Ph waarde blijft te hoog

Als je planten en vissen kiest die passen bij je water waardes is er niets aan de hand.
Met regenwater kan je ook de PH verlagen. Het regenwater moet je dan wel met actieve kool gaan filteren omdat de neerslag vervuild is.
 
Ahh oke, maar ik heb in het aquarium al genoeg aardig was vissen zitten. En ook staan er redelijk wat planten in, ik vind het dus nogal zonde (buiten het geld om) om eventueel deze planten en vissen eventueel weg te moeten doen en zorg daarom liever dat de waterwaardes goed worden.
 
Dan is denk ik osmose het goedkoopste ervan uitgaande dat je genoeg co2 hebt voor de planten.
 
Op afstand en zonder direct de techniek in te gaan, heb je stenen in je aquarium die kalk afgeven? Eenvoudig te testen door wat schoonmaakazijn erop te druppelen. Bij wtr bruis is het kalkhoudend steen.

Kalksteen is kalkhoudend en staat bekend om zijn vermogen om zowel het water te verharden als (indirect) de pH te verhogen
 
Dan is denk ik osmose het goedkoopste ervan uitgaande dat je genoeg co2 hebt voor de planten.

Maar zou je een lagere ph met co2 toedienen ook bereiken? Dit heeft dan twee doelen en om de ph te verlagen en om de planten beter te laten groeien.

Op afstand en zonder direct de techniek in te gaan, heb je stenen in je aquarium die kalk afgeven? Eenvoudig te testen door wat schoonmaakazijn erop te druppelen. Bij wtr bruis is het kalkhoudend steen.

Kalksteen is kalkhoudend en staat bekend om zijn vermogen om zowel het water te verharden als (indirect) de pH te verhogen

Er liggen inderdaad wel stenen in, die zou ik eens kunnen testen. Maar het water uit de kraan is ook erg hoog, dus dit zou betekenen dat als ik de stenen eruit zou halen (als deze kalkhoudend zouden zijn) ik de ph waarde moet verlagen met iets toch?
 
Maar zou je een lagere ph met co2 toedienen ook bereiken? Dit heeft dan twee doelen en om de ph te verlagen en om de planten beter te laten groeien.
Ja als je normaal co2 toevoegt dan doe je dat eigenlijk om de planten van genoeg co2 te voorzien en hierdoor daalt de ph. De kh blijft onveranderd.
 
Ik heb de stenen in azijn gelegd en er kwamen inderdaad wat bubbels vanaf, dus die heb ik nu uit het aquarium gehaald. Maar door het water uit de kraan dat een hoge ph heeft is het denk ik nog steeds goed om deze waarde iets te verlagen met iets. Wellicht co2
 
Ik verlaag de ph ook met Co2 en dat werkt prima, je slaat 2 vliegen in 1 klap. Voldoende co2 voor de planten en een lagere ph voor de vissen die ik heb. Het argument dat het met co2 niet goed zou zijn omdat de ph weer stijgt als de co2 op is vind ik onzinnig. Osmosewater moet je ook blijven toevoegen anders is het na een gewone waterwissel ook weer bal, dat het terugkerend is geldt voor alle methoden. Persoonlijk houd ik de ph stabiel met een controller, werkt perfect.
 
Maar zou je een lagere ph met co2 toedienen ook bereiken? Dit heeft dan twee doelen en om de ph te verlagen en om de planten beter te laten groeien.



Er liggen inderdaad wel stenen in, die zou ik eens kunnen testen. Maar het water uit de kraan is ook erg hoog, dus dit zou betekenen dat als ik de stenen eruit zou halen (als deze kalkhoudend zouden zijn) ik de ph waarde moet verlagen met iets toch?
Ja als je normaal co2 toevoegt dan doe je dat eigenlijk om de planten van genoeg co2 te voorzien en hierdoor daalt de ph. De kh blijft onveranderd.
Daarmee zou je aangeven dat het toevoegen van CO2 al genoeg is om je planten te laten groeien. Wat dus niet waar is. Dat effect, die groeistimulatie, is er alleen wanneer er zonder die toevoeging een CO2 tekort is.
 
Daarmee zou je aangeven dat het toevoegen van CO2 al genoeg is om je planten te laten groeien. Wat dus niet waar is. Dat effect, die groeistimulatie, is er alleen wanneer er zonder die toevoeging een CO2 tekort is.
Nee ik zei alleen dat je dat doet om de planten van voldoende co2 te voorzien maar co2 is natuurlijk niet de enige voedingsstof die nodig is maar ik neem aan dat wel algemeen bekend is.
 
PH waarde is een van de moeilijkste techniek van Aqua inderdaad.Alles draait om PH .hoe bekom ik de juiste buffer .Kijk mij. Ervaring v 50 j aquarium is zwavelzuur.Vraagt een beetje ervaring maar loont mvg Geert
 
IMG-20231019-WA0002.jpeg
 
Een vb is furcata deze bezondere mooie plant vereist een waarde v 6.5 a 6.8 dit is de perfecte PH waarde voor planten
 

Bijlagen

  • IMG-20230206-WA0034.jpg
    IMG-20230206-WA0034.jpg
    476.8 KB · Weergaven: 46
Natuurlijk PH voeding zijn zeer belangrijk bv ijzer magnesium spoorelementen alles is heel belangrijk maar . Nogmaals PH is het moeilijkste MV Geert u kan mij altijd mailen.
 
Ik heb deze gedachtenwisseling een eindje gevolgd, maar mis een paar gegevens: Wat voor vissen heb je en welke pH heb je zonder iets te doen? Misschien is het wel helemaal niet nodig om de pH naar beneden te krijgen?
Mijn ervaring is dat er vaak genoeg van onjuiste basisgegevens uitgegaan wordt, dus misschien toch handig om daar eerst eens naar te kijken??
 
PH waarde is een van de moeilijkste techniek van Aqua inderdaad.Alles draait om PH .hoe bekom ik de juiste buffer .Kijk mij. Ervaring v 50 j aquarium is zwavelzuur.Vraagt een beetje ervaring maar loont mvg Geert
Dit klinkt interressant. Kan je het gebruik van zwavelzuur wat verder uitleggen?
 
Ik zou niet met zwavelzuur gaan werken want een foutje kan fatale gevolgen hebben.
 
Dat is natuurlijk jou keuze terwijl ik er al 30 j mee werk net als in zwembad als in het leidingwater.
 

Bijlagen

  • IMG-20231019-WA0002.jpeg
    IMG-20231019-WA0002.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 49
Foto v gisteren mvg Geert
 
Volgens jou dit is mijn laatste reactie ik kweekte over 40j discus vissen nadien 30 j voor het verbond v bbat gewerkt wat zou ik jou blaasjes wijs maken mvg Geert
 
Volgens jou dit is mijn laatste reactie ik kweekte over 40j discus vissen nadien 30 j voor het verbond v bbat gewerkt wat zou ik jou blaasjes wijs maken mvg Geert
Je mag hier gewoon discussieren Geert maar ik denk dat zoutzuur een risico is want zoals ik al zei is het met het maken van een foutje vaak catastrofaal. Iedereen moet voor zichzelf bepalen waar hij mee wil werken maar ik vindt het risico te groot. Dat wil niet zeggen dat zoutzuur niet werkt maar ik gebruik liever een andere methode.
Ik moet zeggen dat ik ook niet snel ergens lees dat dit wordt gebruikt.
 
Zwavel zuur
 
Trouwens als je luistert zal ik u een techniek uitleggen waar een kind nog geen fouten kan mee maken
 
Ik weet door de jaren heen dat aquarium een heel moeilijke complexe hobby is.een aquarium is vallen en opstaan nooit opgeven veel werken.testen waardes enz experimenteren.Soms word aan deze hobby veel geld besteed terwijl het amper iets kost vandaar ik mij heb ingelogd op dit forum niks meer.
 
Ik maak al mijn producten zelf voedsel planten alles en het werkt mijn verlichting alles .
 
Straks als de bak open komt zal ik een foto nemen.hier mee bedoel ik de planten sluiten savonds en open smorgens .
 
Komt wel goed ik ga jou PH probleem oplossen
 
Maar bha nee maar mag ik jou er op wijzen dat jij Eve goed net als ik dat zwavelzuur al meer dan 50 j wordt gebruikt voor de buffer vh water en dat het hoofd bestanddeel is v PH min . zoutzuur wordt inderdaad ook gebruikt voor het renegeren v jou kolommen v omgekeerde osmose mvg Geert
 
Maar bha nee maar mag ik jou er op wijzen dat jij Eve goed net als ik dat zwavelzuur al meer dan 50 j wordt gebruikt voor de buffer vh water en dat het hoofd bestanddeel is v PH min . zoutzuur wordt inderdaad ook gebruikt voor het renegeren v jou kolommen v omgekeerde osmose mvg Geert
Beste Geert zou je wellicht iets duidelijker willen typen want ik heb nu moeten puzzelen op je laatste post en dat leest niet makkelijk;)
 
Ik heb deze gedachtenwisseling een eindje gevolgd, maar mis een paar gegevens: Wat voor vissen heb je en welke pH heb je zonder iets te doen? Misschien is het wel helemaal niet nodig om de pH naar beneden te krijgen?
Mijn ervaring is dat er vaak genoeg van onjuiste basisgegevens uitgegaan wordt, dus misschien toch handig om daar eerst eens naar te kijken??
Ik heb de indruk dat mijn vraag een beetje ondergesneeuwd is (als TS hier nog überhaupt is en niet allang is afgehaakt (Zou jammer zijn...)), ik herhaal 'm dus nog maar een keertje.
 
Ik heb de indruk dat mijn vraag een beetje ondergesneeuwd is (als TS hier nog überhaupt is en niet allang is afgehaakt (Zou jammer zijn...)), ik herhaal 'm dus nog maar een keertje.
In de beginpost staat dat de beginwaarde een ph van 8,5 is, dat is zelfs voor een tanganyika bak aan de bovengrens.
 
Terug
Bovenaan