Peter zijn Eheim Vivaline 150 (peterpan_1966)

P

peterpan_1966

Guest
Zo, eindelijk kunnen beginnen. Wilde plannen met de inrichting maar na even rustig nadenken ga ik de inrichting in fases doen. Tenminste als dat nodig is.

Het in elkaar zetten van meubel is waarschijnlijk iedereen wel bekend, dit is het aquarium na montage van het meubel:

20190407_165412_.jpg


Daarna gelijk maar even het filter erin gezet en de stekkerdoos gemonteerd. Ik heb hier ook nog gekozen voor klik-aan-klik-uit om, mocht het nodig zijn, een apparaat apart uit te schakelen (in de bovenste komt mijn led maar ik zit nog op een splitter te wachten):

20190424_152239_.jpg


Dan het zand even spoelen, maar wat een raar zand (Hornbach color sand - zwart) als je grind gewend bent.
Hier de eerste 5kg van de in totaal 10kg:

20190424_152230_.jpg


20190424_152429_.jpg

De 2e 5kg heb ik niet meer op de foto gezet.

Daarna het stuk hout erin gelegd, verlegd, nog een keer verlegd....dit zou hem moeten zijn:

20190424_160007_.jpg


Daarna de 1e plantjes erin gezet en vullen maar. Oeps, wat gebeurt er nu:

20190424_171213_.jpg


Hmmm, het hout gaat toch drijven, had ik niet verwacht. Maar goed, ik zie wel hoe het hout gaat dalen en anders moet ik wat verzinnen.

Dus al met al een vrij kale bak maar dit is de 1e fase. Ik ga nu eerst kijken hoe het staat, of de planten aanslaan en dan kijk ik of ik er nog iets van hout bij doe evenals planten. Ik wil in principe geen stenen maar je weet maar nooit hoe je anders over dingen gaat denken.

Dat was het voor nu wel even.
 
Veel succes Peter.
 
Je kan het hout verzwaren waardoor het op de bodem blijft dan zal het zich eerder volzuigen met water, slimste is dna om dat verzwaren met een zakje grind/zand te doen en niet met een steen oid, je kan dan geheid dweilen als je hout kantelt door het gewicht
 
Veel succes met je bak Peter.
Ik laat mijn hout eerst een week of 2 in een aparte bak met water zich volzuigen met water. Daarna overgieten met kokend water (stukken zijn wat groot om in een kom af te koken). En als ik ze dan in de aquarium zet blijft het hout steeds beneden.
 
Dank je wel, ik wacht het even af, het hout ligt nog wel onder water. En ik had nog wel ingewaterd hout gekocht.

De eerste 5kg zand moet trouwens 10kg zijn...totaal ligt er 20kg in.
 
Mooie bak! Dan zal die zich ook wel zo hebben volgezogen
 
Nog even 2 foto's;

Afgelopen vrijdag:

20190426_202527_.jpg


En zondag:

20190428_160138_.jpg



Ik doe voorlopig niets meer aan de inrichting, volgens mij is dit het wel (ondanks de leegte naar boven toe).

Wel koop ik nog de Eheim installatieset omdat ik dan beter de uitstroom kan regelen en ik moet de afzuiging nog goed recht krijgen.
 
Dank je wel :thumbs:
 
Kan je intake niet met zuignapjes tegen het glas aan de zijkant? Dan hangt ie mooi recht. Ziet er goed uit verder!
 
Kan je intake niet met zuignapjes tegen het glas aan de zijkant? Dan hangt ie mooi recht. Ziet er goed uit verder!

Volgens mij gaat dat niet omdat de uitsparing niet gelijk in de hoek zit. Ik zal de volgende even een foto posten.
 
Ziet er goed uit al hoewel ik denk dat wat mooie hoge planten op de achtergrond ook niet zouden misstaan.
 
Klopt, al heb ik dit nu bewust gedaan omdat ik niet precies weet hoe het gaat groeien en ik wil sowieso nog een drijfplant.
 
Drijfbamboe is ook een mooie drijver en erg makkelijk ook.
 
Het is een mooie bak hoor. Zit de eheim classic led erboven? Met een achterwand is het een drama om de filter intake en uitstroom goed te kunnen plaatsen, die stugge slangen helpen ook niet echt mee. Ik vraag me af waarom de uitsparingen altijd aan de achterkant van een bak zitten
 
Het is een mooie bak hoor. Zit de eheim classic led erboven? Met een achterwand is het een drama om de filter intake en uitstroom goed te kunnen plaatsen, die stugge slangen helpen ook niet echt mee. Ik vraag me af waarom de uitsparingen altijd aan de achterkant van een bak zitten
Omdat je je filter niet voor in de bak wilt plaatsen :p :D
 
Het klopt dat de slangen nogal stug zijn, zeker als ze nieuw zijn. Daarbij zit de opening achter in het meubel er ook niet recht onder dus de slang maakt voordat het het meubel in gaat nog een bocht. Ik hoop dat de installatieset dit oplost.

De Classicled zit er inderdaad in maar is nog niet compleet. Ik ben nog aan het kijken om de 2 ledbalkjes op 1 trafo en 1 dimmer aan te sluiten. Ik ben zo ver dat ik nog 1 setje adapters nodig heb die bij de dimmer worden geleverd. Ik heb een mail naar Eheim Nederland gestuurd of deze adapters los geleverd worden maar dat wisten ze niet...dus er is een mail naar Eheim Duitsland gegaan. Anders wordt het nog een dimmer kopen want ik vind dit de beste oplossing met originele Eheim producten. Ik wil namelijk niet in de garantie periode de stekkers afknippen.
 
Ik heb zelf de Vivaline 180 sinds twee dagen, gevuld met water, verder niets nog. Ik vertrouw het bijgeleverde verwarmingselement niet, staat op 27 graden maar de bak is 23 graden en hij slaat niet aan dus die ga ik vervangen. Ik heb een bochtje op de uitstroom gezet want de spraybar kan ik niet plaatsen, mijn bak is niet diep genoeg om hem aan de zijkant te plaatsen en achter is geen optie vanwege de achterwand. Verder heb ik de classicled ingeruild voor een powerled fresh plants
 
Gisteren nog even wat zand er uit gehaald, vond het net te veel.

Foto voor:

20190504_120332_.jpg



Foto na:

20190504_134117_.jpg
 
En weer wat verder, gaat langzaam, maar ik heb ook geen haast, planten toegevoegd :

20190515_163219_.jpg



Verder heb ik mijn verlichting (2 ledbalkjes) nu op 1 dimmer aangesloten.

Wat nu nog moet gebeuren:
- installatiesets eheim
- druppeltest
- vissen (maar ik ga over 3 weken op vakantie dus dat duurt nog tot eind juni)
 
Ziet er goed uit, blijft een mooie bak die Eheim
 
Niets mis mee, alleen die plant achterin rechts, staat deze zo dicht tegen elkaar aan ?, anders zou ik deze wat ruimer planten, dan kan de voeding en het licht er aan de onderkant goed bij.
 
Zo te zien is dat de Myriophyllum mattogrossense (copy/paste :)) mooie plant, groeit als kool als ze het naar hun zin hebben, ik heb ze zelf ook.. Hou een cm of 2 ruimte tussen de stengels. Het duurt even voor ze wortelen, tot die tijd kunnen ze nog wel eens los komen
 
Niets mis mee, alleen die plant achterin rechts, staat deze zo dicht tegen elkaar aan ?, anders zou ik deze wat ruimer planten, dan kan de voeding en het licht er aan de onderkant goed bij.

Rechts achterin, de javavaren bedoel je? Die staat achterin, geklemd tussen 2 stenen en is maar 1 plant/wortel.

Zo te zien is dat de Myriophyllum mattogrossense (copy/paste :)) mooie plant, groeit als kool als ze het naar hun zin hebben, ik heb ze zelf ook.. Hou een cm of 2 ruimte tussen de stengels. Het duurt even voor ze wortelen, tot die tijd kunnen ze nog wel eens los komen

De, inderdaad :thumbs:, Myriophyllum Mattogrossense staat halverwege de bak aan de rechterkant, zeg ongeveer 20cm schuin van de javavaren. Ik zal het in de gaten houden en ze eventueel wat meer ruimte geven.
 
Rechts achterin, de javavaren bedoel je? Die staat achterin, geklemd tussen 2 stenen en is maar 1 plant/wortel.
Ik bedoel die plant daarvoor ( kom even niet op de naam) met die rode toppen.
 
De Myriophyllum Mattogrossense, ik zal ze van de week wat meer ruimte geven. Dank je wel en Jurgen ook.
 
Zo, dat is zeker een tijd geleden :eek:...maar goed, we gaan vrolijk verder. Hier een foto van vandaag, de planten uitgedund want de bladeren zagen er niet uit.

Een paar dingen die mij niet zinnen;

1) Filmlaag moet weg -> skimmer besteld dus dat zal snel verleden tijd zijn.
2) Planten groeien wel, niet snel maar komt ook doordat het licht op ca 60%-65% staat. Bijvoorbeeld de javavaren maakt nieuwe scheuten aan die ik dan weer ergens anders tussen "frommel".
3) Waterwaardes zijn al weken constant, dus nu denk ik dat ik een CO2-"probleem" heb maar dat zal ik nog in een ander topic neerzetten.
4) Algen zijn goed onder controle behalve dan af en toe de baardalg, en dat is denk ik dan ook weer terug te leiden naar de co2.

En dan de bevolking:
- 1 koppel Apistogramma Hongsloi, achteraf 2 mannen...krijg er 1 nog steeds niet te pakken zonder de stenen er uit te halen. Moet denk ik toch maar een keer gebeuren.
- 3 Corydoras Venezuela orange, ben met 4 begonnen, weet niet of ik ze leuk vind en dus nog uitbreid naar 6.
- 6 Pseudomugil furcatus, leuke kleurrijke actieve visjes.
- 10 Axelrodia Riesei, leuk scholenvisje (beetje oranje achtig) maar laten zich niet heel veel zien.
- 1 Ancistrus oranje, is toch wel mijn favorietje.

20190925_165551.jpg
20190918_163056.jpg
 
Mogen best wat planten bij en zeker een stuk drijf bamboo.

Maar verder mooi hoor.
 
Mogen best wat planten bij en zeker een stuk drijf bamboo.

Maar verder mooi hoor.

Dank je wel.

Ik heb er meer planten in gehad maar dat ging dus niet goed. Als drijfplant had ik kikkerbeet, maar die heeft het ook niet gered. Ik wil dus eerst weten wat er aan de hand is en ik heb daarvoor een topic in "planten" geopend.
 
Sinds ik wat meer beschutting hier in de bak heb zijn de riesei veel beter te zien. Voorheen wel zichtbaar, maar vooral in de onderste helft waar ik de decoratie en planten heb. Met toevoegen van wat drijvers zitten ze ook hoger in de bak.
Al waren ze altijd wel zichtbaar, heb er 25 rondzwemmen dus dat scheelt ook al wel denk ik. Safety in numbers
En iets van vallisneria voor in de hoogte? Planten die je hebt zijn volgens mij juist eenvoudig, althans heb ik hier
 
Na mijn wekelijkse waterwissel op woensdag erg veel problemen gehad met een luchtblazend en pruttelend filter. Niets hielp, schuin houden, alles legen inclusief buizen, opnieuw aanzuigen. Tot vandaag, na de xx poging doet ie weer wat ie moet doen maar ik zie nog steeds af en toe een luchtwolk uit de uitstroombuis komen. Alle koppelingen zitten (goed) vast dus schiet mij maar lek...we gaan wel zien waar het eindigt. Het is dat ik geen verwarming in mijn bak wil anders had ik gelijk een andere gekocht.

Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bak iets te veranderen, extra stuk hout erin, stenen naar links, rechts hebben de vissen een gedeelte om vrij te zwemmen :D.

Er zit nu een skimmer in (belachelijk dat Eheim niet denkt waar het stickertje te plaatsen...onderop is misschien een :!).Rechtsachter een mooie plant gezet en waterbamboe is onderweg.
20191005_172625.jpg
 
Terug
Bovenaan