Ph waarde blijft te hoog

Matthijs2505

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
60
Leeftijd
24
Hallo allemaal,

Ik heb naar aanleiding van wat vorige topics een testset aangeschaft.
Ik heb hier onder andere de ph waarde mee getest en deze bleek best wel hoog te zijn ongeveer 8.5 namelijk.

In eerste instantie viel dit te verklaren door het feit dat het water hier uit de kraan dezelfde ph waarde heeft als het water in het aquarium.

In overleg met een aquarium speciaalzaak heb ik meerdere keren het water gedeeltelijk ververst door water in een emmer klaar te maken met ph min tot een waarde van 6,5. Als het water met deze ph waarde dan meerdere keren zou vermengen dan zou deze (zo was de gedachte) uiteindelijk geleidelijk naar de juiste waarde gaan.

De ph waarde wil alleen maar niet zakken, zo had ik gisteren weer meerdere emmers vervangen met water met een ph waarde van 6,5. En was die vanmorgen voor de lamp aan ging 7,5 , toen heb ik nog ph min in het aquarium zelf toegevoegd om het water onder de 7 te krijgen. En toen ik zojuist thuis kwam had het water weer een ph waarde van 8,5.

Heeft iemand enig idee hoe het kan komen dat de ph waarde zo hoog blijft?
Ik hoorde dat filteren over turf een oplossing kan zijn, maar dat je water hier ook bruinig van kan worden, dit heeft dus niet de voorkeur.

Daarnaast komen er van de meeste planten maar van de Vallisneria echt veel, na een paar uur de lamp aan te hebben constant luchtbellen (dit is zuurstof toch?) af, zou het hier mee te maken kunnen hebben?
 
Vergeten te vermelden de kh waarde was donderdag 13 gisteren 12 en vandaag 11.
 
Bij deze waarden bevat je water vrijwel geen CO2. Een sterke verlichting is dan ongewenst. Denk aan 15-20 lumen per liter. Bij een sterkere verlichting stijgt ook de vraag naar CO2 en voeding. Het makkelijlste is om je plantenbestand aan te passen aan de watersamenstelling en verlichting die past bij je planten. Ik zou geen ph min gebruiken om de ph te laten zakken. De kosten zijn hoog en is geen duurzame oplossing. De eenvoudigste en veiligste manier om je ph te laten zakken is gebruik maken van CO2.
CO2 niet perse nodig, maar het beperkt je nu wel in de plantenkeuze.
 
Is de redenatie dan dat de planten te veel zuurstof creëren, waardoor de co2 uit het water verdreven wordt, waardoor de ph en de kh waarde stijgt?

Zou de toevoeging van co2 dit dan opheffen?
 
Nee hoor, de zuurstof van je planten verdrijft niet de CO2. Als je de ph tabel afleest dan zie je dat je water vrijwel geen CO2 bevat door de hoge Ph en KH waarden.
Mbv CO2 kan je de Ph laten dalen.
Je kan de KH laten zakken door gebruik te maken van osmosewater tijdens de waterwissel.

1697489401124.png
 
Ahh op die manier, ik heb er al wel over zitten denken om met co2 te gaan werken. Maar zou dit met een systeem zoals ziss co2 willen doen maar deze kan je niet stoppen wanneer de lamp uit staat.
Daarom twijfel ik hier nog een beetje aan.
 
Dat is makkelijk op te lossen.
Met behulp van een magneetventiel kan je de CO2 gift aan en uit zetten door het geheel aan te sluiten op een simpele tijdschakelaar.
 
Inderdaad is een tijdschakelaar het makkelijkste en zelf heb ik zo vele jaren co2 toegevoegd.
 
Daar zal ik eens over gaan nadenken!
Is de ph zo hoog omdat er weinig co2 in het water zit, of zit er zo weinig co2 in het water omdat de ph zo hoog is?
 
“Meer CO2 geeft geen verandering in het KH bakje. Andersom, een hogere KH veranderd de hoeveelheid CO2 in het linker bakje niet. Kortom CO2 heeft geen invloed op de KH en andersom geldt dus hetzelfde, de KH heeft geen invloed op de CO2.”

Dit staat er op die website, maar dat zou dus betekenen dat de toevoeging van co2 niet gaat zorgen voor een lagere ph waarde toch? Voor een lagere ph waarde moet de kh naar beneden?
 
Ja met co2 daalt de ph want co2 laat wel de ph zakken maar niet meetbaar de kh. De hoeveelheid co2 in je bak hangt af van de kh en de ph en door co2 toe te voegen daalt de ph maar niet meetbaar de kh.
 
Als je de kh kan verlagen, dan hoef je minder Co2 toe te voegen om de Ph te laten dalen.
 
Super het is wat duidelijker geworden gelukkig!
De kh is inmiddels gezakt naar ongeveer 8/ 9, dus met een beetje geluk daalt de ph waarde ook binnen een paar dagen.
 
Wat heb je gedaan om de KH te laten zakken?
 
Ik heb alleen ph min toegevoegd dus ik denk dat het daar door komt.
 
Ahh op die manier, ik heb er al wel over zitten denken om met co2 te gaan werken. Maar zou dit met een systeem zoals ziss co2 willen doen maar deze kan je niet stoppen wanneer de lamp uit staat.
Daarom twijfel ik hier nog een beetje aan.
Je kan zelfs denken aan een geheel automatisch systeem waarbij je nooit iets aan of uit hoeft te zetten. Je zet je CO2 toevoeging, en daarmee je PH niveau, op een gewenste waarde en door een constante meting door een sensor in je bak wordt e.e.a. exact bijgehouden.
 
Dat heb ik inderdaad ook weleens gehoord, dan ben je alleen een paar honderd euro verder en dat wordt me toch iets te gek.
 
Je kan ook op marktplaats kijken en zelf heb ik daar complete sets gekocht voor rond de 100 euro maar dan zonder controller maar dat is op te vangen met een schakelklokje.
Je kan het zo duur maken als je wil.
 
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat de ph de aankomende dagen gaat zakken en anders ga ik toch overwegen om met bioco2 te gaan werken met een magneet ventiel.
Eerst hopen dat het wat gaat dalen door de lagere kh waarde.
 
Door die minus die je hebt toegevoegd zal het zover ik weet niet blijven dalen. Na toevoeging zal het gaan dalen maar dat zet niet door en op welke waarde het uitkomt hangt af van hoeveel je toevoegt. Als je ververst zul je ook die minus moeten gebruiken omdat anders de waarde weer stijgt.
 
Ph verlagen met Co2 is niet de oplossing om vissen te houden die om een lagere PH vragen.
Co2 is een plantenvoeding en geen product om vissen te houden die om een lagere PH vragen.En PH minus werkt enkel wanneer je het water vooraf kan behandelen door middel van een kation anion wisselaar, of osmose.
 
Ph verlagen met Co2 is niet de oplossing om vissen te houden die om een lagere PH vragen.
Co2 is een plantenvoeding en geen product om vissen te houden die om een lagere PH vragen.En PH minus werkt enkel wanneer je het water vooraf kan behandelen door middel van een kation anion wisselaar, of osmose.

Wat zou je dan adviseren om te doen?
 
Ph verlagen met Co2 is niet de oplossing om vissen te houden die om een lagere PH vragen.
Het is inderdaad meer voor de planten bedoeld maar je kunt zo wel de ph verlagen voor bepaalde vissen. Met ph minus werken of andere zuren is ook niks vindt ik. Dan kun je beter nog met osmose de waarden verlagen maar goed dan heb je wel weer osmose nodig en moet je het nodige telkens aanmaken.
 
Geen PH verlagers gebruiken, maar de watersamenstelling aanpassen, is niet simpel maar dit kan het door gebruik van regenwater/ osmose of zoals vermeld, met een kation anion wisselaar.
Maar heeft ook te maken me de vissen die je houdt/ verzorgd, lees nog maar weinig berichten van deze gebruikers die echt met water bezig zijn.
Met een hoge KH of Dh is er geen buffering om de PH omlaag en constant te houden
 
Ik zou ook zeggen gebruik dan osmose maar goed dat moet de TS beslissen en daar hangt ook een kostenplaatsje aan al kost een osmoseapparaat niet zo heel veel.
 
John, zodra de Co2 fles leeg is gaat de PH weer omhoog.Maar een osmose apparaat is er al voor een bedrag van beneden de 50 euro, we hebben een hobby.
 
Haha, ja daarom heb ik altijd een paar flessen op voorraad staan en je hebt daar gelijk in Bert.
Ik heb ook osmose voor de zeewaterbak en heb dan maar weinig nodig maar bij de Manen heb ik het ook ooit gebruikt maar ja dan had ik 150 liter nodig en dat was met net teveel werk en gedoe dus ik ververs nu met kraanwater.
Maar goed als je verkeerde waterwaarden hebt en die wil aanpassen dan moet je er iets voor over hebben en ja een hobby kost geld:)
 
John, maar je kan de Maanvissen ook stimuleren door osmose ( deels) te gebruiken waardoor ze misschien voor nageslacht zorgen.
Dat je osmose gebruikt, voor de zee-bak, helemaal duidelijk.
 
Ik zou ook zeggen gebruik dan osmose maar goed dat moet de TS beslissen en daar hangt ook een kostenplaatsje aan al kost een osmoseapparaat niet zo heel veel.
Door het toevoegen van osmosewater verlaag je toch vooral de KH? Met een lage KH waarde verliest het water het zuurbufferend vermogen waardoor de PH plots kan gaan zakken. Of de PH daarmee echt verlaagd wordt weet ik niet. Je hebt immers geen zuur toegevoed dat zorgt een lagere PH waarde.
 
Zo’n osmose apparaat gaat hem niet worden voor mij. Mede omdat je een hoop normaal water voor nodig om dit osmose water te maken.
Is regenwater toevoegen ook een optie dan en kan dit er zo bij na opgevangen te zijn in een emmer?
 
Om de ph waarde te verlagen zijn dan de enige twee opties: co2 toevoegen of osmosewater toevoegen?
 
Is een hoge ph waarde voor je planten eigenlijk slecht of alleen voor je vissen?
 
Terug
Bovenaan