Wat is er nieuw

Ph verlagende bodem deels vervangen

Nou die 10 min haal ik hier al niet meer hoor🙁. Ik verwacht morgen de nieuwe electrode voor de pen.

Bende zal wel meevallen.

Alle levende wezens + inrichting eruit en de bodem eruit hevelen zo een emmer in.
Deze daarna lekker in tuin leeggooien.

Al het water uit de bak halen, nieuwe bodem erin en weer vullen.

Alle levende wezens + inrichting eruit en de bodem eruit hevelen zo een emmer in.
Deze daarna lekker in tuin leeggooien.

Bedoel je de emmer met de bewoners en de inrichting:S😀😀

Zelf een tijdje geleden de complete bodem vervangen in me garnalenbakje. Gebruik altijd Borneowild shrimp soil, na 2 jaar was de werking minder geworden en begon de bodem te rotten.
Complete bodem vervangen, het water uit het aquarium weer terug gedaan met garnalen en opnieuw ingericht.
De pH was voor de vervangen ongeveer 6 en na het vervangen weer 5, al met al hebben 3 "oude (2,5 jaar) garnalen het niet overleeft.

Nu met de nieuwe bodem, lage pH/kH kweken ze weer volop.

Al met al heeft het een klein uurtje geduurd, vanaf het vangen tot ze weer in het aquarium zaten.

Zelf een tijdje geleden de complete bodem vervangen in me garnalenbakje. Gebruik altijd Borneowild shrimp soil, na 2 jaar was de werking minder geworden en begon de bodem te rotten.
Complete bodem vervangen, het water uit het aquarium weer terug gedaan met garnalen en opnieuw ingericht.
De pH was voor de vervangen ongeveer 6 en na het vervangen weer 5, al met al hebben 3 "oude (2,5 jaar) garnalen het niet overleeft.

Nu met de nieuwe bodem, lage pH/kH kweken ze weer volop.

Al met al heeft het een klein uurtje geduurd, vanaf het vangen tot ze weer in het aquarium zaten.

Is een ph van 5 niet erg laag voor garnalen?

Klopt niet die waarden, tenminste bij mij niet.
De eerste keer was de waarde bij mij 4,5. Heb daar ook nog wel een topic over. Destijds contact gehad met de importeur in Nederland van Borneowild, die gaven aan dat het kan voorkomen dat de waarden zo laag zijn.
Nu met de nieuwe bodem kwam de pH ook weer op 5 uit, een kH van maximaal 1 maar waarschijnlijk nog lager, de garnalen doen het er overigens prima op. Geen uitval of wat dan ook.

Klopt Sanne en ik heb wel een hang on bakje en zou het dan in 1x kunnen doen. Ik heb nog niet eerder een ph verlagende bodem hoeven te vervangen dus dat zal wel een hele klus worden tzt. Met deze waarde van goed 6.1 wacht ik nog even maar veel hoger wil ik hem dan ook niet hebben. Ik heb voor alle zekerheid even een nieuwe kop voor de ph pen besteld zodat ik weet dat deze goed meet want de huidige electrode die erop zit is al 1,5 jaar denk ik en al vrij vaak gebruikt. Het duurt ook heel lang voordat de ph goed is aangegeven ondanks ik hem regelmatig schoonmaak en in kcl bewaar. Die is niet echt heel betrouwbaar meer denk ik.

Dat van die pH pen, dat klinkt heel herkenbaar. Ik meet met druppels en ook de pH electrode.

In het grote aquarium zijn druppel en electrode gelijk. Bij de nano is de electrode heel traag. En blijft op 6,5 hangen.
De druppels geven echt 6,0 aan.
De ijkoplossingen geven correcte waardes.

Maar je moet je niet vergisssen. Het heeft totaal geen buffer. De KH is nagenoeg 0. De geringste zwakke zuren van organische oorsprong ( catappa bijv.) geven al een dusdanig lage pH.
Deze zeer zwakke zuren hebben geen effect op de pH pen. Hier heb je echt een zeer gevoelige electrode voor nodig.

Ik geeft daarom de voorkeur aan de druppels. Heb wel de gevoelige druppels pH 6,0-7,4 van jbl.

Dat van die pH pen, dat klinkt heel herkenbaar. Ik meet met druppels en ook de pH electrode.

In het grote aquarium zijn druppel en electrode gelijk. Bij de nano is de electrode heel traag. En blijft op 6,5 hangen.
De druppels geven echt 6,0 aan.
De ijkoplossingen geven correcte waardes.

Maar je moet je niet vergisssen. Het heeft totaal geen buffer. De KH is nagenoeg 0. De geringste zwakke zuren van organische oorsprong ( catappa bijv.) geven al een dusdanig lage pH.
Deze zeer zwakke zuren hebben geen effect op de pH pen. Hier heb je echt een zeer gevoelige electrode voor nodig.

Ik geeft daarom de voorkeur aan de druppels. Heb wel de gevoelige druppels pH 6,0-7,4 van jbl.

dus wie weet is de ph nog wel lager als 6.0 in jou bak?

Nou en ik maar denken dat zo n pen van Voltcraft te vertrouwen is:'(:'(

De eerste keer was de waarde bij mij 4,5

Ik lees overal dat bv de TB rond de 5.5 ook gehouden kunnen worden maar een ph van 4.5 lijkt me niet goed voor ze. Maar ja, ik heb hier geen ervaring mee.

dus wie weet is de ph nog wel lager als 6.0 in jou bak?
Dat heb ik ook nog ff gecheckt met een grotere bereik druppels.
Maar hij zit echt zo op de 6,0 - 6,1
Ook moet ik erbij zeggen, dat je erg snel moet aflezen. En je buisje echt goed moet spoelen. Want je zit snel weer op een hogere waarde. Kruipt snel naar de pH 7.

Ik vraag me dit dan af mbt de ph pen. Vaak zegt men dat de co2 bepalen aan de hand van de tabel natte vinger werk is omdat de druppeltesten niet echt precies meten en zuren van bv hout of bladeren niet meten. Klopt dat dan niet want ik weet niet beter dan dat ook druppeltesten de zwakke zuren niet goed meten en dat je daarom voor je co2 bepaling beter een continutest kan nemen. Druppeltesten zijn ook eigenlijk alleen maar een indicatie dus.

En zit er nog verschil in het meten van de ph tussen een pen zoals die van Voltcraft waarvan de electrode al 30 euro kost en die van de goedkope pennen van 10 euro voor wat betreft de betrouwbaarheid?

Ik vraag me dit dan af mbt de ph pen. Vaak zegt men dat de co2 bepalen aan de hand van de tabel natte vinger werk is omdat de druppeltesten niet echt precies meten en zuren van bv hout of bladeren niet meten. Klopt dat dan niet want ik weet niet beter dan dat ook druppeltesten de zwakke zuren niet goed meten en dat je daarom voor je co2 bepaling beter een continutest kan nemen. Druppeltesten zijn ook eigenlijk alleen maar een indicatie dus.

En zit er nog verschil in het meten van de ph tussen een pen zoals die van Voltcraft waarvan de electrode al 30 euro kost en die van de goedkope pennen van 10 euro voor wat betreft de betrouwbaarheid?

John pH is erg moeilijk. Maar koolzuur valt onder de zwakke zuren. Maar in combinatie met de KH geeft dit een best krachtige buffer. Welke met een pH meter goed is te meten. Door deze krachtige buffer hebben bladeren eigenlijk geen effect op de pH.

Met een pH verlagende bodem snoep je heel die buffer weg. Daarmee dus ook de kracht om de pH stabiel te houden.

Nu hebben de zeeeer zwakke zuren uit bijv catappa ineens een heel sterk effect op de pH. Echter zijn dit zulke zwakken zuren, dat ze haast geen signaal kunnen geven aan de pH electrode.

Met andere woorden. De meetweerstand van de electrode is te groot. Te groot voor deze zeeeeeer zwakke zuren.

Met druppels gaat het al iets beter. Maar ook dan moet je heel secuur zijn. Even het flesje omspoelen met kraanwater en het mislukt al.

De nieuwe pH punt, zal het wel even doen denk ik. Maar ook deze wordt snel ongevoelig.

Dus je kan stellen dat in een "gewone"bak met een redelijke kh en dus een redelijke buffer de pen wel goed werkt maar in een bak met amper een kh/buffer dus niet omdat daar de zeeeer zwakke zuren wel de ph beinvloeden maar deze kan de pen niet of nauwelijks waarnemen.
Dus als ik met de nieuwe electrode een ph van 6 meet dan is het maar de vraag of dit klopt.

Pffff, waarom is al dat scheikundige gedoe zo ingewikkeld zeg:stom:😉

Misschien is het de ouderdom John?:sorry:
Overigens (jonge) mensen genoeg die scheikunde wel gemakkelijk vinden.

Pffff, waarom is al dat scheikundige gedoe zo ingewikkeld zeg:stom:😉

De scheikunde is niet moeilijk!

Maar iedereen wil alles maar weten en meten. Dat is moeilijk.

Dus je kan stellen dat in een "gewone"bak met een redelijke kh en dus een redelijke buffer de pen wel goed werkt maar in een bak met amper een kh/buffer dus niet omdat daar de zeeeer zwakke zuren wel de ph beinvloeden maar deze kan de pen niet of nauwelijks waarnemen.
Dus als ik met de nieuwe electrode een ph van 6 meet dan is het maar de vraag of dit klopt.

Ja, en eigenlijk maakt het ook helemaal geen bal uit. Het gaat erom dat de KH laag blijft. De pH is een kleine bijzaak.

Blaadje extra in de bak, en deze zakt weer. Al zal je dat misschien niet kunnen meten.

Het zachte water, is eigenlijk het belangrijkst.

als je weet wat je meet.
En dit is nu net het punt. Je kunt Ph meten, maar weet je ook waarom je dat meet en wat het betekent?
Zoals Marcel al zegt, de Kh is veel belangrijker, en waarom?
Mensen kopen de meest uitgebreide koffers, dure elektrodes, maar waarom? Omdat een website zegt dat vis X waterwaarde Y moet hebben?
Waarom dat zo is en hoe zit het dan in elkaar, hoe houdt het allemaal verband met elkaar is een heel ander verhaal dan een druppeltje hier en een stripje daar 😉
Ik ben ook geen expert hoor, maar mensen vergeten even dat er een heleboel achter zo'n waarde zit 😉

Zo weer een aantekening in mijn grote boek😛

Ja voor een gemiddelde bak zal een kleine afwijking niet zoveel uitmaken maar in beginsel ging en gaat het hier om een bak met gevoelige Taiwan Bee garnalen en daar ligt het denk ik wat gevoeliger die waarden. Een lage kh is natuurlijk belangrijk maar volgens mij is voor deze garnalen ook de ph best belangrijk en de range voor deze garnalen is anders en veel kleiner dan bij de Vuurtjes. Daarom is hier meten en dus redelijk nauwkeurig weten wat de waarden zijn wel van belang.

Neemt niet weg dat ik vroeger altijd een hekel had aan scheikunde en het nog steeds maar niks vindt😀😉. Toch ben ik blij dat we een paar kenners aan boord hebben want voor heel veel leden is dit abracadabra:deal:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan