Nou die 10 min haal ik hier al niet meer hoor🙁. Ik verwacht morgen de nieuwe electrode voor de pen.
Alle levende wezens + inrichting eruit en de bodem eruit hevelen zo een emmer in.
Deze daarna lekker in tuin leeggooien.
Zelf een tijdje geleden de complete bodem vervangen in me garnalenbakje. Gebruik altijd Borneowild shrimp soil, na 2 jaar was de werking minder geworden en begon de bodem te rotten.
Complete bodem vervangen, het water uit het aquarium weer terug gedaan met garnalen en opnieuw ingericht.
De pH was voor de vervangen ongeveer 6 en na het vervangen weer 5, al met al hebben 3 "oude (2,5 jaar) garnalen het niet overleeft.
Nu met de nieuwe bodem, lage pH/kH kweken ze weer volop.
Al met al heeft het een klein uurtje geduurd, vanaf het vangen tot ze weer in het aquarium zaten.
Klopt Sanne en ik heb wel een hang on bakje en zou het dan in 1x kunnen doen. Ik heb nog niet eerder een ph verlagende bodem hoeven te vervangen dus dat zal wel een hele klus worden tzt. Met deze waarde van goed 6.1 wacht ik nog even maar veel hoger wil ik hem dan ook niet hebben. Ik heb voor alle zekerheid even een nieuwe kop voor de ph pen besteld zodat ik weet dat deze goed meet want de huidige electrode die erop zit is al 1,5 jaar denk ik en al vrij vaak gebruikt. Het duurt ook heel lang voordat de ph goed is aangegeven ondanks ik hem regelmatig schoonmaak en in kcl bewaar. Die is niet echt heel betrouwbaar meer denk ik.
Dat van die pH pen, dat klinkt heel herkenbaar. Ik meet met druppels en ook de pH electrode.
In het grote aquarium zijn druppel en electrode gelijk. Bij de nano is de electrode heel traag. En blijft op 6,5 hangen.
De druppels geven echt 6,0 aan.
De ijkoplossingen geven correcte waardes.
Maar je moet je niet vergisssen. Het heeft totaal geen buffer. De KH is nagenoeg 0. De geringste zwakke zuren van organische oorsprong ( catappa bijv.) geven al een dusdanig lage pH.
Deze zeer zwakke zuren hebben geen effect op de pH pen. Hier heb je echt een zeer gevoelige electrode voor nodig.
Ik geeft daarom de voorkeur aan de druppels. Heb wel de gevoelige druppels pH 6,0-7,4 van jbl.
Deze zeer zwakke zuren hebben geen effect op de pH pen. Hier heb je echt een zeer gevoelige electrode voor nodig.
De eerste keer was de waarde bij mij 4,5
Dat heb ik ook nog ff gecheckt met een grotere bereik druppels.dus wie weet is de ph nog wel lager als 6.0 in jou bak?
Ik vraag me dit dan af mbt de ph pen. Vaak zegt men dat de co2 bepalen aan de hand van de tabel natte vinger werk is omdat de druppeltesten niet echt precies meten en zuren van bv hout of bladeren niet meten. Klopt dat dan niet want ik weet niet beter dan dat ook druppeltesten de zwakke zuren niet goed meten en dat je daarom voor je co2 bepaling beter een continutest kan nemen. Druppeltesten zijn ook eigenlijk alleen maar een indicatie dus.
En zit er nog verschil in het meten van de ph tussen een pen zoals die van Voltcraft waarvan de electrode al 30 euro kost en die van de goedkope pennen van 10 euro voor wat betreft de betrouwbaarheid?
Pffff, waarom is al dat scheikundige gedoe zo ingewikkeld zeg😉
Misschien is het de ouderdom John?
Overigens (jonge) mensen genoeg die scheikunde wel gemakkelijk vinden.
Dus je kan stellen dat in een "gewone"bak met een redelijke kh en dus een redelijke buffer de pen wel goed werkt maar in een bak met amper een kh/buffer dus niet omdat daar de zeeeer zwakke zuren wel de ph beinvloeden maar deze kan de pen niet of nauwelijks waarnemen.
Dus als ik met de nieuwe electrode een ph van 6 meet dan is het maar de vraag of dit klopt.
De scheikunde is niet moeilijk!
Maar iedereen wil alles maar weten en meten. Dat is moeilijk.
En dit is nu net het punt. Je kunt Ph meten, maar weet je ook waarom je dat meet en wat het betekent?als je weet wat je meet.
Misschien is het de ouderdom John?
Overigens (jonge) mensen genoeg die scheikunde wel gemakkelijk vinden.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.