wat wel werkt is met een doseerspuitje easyCarbo recht op de alg in het aquarium spuiten.. wel even rekening houden dat je niet de dagelijkse hoeveelheid overschrijd.
Moest het nodig zijn: als je de dosering verdeelt over 2 keren per dag mag je de dagelijkse dosering met een derde overschrijden. Dus ipv 2 ml per 50 liter water (of 6 ml per 150 liter) mag dan 2 x 4 ml per 150 liter water ook.
Beperk het gebruik van easycarbo wel. Regelmatig een easycarbokuur onderbreken is aanbevolen om te vermijden dat er gewenning optreed.
Turf zal wel de ph verlagen maar levert dacht ik dus niet echt meer co2 op.
Want anders was de ph/kh tabel toch ook wel betrouwbaar bij het gebruik van turf wink.
Dat is ze ook. Turf zorgt namelijk wel degelijk voor een �chte stijging van het CO2-gehalte.
Ik zie dat Ivo het al heeft uitgelegd, er zijn vele verschillende manieren om dit principe uit te leggen en ik ga een nieuwe poging ondernemen:
Je hebt enerzijds CO2 in het water en anderzijds bicarbonaat (kH). Beiden zijn in bepaalde verhoudingen in evenwicht met elkaar en die verhouding is afhankelijk van de pH. In water waar CO2 zit gaat deze CO2 continu reageren tot bicarbonaat. Omgekeerd verloopt in water continu een reactie tussen dit bicarbonaat en de hydroxonium-ionen (de deeltjes die voor een lage pH zorgen). Aangezien beide reacties in evenwicht even snel plaatsvinden blijft je CO2-gehalte gelijk. Wanneer de pH daalt doordat turf de hydroxonium-ionen afgeeft zal de concentratie van deze laatste stijgen. Een stijging in concentratie van zo'n deeltje in evenwicht heeft altijd tot gevolg dat de reactie sneller zal verlopen. Dus de reactie van bicarbonaat naar CO2 zal sneller gaan verlopen. Netto zal er op dat moment meer CO2 overblijven. Het is pas wanneer CO2 een concentratie heeft bereikt die hoog genoeg is om ook de reactiesnelheid van CO2 naar bicarbonaat evenveel te verhogen dat beide reacties weer even snel zullen gaan en er weer evenveel CO2 wegreageert als er gevormd wordt. Het evenwicht stabiliseert dus opnieuw op een hogere CO2-concentratie.
De snelheden waarmee deze deeltjes reageren en die afhankelijk zijn van de concentraties bepalen dus de verhoudingen tussen de pH, de kH en het CO2-gehalte. En het zijn die snelheden en verhoudingen waar de pH/kH-tabel op gebaseerd is en waardoor ze dus altijd klopt.
Toegegeven: de meeste tabellen zijn vanwege afrondingsfouten niet geheel correct. Dus wil je je CO2-gehalte uitrekenen doe je dat beter zelf, dat kan eenvoudig in excel met volgende formule:
=44,01*0,356*B7/((1+(2*10^(C7-10,32)))*10^(C7-6,367))
Als in B7 de kH staat en in C7 de pH. Ter info: het getal 6,367 in deze formule is de pH waarbij er evenveel deeltjes CO2 als bicarbonaat aanwezig zijn. En het getal 10,32 dient dan weer om te bepalen hoeveel van de kH eigenlijk bicarbonaat is. Bij een pH van 10,32 zijn er namelijk evenveel bicarbonaat als carbonaatdeeltjes aanwezig.
Die tabel gebruik ik sowieso niet meer, omdat je KH testje dus niet de KH meet maar het zuurbindend vermogen (=alkaliniteit) waardoor je dus jezelf voor de gek houdt. Van Backplay geleerd
Correct: maar hoeveel buffer zit er in het aquariumwater behalve de kH en CO2? Een beetje fosfaat kan in theorie ook bufferen maar wanneer je dat zou gaan narekenen maakt dat een verwaarloosbaar verschil. En organische buffers worden snel afgebroken. In praktijk meet je dus inderdaad het bufferend vermogen uitgedrukt als kH, maar zal ook 99,9% hiervan effectief van de kH afkomstig zijn. Bij gebruik van kH-testjes en pH/kH-tabellen zit je dus eigenlijk nog steeds niet echt verkeerd.
Wellicht is een continutest handig om te gebruiken als je ook turf in de bak hebt smile .
Helaas, het zijn net die continutesten die onbetrouwbaar en onnauwkeurig zijn. Er bestaat wel een andere manier om aan te tonen dat turf de geldigheid van de pH/kH tabel niet aantast: neem 2 emmers met leidingwater. In de ene doe je pH-verlager of turf en in de andere niets of zelfs pH-verhoger. Geef het geheel enkele dagen de gelegenheid om terug in evenwicht te komen met de atmosfeer (de gevormde CO2 uit turf zal namelijk terug verdampen en de opgenomen CO2 door (echte) pH-verhoger zal terug opgenomen worden, 'valse' pH-verhoger heeft nauwelijks invloed op het CO2-gehalte en doet het zelfs een beetje stijgen). Bepaal van beiden kH en pH en kijk in de tabel, je zal zien dat beiden een CO2-gehalte hebben dat overeenkomt met het CO2-gehalte in water in evenwicht met de atmosfeer. Vermoedelijk ergens tussen de 1 en 2 ppm (afhankelijk van hoe goed de ruimte waarin de emmers staan verlucht wordt).
Vanuit dit principe volgt ook mijn advies: wil je de pH lager? Gebruik daar dan CO2-bemesting voor als je (al) een lage kH hebt en gebruik daar turf voor als je een hoge kH hebt.
Als je geen CO2 toevoegt, dan gaan de planten ( de ene soort is daar beter in dan de andere) andere stoffen ontleden om toch vooral aan de noodzakelijke C (koolstof) te komen. Dit is gewoon een algen opjager!
De planten gaan geen andere stoffen ontleden: de werkelijkheid is veel eenvoudiger: doordat planten CO2 verbruiken wordt dit gecompenseerd door de reactie van bicarbonaat naar CO2. De pH-stijging die dit als gevolg heeft wordt gebufferd door de kH: bicarbonaat wordt ook carbonaat. En de stijging van deze carbonaat kan er mogelijk voor zorgen dat calciumcarbonaat verzadigd raakt. De aanwezigheid van biogene ontkalking zegt dus niets meer of minder dan het feit dat calciumcarbonaat verzadigd aanwezig is in het aquariumwater. Dit kan dus aan een te hoge gH, te hoge kH of te hoge pH liggen.
(onder voorbehoud op tikfouten, normaal lees ik m'n tekst na, maar daar heb ik nu helaas geen tijd voor)