Wat is er nieuw

penseel/baardalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zwits
  • Startdatum Startdatum
Dan gaan wij die test eens in onze kraanwater plus turf maar geen CO2 bak hangen.
Gaan we zien of de CO2 hoger is dan zonder de turf.
 
Mascha&Ivo zei:
Dan gaan wij die test eens in onze kraanwater plus turf maar geen CO2 bak hangen.
Gaan we zien of de CO2 hoger is dan zonder de turf.

Ik ben er benieuwd naar hoor 🙂.
Maar zijn er dan geen andere factoren die ook meespelen van invloed??
Stel de co2 in de bak met turf is niet hoger. Kun je zeggen dat ik gelijk heb maar dat kan toch ook zijn veroorzaakt omdat in die bak het meerdere is opgebruikt??
Je moet dan wel tevoren weten dat in beide bakken de co2 even hoog is. Als je dan turf erin doet en de omstandigheden zijn gelijk dan is het denk ik wel vast te stellen 🙂.
 
Tabel niet bruikbaar zijn zegt naar begrip niets over wel of niet CO2 afgeven. Stel je hebt gelijk en de tabel is niet bruikbaar, dan kan dat toch ook door andere zuren komen?
Want let wel: ik heb het gehad over 'wat' CO2 afgeven. Niet willen zeggen dat alle pH daling door CO2 komt, want er zijn ook andere zuren die worden afgegeven die pH daling verzorgen.

In jouw gelinkte topic zegt Gozer:
"De zuren in het water zullen een reactie aangaan met de bicarbonaten (KH) en bij deze reactie komt o.a. CO2 vrij. Dus de zuren verlagen de pH en KH en verhogen de CO2. Echter zal de extra CO2 teruglopen door verbruik en afgifte aan de atmosfeer."
Eigenlijk precies wat ik al zei. Verbruik en afgifte aan de atmosfeer heb je ook bij een CO2 set.

En inbreng van Gapak:
Iemand anders: "Wat wel is: Vanaf je ph verlagende middelen gebruikt is die niet meer betrouwbaar. De ph zakt idd mee maar er komt geen co2 bij."
Gapak: "Toch wel: de zuren reageren met de bicarbonaten en zetten deze om in CO2. De tabel beschrijft een chemisch evenwicht en dit chemische evenwicht voldoet aan het principe van le chatelier, namelijk: een systeem in evenwicht zal veranderingen tegenwerken om terug een evenwicht te bereiken. Dit doet het in dit geval dus ook: je voegt zuur toe en bicarbonaten reageren hiermee tot CO2 om het zuur te 'consumeren'. Dit is het principe achter het bufferend vermogen en 1 van de redenen waarom we in aquaria met middelmatige of hoge pH de kH niet te laag willen hebben. Geloof je niet dat de pH-kH tabel nog steeds geldig is bij aanwezigheid van andere zuren dan geloof je dus ook niet in het bufferend vermogen van de kH."

Je ziet het, ik heb alle vertrouwen in mijn testje 🙂
En anders maken we een topic aan.
 
Je eerste zinnen kloppen Ivo. Wellicht geeft het iets van co2 af maar dat zal dan erg gering zijn als dat al zo is.
Daarom vraag ik mij ook af of het zin heeft voor de TS om turf te gaan gebruiken om meer co2 te verkrijgen??
Er zijn zekert meer zuren die de ph doen dalen en daarom is de tabel ook niet bruikbaar 🙂

Ben benieuwd naar je test die je gaat doen :deal: .
 
jessicapilon zei:
Daarom vraag ik mij ook af of het zin heeft voor de TS om turf te gaan gebruiken om meer co2 te verkrijgen??
Maar ik had het ook over dat beetje CO2, plus algen die niet van wat zuurder water houden (zie ook quote Gapak @ 18.48) en daarbij komt ook blijkbaar ook nog (was ik helemaal vergeten) het ietsje donkerder water dus minder licht (zie ook quote Gapak 18.48).

Alleen dat beetje CO2 gaat je misschien niet mee redden, heb je een terecht punt, maar dat gecombineerde effect hebben wij hier in twee kraanwater + turfbakken waargenomen 🙂
 
Ja ik besef dat dit best een combi kan zijn die net voldoende kan zijn hoor 🙂 .
Persoonlijk zou ik voor bio co2 gaan, maar ja smaken verschillen en dat moet ieder voorzich bepalen.
Om het licht iets te dempen kun je ook bruine tape gebruiken waar je dozen mee dichtplakt.
Paar stukjes op de buis en dat helpt prima.
Alle idee�n kunnen goede invloed hebben natuurlijk.
De TS zou het kunnen proberen en ik ben benieuwd.
 
De TS heeft mij om commentaar gevraagd, dat ik hierbij plaats. er zijn een aantal factoren die zonder meer de omstandigheden scheppen waarin de hier opgetreden rode algen massaal kunnen optreden.

1) Licht met een verkeerd K getal voor planten, remt hun groei, net als T5 of T8 ouder dan 1 a 2 jaar.
3500K geeft lengte groei en 6000+K geeft een gedrongen groei met grotere bladeren
De lichtkleur is essentieel voor een goede plantengroei en de lumenstroom, of beter nog PAR ook.

Vraag aan TS is dus: Welk K getal hebben jouw lampen en hoe oud zijn deze? Hoeveel lumen of PAR per watt leveren deze volgens de fabrikant?

2) Er kan zomaar sprake zijn van biogene ontkalking, dit ontstaat als de planten te weinig vrije, in het water opgeloste CO2 vinden. ze gaan dan hun koolstofbehoefte halen uit andere chemische elementen,
dit is vast te stellen doordat dan de PH aanmerkelijk zal gaan stijgen. Alleen is dat bij de TS moeilijker vast te stellen, omdat hij zo vaak en veel water wisselt.

Vraag aan TS: Stel waterwissel 1 maand uit en houdt een statistiekje bij van de PH.

3) Doordat bij biogene ontkalking ook kalk neerslaat in de bladeren zullen zich daar het eerste algen vestigen, hoe meer rode algen op je bladeren hoe sterker de biogene ontkalking. Je zou dit moetn kunnen zien op de bladeren.

Vraag aan TS: bekijk een blad waarop zich veel alg bevindt eens onder een microscoop, als je dan idd kalkkristallen aantreft is biogene ontkalking een feit.

Oplossing is dan toch gewoon CO2 in gasvorm toedienen. Ook het gebruiken van ( over kool gedurende 48 uur gefilterd) regenwater voor de waterwisseling is een zeer goede methode om de PH blijvend te verlagen. Regenwater heeft een zeer lage KH en GH waarde, alleen de Fosfaat waarde kan wat hoger zijn i.v.m. vogelpoep op het dak. Filteren over turf raad ik niet aan, dat gaat ongecontroleerd en tevens komt er veel kleurstof in het water en dat houdt gewoon teveel licht tegen, licht dat d eplante nnodig hebben voor hun assimilatie.

4) Planten hebben een grote reeks aan voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien, als er een element ontbreekt dan stoppen de planten met groeien en zullen de algen het zeer snel overnemen!
Ook de oververtegenwoordiging van 1 of enkele groeistoffen hebben dat effect, een goede balans en tijdige aanvulling is dan ook noodzakelijk. Ijzer is hierbij onontbeerlijk omdat heel veel sporenelementen zich binden aan het ijzer en zo door de planten worden opgenomen.

Vraag aan TS: meet je FE gehalte en corrigeer indien nodig!

5) Wat en hoeveel en hoe vaak voer jij je vissen? Niet opgegeten voer is een bron van voeding voor algen!

Tot slot is de inzet van de Puntius of Crosscheilus siamensis (geen andere look-a-likes nemen!!)
ook een probaat middel om van de rode algen af te komen. Deze vissen eten uitsluitend algen.

Zo maar wat vragen en uitleg over het voorkomen en het voork�men van rode en andere algen.

Greetzz BigSmoke
 
Zwits aan de hand van je bericht 2/10 16:47 bedacht ik me twee dingetjes:

- Drijfplantjes kunnen indicatoren zijn voor andere stoffen dan CO2 heb ik wel eens begrepen. Aan CO2 hebben deze immers nooit een gebrek want dat kunnen ze uit de lucht halen. Misschien weet John daar meer over te vertellen.
- Als je het met de dagelijkse hoeveelheid easycarbo niet kan bijhouden, maar de easycarbo op zich wel helpt zou je kunnen overwegen om ze een 'badje' in een emmer te geven bijvoorbeeld. Daarna even schoonspoelen en terug in de bak. Die tip las ik ooit eens ergens. Wel is bekend dat niet alle plantjes goed tegen easycarbo kunnen (Vallisneria is een voorbeeld).

~ Ivo
 
Vraag aan Bigsmoke:

Vestigen die rode algen zich snel na het neerslaan van de kalk op die plekken? Met andere woorden: zou het kunnen zijn dat voordat je de biogene ontkalking doorhebt de algen dat al verdoezelen?
Het fenomeen biogene ontkalking was me vaag bekend, maar niet dat dit zo'n effect op de algvestiging kan hebben. Interessant.

~ Ivo
 
astrid j zei:
Dat bruine onder de javavaren op dat steen zijn idd wortels.
Goed dat je po4 hebt verhoogt, ik vind het wel meevallen met de alg hoor.
Penseelalg zou ik gewoon iedere dag wegzuigen met een klein luchtslangetje,als het goed is kan je dat makkelijk verwijderen, ik heb het ook wel eens gehad, en moest dat elke dag doen, maar ik ben er wel vanaf gekomen. Dat verspreid zich snel en is iedere dag zichtbaar als je dat eenmaal hebt, blijven verwijderen dus.
Verder ik ga mee met jessicapilon.
Javavarens doen het bij mij bovenin ook niet altijd even lekker, gewoon omdat ze dan te veel licht krijgen, maar na een snoeibeurt ( want groeien doen ze zeer goed) heb ik zo weer een vol groot bos.
Maar met die drijvers van jou moet dat goed komen, die halen al veel licht weg voor de varens.
Ja joh, tis ff veel werk, ook het blijven meten van je waardes, maar uiteindelijk komt het goed en weet je wat je toe moet voegen om de bak stabiel te krijgen en te houden. 😉

deze alg laat zich dus totaal niet afzuigen helaas. zelf toen ik de bak helemaal leeg had en met een schuurspons de achterwand heb lopen poetsen was het erg hardnekking. de losse stukken hout haal ik uit de bak en maak ik schoon zodra het erop zit, maar het is met dezelfde gang weer terug.

Nu er weer het een en ander tegen de alg gedaan is moet ik het resultaat even aanzien. veranderd natuurlijk niet in 1 dag. enige waar ik nog aan kan denken is een pauze in de verlichting om de co2 weer iets te laten stijgen?
 
had niet gezien dat er in korte tijd zoveel gereageerd was (op de volgende pagina), mijn excuses.

ik zal zo snel mogelijk antwoord geven, bedankt voor alle hulp en adviezen!
 
Vraag aan TS is dus: Welk K getal hebben jouw lampen en hoe oud zijn deze? Hoeveel lumen of PAR per watt leveren deze volgens de fabrikant?

2 TL lampen, Dennerle Trocal T8 30w 895mm Amazon Day, volgens internet 2400 lumen 3000k.
Dennerle T8 TROCAL-de Luxe Special-Plant 30w, volgens internet 2200 lumen 3000k volgens ineternet.
1 lamp heb ik pas vervangen omdat de oude stuk was gegaan, maar had deze lamp erbij gekregen bij aanschaf aquarium. geen idee hoe oud de lampen zijn maar 1 hangt er bij mij al sowieso anderhalf jaar in. iig verouderde lampen.

Vraag aan TS: Stel waterwissel 1 maand uit en houdt een statistiekje bij van de PH.

bij de laatste meting was de PH wel iets hoger dan normaal. normaal 7 - 7.2, nu iets hoger. ik filter sinds een paar dagen over turf dus dat zou moeten zakken. ik vind co2 sets verschrikkelijk duur dus dat is voor mij niet echt een optie.


Vraag aan TS: meet je FE gehalte en corrigeer indien nodig!

ik heb helaas geen meetset voor FE. planten groeien echter prima en de alg zit ook nog niet op de planten. alleen op het hout en de achterwand. mijn drijfplanten gaan als een speer en zijn in een week verdubbeld. deze zitten er echter nog maar een week 1 ivm opnieuw inrichten bak. de Limnophilla sessiliflora heb ik na 2 weken moeten snoeien, net als de Limnophila chinensis var. aromatica

5) Wat en hoeveel en hoe vaak voer jij je vissen? Niet opgegeten voer is een bron van voeding voor algen!

Ik voer diepvriesvoer, Artemia (2x in de week), witte muggenlarven, Daphnia en mysis. Normaal gesproken ook zwarte muggenlarven maar die ik nu heb zit teveel rotzooi in en voer ik ze niet meer. 1 x in de week krijgen ze niks. af en toe voer ik iets bij met granulaat, en een bodemtabletje af en toe voor de jonkies.
ik probeer 2 x op een dag te voeren met een aantal uren er tussen (wel gewoon 1 blokje diepvriesvoer per bak per dag) maar wanneer dat niet lukt voer ik alles in 1 x. (niet alles in 1 x erin, ik laat de vissen het eerst opeten, dan weer wat erin etc). er zitten verder 8 volwassen japonica's in, wat vuurgarnalen en iets van 50-60 Helena's, die niet veel restjes achterlaten.

Tot slot is de inzet van de Puntius of Crosscheilus siamensis

Ik heb een Crossocheilus siamensis gehad, at totaal geen alg. dit was echter ook een volwassen exemplaar. deze zette de bak op z'n kop en at het liefste muggenlarven.


foto's van de plantengroei:
net in de bak:
KkEsDsMIR6BwHT0TQ0X0y6ZAgmghbvmB.jpeg


6 dagen later
KkEsDsMIR6BwHT0TQ0X0y6ZAgmghbvmB.jpeg


weer 6 dagen na vorige foto
KkEsDsMIR6BwHT0TQ0X0y6ZAgmghbvmB.jpeg
 
Je had me advies gevraagd...
Daar kan ik redelijk kort over zijn:
- Vergeet dat gedoe over je lampen, die zijn echt goed! Er is geen enkele aquarium lamp die maar 1 kleur geeft.
- Waterwissels zeker NIET uitstellen, als je dat gaat doen krijg je meer organisch afval met als gevolg meer algen.
- Zoals Ivo al aangeeft zijn drijfplanten een perfecte indicator voor je voedingsstoffen. Als die goed groeien en niet geel beginnen te zien is de kans zeer groot dat je genoeg voeding hebt. Laat die even goed groeien waardoor je vanzelf minder licht krijgt.
- Je probleem is de relatie tussen CO2/licht. Ofwel CO2 verhogen ofwel licht verlagen. Wat die tabel zegt over je CO2 is nonsens, je voegt geen CO2 toe, dus heb je met jou verlichting gewoon te weinig. Anders zat je nu niet met algen.
- De stroming verlagen is niet het beste idee. Je krijgt geen algen door stroming, maar omdat je niet genoeg CO2/teveel licht hebt. Hetgeen wat je dan doet is ervoor zorgen dat er minder voeding langs je planten passeert en de grenslaag op je blad vergroot, waardoor het moeilijker word voor een plant om CO2 en voeding op te nemen.
- Als je geen CO2 wil toevoegen, neem dan planten die wat makkelijker omgaan met CO2.
- Als je een lichtpauze wil ivm CO2 gehalte kan je dat makkelijk meten. Meet je pH vlak voor het licht uitgaat, en een paar uur later meet je vlak voor je het licht terug aanzet terug je pH. Als die daalt helpt het, anders niet.
- Verhoog je plantenbestand door er planten bij te zetten die het nu wel goed doen. Een grotere gezonde plantenmassa helpt om algen tegen te gaan.
 
@Backplay: Over eenkleurige lampen heeft ook niemand het gehad! Wel over lampen met een al dan niet hoog K(elvin) getal.

Waterwissel kun je gerust uitstellen, die raaddurf ik te geven, gezien de visbezetting en de inhoud van de bak, in combinatie met de filtercapaciteit.
Alleen zo kun je vaststellen of er biogene ontkalking plaatsvindt. Als je geen CO2 toevoegt, dan gaan de planten ( de ene soort is daar beter in dan de andere) andere stoffen ontleden om toch vooral aan de noodzakelijke C (koolstof) te komen. Dit is gewoon een algen opjager! Vanaf het begin is dit gewoon een grote extra groeikans voor specifiek de rode algsoorten. (er zijn er veel meer)
Als je relatief veel nitraat in je bak hebt dan worden de blaadjes van de drijfplantjes relatief gezien een heel stuk groter da normaal.
Een lichtpauze is een NOODGREEP en zeker geen goede manier om op langere termijn alggroei tegen te gaan.
Meer snelgroeiende planten erbij zetten verhoogt alleen de biogene ontkalking als, zoals gesteld, de andere voedingsstoffen wel in ruime mate aanwezig zijn.

Greetzz BigSmoke
 
wat wel werkt is met een doseerspuitje easyCarbo recht op de alg in het aquarium spuiten.. wel even rekening houden dat je niet de dagelijkse hoeveelheid overschrijd.

Moest het nodig zijn: als je de dosering verdeelt over 2 keren per dag mag je de dagelijkse dosering met een derde overschrijden. Dus ipv 2 ml per 50 liter water (of 6 ml per 150 liter) mag dan 2 x 4 ml per 150 liter water ook.

Beperk het gebruik van easycarbo wel. Regelmatig een easycarbokuur onderbreken is aanbevolen om te vermijden dat er gewenning optreed.

Turf zal wel de ph verlagen maar levert dacht ik dus niet echt meer co2 op.
Want anders was de ph/kh tabel toch ook wel betrouwbaar bij het gebruik van turf wink.

Dat is ze ook. Turf zorgt namelijk wel degelijk voor een �chte stijging van het CO2-gehalte.

Ik zie dat Ivo het al heeft uitgelegd, er zijn vele verschillende manieren om dit principe uit te leggen en ik ga een nieuwe poging ondernemen:
Je hebt enerzijds CO2 in het water en anderzijds bicarbonaat (kH). Beiden zijn in bepaalde verhoudingen in evenwicht met elkaar en die verhouding is afhankelijk van de pH. In water waar CO2 zit gaat deze CO2 continu reageren tot bicarbonaat. Omgekeerd verloopt in water continu een reactie tussen dit bicarbonaat en de hydroxonium-ionen (de deeltjes die voor een lage pH zorgen). Aangezien beide reacties in evenwicht even snel plaatsvinden blijft je CO2-gehalte gelijk. Wanneer de pH daalt doordat turf de hydroxonium-ionen afgeeft zal de concentratie van deze laatste stijgen. Een stijging in concentratie van zo'n deeltje in evenwicht heeft altijd tot gevolg dat de reactie sneller zal verlopen. Dus de reactie van bicarbonaat naar CO2 zal sneller gaan verlopen. Netto zal er op dat moment meer CO2 overblijven. Het is pas wanneer CO2 een concentratie heeft bereikt die hoog genoeg is om ook de reactiesnelheid van CO2 naar bicarbonaat evenveel te verhogen dat beide reacties weer even snel zullen gaan en er weer evenveel CO2 wegreageert als er gevormd wordt. Het evenwicht stabiliseert dus opnieuw op een hogere CO2-concentratie.

De snelheden waarmee deze deeltjes reageren en die afhankelijk zijn van de concentraties bepalen dus de verhoudingen tussen de pH, de kH en het CO2-gehalte. En het zijn die snelheden en verhoudingen waar de pH/kH-tabel op gebaseerd is en waardoor ze dus altijd klopt.

Toegegeven: de meeste tabellen zijn vanwege afrondingsfouten niet geheel correct. Dus wil je je CO2-gehalte uitrekenen doe je dat beter zelf, dat kan eenvoudig in excel met volgende formule:

=44,01*0,356*B7/((1+(2*10^(C7-10,32)))*10^(C7-6,367))

Als in B7 de kH staat en in C7 de pH. Ter info: het getal 6,367 in deze formule is de pH waarbij er evenveel deeltjes CO2 als bicarbonaat aanwezig zijn. En het getal 10,32 dient dan weer om te bepalen hoeveel van de kH eigenlijk bicarbonaat is. Bij een pH van 10,32 zijn er namelijk evenveel bicarbonaat als carbonaatdeeltjes aanwezig.

Die tabel gebruik ik sowieso niet meer, omdat je KH testje dus niet de KH meet maar het zuurbindend vermogen (=alkaliniteit) waardoor je dus jezelf voor de gek houdt. Van Backplay geleerd

Correct: maar hoeveel buffer zit er in het aquariumwater behalve de kH en CO2? Een beetje fosfaat kan in theorie ook bufferen maar wanneer je dat zou gaan narekenen maakt dat een verwaarloosbaar verschil. En organische buffers worden snel afgebroken. In praktijk meet je dus inderdaad het bufferend vermogen uitgedrukt als kH, maar zal ook 99,9% hiervan effectief van de kH afkomstig zijn. Bij gebruik van kH-testjes en pH/kH-tabellen zit je dus eigenlijk nog steeds niet echt verkeerd.

Wellicht is een continutest handig om te gebruiken als je ook turf in de bak hebt smile .

Helaas, het zijn net die continutesten die onbetrouwbaar en onnauwkeurig zijn. Er bestaat wel een andere manier om aan te tonen dat turf de geldigheid van de pH/kH tabel niet aantast: neem 2 emmers met leidingwater. In de ene doe je pH-verlager of turf en in de andere niets of zelfs pH-verhoger. Geef het geheel enkele dagen de gelegenheid om terug in evenwicht te komen met de atmosfeer (de gevormde CO2 uit turf zal namelijk terug verdampen en de opgenomen CO2 door (echte) pH-verhoger zal terug opgenomen worden, 'valse' pH-verhoger heeft nauwelijks invloed op het CO2-gehalte en doet het zelfs een beetje stijgen). Bepaal van beiden kH en pH en kijk in de tabel, je zal zien dat beiden een CO2-gehalte hebben dat overeenkomt met het CO2-gehalte in water in evenwicht met de atmosfeer. Vermoedelijk ergens tussen de 1 en 2 ppm (afhankelijk van hoe goed de ruimte waarin de emmers staan verlucht wordt).

Vanuit dit principe volgt ook mijn advies: wil je de pH lager? Gebruik daar dan CO2-bemesting voor als je (al) een lage kH hebt en gebruik daar turf voor als je een hoge kH hebt.


Als je geen CO2 toevoegt, dan gaan de planten ( de ene soort is daar beter in dan de andere) andere stoffen ontleden om toch vooral aan de noodzakelijke C (koolstof) te komen. Dit is gewoon een algen opjager!

De planten gaan geen andere stoffen ontleden: de werkelijkheid is veel eenvoudiger: doordat planten CO2 verbruiken wordt dit gecompenseerd door de reactie van bicarbonaat naar CO2. De pH-stijging die dit als gevolg heeft wordt gebufferd door de kH: bicarbonaat wordt ook carbonaat. En de stijging van deze carbonaat kan er mogelijk voor zorgen dat calciumcarbonaat verzadigd raakt. De aanwezigheid van biogene ontkalking zegt dus niets meer of minder dan het feit dat calciumcarbonaat verzadigd aanwezig is in het aquariumwater. Dit kan dus aan een te hoge gH, te hoge kH of te hoge pH liggen.

(onder voorbehoud op tikfouten, normaal lees ik m'n tekst na, maar daar heb ik nu helaas geen tijd voor)
 
Zwits zei:
stukje gevonden wat compleet op mijn probleem slaat (korte baardalgen):

"Rode alg die via vele omwegen ons regelmatig komt bezoeken.
Groeit vooral op hout en harde oude bladranden van bv. anubia soorten.
De algen op deze foto zijn ongeveer 5 / 6 mm.
Weg concurreren met goede plantengroei gaat zeer langzaam.


In deze meeste gevallen, is men verplicht om te starten met koolzuurbemesting.
En dat heb ik het niet over een vloeibare vervanger."

Dat verhaaltje klopt nog steeds prima maar in dit geval is er geen sprake van 1 echte oorzaak.
Het is altijd een samenloop van omstandigheden en op die steen is het wel mooi om te zien..
 
Hoe is het er nu mee?

~ Ivo
 
het is nog steeds niet weg.
Vlakbij de uitstroom van mijn filter, waar de stroming het hardst is, komt er steeds meer alg.
voor de rest zie ik weinig groei in de algen, maar het gaat ook niet weg.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan