Ph leidingwater niet aan te passen


Miekes

Member
Lid geworden
5 augustus 2018
Berichten
20
Leeftijd
41
Hoi allen,

Ik zit met het volgende. Ik heb een kweekstelling met vissen die weinig specifieke eisen stellen. Ik gebruik hierin procent osmose en 50 procent leidingwater. Dan kom ik op kh 3, dh 6 en PH 8.

Nu blijkt mijn leidingwater leverancier een middel toe te voegen om de PH rond de 8 te houden. Hoeveel osmose ik ook gebruik, de ph blijft 8. Het is dus nogal een overheersend middel zeg maar.

Nu is het zo dat ik ook plantenbakken heb waarin ik CO2 toevoeg. Hierin groeien jongen van dezelfde soorten vissen wel op. De ph daalt hierin naar rond de 7 door de CO2.

In mijn kweekstelling met ph 8 groeien jongen niet op, ondanks dat het water hierin even zacht is. De kweekbakken zijn stevig beplant en ik voer op dezelfde manier als in mijn plantenbakken waar dezelfde jongen wel groot worden.

Ik dacht eienlijk dat de hardheid van het water meer bepalend zou zijn voor de kweek dan de PH. Dit lijkt niet zo te zijn.

Lopen er meer mensen hier tegenaan dat het waterleidingbedrijf de PH kunstmatig hoog houdt? Het zou gaan om pijpleidingen te beschermen tegen corrosie geeft het bedrijf aan.

Groeten Mieke
 
Interessant. :) Om welke vissen gaat het hier? En wat zie je concreet voor verschillen tussen de twee groepen jonkies? Bijv worden ze op pH 7 in tijdsspanne X twee keer zo groot, overleven er meer etc.
 
Het gaat om Dario Dario, Dario Hysginon (niet de Black Tiger/Myanmar variant), neoheterandria elegans.

Eerder heb ik het ook waargenomen bij dwergkogelvisjes en ringbandsnoekjes, al willen die laatste ook wel echt zacht water met een lage PH. Maar ook dan lijkt de PH dus de beslissendfactor voor mijn kweek te zijn.

Bij sowieso deze soorten zijn het aantal jongen wat geboren wordt vele malen groter in hetzelfde zachte water maar met CO2 gestuurde lagere ph.

In de kweekstelling groeit er bij ieder legsel maar een jong of vijf op. In de bakken met CO2 heb ik vooral met de Dario soorten en neoheterandria zo 40 jongen zwemmen zonder moeite.

De kweekstelling draait een jaar, de inrichting is hetzelfde maar met planten die groeien zonder CO2. Enige verschil in mijn ogen is de PH.

Mij verbaast het.
 
Duidelijk, dank je wel voor de toelichting. Het is een bekend fenomeen dat eitjes en babyvisjes het bij een aantal vissoorten beter doen in water dat qua waarden hun natuurlijke leefomgeving benadert. Een soort waar je dat duidelijk bij ziet is bijvoorbeeld de maanvis, daar komen schijnbaar maar weinig eitjes van uit bij een hoge pH. Hetzelfde zou kunnen gelden voor jouw vissen.
 
Dat klopt inderdaad, hoewel zelfs discussen inmiddels al met ph 8 gekweekt worden.

Maar de Dario's bijvoorbeeld verlangen geen specifiek lage ph. Ik houd ze al vele jaren en heb er er altijd succesvol mee gekweekt, maar toen woonde ik in een andere regio met ander leidingwater.

Ik vraag me af of het te maken kan hebben met de combinatie lage kh/gh en hoge ph. Zou deze vreemde verhouding effect hebben op de jongen? Het zou toch over het algemeen lage kh/ lage ph moeten zijn.
 
Ja klopt, soorten waar je het niet direct van zou verwachten, zoals discus en antennebaarsjes, kweken dan weer prima op pH 8. :) Dat blijkt ook uit onderzoeken, als je er research papers over opzoekt. Apart hoe verschillend soorten kunnen zijn, hierin. Wat het voor hobbyisten wat moeilijker maakt nog is dat er mogelijk meer variabelen spelen, die voor ons niet altijd te overzien zijn. Zo ook wat betreft je laatste vraag. Hmm...
 
Ja er kunnen veel variabelen mee spelen. Het houdt het uitdagend en interessant om steeds kleiner aanpassingen uit te proberen. Maar momenteel is eigenlijk mijn enige idee nog volledig overgaan op gereminiraliseerd osmosewater. Maar dat is een uitdaging in mijn appartement en het volume water dat ik wekelijks dan aan moet maken:confused:
 
Je zou eens kunnen proberen te kijken wat en gebeurd als je met turf gaat werken. Met een lagere hardheid zou dat echt wel iets met je pH gaan doen.
 
Osmosewater is zacht water met nagenoeg geen ionen. Dit water heeft geen buffer en hierdoor eigenlijk ook geen stabiele pH.
De pH van zuiver water zou pH7 moeten zijn. Echter is dit met huis tuin en keuken meters niet te meten.
De pH van osmosewater verandert al als je er naar blaast.

Het is dan ook heel erg logisch dat de pH van de mix kraanwater en osmose ook niet verandert.

Je kan 100 liter extreem zuiver water van pH 7 nemen, en hier een druppel kraanwater aan toevoegen. Dan zal de pH dat van die druppel aannemen.
Want in die druppel zit een pH buffer dmv div ionen. En dat zuivere water heeft niets.

Het voordeel van osmosewater tov kraanwater. Is dat osmosewater met een klein beetje turf of een paat catapa bladeren gelijk zuurder wordt.
En dat kraanwater niet.

Dus door je kraanwater te mengen met osmosewater, zul je de pH wel makkelijker aan kunnen passen.
Met turf, of bladeren, of een pH bodem.

Maar het gaat niet vanzelf!
 
Bedankt voor jullie reacties, maar die zijn niet onbekend voor mij dus beantwoorden mijn vraag helaas niet. Ik heb reeds lang gewerkt met turf, met hout, met bladeren, tannines. De PH blijft 8.
Er zit niets in mijn bakken wat de PH opdrijft. Ik heb inmiddels 30 jaar ervaring met aquaria en weet hoe ik de PH kan beïnvloeden. Ik houd ook al jaren gouramis die een ph 5 nodig hebben (met osmosewater uiteraard). Ik weet hoe het werkt.

Maar met mijn leidingwater waar ik nu woon lukt dat dus niet. Met enkel gereminiraliseerd osmosewater heb ik geen enkel probleem om de ph in mijn kweekstelling te behouden op 7 en lager.

Puur osmosewater met GH plus vind ik echter nogal wat waterverspilling om dat voor al mijn bakken te gaan gebruiken. Vanwege het afvalwater. Ik wil het liefst mengen met leidingwater, wat dus niet werkt. Dat doe ik dus alleen bij de gevoelige vissen en garnalen.

De vraag blijft of het verschil tussen zacht water en een hoge ph zo'n impact heeft op mijn kweekresultaat. In mijn ogen was de hardheid van water belangrijke dan de ph namelijk.
 
Puur osmosewater met GH plus vind ik echter nogal wat waterverspilling om dat voor al mijn bakken te gaan gebruiken. Vanwege het afvalwater
Als je een boosterpomp gebruikt dan heb je veel minder afvalwater en vaak rond de 1:1.
 
Het gaat om Dario Dario, Dario Hysginon (niet de Black Tiger/Myanmar variant), neoheterandria elegans.

Eerder heb ik het ook waargenomen bij dwergkogelvisjes en ringbandsnoekjes, al willen die laatste ook wel echt zacht water met een lage PH. Maar ook dan lijkt de PH dus de beslissendfactor voor mijn kweek te zijn.

Bij sowieso deze soorten zijn het aantal jongen wat geboren wordt vele malen groter in hetzelfde zachte water maar met CO2 gestuurde lagere ph.

In de kweekstelling groeit er bij ieder legsel maar een jong of vijf op. In de bakken met CO2 heb ik vooral met de Dario soorten en neoheterandria zo 40 jongen zwemmen zonder moeite.

De kweekstelling draait een jaar, de inrichting is hetzelfde maar met planten die groeien zonder CO2. Enige verschil in mijn ogen is de PH.

Mij verbaast het.
Doe jij dit om meer vissen te verhandelen?
Of anderzijds waarom zoveel kweekspul overhouden.
 
Boosterpomp gebruik ik ja, maar is nog steeds veel drinkwater wat je weggooit.

Ik kweek omdat ik het een uitdaging vind. Juist omdat het in ruime biotoopbakken lukt, daar geniet ik van. Het hoeft niet in steriele kale bakjes, dat maakt het zo mooi.

En Gläzer in Duitsland en twee aquariumzaken in Nederland werken graag samen met hobby kwekers, ze krijgen zo grotere en gezondere vissen die niet de stress hebben van een lange reis vanuit het buitenland. Geld levert het niet op, maar hobbies kosten geld.
 
Boosterpomp gebruik ik ja, maar is nog steeds veel drinkwater wat je weggooit.
Ja het ligt er ook aan hoeveel osmose je nodig hebt maar het is al efficiënter dan zonder boosterpomp.
 

Terug
Bovenaan