Wat is er nieuw

Ph verlagende bodem deels vervangen

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Ik gebruik al rond de 1,5 jaar een Enviroment bodem bij de TB garnalen. In het begin was de ph rond de 5.8 en inmiddels iets opgelopen naar zo n 6.17. Hoger wil ik hem eigenlijk niet en overweeg dus om een klein deel van de bodem te vervangen voor nieuwe bodem. Maar als ik dat doe dan vraag ik me af in hoeverre dat nieuwe deel de ph weer omlaag gaat trekken en tot welke ph.
Is daar een bepaald evenwicht in wat is aan te geven of is er een kans dat als ik de helft vervang dat de ph flink doorschiet naar beneden?

Ik ververs overigens met pure osmose.

Ik heb die vraag ergens eerder voorbij zien komen??:stars:😛

Maar even voor de duidelijkheid. Die pH van 5,8 was dat ook met osmose water?

Ja want ik werk enkel met osmose hoor. De werking wordt nu wat minder na 1,5 jaar dus de ph loopt iets op en als die verder oploopt dan wil ik een deel (als dat kan) vervangen.

Ja want ik werk enkel met osmose hoor. De werking wordt nu wat minder na 1,5 jaar dus de ph loopt iets op en als die verder oploopt dan wil ik een deel (als dat kan) vervangen.

Dan denk ik dat de pH dus ergens tussen de 5,8 en 6,2 uit zal komen. Of ben je bang dat deze nog verder zal dalen?
Maar ik denk dat het voor de TB weinig uit maakt. De bodem trekt die pH ook langzaam naar beneden.

Ja mijn "angst" is dat de ph verder zal dalen dan de 5.8 die je noemt want hij zit nu al op ongeveer 6.2. Vandaar dat ik me afvraag tot welke waarde een nieuwe bodemhelft (die ik vervang) de ph zal verlagen en of die niet teveel kan doorschieten naar beneden. Echt lager dan de 5.8 wil ik hem ook niet hebben want dat zijn de TB niet gewend.
Vandaar dus de vraag of er een stabilisatiepunt is.

Maar je zegt dat in het begin de pH 5,8 was. Dus toen was de bodem toch compleet nieuw?
Of mis ik iets?

Je kunt toch ook met kleinere porties vervangen,ik bedoel niet meteen de helft.

Grt Hans.

Maar je zegt dat in het begin de pH 5,8 was. Dus toen was de bodem toch compleet nieuw?
Of mis ik iets?

Ja klopt Marcel en daarna is het heel langzaam opgelopen naar dik 6. Of probeer je te zeggen dat ik omdat ik met osmose werk nu niet bang hoef te zijn dat het verder zakt omdat het destijds ook niet onder de 5.8 is gekomen?
Zo ja, dan zou dat best eens kunnen kloppen maar toen is de bak opgestart met osmose wat een hogere ph had van rond de 7 en nu is die slechts 6.17.
Destijds is de ph dus van 7 naar 5.8 verlaagd en dat is een verschil van 1.2

Je kunt toch ook met kleinere porties vervangen,ik bedoel niet meteen de helft.

Grt Hans.
Klopt Hans maar ja het is van tevoren moeilijk aan te geven hoeveel de ph zal zakken bij een bepaalde hoeveelheid nieuwe bodem lijkt me zo toe.

Ik hoopte dat er al leden zijn die ervaring hebben met het vernieuwen van zo n bodem😉

Ja klopt Marcel en daarna is het heel langzaam opgelopen naar dik 6. Of probeer je te zeggen dat ik omdat ik met osmose werk nu niet bang hoef te zijn dat het verder zakt omdat het destijds ook niet onder de 5.8 is gekomen?
Zo ja, dan zou dat best eens kunnen kloppen maar toen is de bak opgestart met osmose wat een hogere ph had van rond de 7 en nu is die slechts 6.17.
Destijds is de ph dus van 7 naar 5.8 verlaagd en dat is een verschil van 1.2

John! Jij hebt nu GEEEEN osmose meer! Maar gedemineraliseerd water. Dus pH meten met zo weinig ionen erin is zinloos! Dat kan hier op het lab ook bijna niet. Met dat demiwater gaat de pH alle kanten op. Als er overheen blaast, zie je het direct zakken. Dus die pH hoef je geen waarde aan te hechten. Van dat pure water dan he.

Voor die bodem maakt het eigenlijk geen verschil, osmose of demiwater. Dus ik verwacht niet dat de pH verder zal zakken.
De KH gaat hoe dan ook naar <1 dKH

Demiwater??? Ik ververs wekelijks met osmosewater. De kh is nog rond de 1 op het moment. Ik voeg wel gh+ mineral toe tot een gh van rond de 7.
Dus dan zou je toch gewoon de ph moeten kunnen meten want dat doet iedereen met TB s dacht ik.

Demiwater??? Ik ververs wekelijks met osmosewater. De kh is nog rond de 1 op het moment. Ik voeg wel gh+ mineral toe tot een gh van rond de 7.
Dus dan zou je toch gewoon de ph moeten kunnen meten want dat doet iedereen met TB s dacht ik.

Je hebt er nu toch een demineralisatie filter opzitten voor je zeebak?? Dus heb je gedemineraliseerd water.

Ja een DI filter en de uS is 1 als het is aangemaakt. Dat was altijd rond de 20uS. Maar goed als je zelf weer mineralen toevoegt middels die gh+ mineral dan moet je toch de ph kunnen meten? De uS zit tegen de 300 aan in de bakjes.

Pfff, ik weet nu weer waarom scheikunde niet mn favoriete vak was:stom::stom:

Ik weet dat de ph van osmose eigenlijk niet te meten valt omdat er te weinig stoffen inzitten. Zover ben ik dus wel😉

Ja een DI filter en de uS is 1 als het is aangemaakt. Dat was altijd rond de 20uS. Maar goed als je zelf weer mineralen toevoegt middels die gh+ mineral dan moet je toch de ph kunnen meten? De uS zit tegen de 300 aan in de bakjes.

Ja dan wel ja. Maar over welke pH heb jij het nu dan steeds??

Want als je je destijds met een nieuwe bodem niet lager dan 5,8 pH kwam.
Dan gebeurd dat nu toch ook niet, als je de bodem vernieuwd?

Ik praat enkel over de ph in de garnalenbakjes. De ph van het aangemaakte water meet ik nooit.

Want als je je destijds met een nieuwe bodem niet lager dan 5,8 pH kwam.
Dan gebeurd dat nu toch ook niet, als je de bodem vernieuwd?

Destijds was de ph waarde van het water (osmose) 7 zover ik begrepen heb bij de opstart maar nu slechts 6.17 dus trekt de nieuwe bodem die 6.17 dan niet heel ver onderuit.

Destijds was bij de nieuwe bodem de ph dus hoger dan de huidige 6.17

Ik praat enkel over de ph in de garnalenbakjes. De ph van het aangemaakte water meet ik nooit.

Destijds was de ph waarde van het water (osmose) 7 zover ik begrepen heb bij de opstart maar nu slechts 6.17

Nu snap ik het niet meer. Waar komt die pH 7 nu weer vandaan?:stars::S

Ik weet dat de ph van osmose eigenlijk niet te meten valt omdat er te weinig stoffen inzitten. Zover ben ik dus wel😉
pH van osmose is normaal wel te meten vermoed ik. Deze komt namelijk van 2 stoffen gemaakt uit het water, H3O+ en OH-, die teveneens de pH bepalen. In osmose water is het echter zo dat beide evenveel voorkomen waardoor je een pH van 7 hebt. Het is echter zo dat na contact met de lucht en oplossing van CO2 (aanmaak koolzuur) het water zuurder wordt. Door het tekort aan mineralen die als buffer optreden wordt je water daarom zuurder, zeker in combinatie met een speciale bodem.

Lang verhaal kort, osmose water heeft normaal vlak na aanmaak een pH van 7 dus hoeft alleen te worden gemeten als je wilt testen hoe goed je osmose-apparaat nog werkt. Na een tijd wordt het water normaal vanzelf een beetje zuur.

John. Ik begin je te snappen.

Jij ververst met osmose water met mineralen zeg pH7.

De destijds nieuwe bodem kon dat verlagen naar pH 5,8.

De bodem is inmiddels wat verouderd, dus verlaagd nog maar tot pH 6,17.

Nu wil je er een deel nieuwe bodem is doen. Deze bodem zal dus samen met de oude bodem het water gaan verlagen. Naar ergens tussen pH 5,8 en 6,17.

En niet de denkfout. De bodem zal niet het reeds verlaagde water nogmaals met 1,2 pH punten verlagen.

Het ingangswater met mineralen pH 7, zal met de mix bodem (oud nieuw) dus een pH van 5,8 tot 6,17 krijgen.

pH van osmose is normaal wel te meten vermoed ik. Deze komt namelijk van 2 stoffen gemaakt uit het water, H3O+ en OH-, die teveneens de pH bepalen. In osmose water is het echter zo dat beide evenveel voorkomen waardoor je een pH van 7 hebt. Het is echter zo dat na contact met de lucht en oplossing van CO2 (aanmaak koolzuur) het water zuurder wordt. Door het tekort aan mineralen die als buffer optreden wordt je water daarom zuurder, zeker in combinatie met een speciale bodem.

Lang verhaal kort, osmose water heeft normaal vlak na aanmaak een pH van 7 dus hoeft alleen te worden gemeten als je wilt testen hoe goed je osmose-apparaat nog werkt. Na een tijd wordt het water normaal vanzelf een beetje zuur.

Ja en een pH meter is eigenlijk een volt meter. En een volt meter kan geen spanning meten in de lucht. Dus een pH meter kan ook geen spanning (pH) meten in water wat geen ionen bevat.
Dus daarom is pH meten van demi water erg moeilijk. Doorgaans wordt daar een neutrale KCl oplossing aan toegevoegd. Voor de geleiding.

Ja dan is het me al wat duidelijker ondanks mn beperkte scheikundige kennis. Wat de ph van het osmose met mineralen is weet ik niet want dat meet ik nooit maar een nieuwe bodem zal niet nogmaals met 1.2 het water doen verlagen. Dat is waar het me om ging en ik dank jullie voor de uitleg:thumbs:

Allemaal niet lastiger maken dan het is John! 😀

Haha, nee maar wilde wel eerst even zekerheid voordat ik straks een ik weet niet wat voor lage ph ga krijgen😉

zal nooit lager worden dan de ph die je in het begin ook had.

maar is het geen idee om de gehele bodem in 1x te vervangen? desnoods tijdelijk even wat extra filtercapaciteit inzetten om die "klap" op te vangen. lijkt mij een boel werk schelen dan telkens een gedeelte.

Ja dat is zo Rich maar ja die TB zijn verdomd gevoelig moet ik zeggen dus dan is in 2-3x misschien wel veiliger.

Dat wel maar is ook een gedoe zeg denk ik.
Kan je niet beter een tweede bak gewoon laten indraaien en dan de garnalen overwennen of heb je geen plek meer? 😉

Haha, ja ik blijf bezig zeg😀😀, Ach de bodem vernieuwen is niet het ergste maar de garnalen uitvangen is meer werk. Een nano over heb ik momenteel ook niet dus dat gaat lastig worden.
Maar ik wacht nog even want deze ph kan nog wel maar ik ben er op voorbereid.

Ik denk dat het lastig gaat worden als je de bodem in delen gaat vervangen.
Want nu kun je wel de helft doen, maar over een paar maanden weet je niet meer welk deel je precies hebt vervangen.
Het woelen in de bodem is niet bevorderlijk voor je waterwaarden.
Plus dat een nieuwe bodem in het begin je waterwaarden zo wie zo overhoop kan gooien.

Op hun site staat dat deze soil de ph stabiliseert op een waarde tussen de 5,5 en de 6,5
Ik zou niet bang zijn dat de ph dus lager gaat worden.

Zelf zou ik alles in 1 keer overgooien, maar het lastige is dat je geen ander bakje hebt meer hebt.

Ik zat nog even verder te denken voor een mogelijke oplossing.

Heb je toevallig nog een ander bakje met garnalen die op de zelfde waterwaarden en bodem zitten?
Zo ja, dan zou je een soort van hang on bakje kunnen gebruiken, waar je de garnaaltjes tijdelijk in huisvest.

https://www.aquaplantsonline.nl/accessoires/superfish-470/superfish-easy-breeding-box-xl-kweekbak

Je moet ze dan wel gaan uitvangen, maar dan hebben ze verder geen stress en last van het woelen in de bodem en de schommelende waterwaarden die je hebt bij een nieuwe bodem.

Ondertussen kun je de huidige bak helemaal leeg halen en opnieuw inrichten en rustig even laten inwerken.
Daarna de garnaaltjes via de druppelmethode weer in hun nieuwe huisje overwennen.

Zie ook filmpje:

Ik denk dat het lastig gaat worden als je de bodem in delen gaat vervangen.
Want nu kun je wel de helft doen, maar over een paar maanden weet je niet meer welk deel je precies hebt vervangen.
Het woelen in de bodem is niet bevorderlijk voor je waterwaarden.
Plus dat een nieuwe bodem in het begin je waterwaarden zo wie zo overhoop kan gooien.

Op hun site staat dat deze soil de ph stabiliseert op een waarde tussen de 5,5 en de 6,5
Ik zou niet bang zijn dat de ph dus lager gaat worden.

Zelf zou ik alles in 1 keer overgooien, maar het lastige is dat je geen ander bakje hebt meer hebt.

Klopt Sanne en ik heb wel een hang on bakje en zou het dan in 1x kunnen doen. Ik heb nog niet eerder een ph verlagende bodem hoeven te vervangen dus dat zal wel een hele klus worden tzt. Met deze waarde van goed 6.1 wacht ik nog even maar veel hoger wil ik hem dan ook niet hebben. Ik heb voor alle zekerheid even een nieuwe kop voor de ph pen besteld zodat ik weet dat deze goed meet want de huidige electrode die erop zit is al 1,5 jaar denk ik en al vrij vaak gebruikt. Het duurt ook heel lang voordat de ph goed is aangegeven ondanks ik hem regelmatig schoonmaak en in kcl bewaar. Die is niet echt heel betrouwbaar meer denk ik.

Klopt Sanne en ik heb wel een hang on bakje en zou het dan in 1x kunnen doen. Ik heb nog niet eerder een ph verlagende bodem hoeven te vervangen dus dat zal wel een hele klus worden tzt. Met deze waarde van goed 6.1 wacht ik nog even maar veel hoger wil ik hem dan ook niet hebben. Ik heb voor alle zekerheid even een nieuwe kop voor de ph pen besteld zodat ik weet dat deze goed meet want de huidige electrode die erop zit is al 1,5 jaar denk ik en al vrij vaak gebruikt. Het duurt ook heel lang voordat de ph goed is aangegeven ondanks ik hem regelmatig schoonmaak en in kcl bewaar. Die is niet echt heel betrouwbaar meer denk ik.

Ik heb exact hetzelfde probleem! Ik moet de ph meter er soms wel 10 minuten inhangen wil de waarde niet meer omlaag of omhoog gaan.
Ik vertrouw hem voor geen cent.

Gebruik maar de druppeltesten tegenwoordig.

Ik heb ook nog geen bodem hoeven vervangen, maar denk dat het een grote bende wordt. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan