pH van aquarium daalt


A

Amber97

Guest
Hallo iedereen,

Ik zit met het volgend probleem: Ik beschik over meerdere aquaria, en ververs deze met kraanwater (dat op pH 7,3 gebracht wordt met zoutzuur, HCl). Hierdoor daalt de carbonaathardheid dus, waardoor de buffercapaciteit van het water daalt, daarvan ben ik mij bewust. Nu heb ik daar slechts in één aquarium last van. Bij de rest van de aquariums blijft de pH namelijk rond de 7,3.. maar bij die ene aquarium is de pH al gedaald tot 5,9. Het aquarium bijna volledig verversen bracht niet veel op, want binnen enkele dagen was de pH weer zo laag.
Het ammonium, nitraat en nitriet gehalte ligt niet te hoog en is bij alle aquaria ongeveer dezelfde.
Zou iemand mij een mogelijke oorzaak kunnen geven, waarom de pH in die ene aquarium daalt?

Groetjes,
Amber :)
 
te veel organise belasting in bodem dat je kan je water zuur maken ?
 
te veel organise belasting in bodem dat je kan je water zuur maken ?
Ik reinig de bodem 1x per week (door alles van de bodem los te krabben en af te zuigen), dus vrees dat daar ook niet echt de oorzaak kan liggen.

m.v.g., Amber
 
Dat klinkt enorm rigoreus.
Gewoon rustig met een algenkrabber en dan sifoneer ik datgene wat losgekomen is af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon rustig met een algenkrabber en dan sifoneer ik datgene wat losgekomen is af.
Wat zit er aan je bodem wat je eraf moet krabben?

Anyhow heb je de KH wel gemeten van het aquarium in kwestie en dit vergeleken met de andere aquaria?
 
ah ja dat heb ik hier ook in me bakjes (geenbodem) maar dan doe ik bijna geen water wissel en voer veel dan kan die ph ook naar ph6 lopen denk dat het dan kalk is die uit je water gaat door de groei van dieren?
 
Wat zit er aan je bodem wat je eraf moet krabben?

Anyhow heb je de KH wel gemeten van het aquarium in kwestie en dit vergeleken met de andere aquaria?
Soms wat algen, en wat substraat dat ze uit hun kweekbakjes geschud hebben bijvoorbeeld :)
 

Terug
Bovenaan