Pestgedrag ?


Sjaan93

New member
Lid geworden
23 december 2023
Berichten
2
Leeftijd
30
Goedemorgen,

Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van 5 goudvissen. Ik had 1 goudvis gekregen in een bak voor mijn verjaardag. Na wat onderzoek besloten om een groter aquarium te kopen met wat meer vissen. Omdat ik gelezen had dat goudvissen groeps dieren zijn.

Nu heb ik een aquarium Juwel Vision 180 waar 5 goudvissen in zitten. Nu is er van 1 goudvis een rij schubben weg aan de linker kant, en sinds 2 weken valt het op dat 1, soms 2 goudvissen achter die ene aan zitten en aan m knabbelen.
Het lijkt erg op pesten en ik weet niet zo goed wat ik er tegen kan doen. En is dit ook de oorzaak van het schubverlies ?

De 2 "pesters" zijn gespitst en smal terwijl de andere goudvis die gepest wordt wat boller en groter is.

Hebben jullie info of tips hiervoor want het wordt steeds erger.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20231223_083651.jpg
    20231223_083651.jpg
    1 MB · Weergaven: 36
  • 20231223_083830.jpg
    20231223_083830.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 36
Goudvissen horen niet in een aquarium, waarschijnlijk doen ze dit uit een soort van overlevingsdrang en is de wat kleinere het makkelijkste slachtoffer. Goudvissen zijn mits goed gehuisvest niet echt agressief naar elkaar, hun gedrag vertelt je dus dat ze het niet comfortabel hebben. Mijn advies, breng je goudvissen naar een vijver of terug naar de winkel, en koop aquariumvissen voor in je aquarium.
 
Hoi Roberto ,

Bedankt voor je reactie, het is de kleinere die achter de grote aanzit. Er is er maar 1 die dit continue doet. De rest lijkt het prima naar hen zin te hebben. Ik ga met de kleine terug. Zijn Sluierstaarten wel aquarium vissen ?
 
Hoi Roberto ,

Bedankt voor je reactie, het is de kleinere die achter de grote aanzit. Er is er maar 1 die dit continue doet. De rest lijkt het prima naar hen zin te hebben. Ik ga met de kleine terug. Zijn Sluierstaarten wel aquarium vissen ?

Sluiers zouden kunnen mits groot genoeg gehuisvest met sterke filtering, het zijn behoorlijke vervuilers. Lees maar eens een uurtje op dit forum in vergelijkbare topics, en bedenk je dan goed of je hier
aan wilt beginnen, of dat je toch de overstap maakt naar wat meer geschiktere visjes. Ze worden veelal aangeboden als beginnersvisjes maar zijn dit zeker niet, ze zijn erg gevoelig voor ziektes, vragen
veel onderhoud en worden makkelijk zo groot als een mannenvuist.

De schubben kunnen verloren zijn gegaan tijdens het stoeien, maar je hebt ook allerlei scherpe objecten in je bak staan, die zul je er zeker uit moeten halen op ten duur als je sluiers wil. Ook is je bodem
niet ideaal, met kiezels valt er makkelijk voer en ontlasting tussen, wat snel kan gaan rotten.

Wat voor filter gebruik je?
 
Klopt ook wel weer Roberto en eigenlijk is dat ook al te klein. Inzichten zijn sinds die pdf denk ik weer veranderd. Maar goed 5 in een 180 liter is opzich ook al te klein, ook in een 240 liter van bv 120cm.
Ze horen in een vijver thuis maar ja dat wordt er doorgaans niet bijverteld.
 
Vraag me ook af of ze extra stress ervaren omdat ze in een restaurant staan.
 
Daar zullen ze wel aan wennen, er gebeurt niets met ze op zich. Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat het ze juist wat extra afleiding geeft: de mensen kijken vissen en de vissen kijken mensen....
 
@Sjaan93 Wat ik zie op de foto's is een vrouwtjesvis vol met eitjes. Dat zie je aan de vorm van de geslachtsopening en de typische verdikkingen in de onderbuik. In haar zij mist ze schubben, precies op de plek waar andere goudvissen (het meest natuurlijk mannetjes) zouden duwen en happen tijdens achtervolgingen als ze proberen te paren...

Het liefst zou je het gedrag nog op video zien ter bevestiging, maar mijn vermoeden is dat het hier gewoon gaat om paargedrag. Dan zijn de omstandigheden in jouw bak blijkbaar gunstig daarvoor, qua temperatuur etc.
Probleem is dat ze in een kleine bak zitten en je vrouwtje nergens naartoe kan. :juggle: Dat is misschien niet zo ideaal.

Eigenlijk vind ik dit document ook niet helemaal 100%...hiermee mensen goudvissen in een 120cm aanraden vind ik niet helemaal eerlijk, onze goudvis was uiteindelijk zo groot als mijn onderarm...
Klopt ook wel weer Roberto en eigenlijk is dat ook al te klein. Inzichten zijn sinds die pdf denk ik weer veranderd.
Mij was ook opgevallen dat de pdf'jes voor sluierstaarten en normale goudvissen wat verouderd lijken qua inzichten. Is het een idee als we een keer gaan kijken of we dat kunnen verbeteren? :) Ik zou daar best aan willen (mee)werken. Al kan het nog best een klus zijn om de neuzen dezelfde kant op te krijgen; je hebt een deel van de hobby dat in onderbouwbare cijfers is uit te drukken, maar ook een aanzienlijk deel dat vooral een kwestie van meningen is... denk alleen al aan de huisvesting van dieren. Ik ben een dierenbeul en een ander gunt goudvissen niets minder dan een vijver. ;-p Zulke dingen.
 

Terug
Bovenaan