Ph waarde veel te laag


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Hey

Mijn aquarium (Juwel Primo 60l) is nog aan het indraaien (ondertussen al 3 dikke weken) dus er zitten momenteel nog geen visjes in.
Ik heb er enkele lavastenen inzitten, een groot stuk kienhout, en wat plantjes maar die zijn nog klein en moeten nog vollebak groeien.

Ik heb er de standaard Bioflow ONE filter inzitten die z'n werk wel goed lijkt te doen, gister ook het water voor 30% vervangen met leidingwater.

Eerst testte ik m'n water met een Sera-stripje, de waardes waren goed behalve de Ph waarde gaf niks geldigs aan.
Ik heb ook een No2-druppeltest, deze waarde is netjes onder 0,05.

Toen een druppeltest gekocht voor de Ph-waarde (beide druppeltesten zijn van JBL). Deze waarde lag extreem laag. De test gaf een te lichte kleur aan die zelfs niet op het indicatie-papiertje stond en dus onder de 6,0 ligt.

Geen idee waarom deze waarde totaal niet klopt... Hoe kan ik deze waarde verhogen? Sera heeft hier chemische producten voor, maar ik doe het liever natuurlijk.

Bedankt!
 
Zou zo'n apparaatje dat bellen blaast voor meer Co2 werken/invloed hebben?
 
Net gedaan, waarde van kraanwater ligt over de 7,5.
 
Heb je turf of een andere voedingsbodem / ph verlagend filtermateriaal in je bak zitten. Co2 toevoegen verlaagt ph juist
 
De ph van kraanwater is een reële waarde. En dat water zit in je bak.. neem ik aan. Is er iets opmerkelijks wat je aan je bak toevoegt? Zonde van je geld om die ph minus oid te gebruiken. Eerst maar eens nagaan of de waarde klopt. Ik zou nog een keer meten. En extra letten op de instructies.
 
Ik heb niks speciaals in mijn bak zitten denk ik. Ik heb een kleibodem.
 
indien je geen soil of aanzurende producten gebruik zou ik ervan uitgaan dat er ergens een meetfout is gebeurt.
leiding/kraanwater zullen ze nooit onder een ph van 7 laten komen
 
Ik heb een kleibodem.
Zo op een afstand gok ik ook op een meetfout en verwacht ik niet dat je pH onder de 6 zit, sommige mensen doen heel veel moeite om zulk azijnwater te krijgen voor bepaalde biotopen en krijg je echt niet zomaar. Toch ben ik benieuwd wat voor 'klei bodem' dat dan precies is?
 
De ph van het leiding water zelf was 7,5; maar die in mijn aquarium (van dezelfde kraan) is onder de 6, 3x gemeten want geloofde het eerst ook niet.

Ik ga even checken welke kleibodem het is.
 
Ik ben er vrij zeker van dat de bodem die ik had het merk Ada Amazonia was. Nu zie ik inderdaad dat deze Ph-verlagende eigenschappen hebben... hoe los ik dit op? Een deel eruit halen (zit nu een volledige zak in, vrij dikke bodem - hoe dik moet deze bodem zijn?).

is momenteel een dikke 6cm schat ik.
 
Laatst bewerkt:
Wat zie je als probleem met die Ph-verlagende eigenschappen?
Die (dure)bodems worden net om deze redenen grotendeel gekocht .
Een dikke bodem aan de voorruit is visueel misschien wel minder maar geeft wel voordelen bij het aanplanten.
Sommige (grotere)planten verlangen ook wel een goeie diepe bodem maar voor veel bodemkruipertje kun je gemakkelijk je bodemdikte halveren.
Wat ik zou doen is beetje buldozeren met je bodem .
Je neemt (schilders)tape en plak die op de gewenste voorgrond hoogte .
Met een korte lat schuif je dan op de hoogte van je tape je bodem zeer traag naar achteren zo heb je weinig vuil die opstijgt uit je bodem .
Visueel zal je meer diepte in krijgen in je aquarium doordat de bodem traag oploopt naar achter.
Indien je kiest voor een hard scape met een soort terras verhoging .
Schuif dan je de eerste10 cm met een lat en de rest met je hard scape uit steen of hout.
 
In zo n bakje is een bodem van 4 cm denk ik wel genoeg hoor en ja dit is inderdaad een ph verlagende bodem. Deze geeft vaak een ph van rond de 6 dus dat is de oorzaak. Door veel met kraanwater te verversen zal de eigenschap minder worden en ook je ph langzaam aan weer stijgen. Normaliter moet je met deze bodem ook met osmose verversen want anders gaat dat te koste van de levensduur.
 
Wat zie je als probleem met die Ph-verlagende eigenschappen?

De bodem lijkt inderdaad goed zijn werk te doen met het verlagen van de Ph. Het 'probleem' is echter dat het iets te goed zijn werk doet en ik er gewoon te veel van heb inzitten. ;)

Merci voor je tips i.v.m meer diepte creëren, ga ik toepassen,
 
In zo n bakje is een bodem van 4 cm denk ik wel genoeg hoor en ja dit is inderdaad een ph verlagende bodem. Deze geeft vaak een ph van rond de 6 dus dat is de oorzaak. Door veel met kraanwater te verversen zal de eigenschap minder worden en ook je ph langzaam aan weer stijgen. Normaliter moet je met deze bodem ook met osmose verversen want anders gaat dat te koste van de levensduur.

Ik heb er net een aanzienlijke hoeveelheid bodem uitgehaald. Ga seffes ook het water deels verversen met het leidingwater (dat boven de 7ph zit). Hopelijk gaat het dan morgen beter zijn.
 
in principe verlaagt ADA amazonia de pH tot 5.5 ongeveer. (ergens tussen 5 en 6) De pH die er precies uit komt is afhankelijk van allerlei factoren zoals wat voor water je erop giet of er carbonaten in het water lekken uit stenen oid. Hoe meer calcium, magnesium en andere kationen er in je kraanwater zitten hoe meer H+ de bodem af gaat geven en dus schiet de pH ver naar beneden. als gevolg daarvan verliest de bodem ook eerder zijn werking.

ik zou er niet al te veel een probleem van maken, tenzij je vissen wilt houden die een hoge pH nodig hebben is 5.5 niet heel schokkend voor veel vissen. en als je regelmatig water ververst blijft ie ook wel wat hoger. Na een paar maanden zal je pH ook niet zoveel meer dalen omdat de bodem de meeste H+ ionen al afgegeven heeft.
 
Dus vissen kunnen ook overleven in een Ph van 5.5?
 
Laatst bewerkt:
Het licht aan de vissoort uiteraard. maar voor veel gangbare aquariumvissen is het geen probleem.
welke vissen wil je gaan houden?

de meeste natuurlijke wateren hebben een verwaarloosbaar lage hardheid en dus niet zelden ook een lage pH.
 
Neon tetra's, garnalen, en eventueel misschien een Betta.
 
Zover ik weet heeft een Betta liever een hogere ph.
 
 
Water gister voor een deel ververst na deel van bodem te hebben verwijdert. Ph is nu veel beter! Iets hoger dan 6,4. No3 nu zelfs nog lager dan eerst 0,05. :D
 
Lol. Heerlijk toch, zo'n lage ph. Lekker zo laten en groen laten worden. Heel veel vissen en garnalen houden hier van.
 
Lol. Heerlijk toch, zo'n lage ph. Lekker zo laten en groen laten worden. Heel veel vissen en garnalen houden hier van.

Serieus? Of is dit sarcasme?
 
Een aquarium houden op een pH van 5 is mogelijk, en sommige vissen vinden dit geweldig maar lang niet alle vissen en planten waarderen dit. Ook de stikstofcyclus op gang brengen in zo'n zuur water is een heel ander verhaal. Of je dit wil moet je je dus afvragen. Als je het mij vraagt is dit een leuke pH voor een ervaren aquariaan voor een blackwater bakje met wat kardinaaltjes en een koppeltje ramirezi. Leuk, maar niet echt een universeel ding, zeg maar.
 
Neons en betta's vinden een pH van 5 prima! Neons en betta's vinden zuur water zelfs beter dan ons alkalische kraanwater. Er is echter 1 hele grootte maar in dit verhaal. De pH moet dan stabiel zijn. Deze bodem maakt de pH langzaam aan zuurder. Bij elke waterwissel schommelt de pH dus enorm( dat heb je net al ondervonden, je pH was na een wissel flink gestegen). Deze schommelingen zijn zeer slecht voor vissen omdat ze constant zich moeten aanpassen aan de andere omstandigheden. Deze bodem is ook na een tijd uitgewerkt, hoe lang deze bodem mee gaat hangt af van hoe hard en alkalisch het kraanwater is. Hoe harder en alkalischer het water, des te korter deze meegaat, vandaar ook dat deze bodems ook vaak in combinatie met osmose water worden gerbuikt.

Ik heb geen antwoord op wat nu het beste is om te doen, want er is geen goed of fout, maar ik hoop dat je uit deze informatie zelf een keuze kan maken..
 
Neons en betta's vinden een pH van 5 prima! Neons en betta's vinden zuur water zelfs beter dan ons alkalische kraanwater. Er is echter 1 hele grootte maar in dit verhaal. De pH moet dan stabiel zijn. Deze bodem maakt de pH langzaam aan zuurder. Bij elke waterwissel schommelt de pH dus enorm( dat heb je net al ondervonden, je pH was na een wissel flink gestegen). Deze schommelingen zijn zeer slecht voor vissen omdat ze constant zich moeten aanpassen aan de andere omstandigheden. Deze bodem is ook na een tijd uitgewerkt, hoe lang deze bodem mee gaat hangt af van hoe hard en alkalisch het kraanwater is. Hoe harder en alkalischer het water, des te korter deze meegaat, vandaar ook dat deze bodems ook vaak in combinatie met osmose water worden gerbuikt.

Ik heb geen antwoord op wat nu het beste is om te doen, want er is geen goed of fout, maar ik hoop dat je uit deze informatie zelf een keuze kan maken..

eens dat het voor de genoemde vissen geen probleem is als de pH onder de 6 zit. En ook eens dat stabiele waterwaarden op zichzelf het nastreven waard zijn.
Maar hoeveel mensen hebben geen co2 installatie met een magneetventiel dat netjes open gaat in de ochtend en sluit als de lampen uitgaan, Met als gevolg dat tussen dag en nacht de pH 1 tot 1.5 punt schommelt. Als de pH 1 punt daalt tussen de waterverversingen in is dat relatief niet zo heel erg instabiel.
 
Ok, bedankt voor de reacties allemaal. Ik had in gedachte dat wanneer mijn ph niet tussen 6,5 en 7,5 zou liggen mijn vissen direct zouden sterven in mijn water of zich zeer slecht zouden voelen. Blijkbaar valt dit nog allemaal mee dan. :)
 
Ok, bedankt voor de reacties allemaal. Ik had in gedachte dat wanneer mijn ph niet tussen 6,5 en 7,5 zou liggen mijn vissen direct zouden sterven in mijn water of zich zeer slecht zouden voelen. Blijkbaar valt dit nog allemaal mee dan. :)
Wisselt wel per vis (;

Guppen, plaatjes en andere levendbarenden worden hier bijv totaal niet vrolijk van
 

Terug
Bovenaan