Wat is er nieuw

PH blijft hoog ondanks bodem en osmosewater

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Plankje
  • Startdatum Startdatum
P

Plankje

Guest
Hoi allemaal, ik heb een vraag want ik kom er ff niet uit. Ik heb ongeveer 5 weken geleden een nieuw bakje gestart voor straks hopelijk de taiwan bee's. De bodem is een PH-verlagende bodem van Dennerle en ik ben begonnen met leidingwater (ph 7,5). Na een dikke week en wat tips hier op het forum heb ik 75% ververst met osmosewater (met bee salt GH+) en sindsdien elke week ongeveer 15% ververst op dezelfde manier.
Mijn KH is heel mooi 1,5 nu, de GH 7 (nog iets minder zout dus er bij) maar de PH blijft steken op 6,7.
Ten eerste lijkt me dat hoog gezien de bodem - die er iets van 3 cm dik in ligt, ten tweede is dat denk ik nog niet goed genoeg voor TB's, of zijn de andere waarden belangrijker voor ze? Daar kan ik niet zoveel over vinden op internet.

Iemand een idee / tip / verklaring?
 
PH en KH staan met elkaar in "verbinding" Als je KH echt zo laag is als je aangeeft "KH = 1,5 " , dan is er geen buffering voor de PH waarde, wat wil zeggen dat de PH waarde zwabbert en in no time kan zinken naar zeer zure waardes, < 5 !!
Zorg dat de KH naar een waarde gaat van MINIMAAL 3 maar liever 4-5. Dan kan de PH beter stabiliseren en zul je zien dat de waardes ineens anders worden en vooral stabieler.
 
Dank je! Ik lees alleen steeds dat de TB's graag een KH van max 2 hebben ...staat ook op bv de site van corineshrimps, en dan een PH van 6. Dat snap ik dan niet met wat jij schrijft en wat ik scheikundig ook enigszins begrijp :!
 
klopt in dit geval ook niet wat bigsmoke schrijft.

deze bodems zijn erop gemaakt om je KH en PH te doen dalen, deze bodem is in dit geval dan ook de buffer die ervoor zorgt dat jou PH stabiel op een laag niveau blijft. deze garnalen hebben deze waardes ook nodig om goed in te kunnen voortkweken.

probleem bij jou is dus dat die niet laag is.... welke bodem heb je precies gebruikt? is het de dennerle scapers soil?

staat bij: trekt de PH naar 6-6,5 en KH naar 0-2... 6,5 zou je er dus mee moeten kunnen bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, dat is mijn bodem. Iets lager qua PH had ik dus wel verwacht. Als het een probleem is voor de TB's worden het iets minder veeleisende diertjes, herinrichten met evt andere bodem of PH-verlagende middeltjes ga ik niet doen. Er zitten al wel wat elzenproppen in overigens, ook als toekomstig voer.
 
waarmee heb je dit nagemeten trouwens?
 
Vrij nieuwe JBL druppeltests uit m'n testkoffer en is ook al weken elke keer t zelfde. Vanwege het idee van de TB's meet ik t vaak om te kijken of alles stabiel genoeg is.
 
Iets minder mineralen toevoegen zou idd kunnen helpen.
Zou ook een tds meter aanschaffen als je die nog niet hebt.

Heb zelf ook die bodem en osmosewater,ppm zit op 190 en dan is de gh 6.5.
Ph heb ik al een tijd niet gemeten maar zat de laatste keer ietsje onder de 6,kh heb ik geen idee van maar zal wel goed zijn want kweekt hier als een gek 😉
 
Persoonlijk vind ik dat mensen te veel staren naar de pH. Een stabiele pH is belangrijker dan proberen om de pH te verlagen of verhogen. Een lage geleidbaarheid en voldoende mineralen (gh) is naar mijn weten ook belangrijker voor de Taiwan bee's.
 
PH en KH staan met elkaar in "verbinding" Als je KH echt zo laag is als je aangeeft "KH = 1,5 " , dan is er geen buffering voor de PH waarde, wat wil zeggen dat de PH waarde zwabbert en in no time kan zinken naar zeer zure waardes, < 5 !!
Zorg dat de KH naar een waarde gaat van MINIMAAL 3 maar liever 4-5. Dan kan de PH beter stabiliseren en zul je zien dat de waardes ineens anders worden en vooral stabieler.

De TB moet je op een lagere kh houden en het liefst rond de 0-1. Zoals Rich ook al aangeeft is het een speciale bodem en ik gebruik deze ook in al mijn TB bakjes.
 
die er iets van 3 cm dik

Ik denk dat iets meer de ph nog wat naar beneden zal trekken. Heb je al gevraagd op welke waarden je nieuwe TB zijn gekweekt want als ze uit Duitsland komen dan zitten ze vaak rond een ph van 7. Als je ze rustig overwent dan zal het ook niet op een paar tiende punt aankomen denk ik.
Zelf heb ik zeker 4 cm bodem in de TB bakjes en zit dan op een ph van rond de 6.
 
Misschien is iets meer bodem inderdaad een optie, en ik zal de kweker / winkel eens vragen naar hun ervaringen met een PH zoals die van mij. Dank voor jullie ideeen!
Enne John, als je TB's kwijt wil hoor ik het graag 🙂
 
En dank voor tip over tds meter, heb ik net besteld.
 
Persoonlijk vind ik dat mensen te veel staren naar de pH. Een stabiele pH is belangrijker dan proberen om de pH te verlagen of verhogen. Een lage geleidbaarheid en voldoende mineralen (gh) is naar mijn weten ook belangrijker voor de Taiwan bee's.


Een stabiele ph is gewoon noodzakelijk maar denk ook dat een lage ph net zo belangrijk voor de Taiwan Bees is als de rest van de waterwaarden.

Bodemdikte is ook een goeie idd want heb zelf ook best een flinke laag.
Komt vast goed met je garnalen Carlijn dus gewoon geduld hebben maar anders hebben John en ik er wel voor je hoor! 😉
 
Welke meter heb je besteld?
 
https://www.bol.com/nl/p/digitale-t...0000061941432/?suggestionType=suggestedsearch

En er zit nog genoeg in de zak soil dus ik vis t weekend mijn losse steentjes er uit en dan een flinke laag er bij, dan even aankijken hoe laag en stabiel t wordt! Weer even geduld dus :engel:.

Fascinerend overigens om te zien wat voor beestjes er nu rondkruipen in t bakje, van die ieniemienie gevalletjes. K zal ook even een fotootje posten weer. En in mijn grote bak weer een baby-extreme king-kong gespot gister! Als ik nou wist van welke moeder die steeds komen...
 
Als je bodem gaat toevoegen dan wel oppassen voor de kleintjes hoor😉
 
Btw, mocht je ooit weer een metertje willen kopen dan zou je eens moeten kijken bij onlineaquariumspullen.nl of Aliexpres.
 
Er zit nog niks in hoor, was nog geduld aan het hebben met opstarten :engel:, dus alleen plantjes en wat slakken. Dank voor de tip, k kijk er even naar en kan die ik besteld heb altijd nog terug sturen.
 
Fascinerend overigens om te zien wat voor beestjes er nu rondkruipen in t bakje, van die ieniemienie gevalletjes. K zal ook even een fotootje posten weer.

Ja leuk is dat,heb hier sinds een week weer nieuwe kleintjes en zitten een paar rode tussen maar kan steeds niet zien wat precies dus ben benieuwd.
 
TDS meter is binnen en meet 182 in nieuwe bakje en 243 in mijn 'grote' aquarium en ik moet nog verversen. Lijkt me prima dus?!

Straks extra scaper's soil en bij en dan eens kijken wat de PH doet en aan de hand daarvan beslissen welke garnaaltjes het worden.
 
Heeft je nieuwe bak met 182 ppm nog de GH van 7
 
Dat ga ik straks even meten...ben benieuwd.
 
En anders leg ik deze er gewoon naast als de garnaaltjes niet tevreden zijn
IMG_0362.JPG
 
Hier is de uS rond de 280 met een gh van ik denk 5-6.
 
Dat zal ze wel afschrikken Carlijn! 😉

Zo'n meter geeft toch standaard de boel in ppm aan John?
 
Hij geeft t inderdaad aan in ppm, ik was t omrekenen even vergeten. Dan is 283 microsiemens nog best veel lijkt me? Als m'n GH nou nog iets lager wordt en er gaat nog wat bodem bij zou t wel in orde moeten komen denk ik, wat denken jullie?
Ik ga me denk ik maar inschrijven voor een extra scheikunde-cursus....heb ik uiteindelijk geen eindexamen in gedaan 🙄
 
Hij geeft t inderdaad aan in ppm, ik was t omrekenen even vergeten. Dan is 283 microsiemens nog best veel lijkt me? Als m'n GH nou nog iets lager wordt en er gaat nog wat bodem bij zou t wel in orde moeten komen denk ik, wat denken jullie?
Ik ga me denk ik maar inschrijven voor een extra scheikunde-cursus....heb ik uiteindelijk geen eindexamen in gedaan 🙄


Zal wel goedkomen idd.
Ik heb nooit echt scheikunde gedaan dus laat staan examen 😀
 
Dat zal ze wel afschrikken Carlijn! 😉

Zo'n meter geeft toch standaard de boel in ppm aan John?

Nee je hebt ze die in ppm aangeven en ook die in uS aangeven. De mijne geeft uS aan namelijk. Je moet dat omrekenen met ik dacht 1,58.

Edit:

+ 700 ppm staat gelijk aan 1000 μS / cm oftewel 1 EC
 
Die van mij geeft ppm aan dus zo vermeld ik het ook,dan weet je dat! :deal: 😀
 
Nee je hebt ze die in ppm aangeven en ook die in uS aangeven. De mijne geeft uS aan namelijk. Je moet dat omrekenen met ik dacht 1,58.

Edit:

+ 700 ppm staat gelijk aan 1000 μS / cm oftewel 1 EC


Of je het opgeeft in ppm of uS/cm, dat maakt niet zo heel veel uit.
Echter de ppm waarde is hoe dan ook een omrekening.

De uS/cm is de ruwe meetwaarde. Een ppm meter meet dit ook, alleen rekent dit om naar ppm. En daar kan het misgaan.
In de waterwereld wordt 640 ppm aangehouden voor 1000 uS/cm.
In de tuinderij wordt 700 ppm aangehouden, voor de NPK.

Dus daarom heb ik liever de ruwe waarde. Kun je beter vergelijken.

Hier kun je omrekenen.
http://www.lenntech.nl/calculatoren/geleidbaarheid/tds.htm
 
Moet die 182ppm niet nog omgerekend worden want dan zit op zo n 270uS denk ik.
De meeste van die goedkope TDS meters hebben een factor X 2 of zelfs 2,2. Tenzij er iets anders in de handleiding staat.

De actieve soil van Dennerle is minder agressief als de meeste andere, dus een pH van 6,8 - 6,5 is heel normaal voor deze bodem.
 
Ok, ik dacht dat de omrekenfactor rond de 1,5 lag:S
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan