in gedaan.
ook het filter iets meer geknepen.. heb toch het idee dat de stroming wat te hard was dat sluit weer aan bij:

"Rode alg die via vele omwegen ons regelmatig komt bezoeken.
Groeit vooral op hout en harde oude bladranden van bv. anubia soorten.
De algen op deze foto zijn ongeveer 5 / 6 mm.
Weg concurreren met goede plantengroei gaat zeer langzaam.

Verwijderbaar met waterstofperoxide of carbo-achtige producten bespuiting.
Natuurlijk buiten het aquarium. Het paarse pigment is dan vaak zichtbaar.

Deze variant wordt vaak gezien in zacht, voedselarm water terwijl de langere " baard algen " meer in hard water voorkomen.

Rode algen zijn vaak een indicatie van erg weinig voedingstoffen en een overmatig zuurstof gehalte ( te veel stroming ).
Als deze algen op planten zijn vast gegroeid moeten we die bladeren als verloren beschouwen en ,
verwijderen, aangezien deze algen meestal sterk zijn verankerd in het bladweefsel van de plant.

In deze meeste gevallen, is men verplicht om te starten met koolzuurbemesting.
En dat heb ik het niet over een vloeibare vervanger."
 
Hmmm, mij is geleerd dat als de ph zakt door bv turf dat dan de co2 niet zal stijgen.Althans geen echte stijging van de co2.
De co2 stijgt alleen als de toevoeging co2 gerelateerd zijn.
Maar goed ik heb dit dus van een ander en wellicht klopt deze opmerking van Ivo wel hoor.

Dat van de kh was me bekend en dat heb ik ook van Backplay 😉
Dat houdt dus in dat we die tabel niet meer kunnen gebruiken, ook niet als er alleen co2 wordt toegevoegd.
 
Even weer terug bij af.

omdat de alg weer terug en ik behoorlijk gefrustreerd raak de boel weer even op een rijtje gezet en gemeten.

PH 7.2
KH 4.5
No3 12,5 mg/l
Po4 0 - verhoogd naar 1,0 mg/l
temp 23
100x45x57 Netto ongeveer 185L
22 vissen +garnalen+ helena's.
700L/per uur filter.

Het licht brandt 8,5 uur. ik heb gemeten op ongeveer halverwege de tijd dat het licht aan staat. Po4 was 0 dus heb ik toegevoegd zodat het weer 1 mg/l is. Ik voeg EasyCarbo en Profito (2x in de week halve dosis) toe, en de wortels zijn bemest met laterietbolletjes. ik ververs 40 liter elke week.

Ik ben inmiddels sinds een dag begonnen met over turf filteren. ook zitten de drijfplantjes (salvinia) er sinds een week in en groeien als kool.deze zitten er pas een week in omdat ik 2 weken geleden de bak compleet opnieuw heb ingericht en alles heb schoongemaakt. filter heeft gewoon door gedraait, is wel een nieuwe bodem in gekomen. No3 is eigenlijk elke dag 12,5mg/l. Po4 vaak tussen de 0,5 en 1, of 0. ook heb ik het filter iets geknepen, omdat ik vooral in de harde stroming de alg als eerste weer aantrof.

Ik spuit met een doseerspuitje rechtstreeks easyCarbo op de alg (niet meer ml dan de DAH) en dit werkt. al duikt de alg nu op meerdere plekken op en kan ik het niet bijhouden. ik weet niet meer wat ik moet doen! het lijkt me geen standaard baardalg.

heeft iemand nog andere tips en of adviezen?

aantal foto's van vandaag van de alg:
583672_0_82_dsc_0500.jpg

op het puntje van het hout en in de javavaren wortels.
968955_0_82_forum_3.jpg

422883_0_82_forum_2.jpg

148367_0_82_dsc_0497.jpg


de bak
612394_0_82_dsc_0516.jpg

572599_0_82_forum_8.jpg


heeft iemand nog andere tips en of adviezen?
 
Je co2 zit onder de 10mg en dat is denk ik te weinig als je algen houdt.
Ook moet je proberen om de po4 op peil te houden en niet tot 0 te laten zakken.

Maar wat je bij de Javavaren ziet zijn denk ik wortelhaartjes en geen alg. Althans zo zie ik het maar op een foto is lastig soms.
heb je verder geen alg op de planten??
Baardalg is vaak een tekort aan voeding en dat kan zowel co2 als sporen zijn.
Zelf zou ik de co2 wat opkrikken en op de po4 letten. Met co2 zakt de ph ook namelijk.
Hoeveel watt is de verlichting boven de bak en is dat T5?
 
jessicapilon zei:
Hmmm, mij is geleerd dat als de ph zakt door bv turf dat dan de co2 niet zal stijgen.Althans geen echte stijging van de co2.
De co2 stijgt alleen als de toevoeging co2 gerelateerd zijn.
Maar goed ik heb dit dus van een ander en wellicht klopt deze opmerking van Ivo wel hoor.
Ik heb wat chemische formules gevonden waaruit het toch zou blijken.

Begin is weten wat de KH nu eigenlijk is: Carbonate hardness (KH), or carbonate alkalinity is a measure of the alkalinity of water caused by the presence of carbonate (CO3(2-)) and bicarbonate (HCO3(-)) anions.
'in' de KH zitten dus (heel simpel gezegd) 'dingetjes' die ook in CO2 zitten, namelijk de C'tjes en O'tjes.
Dus dat er een bepaalde reactie kan bestaan die dit 'afbreekt' naar CO2 is niet onmogelijk. En dat zou turf dus doen, als ik juist ge�nformeerd ben.

Wat moeilijker gezegd, maar wel tot die conclusie leidend:
Gapak zei:
]In zo'n geval moet je sterk gaan beluchten (of de CO2-bemesting verminderen of stopzetten als die nog aanstaat). Door het verlies aan CO2 zal de evenwichtsreactie verschuiven richting CO2 en volgende vorm aannemen:

HCO3- + H3O+ --> CO2 + 2 H2O

Het aantal bicarbonaten zal dan afnemen dus de kH zal dalen en het aantal hydroxoniumionen zal ook afnemen dus de pH zal dan weer stijgen.

Oei! de pH moest 6 blijven?

Tja dan moet je ook gebruik gaan maken van turf zodat de kH verder verlaagt wordt en de pH weer opnieuw naar beneden gaat. Dit zorgt ervoor dat eigenlijk dezelfde reactie doorgaat maar dan door een andere oorzaak:

HCO3- + H3O+ (afkomstig van het turf) --> CO2 + 2 H2O

Dus kH zal verder naar beneden gaan, H3O+ zal ook een deel wegreageren maar er wordt voldoende van toegevoegd door het turf dus het zal gaan stijgen (en dus zakt de pH terug naar de gewenste waarde, in dit geval 6). De CO2 die gevormd werd die wordt dan weer weggeblazen door de sterke beluchting.
In de laatste zin gaat het over sterke beluchting (die in de eerste zin wordt aangeraden (in een specifieke situatie!)).
Is die sterke beluchting er niet, dan zou de gevormde CO2 niet worden weggeblazen, of minder, zou ik zeggen.

Maargoed, misschien net wat simpeler gezegd:
gapak zei:
Over het algemeen is toch bekend dat turf helpt tegen algen.

Enerzijds gaat turf de pH doen dalen wat algen al niet prettig vinden. Ze gaan al moeilijker groeien en zijn dus al in hun nadeel.

Doordat algen zich vaak pas ontwikkelen als het licht te intens is wil dit zeggen dat als het licht door de kleuring gedempt wordt de planten wel genoeg licht overhouden want het licht is nu niet meer te intens maar net goed.

Bovendien reageren algen en planten op verschillende soorten golflengtes van licht. Ik geloof dat de kleuring vooral de golflengtes 'aantast' waar algen op groeien.
~ Ivo
 
Dat bruine onder de javavaren op dat steen zijn idd wortels.
Goed dat je po4 hebt verhoogt, ik vind het wel meevallen met de alg hoor.
Penseelalg zou ik gewoon iedere dag wegzuigen met een klein luchtslangetje,als het goed is kan je dat makkelijk verwijderen, ik heb het ook wel eens gehad, en moest dat elke dag doen, maar ik ben er wel vanaf gekomen. Dat verspreid zich snel en is iedere dag zichtbaar als je dat eenmaal hebt, blijven verwijderen dus.
Verder ik ga mee met jessicapilon.
Javavarens doen het bij mij bovenin ook niet altijd even lekker, gewoon omdat ze dan te veel licht krijgen, maar na een snoeibeurt ( want groeien doen ze zeer goed) heb ik zo weer een vol groot bos.
Maar met die drijvers van jou moet dat goed komen, die halen al veel licht weg voor de varens.
Ja joh, tis ff veel werk, ook het blijven meten van je waardes, maar uiteindelijk komt het goed en weet je wat je toe moet voegen om de bak stabiel te krijgen en te houden. 😉
 
astrid j zei:
Dat bruine onder de javavaren op dat steen zijn idd wortels.
Goed dat je po4 hebt verhoogt, ik vind het wel meevallen met de alg hoor.
Penseelalg zou ik gewoon iedere dag wegzuigen met een klein luchtslangetje,als het goed is kan je dat makkelijk verwijderen, ik heb het ook wel eens gehad, en moest dat elke dag doen, maar ik ben er wel vanaf gekomen. Dat verspreid zich snel en is iedere dag zichtbaar als je dat eenmaal hebt, blijven verwijderen dus.
Verder ik ga mee met jessicapilon.
Javavarens doen het bij mij bovenin ook niet altijd even lekker, gewoon omdat ze dan te veel licht krijgen, maar na een snoeibeurt ( want groeien doen ze zeer goed) heb ik zo weer een vol groot bos.
Maar met die drijvers van jou moet dat goed komen, die halen al veel licht weg voor de varens.
Ja joh, tis ff veel werk, ook het blijven meten van je waardes, maar uiteindelijk komt het goed en weet je wat je toe moet voegen om de bak stabiel te krijgen en te houden. 😉
Dank je Astrid 😉
Wat in de post ervoor staat over turf en alg klopt dan wel want door de bruine kleur neemt de intensiteit af en van zuur water houden algen niet echt.
Dus dat zullen positieve invloeden van het gebruik van turf zijn.
De uitleg is me even te scheikundig, maar mij is zoals ik al zei geleerd dat door turf de co2 niet zal stijgen omdat het niet co2 gerelateerd is.
Dit hou ik voor mezelf altijd aan dus.
Wellicht is een continutest handig om te gebruiken als je ook turf in de bak hebt 🙂 .
 
jessicapilon zei:
Wellicht is een continutest handig om te gebruiken als je ook turf in de bak hebt 🙂 .
testen die direct CO2?
 
Die laten zien wat de co2 waarde is dmv een kleur en ja dat aflezen is ook soms lastig.
Het werkt met waterdamp dus de zuren worden niet meegenomen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan