Ph 7.7 a 8 ok voor neon tetras? (Paracheirodon innesi) veel op de bodem


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
253
Leeftijd
39
We hebben sinds kort 6 neon tetras's en ons aquarium water is ph 7.7 tot 8
Het kraanwater hier heeft voor zover ik kan meten met mn druppeltest een ph van 7.5 a 7.7
(officieel is het 7.6 tot 7.9)
Ik doe 1 x per week 40% water change

Is dit ok voor de neon tetra's of moet dit op de een of andere manier omlaag?
Zou een idy co2 systeem dit genoeg omlaag kunnen brengen en wat zijn mijn andere opties?

Ze zitten namelijk sinds we ze hebben (ong 4 dagen) vrij veel bij de bodem, solitair of in groepjes van 2.
Duidt dit solitaire gedrag op stress?

De bodem is goed beplant tot aan de oppervlakte, en ze zitten vaak hier tussen of bij de bodem in de kale stukjes zonder planten.
Ik heb ze ook wel boven tussen de andere bewoners zien zwemmen, maar ze zitten wel vaak op de bodem vind ik.
Ze komen wel direct naar boven als er eten is en zijn dan even actief als de andere bewoners, en als er een beneden blijft dan zorg ik dat die ook wat krijgt.

De andere bewoners zijn: 4 danio's, 5 vijfstreep barbelen en 4 white cloud mountain minnows.

Ik heb 3 vermoedens:
tetra's moeten zich nog aanpassen aan nieuwe omgeving en het is tijdelijk gedrag.
ph is te hoog
andere bewoners zijn ze te druk (danios en barbeeltjes zwemmen samen veel heen en weer) minnows ook maar veel rustiger.
te wenig neons, misschien nog 2 of 3 erbij ?
 
Als ze dicht tegen de bodem aanzwemmen komt dat omdat de bak te open is en heeft niks met de ph te maken, drijfplanten zullen eerder de oplossing bieden
 
Als ze dicht tegen de bodem aanzwemmen komt dat omdat de bak te open is en heeft niks met de ph te maken, drijfplanten zullen eerder de oplossing bieden
Dit icm misschien een te kleine school waardoor ze het vertrouwen missen?
 
Dat worden nog wat meer neon collega's dan denk ik :)
Ik heb gister een 40% water change gedaan en poepjes opgezogen dus dit kan misschien wat met huidig gedrag te maken hebben..
Ik heb er een filmpje van gemaakt, Het viel me op dat 1 van de neons nu een waterplant lijkt te verdedigen en andere neon de hele tijd in de planten ernaast, ook sinds gister. voorheen verdedigde ons vrouwtje danio dit stukje altijd met hand en tand, en nu ging het zelfs tussen danio en neon! Is dit een soort nestel gedrag oid?

Ook van het gedrag van de vijfstreep barbs staat er op de 2 mannetjes draaien erg vaak rondjes bij t glas.
Daar gaat de stroming omlaag en ze zwemmen daar tegen in. Af en toe hebben ze ook functie elders, maar ong 80% doen ze dus dit :p Ook aan de andere kant waar filter zit zag ik een barb dit doen.
Valt dit nog onder normaal gedrag?
 

Bijlagen

  • VID_20220817_120603klein.mp4
    38.7 MB
Wat het gedrag van de Barbeel betreft weet ik niet maar ik merk wel op dat je meerdere scholenvissen hebt in een beperkte bak. In de regel geldt eigenlijk altijd hoe groter de school hoe fijner de vissen zich voelen en inderdaad kan een te kleine school schuw gedrag vertonen. Wat geregeld voorkomt is dat men zoveel mogelijk soorten wilt hebben terwijl je idealiter beter minder soorten kan nemen waar men dan groter groepen van houdt (bij scholenvissen dan) . Verder zoals al gezegd kan de bak te open zijn al vind ik op de video te zien dat die best wel aardig beplant is. Dan zou ook nog mee kunnen spelen dat het licht te fel is. Je zou evt wat drijfgroen kunnen toevoegen, dit geeft schaduw en is een vorm van natuurlijke bescherming.

Op de site van Aquainfo kun je vaak ook veel vinden over de eisen van je vissen. --> https://aquainfo.nl/

Gr
Stefan
 
Ik weet het niet van neons, maar bij onze kardinalen gaf een uitbreiding van 9 naar 15 stuks nog een groot verschil in gedrag. Voor de meeste scholenvissen lijkt het erop dat vanaf 10 stuks een beetje op een school begint te lijken.
 
Eentje is gister helaas dood gegaan:( de dag hiervoor was zn mond open en ging niet meer dicht. Ik lees dat dit vaker bij neons voorkomt.
Verder zitten ze nu allemaal op de bodem, geisoleerd in hoekjes en onder de planten. 2 zitten al 2 dagen op dezelfde plek, eten ook niet.
En de andere 3 komen af en toe wel bij elkaar maar zijn vaak super agressief tegen elkaar.
Probleem is dat 15 vissen denk ik niet haalbaar is in een 70 liter tank met visbestand wat we hebben? Of zou dit wel haalbaar zijn? En zou ik dan ook een extra filter moeten plaatsen?
Ik ga iig 4 nieuwe halen morgen, dan zijn ze met 9
 
ik heb 4 neons gehaald, jackfruit bladeren en vallisnera torta planten.
en de Pogostemon Quadrifolius bijgesnoeid aan de randen, zodat de danio's een soort racebaan hebben boen in de stroming.
Tot nu toe lijkt het te werken!
Danio's racen de hele dag keihard boven in en zijn de tetras nu iets minder tot last.
De neons komen af en toe ook wel wat boven, maar vormen op de bodem nu in ieder geval een school.
Zodra de danios elkaar achternazitten beneden breekt de school echter wel snel.
Eigenlijk moeten er nog 3 a 5 bij denk ik om er een danio proof school van te maken, die elkaar weer kan vinden na opbreken.
en misschien nog een danio, alleen als dat de danios rustiger zal maken? Alleen vraag ik me af of de tank daar niet te klein voor is.
Ik zie wel dat er af en toe 1 of 2 minnows naar onder gaan en mee scholen met de tetras, en daarna weer mee zwemmen met de danio's bovenin
 
Laatst bewerkt:
Heb er nog wat bijgehaald en het zijn er nu 12, en ze doen het goed! :)
Ze eten zowel de tetramin granules als de daphnia's
De Oase granules nog niet geprobeerd, maar iig eten ze goed.

Ook zwemmen ze inmiddels als groep of groepjes door de bak heen.

Soms verstoppen ze zich wel wat onder, en een enkele keer in hun uppie in n hoek, maar als ik dan later weer kijk zijn ze daar weg.

Eentje heeft helaas wel wat lijkt schimmel op zn rugvin en deel van zn rug ;( Wittig spul iig.
Verbaast me ook niks gezien wat ze voorheen aan stress hebben gehad.
Ik weet niet wat ik ermee moet... medicijnen ben ik wat huiverig voor, ook nog geen ervaring mee en bak is nog maar half jaar oud ong.
Hij eet wel, alleen is hij wel opvallend doffer, en zwemt hij wel maar lijkt toch minder actief, en lijkt af en toe wat te rusten tussen planten op middenhoogte van t water.
 
schimmel is pluizig, doorgaans is iets wittigs op een vis een aangetaste slijmlaag en geen schimmel
 
Maar doffer en futloos zijn zeker alarmerend. Hopelijk komt hij er nog bovenop. In elk geval even in de gaten houden dat hij goed eet.
 
Wat het gedrag van de Barbeel betreft weet ik niet maar ik merk wel op dat je meerdere scholenvissen hebt in een beperkte bak. In de regel geldt eigenlijk altijd hoe groter de school hoe fijner de vissen zich voelen en inderdaad kan een te kleine school schuw gedrag vertonen. Wat geregeld voorkomt is dat men zoveel mogelijk soorten wilt hebben terwijl je idealiter beter minder soorten kan nemen waar men dan groter groepen van houdt (bij scholenvissen dan) . Verder zoals al gezegd kan de bak te open zijn al vind ik op de video te zien dat die best wel aardig beplant is. Dan zou ook nog mee kunnen spelen dat het licht te fel is. Je zou evt wat drijfgroen kunnen toevoegen, dit geeft schaduw en is een vorm van natuurlijke bescherming.

Op de site van Aquainfo kun je vaak ook veel vinden over de eisen van je vissen. --> https://aquainfo.nl/

Gr
Stefan
Ik weet het niet van neons, maar bij onze kardinalen gaf een uitbreiding van 9 naar 15 stuks nog een groot verschil in gedrag. Voor de meeste scholenvissen lijkt het erop dat vanaf 10 stuks een beetje op een school begint te lijken.
Wanneer de Paracheirodon innesi gaan zwemmen in scholen vermoeden ze gevaar en voelen ze zich niet zo goed. Wanneer ze dus vrijelijk door je bak zwemmen is dit dus een teken dat ze zich goed voelen. Opgemerkt moet worden dat Neon Tetra's niet van fel licht houden. Ze houden zich dan graag schuil tussen de planten die er dan uiteraard wel in voldoende mate moeten zijn. Bij mij was het altijd tussen 18:00 en 23:00 uur speel kwartier, het licht was dan gedimd wat maakte dat de dieren echt met elkaar "speelden" in een vrije zone met zwemruimte voor in m'n bak. Overdag hielden ze zich op tussen de planten, ik had een plantenbak. De visjes houden het meest van zacht/zuur water. In het wild met een pH ergens tussen 4 en 5. Maar in onze bakken zijn de pH waardes vaak veel hoger. In mijn bak zat ik altijd op zo'n pH 6,8.

Paracheirodon innesi​

 
Laatst bewerkt:
een school is een verdedigingsmechanisme, Veel vissen scholen normaal gesproken alleen als er dreiging is trekken visjes samen in een dichte school. Als er geen school is waar ze bescherming kunnen vinden zullen ze zich meer verschuilen tussen de planten en andere beschutting.

wat zijn je waterwaarden (naast de pH) en hoe heb je die gemeten?
wat voor aquarium heb je, (afmetingen/inrichting etc)
Heb je een foto van de zieke vis?
 
Eentje heeft helaas wel wat lijkt schimmel op zn rugvin en deel van zn rug ;( Wittig spul iig.
Verbaast me ook niks gezien wat ze voorheen aan stress hebben gehad.
Ik weet niet wat ik ermee moet... medicijnen ben ik wat huiverig voor, ook nog geen ervaring mee en bak is nog maar half jaar oud ong.
Hij eet wel, alleen is hij wel opvallend doffer, en zwemt hij wel maar lijkt toch minder actief, en lijkt af en toe wat te rusten tussen planten op middenhoogte van t water.
Ik zou ook wel foto's willen zien van deze vis... Klinkt niet zo tof wat je hier omschrijft. Als het besmettelijk is kun je ook bij de andere neons problemen gaan zien. Hopelijk valt het mee.
 
Ik vrees dat ie dood is gegaan of aan het gaan is. Hij at al niet echt sinds gister, en zag er wat mager uit.
De stroming heeft hem misschien ergens onder, achter of in gedrukt waar ik hem niet kan zien, of hij is in het filter gezogen (zou net passen)
Onze 3 nerite slakken zijn ook constant "verwdenen" om dan ineens alle 3 te verschijnen, dus er zijn nogal wat plekken in de bak waar we niks kunnen zien.

Welke water waardes moet ik in de gaten houden mocht ik hem niet kunnen vinden en hoe zou ik het water goed kunnen houden in zo'n geval?
En wat kunnen de consequenties zijn van een dode vis die in aquarium blijft liggen?

Het lijkt er vooraslnog niet op dat andere visjes besmet zijn, alle anderen eten goed, zwemmen goed en zien er gezond uit.
Ik zal straks even een foto posten van de bak als geheel hoe het er nu bij staat.
garnaal zou nu handig zijn, maar ivm hond en uitklimmen en mogelijke parasieten hebben we die niet.
 
Nou 1 dood visje zal denk ik geen invloed hebben en ook al vaak snel worden opgegeten.
 
Als je opeens extra veel witte wormpjes op het glas ziet zitten is hij overleden. Je krijgt altijd een explosieve groei van aasetwrs als er iets doods ligt te rotten in het water.

Over 1 neon zou ik me geen zorgen maken.
 
En wat kunnen de consequenties zijn van een dode vis die in aquarium blijft liggen?
Normaal gesproken kan zo'n klein visje inderdaad niet veel kwaad. (Al zou ik het persoonlijk een goor idee vinden en nog even verder blijven zoeken... :rolleyes::DD But that's just me.)

Maar in dit geval.... de verschijnselen die je noemde kunnen wijzen op neon-tetraziekte. En dat is een ziekte die --schijnt-- zich het hardst verspreidt wanneer gezonde vissen een vis aanvreten die daaraan gestorven is.

Dus ik weet wel wat ík had gedaan. 😬 Uitkammen...
 
dat las ik ergens, over een vermist visje en mensen die het idee opperden dat de garnalen t visje zouden kunnen hebben opgegeten :p
 
dat las ik ergens, over een vermist visje en mensen die het idee opperden dat de garnalen t visje zouden kunnen hebben opgegeten :p
Ja als de vis dood is gaan de garnalen daar zeker mee aan de slag, maar je had het over een hond en parasieten :p
 
Ik heb de vis inmiddels gevonden, hij zat dood ergens onder t filter.
 
Ja als de vis dood is gaan de garnalen daar zeker mee aan de slag, maar je had het over een hond en parasieten :p
oh, ja slakken en garnalen kunnen parasieten bij zich dragen die dodelijk of schadelijk zijn voor honden zoals hartworm, darm parasieten en andere engerds.
 
Nou als ik zie wat mijn hond allemaal uitvreet in het bos is een garnaal de minste van mijn zorgen ;)
hahaha ja dat kan ik me voorstellen! wees maar blij dat je een hond hebt die dat kan hebben!
 

Terug
Bovenaan