Wat is er nieuw

Pethia Padamya opzettelijk kweken?

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo,

Ik heb laatst bij toeval ontdekt dat ik jonge Odessabarbeeltjes heb, meer daarover hier: Klik
Er zijn er ondertussen 4 tevoorschijn gekomen en dat smaakt naar meer!

Heb wat zitten googlen en uiteindelijk net een bakje klaargemaakt om het te gaan proberen

20250318_134137.jpg

Het idee is om de barbelen "aan" te zetten met muggenlarven, vanavond of morgenavond een koppeltje (of 1m 3v?, of andersom?) In de kweekbak en hopen op eitjes de volgende dag.

Wat denken jullie, moet dat goedkomen?

Aangezien ik nog een beginner ben in het kweken zijn tips en tricks altijd welkom!

Gisteren 3 dames en 1 heer in de kweekbak gezet. Beetje hun eigen keuze, ik had de luchtbellen nog niet van het netje gewiebelt en ze waren zelf het netje al in gezwommen🤣

De dames hadden gisteren nog een dikke buik/kont, vandaag niet meer, dus hopelijk is er wat afgezet.

Is het slim om nu de bak "overhoop" te halen om de eitjes te bekijken/verzamelen of beter met rust laten tot ze uitkomen?

Als het de bedoeling is dat de jonkies in de bak uitkomen, laat je de bak het beste met rust.

Duidelijk, thx!

Ik wil ze inderdaad in deze bak uit laten komen en dan pas verhuizen naar de bak waar de andere 4 kleintjes ook in zitten, daar hebben ze de ruimte tot ze groot genoeg zijn (Rio240)

Ik heb verder geen ervaring met barbelen en weet niet hoe groot (klein) ze zijn als ze net uit het ei komen, maar teveel ruimte kan contraproductief zijn. Ze weten nog niet zo goed hun voedsel te vinden, en een kleinere bak kan ze daarbij helpen.

De 4 minis die er nu zijn heb ik niet kleiner dan 8 a 9mm gezien, dus echt heel klein valt wel mee. Verder lijken ze het prima te doen in de 240, groeien als kool.

Ik zie overal kleine bruine puntjes :DD

20250319_170610.jpg

Begin het vermoeden te krijgen dat de kleine puntjes gewoon poepjes zijn, zie verder nog niets bewegen.

Dus, iemand nog ideeen hoe ik die een volgende ronde beter kan doen?

Greg Sage kweekt al jaren Odessa's en heeft instructie videos online staan (onder spoiler)

en

Het belangrijkste is zorgen dat ze constant voeding krijgen zonder het water vervuilen. Het zou zomaar kunnen dat de eitjes uit zijn gekomen maar de larfjes vervolgens niet voldoende hebben kunnen eten. Het ziet er naar mijn inzicht ook uit als een super schone bak.
Ik denk dat je misschien nog wel wat meer knikkers in de bak wil hebben zodat ze de eitjes echt niet op kunnen eten

Ik was er denk ik vanuit gegaan dat omdat ik de 4 minis die er nu zijn nooit voedsel gegeven heb totdat ik ze ineens zag, dat ze voldoende zouden moeten hebben aan de eizak.
Niet er bij stilgestaan dat er in mn rio240 heel veel plantaardig voedsel groeit.

De bak is inderdaad heel schoon, ik lees veel over kweken in zo schoon mogelijke omstandigheden en dat leek mij wel een goed uitgangspunt.

Knikkers ga ik meer regelen als er een 2e poging komt. Moet me nu even op andere zaken gaan focussen.

Bedankt voor de feedback👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan