Wat is er nieuw

ph verlagende bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ThijsH
  • Startdatum Startdatum
T

ThijsH

Guest
Ik heb de fluval stratum bodem, die ph verlagend zou moeten zijn. Maar als ik een watertest doe kom ik toch aan een ph van 7.5 . Wie heeft er wel goede ervaringen met deze bodem?

Groet Thijs.

Ik heb hele goede ervaringen met deze bodembedekking.
Sinds wanneer zit deze bodem in je bak en ververs je veel?
Wat is de ph van je kraanwater?

Ha die John (was het toch) in mijn eerdere garnalen bak had ik deze bodem ook al en toen kwam de ph niet onder de 7. Nu sinds vrijdag weer een nieuwe inleving gehad en weer een bakje ingericht. Zo heel veel tijd heeft de bodem dus nog niet gehad om Zn werk te doen. Ik zal vanavond nog een testen en gelijk ook t kraanwater even testen.

Het ligt natuurlijk aan de tijd die de bodem er al in zit maar tevens ook aan de dikte van de bodem.
En als je regelmatig veel ververst dan zal de bodem ook weer eerder zijn uitgewerkt.
Zelf werk ik daarom met een panty met turfgranulaat erin. dat is goedkoop en eenvoudig te vervangen.

In Mn vorige bak had ik denk ik inderdaad een een te dunne laag erin liggen. Maar nu heb ik een behoorlijke laag erin gelegd dus gaat het hopelijk goed komen. Qua waterwissel ga ik denk ik met wekelijks 10% werken.

Nou ik heb net nog even een testje gedaan en kwam weer op een ph van 7.5 . Het kraanwater heeft dezelfde ph trouwens. Verder zit er nog niks in het aquarium behalve een sponsfilter, stukje kienhout, twee plantenstekjes en wat drijfplanten.

Vreemd dat de ph nog niks is gedaald. Weet je de kh van je leidingwater ook??

Nou dat is dus precies t zelfde probleem als vorige keer.... Heb helaas geen kh test, alleen no2 en ph

Ik ben geen chemicus maar weet wel dat als je een erg hoge kh hebt dat het dan meer "moeite" kost om de ph lager te krijgen.
Maar ja bij jou is et na 5 dagen nog niks gezakt begrijp ik.
Is dat met druppels getest??

Ja met de druppeltest van tetra. Ik loop wel even naar de winkel om te vragen of ze Mn water willen testen, dan heb ik wat meer gegevens.

Ja want wellicht dat de kh hier van invloed is. ik kan het anders niet bedenken.
Het is voor jou ook niet de eerste keer dat je hier tegenaan loopt begrijp ik.

Nou inmiddels even bij de dierenwinkel geweest met een buisje aquarium water en een buisje leiding water. Mijn verhaal gedaan en even kh en ph laten testen. ph kwam hetzelfde uit als bij mijn eigen metingen. Dus ongeveer 7.5 .

De kh was toen aan de beurt, eerst die van het aquarium getest en daar kwam 1 uit.

Uit de kh van de kraan kwam 5.

Nou is het zo dat ik voor het vullen van het aquarium 75% water heb gebruikt uit Mn andere aquarium. Dus zou daar ook een heel laag kh gehalte in moeten zitten.

We hebben in de dierenwinkel geconcludeerd dat ik eerst moest proberen aan de hand van een waterwissel de kh omhoog te krijgen.

Hoe zien jullie dat??

Zoals ik het zie kan het ook zo zijn dat de bodem wel de kh heeft verlaagd.
Ik neem aan dat net als akadama deze bodem ook de kh verlaagd.Al lees ik dat niet in de link.
Maar je hebt dus een erg lage kh en de ph wil niet zakken. Dat is dan denk ik een vraag voor een lid dat echt thuis is in de chemie want ik zie niet in hoe dat kan.

Ik begrijp niet waarom de ph niet wil zakken met die bodem en een lage kh.
Maar ik moet zeggen dat ik de bodem ook nog nooit heb gebruikt.

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... val/409871

Ik zit dus met dezelfde vraag, want in principe zou een lage kh niet de verlaging van de ph in de weg moeten zitten maar zou het wel zo kunnen zijn dat de ph gaat schommelen. Maar dat gebeurd dus ook niet.

Als er verder niks veranderd dan valt dat schommelen wel mee hoor. Met mijn akadama was de kh meestal tussen de 1 a 2 maar de ph bleef vrij stabiel hoor.
Maar wanneer er wel iets gebeurt dan is door de lage kh de ph wel kwetsbaarder.
Veel garnalen hebben graag een kh van 1 a 2.

Ah kijk, dan is die waarde in ieder geval goed. Nu nog een oplossing voor de ph...

ThijsH zei:
Ik heb de fluval stratum bodem, die ph verlagend zou moeten zijn. Maar als ik een watertest doe kom ik toch aan een ph van 7.5 . Wie heeft er wel goede ervaringen met deze bodem?

Groet Thijs.

Ik heb dus ook deze ervaring gehad, nu met akadama is mijn ph al 9 maanden mooi laag.

Ah kijk, daar heb ik wat aan corydorasfan. Ik ga iig ook even contact opnemen met fluval. Kijken wat zij hierover zeggen.

Wel gek dat seabait dan wel goede ervaringen heeft .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan