ph testen /welke methode


gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Berichten
2,077
Leeftijd
33
ik wil me ph gaan test wat is de beste tool die ik kan gebruiken om dit te doen
 
Meetpen in een flesje.
VOLTCRAFT PH-100 ATC Digitale PH-meter 0 - 14 pH.jpg


https://www.conrad.nl/goto/?product=101145
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hahahaha ik ga denk ik beginnen met een pen van 10 euro en kijken of dat werkt voor mij mocht dat niet werken ga ik denk voor wat bertus recommend
 
https://www.metrohm.com/nl-nl/products-overview/ph_ion measurement/912-913-914-ph-cond meters/29140220?fromProductFinder=true

Het beste is dit. Of het betaalbaar is is een tweede want dit is apparatuur wat in een laboratorium gebruikt word. Staat ook geen prijs bij en of ze leveren aan particulieren weet ik ook niet.
Ik weet echter wel uit ervaring dat dit top of the line is.
0.003 zuiver, das echt heel overdreven in onze hobby xD
Maar wel een leuk dingetje als je het toch al in huis hebt
 
Haha ja is ook overkill voor onze hobby. Als ik een schatting maak kost dat ding ongeveer 1000 euro. Ph elektrodes kunnen bij vervanging zo 100-200 euro kosten en de calibratie vloeistoffen kosten ook tussen de 50 en 100 de liter. Miss nog wel duurder.
 
hahahaha ik ga denk ik beginnen met een pen van 10 euro en kijken of dat werkt voor mij mocht dat niet werken ga ik denk voor wat bertus recommend
Die heb ik ook.

UIt flesje, dan aan. en loop alle bakken af.

even spoelen, en terug in flesje. waar Water 4 in zit.


Kalibratie heb ik poeder in zakjes .
 
De voltcraft uit de link van @Dirk Bazuin heb ik ook.
Deze pen is zeer betrouwbaar, makkelijk te kalibreren (2-punt kalibratie) en heeft een vervangbare elektrode.

Is iets meer dan €10 natuurlijk maar is de investering meer dan waard imo!
Zeker wanneer ze veelvuldig gebruikt wordt.
 
Haha ja is ook overkill voor onze hobby. Als ik een schatting maak kost dat ding ongeveer 1000 euro. Ph elektrodes kunnen bij vervanging zo 100-200 euro kosten en de calibratie vloeistoffen kosten ook tussen de 50 en 100 de liter. Miss nog wel duurder.

2,5 K incl electrode en houder. Met korting.

Laatst 2 gekocht.
 
hahahaha ik ga denk ik beginnen met een pen van 10 euro en kijken of dat werkt voor mij mocht dat niet werken ga ik denk voor wat bertus recommend
Je plan is om hele lastige visjes te gaan houden. Ga er dan wel van uit dat je goede spullen nodig hebt. En dat is vaak niet goedkoop.
 
Je plan is om hele lastige visjes te gaan houden. Ga er dan wel van uit dat je goede spullen nodig hebt. En dat is vaak niet goedkoop.
ja maar als goed koop kan doe ik dat ik hoef ook niet vaak te gaan meten moet gewoon weten welke ph ik kan halen met bepaalde methode had al beetje zitten zoeken een moeras in nederland hier ph 4.7 zal daar wel in de buurt komen als ik het goed doe
 
Ja maar ja dat nat houden is lastig want dan moet je een bakje ofzo ervoor maken maar dan verdampt de vloeistof vaak weer vrij snel. Ik vond het zelf niet prettig werken.
 
Ja je moet ze inderdaad in een bakje houden, is me 1x gebeurd datie droog is komen te staan, heb er toentertijd 5 stuks gekocht voor 10,- (was een aanbieding) en die tweede doe ik nu al een jaar mee.
 
Haha ja is ook overkill voor onze hobby. Als ik een schatting maak kost dat ding ongeveer 1000 euro. Ph elektrodes kunnen bij vervanging zo 100-200 euro kosten en de calibratie vloeistoffen kosten ook tussen de 50 en 100 de liter. Miss nog wel duurder.


Dan is het duur die buffers, toevallig 2 weken geleden nog 10 liter pH 4 en pH 7 besteld voor het werk. Die kwamen op 245 euro voor 10 liter, voordeliger als je ineens 10 liter koopt. Per liter verpakt is het wel max 50 euro.
 
Helemaal met Dirk eens en daar vul je het dopje met wat bewaarvlietstof en je bent klaar. Ook is de punt dan nog eens goed beschermd.
 
Zijn er niet ook ph pennen die je droog kan bewaren? Ik meende dat eens te hebben gelezen. Want de goedkope krijg je ook droog binnen en wie weet hoelang die al in de winkel liggen.
 

Terug
Bovenaan