Wat is er nieuw

Per ongeluk cacatuoide cichlide kweek

Floki08

Member
Lid geworden
14 april 2026
Leeftijd
49
Goede morgen,

Ik heb in mijn vorig jaar opgezette 125L gezeldschapsbak cacatuoide cichlide zitten samen met 5 band barbelen en kardinaal tetra's.
Het was mijn eerste aquarium en de gedachten was dat de jongen wel opgegeten zouden worden door al die rovertjes.
Dat is wat ik overal op internet zag, dus durfde het wel aan.
Echtpaar cacatuoide hebben het echter iets te goed gedaan vrees ik waardoor er toch 6 hebben overleefd en nu toch te groot zijn geworden, ze groeide ineens heel hard.
Hartstikke leuk om te zien uiteraard maar hier was / is deze newbee niet bepaald op voorbereid.🫣
Ze komen nu op een grote dat ze m.i eigenlijk bijna uitgevangen moeten gaan worden want zoveel cacatuoide chiclides kan een bakje van 80 cm niet aan....en ik vrees de bewoners ook niet.
Ik heb geen groot aquarium over waar ik ze heen kan verhuizen, alleen nog een leeg 19 L bakje dat was aangeschaft voor nood als we ooit een zieke vis zouden krijgen.
Help! Wat kan ik het beste doen zodat het voor alle dieren te doen blijft met zo min mogelijk stress?

Je kunt ze aanbieden bij een aquariumwinkel in de buurt voor wat voer oid. Niet alle winkels doen dat, maar het is zeker het proberen waard.

Ik zal het eens vragen of ze het doen waar ik de ouders heb gekocht, een andere winkel zou ik even niet weten hier in de buurt, dank je wel.😊
Voor nu zijn de jongen nog te klein voor een winkel om te kunnen verkopen, al redden ze zich prima tussen de andere vissen en eten ze gewoon met de pot mee zeg maar,diepvries en droogvoer, ze zijn al best brutaal😅🫣

Wellicht wil iemand hier op het forum (sectie aangeboden) of op Marktplaats ze overnemen. Of inderdaad een aquariumzaak; als je er echt vanaf wilt en je vraagt er geen geld voor, zullen de meeste winkels denk ik niet moeilijk doen. 🙂

Ja de grootte van de vissen kan evt een ding zijn. Dat hoor je dan vanzelf, of dat een probleem is. Waar woon je ongeveer als ik vragen mag?

Ik hoef er zeker niets voor, ben al blij als ze ergens terecht kunnen, onze ongelukjes haha.
Toch raar om te zeggen op je 49ste 🤣
Ooh de te koop gedeelte is ook een goed idee, maar wellicht als het geslacht beter te zien is?
Ik zie nog geen zwarte vinnetjes aan de onderkant wat wijst op dat het vrouwtjes zijn dus zover denk ik mannen?
Ik woon in Hellevoetsluis.

Bijlagen

• 20260414_140422.jpg
    20260414_140422.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 9
Mooie beestjes. 🙂 Daar kom je vast wel vanaf!

Ik hoop van harte dat je gelijk heb.
Het vrouwtje heeft nu in iedergeval een voor mij zichtbare hol uitgekozen dus ik kan nu eieren gewoon verwijderen om dit in de toekomst te voorkomen.🙄
Ik vertrouw de mede bewoners niet meer op hun roof instincten 😅

Dat is iets wat helaas vaker fout gaat. 😅 Wij dachten hetzelfde met de combinatie van platy's met maanvissen en regenbogen. Worden er jonkies opgegeten: ja. Zitten we na een jaar toch nog met 10-15x zoveel platy's: ja. Komen we daar ooit vanaf: geen idee. xD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan