Ph verlagende bodem en CPO dillema


B

Bas112

Guest
Goedendag, ik zit met het volgende dillema: mijn bak heeft een grindbodem, binnenkort knutsel ik een bio c02 systeempje in elkaar. Naaldgras, zowel de lange als de kleinere variant worden belangrijk in de bak in vorm van dichte straatjes. Daarnaast wil ik een mooie bodembedekker. Nu kreeg ik van iemand een kleibolletjes voedingsbodem omdat dit nodig/veel beter schijnt te zijn voor oa het gras. Op de verpakking staat dat het ph verlagend is, mijn ph ligt rond de 7. Zou dit problemen bij het verschalen van mijn cpo's kunnen geven? Het gaat om een paar 'terrasjes" met die bodem te vullen. Ik denk maximaal een kwart van de zak te gebruiken. Dank voor het meedenken alvast!
 
Correctie: metselzand ipv grindbodem
 
Slibt metselzand niet dicht op den duur?
 
Ligt er nu een jaar in, ongeveer 4 cm dik. Geen problemen. Wel vraag ik me af of het voor de nieuwe scape opgehoogd kan worden naar 15 cm. Weet iemand dat?
 
Die bodem wordt een dodelijke stinkbrij. Dat kan je ook niet zomaar eenzijdig ophogen.
Zand wil altijd terug vlak komen te liggen.

Mijn ervaring is dat Cpo's en bodemplanten niet goed samen gaan... die dingen zijn mini grasmachines
 
Dus om een soort "opgehoogd, beplant eiland" te maken zou ik stenen op de bodem moeten leggen, en daar zand overheen? Of hoe doen jullie dat?
 
Het is de bedoeling dat het geheel ongeveer 20cm hoog wordt, met daarop beplanting. Dit is het idee
Screenshot_20200426-220602_Chrome.jpg
 
.
Screenshot_20200426-220746_Chrome.jpg
 
Dit is geen spotgoedkoop metserszand maar peperdure aquasoil. Kost enkele tientallen euro voor een paar kilo.
Om dit effect te krijgen moet je plastieken muurtjes in de bodem steken om het terugrollen te voorkomen.
Als je veel wil leren over scapen, kan ik je aanraden om eens op yt naar the green machine te zoeken.
 
Ik weet niet of je bak open is maar dat is al een slecht idee met de CPO.
 
Ik weet niet of je bak open is maar dat is al een slecht idee met de CPO.

Het zou kunnen schelen per cpo, zoals meer dingen.
Ik weet dat ze kunnen ontsnappen, maar hier hebben ze dat nog nooit gedaan, ook niet uit onze open bak.
 
Ok, ja het zijn rare snuiters want hier is het wel gebeurt destijds via een stukje hout of plant.
 
Nou ik heb een andere bak met een floridakreeft, de ontsnappingspogingen weet ik alles van. De kap is compleet afgesloten, en een ventilatieroostertje voor de frisse lucht. Maar als ik het goed begrijp zou ik dus lavasteen kunnen stapelen, en daar bijvoorbeeld met vijverfolie/stukjes plastic geultjes met soil tussen kunnen maken? En hoe diep moeten de geultjes dan zijn? Valt de ph verlaging door de soil mee als het maar een kwart zak is?
 
Ik ga me vanavond eens verdiepen in de green machine, thanks voor de tip
 
Dit de de soil die ik heb, 22.50 staat er op het prijskaartje
 

Bijlagen

  • 20200427_121715.jpg
    20200427_121715.jpg
    433.2 KB · Weergaven: 86
Ik zie zojuist op de zak staan dat de ph 6 a 6,5 zal worden door de soil. Te laag voor de cpo's dus. Zou het op metselzand lukken om een veldje naaldgras en een bodembedekker te realiseren d.m.v voldoende licht en c02?
 
Ik zie zojuist op de zak staan dat de ph 6 a 6,5 zal worden door de soil. Te laag voor de cpo's dus. Zou het op metselzand lukken om een veldje naaldgras en een bodembedekker te realiseren d.m.v voldoende licht en c02?
Gebruik filterzand van wildkamp dat andere gaat dichtslibben.
 
Ik ben eruit. Eerst een onderlegmat en een laag filterlava. Daarop een stukje vijverfolie met terrassen, dan opvullen met ongeveer 4cm zwart hornbachzand. Is het mogelijk de instroom van het filter voorin de bak te maken? Of kan ik in een hoek achterin een stukje vrij houden achter de bodem? Er zit een rvs filterkorf op voor de garnalen. Ik kan eventueel ook een spraybar plaatsen
 

Terug
Bovenaan