PH drop CO2


MischaC

Well-known member
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
45
Hoi,

wat vinden/denken jullie? Om gedurende de hele dag het CO2 niveau op +/- 30 mmp te krijgen/houden wil ik graag gebruik maken van de pH drop methode zoals beschreven op:https://www.tspt.nl/CO2/pH_drop.html. Ik krijg het echter niet lekker afgeregeld, de drop duurt bij mij ongeveer 5 uur. Opties:

1: CO2 eerder laten starten.
2: CO2 verder opendraaien en sturen middels pH computer om een verdere daling van de pH tegen te gaan.

betreft een 180 liter bak met een JBL 1502, CO2 middels een reactor. Zwaar beplant, verlichting Juwel Helialux. Iets meer dan een lichte rimpeling aan het oppervlakte.

Hoor graag jullie mening:)
 
Als de drop 5 uur duurt kan dat maar 1 ding betekenen: je moet meer CO2 toevoegen. (je bent trouwens de 1e bij wie ik dat hoor)
Je hebt zelf al 2 opties gegeven die je kunt proberen die je beide kan uitvoeren. Dus eerder beginnen en de kraan verder opendraaien.
Je kunt ook kijken voor een cerges reactor voor efficiënter oplossen en/of je kan gedeeltelijk osmosewater gebruiken en iets minder rimpeling aan het oppervlakte.
Wellicht is een 2e CO2 aanvoerpunt ook nog een optie.
 
Als de drop 5 uur duurt kan dat maar 1 ding betekenen: je moet meer CO2 toevoegen
Klopt Cornelius, alleen als ik dit zonder pH controller doe dan slaat de pH door naar beneden vandaar de vraag:). Als ik meer CO2 geef dan gaat de “drop” ook sneller, alleen dan stabiliseert deze niet.
 
Als de pH doorzakt en zich niet stabiliseert zou je toch meer moeten ontgassen om op die 1 punt te blijven hangen.
Welke reactor gebruik je?
Hoe meet je de pH, dmv je controller?
Heb je wel eens een pH profiel gemaakt?
 
Reactor van CO2 reactor (Facebook). pH idd middels een controller. Ja heb ik al enkele keren gedaan. Krijg of een snelle drop en daarna niet een stabiele pH op minus 1 punt t.o.v. de beginstand of de drop duurt langer en dan krijg ik na +/- 5 uur een stabiele pH op minus 1 punt t.o.v. de beginstand.
 
Helaas, zou verder niet weten hoe dit op te lossen. Ik zou zelf de pH controller het werk laten doen en me niet richten op een drop.
 
Reactor van CO2 reactor (Facebook). pH idd middels een controller. Ja heb ik al enkele keren gedaan. Krijg of een snelle drop en daarna niet een stabiele pH op minus 1 punt t.o.v. de beginstand of de drop duurt langer en dan krijg ik na +/- 5 uur een stabiele pH op minus 1 punt t.o.v. de beginstand.

mijn ph computer zorgt ervoor dat de ingestelde waarde (PH 6,82) behouden blijft met een schommeling (hysterisis) van 0,10 dus van 6,72 t/m 6,82 en nu heb ik hem zo afgesteld (bpm) dat hij eigelijk steeds op de 6,80 (dit zou dan 23 mg co2 zijn) blijft hangen... dag en nacht.

dat doet jou controller dan toch ook? en die kleine schommeling is toch niet erg?
of lul ik nou lekker noobie uit me nek. :p
 
dat doet jou controller dan toch ook? en die kleine schommeling is toch niet erg?
of lul ik nou lekker noobie uit me nek. :p
Nee je lult zeker niet uit je nek:). Ik wil alleen proberen of het me lukt om: a. In de nacht de CO2 niet te laten draaien. b. Het me lukt om een stabiele CO2 en bijbehorende pH te halen waarbij ik geen gebruik hoef te maken van de pH controller. Dat ding is natuurlijk luxe, maar wil het ook zelf in de vingers krijgen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
Nee je lult zeker niet uit je nek:). Ik wil alleen proberen of het me lukt om: a. In de nacht de CO2 niet te laten draaien. b. Het me lukt om een stabiele CO2 en bijbehorende pH te halen waarbij ik geen gebruik hoef te maken van de pH controller. Dat ding is natuurlijk luxe, maar wil het ook zelf in de vingers krijgen?

ahhh zo hahaha.
dat is wel een opgave idd, ik heb voor de lol nu me klep ff dicht gegooid en de ph stijgt alweer*, veel sneller dan ik dacht.
ik ben benieuwd of t lukt.

*edit: me lampen staan al uit
 
Bedankt voor starten van het topic. Met vloeistoffen wel is na afsluiten co2 gemeten maar dat was nooit zo effectief. Gelijk maar is gemeten, 4 uur na het uitgaan van de co2 ph 7, kh 3 vreemd aangezien dit eigenlijk altijd al zo is.

Ga morgen is kijken of ik deze methode kan toepassen en weer is de co2 verhogen.
 
Mijn ervaring is dat de ph meten met een druppeltest zowiezo niet een succes is. Veel te onduidelijk. (Ik vebruik trouwens sera voor mn testen)
8x per dag zo testen is ook gewoon niet grappig zo.

Dus minimaal een ph pen. Gaat sneller, en is duidelijker.
 
Een ph pen werkt inderdaad veel nauwkeuriger en zelf zou ik niet de goedkoopste kopen want als je ze wat meer gebruikt dan hoor je toch geluiden dat ze van mindere kwaliteit zijn.
 
Nee je lult zeker niet uit je nek:). Ik wil alleen proberen of het me lukt om: a. In de nacht de CO2 niet te laten draaien. b. Het me lukt om een stabiele CO2 en bijbehorende pH te halen waarbij ik geen gebruik hoef te maken van de pH controller. Dat ding is natuurlijk luxe, maar wil het ook zelf in de vingers krijgen?
Waarom zou je dat willen? Ph controller is toch veel fijner en heeft veel voordelen. Waarom geen gebruik maken van de beschikbare techniek?
 
Het gebruik van die methode resulteert vooral in heel veel CO2 verspilling. Sterker nog, deze methode is gebaseerd op CO2 verspilling om op die manier CO2 af te regelen.
Mijn aquarium neemt gedurende de nacht maar 0.2 pH punten toe, gelukkig.

Dan gebruik ik toch liever de pH-elektrode, zodat elke bel CO2 maximaal gebruikt en de verliezen minimaal zijn. Minimale rimpeling dus, en gesloten lichtkap.
 
Nee je lult zeker niet uit je nek:). Ik wil alleen proberen of het me lukt om: a. In de nacht de CO2 niet te laten draaien. b. Het me lukt om een stabiele CO2 en bijbehorende pH te halen waarbij ik geen gebruik hoef te maken van de pH controller. Dat ding is natuurlijk luxe, maar wil het ook zelf in de vingers krijgen?

Zelf hou ik de geautomatiseerde methode aan. D.w.z. zeggen een constante pH meting en CO2 toevoer wanneer nodig. (0.05 stijging of daling.) Dit staat dag en nacht aan waarbij blijkt dat wanneer het licht uit is er nauwelijks CO2 toegevoegd wordt. Maar ook dat wanneer het licht aangaat er geen CO2 sprong ontstaat. Kortom een zeer constant CO2 level. Mijn bak is een Juwel Rio 180 plantenbak met intensieve belichting. Ik gebruik een eigenbouw Cerges reaktor. (Zie eventueel fotoboek)
 
Ik vind het verhaal dat je in je startpost aanhaalt helemaal niets en hij is ook nog eens levensgevaarlijk letterlijk voor je vissen (als je niet heel goed weet wat je doet). Hij wil namelijk dat je om te beginnen je PH met 1 PH punt terug brengt. Als je uitgaat van rivier water waar het Co2 niveau van nature ongeveer 0.5 / 1.5 mg/l kan dat natuurlijk prima. Maar wij vullen onze aquaria met water uit de kraan en onze aquaria zijn geen rivieren dus ligt het natuurlijke C02 al dichter bij de 5mg/l. Daarnaast geeft hij ook aan dat hij met osmose water aan de gang gaat om de KH maar omlaag te brengen, terwijl mijn inschatting is dat de meeste aqaurianen dat alleen doen wanneer het nodig is voor je (wildvang) vissen en niet vanwege zoiets onzinnigs als PH / Co2 verbruik.

Stel je hebt een KH van 6 dan is je PH voor toevoegen van Co2 in de bak rond de 7.5 /7.6 (5mg/l). Als je dan 1 punt terug gaat kom je op 6.5 uit dan zit je op (56 mg/l niet op 30 mg/l zoals hij claimt). Bij een KH van 4 zit je natuurlijk PH op 7.4 als je dan terug gaat naar een PH van 6.4 zit je ook rond de 50 mg/l. Als je bij dit soort waarden onder je richtwaarde uit komt is de kans aanwezig dat je vissen het niet overleven, helemaal als je die 1.5 marge neemt die hij verder op in het stuk aangeeft. dan zit je met een KH van 4 op meer dan 100 mg/l Co2. Natuurlijk is de PH - KH - CO2 tabel niet heilig maar hij zoekt hier redelijk de randen op. Als je uitgaat van rivier water kom je nog niet eens op die 30 mg/l.
Dus 1 PH punt lager is in mijn ogen een over simplificatie die in sommige gevallen ook nog eens gevaarlijk kan zijn voor je vissen.

Het Co2 niveau in je bak is (hoofdzakelijk) afhankelijk van de volgende factoren.
Co2 opname door je planten (wat primair wordt bepaald door de hoeveelheid planten en de intensiteit en duur van het licht en in mindere mate hoeveelheid mest die krijgen).
De hoeveelheid C02 die je toevoegt via je fles
De C02 die je verliest door oppervlaktestroming en vallend water in je bak / filter.

Daarnaast zijn er nog een aantal factoren die minder een rol spelen als:
Co2 productie van je vissen en planten wanneer het donker is
Co2 opname door bacteriën in je bak

Je zou dus voor het toevoegen van je C02 uit kunnen gaan van het verbruik van C02 wanneer je lampen aan staan. Als je PH gelijk blijft voeg je net zo veel toe als wordt verbruikt, als je PH afneemt voeg je meer Co2 dan wordt verbruikt en als je PH toeneemt voeg je minder C02 toe dan verbruikt. (bij stabiel KH).
Doordat je C02 verbruik van je planten afneemt wanneer je lampen uit staan loopt je C02 op wanneer je je Co2 ventiel niet met een tijdklok oid dicht draait. Doordat je stopt met C02 toevoegen zul je echter je verlies van de andere factor ontgassing (verlies door oppervlakte water) ook niet meer compenseren dus daalt je Co2 weer.
Je zult dan bij een perfect evenwicht dus ook voordat je lampen aan gaan weer moeten zorgen dat je Co2 niveau weer terug is op het gewenste niveau voordat je lampen aan gaan. Afhankelijk van de verhouding plant gebruik tov stromings / ontgassingsverlies en hoeveelheid uur licht dat je hebt zal voor iedere bak de tijd die je nodig hebt om weer op dat oude niveau te komen verschillen. Heb jij een kleine bak met weinig oppervlakte verlies met veel planten kun je in een hele korte tijd je C02 weer opbouwen want weinig verlies, veel planten dus een groot verschil tussen verbruik zonder en met licht). Heb je een hele grote bak met veel stromingsverlies (en eventueel een bioloog) met relatief weinig planten heb je een groot basis verlies en is verhouding basis verlies tov planten verbruik van C02 klein en heb je heel lang nodig om met het extra verbuik van je planten je C02 weer op te bouwen.

Deze man claimt dat er een balans is te vinden waarbij je Co2 niveau in de tijd dat je lampen uit staan precies met 1 PH punt stijgt, dat je dat verlies vervolgens in 1 uur kunt compenseren daarna stabiliteit hebt wanneer je lampen aangaan. Ik geloof echt dat er bakken zijn waar dit voor geld maar ik denk dat er meer bakken zijn waarvoor dit niet geld en dat je daarvoor met meer moet gaan zitten spelen dan alleen maar oppervlakte stroming en Co2 toevoegen. Je zult dan ook in ieder geval je lampen mee moeten nemen. Ook is 1 volle PH punt verlies waarmee hij rekent behoorlijk fors en nergens voor nodig. Onze bak (2.5 m bak met bioloog verliest in de nacht bij uitzondering 0,4 PH punt).

Dat neemt niet weg dat het uitgangspunt om (vrijwel) net zoveel C02 toe te voegen als je verbruikt obv je bellen wanneer je lampen aanstaan natuurlijk op zich geen verkeerd uitgangspunt is. het voordeel daarvan is dat als je PH controller je in de steek laat je in ieder geval niet ineens een enorme stijging van C02 hebt en omdat het toevoegen van C02 in de buurt ligt van je verbruik je waarschijnlijk ook nog wel een nachtje oid door komt zonder dat je vissen ineens onderste boven drijven. Maar dit zal steeds moeilijker worden naar mate je bak groter en complexer wordt doordat de factor water / ontgassing tov hoeveelheid planten / licht steeds groter wordt en je dus langer nodig hebt om op het gewenste C02 niveau te komen.
Dan is je Co2 iets hoger zetten en een Controller de ondershoot laten afhandelen makkelijker maar dan moet je wel je controller vertrouwen met je vissen.

Iedereen zal dus moeten afwegen of hij zijn trouwen in techniek stelt, hoe stabiel je het water wil hebben, of hij 's nachts ook Co2 wil toevoegen of niet.
Je kunt je C02 ook gewoon 24/7 laten bubbelen en accepteren dat aan het einde van de dag je planten iets minder Co2 hebben (heeft iemand uberhaubt literatuur gevonden waarop die 25-30 mg/l is gebaseerd) wat in de loop van de nacht weer heel langzaam opbouwt dat is meer het natuurlijke verloop.
Je kunt je controller gebruiken om 24/7 een nagenoeg stabiel PH hebben
Je kunt zoals wij doen PH controller combineren met een tijdschakelaar waarbij je 's nachts geen Co2 toevoegt en overdag het niveau laat bepalen door de controller.
Je kunt de methode die je aanhaalt gebruiken waarbij je streeft naar stabiliteit wanneer je lampen aan zijn en je voor je lampen met de duur van PH toevoegen bepaalt op welk niveau je PH zal zitten voor de rest van de dag.

Er zijn opties genoeg met allemaal hun eigen voor en nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij klopt je verhaal niet. Een ph drop van 1.0 zal toch altijd staan voor een bepaalde hoeveelheid co2?
Juist omdat het relatief is. Het gaat om een verschil.

In absolute zin is het een ander verhaal, en dat is de reden dat de ph kh co2 tabel vrij waardeloos is.
 
Volgens mij klopt je verhaal niet. Een ph drop van 1.0 zal toch altijd staan voor een bepaalde hoeveelheid co2?
Juist omdat het relatief is. Het gaat om een verschil.

In absolute zin is het een ander verhaal, en dat is de reden dat de ph kh co2 tabel vrij waardeloos is.

Sla de tabel er maar op na. Bij een KH van 1 is het verschil tussen een PH van 6 en een PH van 7 oongeveer 25 mg/l. Bij een KH van 6 is het verschil 160 mg/l. Dat komt omdat het geen lineaire schaal is. KH trekt het PH omhoog, Co2 trekt het PH naar beneden maar hoe hoger het KH (hoe meer deeltjes die een verbinding aangaan met de Co2) des te meer CO2 moet je toevoegen om de PH naar beneden te krijgen.
Daarnaast weet je simpelweg de uitgangswaarde niet. Als het water in je aquarium een ph van 7.6 heeft zoals bij mij uit de kraan komt met een KH van 7 (omdat het grondwater is wat al minimaal 5/mg l van zichzelf bevat) is het niet heel verstandig om die waterwaarde als uitgangspunt te nemen en de PH te verlagen naar 6.6.

Het voorbeeld van ongeacht je KH en hoe het water in je bak erbij staat maar altijd 1 PH punt naar beneden willen is net alsof je iemand opbelt die achter het stuur in een auto zit en er vanuit gaande dat hij 10 km/h in een woonwijk rijd en zegt dat hij 40km/h harder moet gaan rijden omdat hij anders het verkeer ophoud. Zonder precies te weten, waar hij op dat moment is of hoe hard hij op dat moment rijd.
Als de auto per ongeluk al op de snelweg in duitsland 180 km/h reed is het twijfelachtig of hij het haalt maar kan het weinig kwaad. Als hij in een woonwijk vlak voor een bocht 40 km/h reed is misschien ook niet zo handig want dan vliegt hij eruit of rijd hij iemand plat. Of om de analoog nog verder te trekken vertel je die persoon niet om 40 km/h harder te gaan rijden maar om zoveel gas bij te geven dat hij 1 liter per uur meer benzine gebruikt wat in het geval van een auto die 40 reed resulteert in een snelheidstoename van misschien wel 70 km/h terwijl de auto die 180 reed er misschien maar 10 km/h harder door gaat rijden omdat de luchtweerstand bij 180 km/h vele malen hoger is dan bij 40 km/h en je dus nou eenmaal meer bezine nodig hebt om harder te gaan dan bij een auto die langzamer rijd.

En daarmee zeg ik niet dat de tabel heilig is. Want daar valt best wat op af te dingen als het gaat om de betrouwbaarheid van meetbaarheid en de aannames die zijn gedaan om tot die tabel te komen qua samenstelling van de KH. Maar volgens mij zegt deze man gewoon ik vind die tabel niets (of ik snap hem niet) bij een KH van 4 is het verschil tussen een PH van 7.5 en een PH van 6.5 ongeveer 30 dus een PH drop van 1 tov geen Co2 toevoegen zal wel ongeveer goed zijn en dat zal in bepaalde gevallen ook wel zo zijn. Maar ik zou er in ieder geval wat voorzichtig mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Rebtor

Het niet meer nauwkeurig de kh/ph tabel willen volgen maar de ph drop aanhouden dag en nacht was voor mij jaren geleden wel een keerpunt.

Dat en natuurlijk naar mn vissen en planten kijken en daar ook mn waterwaardes op afstemmen.

Oftewel ik vind dat tabel net zo nuttig als bv de redfield ratio.

Maar goed, dat vind ik.
 
@Rebtor

Het niet meer nauwkeurig de kh/ph tabel willen volgen maar de ph drop aanhouden dag en nacht was voor mij jaren geleden wel een keerpunt.

Dat en natuurlijk naar mn vissen en planten kijken en daar ook mn waterwaardes op afstemmen.

Oftewel ik vind dat tabel net zo nuttig als bv de redfield ratio.

Maar goed, dat vind ik.
Hoe bedoel je PH drop aanhouden dag en nacht.
Er zijn twee dingen, de PH drop checker die gewoon groen moet zijn (en mijns inziens de meest betrouwbare indicator is of je PH goed is of niet, maar helaas te traag is om je ventiel op te sturen) of de PH drop techniek uit de startpost waarbij je de PH in een uur tijd een punt laat kelderen (drop) voordat je je lampen aanzet.
 
Hoi,

als topicstarter mijn input. Ik begrijp de opmerkingen van iedereen. Als ik seq kijk naar de KH - pH tabel dan heeft Rebtor zeker gelijk. Als ik kijk wat er gebeurt in mijn bak dan spoort dit niet met de KH - pH tabel. Voordat de lampen gaan dimmen (einde dag) een pH van 6.23, KH is 5,75 (druppeltest slaat net niet om naar heel tussen druppel 10 en 11 op 10 ml.) Dropchecker anderhalf en twee uur later lichtgroen. Vissen gedragen zich normaal, garnalen idem. Als ik de tabel zou volgen zou ik op een CO2 van +/- 90 ppm zitten.
 
Er gaan 2 dingen niet goed. Of tenminste minimaal 1 ding.

De pH klopt niet. Ik weet niet hoe je deze meet, maar aan de 2 decimalen te zien denk ik een pH meter.
Ik zou deze meter eens opnieuw calibreren met verse (nieuwe) ijkoplossingen.
Een pH meter welke alleen met 1 punt gecalibreerd kan worden, check je door een andere ijkoplossing te meten.
Lees ook eens dit

De KH meting. Als de pH echt klopt. Dan klopt de KH niet. Gebruik hiervoor een vers flesje. Minder dan 1 jaar oud.
Controleer ook je kraanwater. Uit deze test moet hetzelfde komen als wat je waterleverancier opgeeft.
Carbonaat hardheid als HCO3 in mmol/liter. 1mmol/L = 2.78 KH
 
Sla de tabel er maar op na. Bij een KH van 1 is het verschil tussen een PH van 6 en een PH van 7 oongeveer 25 mg/l. Bij een KH van 6 is het verschil 160 mg/l. Dat komt omdat het geen lineaire schaal is. KH trekt het PH omhoog, Co2 trekt het PH naar beneden maar hoe hoger het KH (hoe meer deeltjes die een verbinding aangaan met de Co2) des te meer CO2 moet je toevoegen om de PH naar beneden te krijgen.
Daarnaast weet je simpelweg de uitgangswaarde niet. Als het water in je aquarium een ph van 7.6 heeft zoals bij mij uit de kraan komt met een KH van 7 (omdat het grondwater is wat al minimaal 5/mg l van zichzelf bevat) is het niet heel verstandig om die waterwaarde als uitgangspunt te nemen en de PH te verlagen naar 6.6.

Het voorbeeld van ongeacht je KH en hoe het water in je bak erbij staat maar altijd 1 PH punt naar beneden willen is net alsof je iemand opbelt die achter het stuur in een auto zit en er vanuit gaande dat hij 10 km/h in een woonwijk rijd en zegt dat hij 40km/h harder moet gaan rijden omdat hij anders het verkeer ophoud. Zonder precies te weten, waar hij op dat moment is of hoe hard hij op dat moment rijd.
Als de auto per ongeluk al op de snelweg in duitsland 180 km/h reed is het twijfelachtig of hij het haalt maar kan het weinig kwaad. Als hij in een woonwijk vlak voor een bocht 40 km/h reed is misschien ook niet zo handig want dan vliegt hij eruit of rijd hij iemand plat. Of om de analoog nog verder te trekken vertel je die persoon niet om 40 km/h harder te gaan rijden maar om zoveel gas bij te geven dat hij 1 liter per uur meer benzine gebruikt wat in het geval van een auto die 40 reed resulteert in een snelheidstoename van misschien wel 70 km/h terwijl de auto die 180 reed er misschien maar 10 km/h harder door gaat rijden omdat de luchtweerstand bij 180 km/h vele malen hoger is dan bij 40 km/h en je dus nou eenmaal meer bezine nodig hebt om harder te gaan dan bij een auto die langzamer rijd.

En daarmee zeg ik niet dat de tabel heilig is. Want daar valt best wat op af te dingen als het gaat om de betrouwbaarheid van meetbaarheid en de aannames die zijn gedaan om tot die tabel te komen qua samenstelling van de KH. Maar volgens mij zegt deze man gewoon ik vind die tabel niets (of ik snap hem niet) bij een KH van 4 is het verschil tussen een PH van 7.5 en een PH van 6.5 ongeveer 30 dus een PH drop van 1 tov geen Co2 toevoegen zal wel ongeveer goed zijn en dat zal in bepaalde gevallen ook wel zo zijn. Maar ik zou er in ieder geval wat voorzichtig mee zijn.

Je hebt helemaal gelijk! ik zat in de auto vanaf mijn mobiel te lezen en reageerde dus te snel zonder eerst zelf de tabel te checken! Mijn denkfout.
In dat geval is de tabel dus zowel absoluut als relatief niet heel nuttig, maar geeft het slechts een globaal beeld.

Ik ben zelf groot 'tegenstander' van het gebruik van de ph-kh-co2 tabel, maar dacht even dat hij in relatieve zin wel (correct, betrouwbaar) te gebruiken was, maar dit klopt niet inderdaad.
 
Er gaan 2 dingen niet goed. Of tenminste minimaal 1 ding.

De pH klopt niet. Ik weet niet hoe je deze meet, maar aan de 2 decimalen te zien denk ik een pH meter.
Ik zou deze meter eens opnieuw calibreren met verse (nieuwe) ijkoplossingen.
Een pH meter welke alleen met 1 punt gecalibreerd kan worden, check je door een andere ijkoplossing te meten.

pH Elektrode is 3 maanden oud. Vanmiddag nog tot twee keer toe gecalibreerd. KH vloeistof zaterdag aangeschaft en houdbaar tot maart 2021. KH uit de kraan is 6,5 (Wijchen) netbeheerder geeft zelf als hardheid op 7,5. Heb iets turf in mijn filter hangen.
Dus..... of mijn pH meter is naar de mallemiesen of......dat laatste weet ik niet.
Zal morgen of dinsdag eens wat water meenemen naar de aquariumwinkel en daar eens laten meten.
 
Laat jullie morgen/cq. dinsdag even weten hoe of wat. Voor nu vooral gefrustreerd. Doe ik iets niet goed? Is mijn pH controller kapot? Geen idee. Wordt vervolgd.
 
Ok, nog niet bij de aquariumwinkel geweest om mijn water te laten meten, maar wel teee verschillende pH meters van mijn werk meegenomen (werk in een omgeving met zwembaden). Bijgevoegd de resultaten met diverse meters. Opvallend verschil. Eerste meting is met een Lovibond waarbij je een pil in het water oplost en het apparaat aan de hand van de doorzichtigheid een meting uitvoert. Tweede middels een elektronische meter met pH elektrode en de derde via mijn pH controller waar ik eerst een kalibratie op heb uitgevoerd. Krijg sterk het vermoeden dat mijn elektrode (ondanks dat deze 3 maanden oud is) kapot is.
 

Bijlagen

  • 554EC927-02CB-405E-BFFA-28D1109A9D7D.jpeg
    554EC927-02CB-405E-BFFA-28D1109A9D7D.jpeg
    76.4 KB · Weergaven: 78
  • 44A6C6A8-50C9-4124-B84A-D4E2F5A1DF96.jpeg
    44A6C6A8-50C9-4124-B84A-D4E2F5A1DF96.jpeg
    71.1 KB · Weergaven: 76
  • 5EB9482E-7B91-4961-87A1-C86FB7768BD1.jpeg
    5EB9482E-7B91-4961-87A1-C86FB7768BD1.jpeg
    58.2 KB · Weergaven: 75
De elektrode was echt nieuw. Dus in een zaak gekocht?
Of de verkoper zei dat deze nieuw was, marktplaats oid.

Je kunt de elektrode schoonmaken. Door deze in een schoonmaak oplossing te zetten. Pepsine.
Of in hypochloriet (bleekwater) zetten voor 5 minuten.
En met zacht kwastje de glazen bol schoonmaken.

Dan goed afspoelen en een uurtje in water laten staan.
Dan opnieuw ijken.
 
Ja was echt nieuw. Gekocht op 30 maart bij aquaplants online. Testdatum op het certificaat 13-02-2020. Afkomstig van JBL
 
Ga je tip morgen even proberen. Dank je wel Biljoenblik
 

Terug
Bovenaan