Wat is er nieuw

PH waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eric1962
  • Startdatum Startdatum
E

Eric1962

Guest
Hallo allemaal,

ik heb een PH waarde van 7,9 en een KH van 4
ik wil de PH waarde verlagen naar plm 7
en ja ik heb al verschillende forums gelezen 🙂

wat is nou de beste manier om deze te verlagen?
ik heb al CO2 toegevoegd en dan verlaagt de waarde naar 7,3
als ik de CO2 installatie uitzet (wat nu het geval is)
dan gaat de waarde weer terug naar een waarde van 7,9/8
ik weet dat turf de waarde verlaagt , maar dat je daardoor bruin water krijgt
en dat als de turf is uitgewerkt dat de waarde weer gaat stijgen
ik heb een Co2 installatie van JBL die de PH waarde continue meet.
ik dacht aan eiken extract...is dat een optie?

ik wil de ph waarde verlagen i.v.m. het houden van discusvissen
ik heb een bak van 200 x 60 x 60
met een bioloog van 100 x 40 x 40 en een eheim 2075

graag jullie reacties

gr

Eric

@Eric:

Wat ik weet van Ph en Kh is dat de Kn lager dan 4 moet zijn om je Ph te verlagen/
Je Kh is zeg maar een buffer om je Ph te verlagen.

Dat de Ph middels CO2 verlaagd word met een constante waarde van je Kh is me onduidelijk.

Hopelijk kunnen andere mensen hier op inspringen waardoor ik ook weer wat bijleer.

Kortom zou ik zeggen.Je moet de Kh lager dan 4 brengen anders kan je je Ph niet lager krijgen.

Turf zou inderdaad kunnen maar je hebt ook Ph minus.
Moet je alleen mee opletten dat je Ph niet te snel zakt want daar houden je vissen echt niet van.
Dan kan je hem beter constant houden en wat hoger.

Ben benieuwd hoe andere mensen dit op zullen pakken. ;(

is regenwater niets? ik vang regenwater op in een ingegraven ibc vat, in de schuur heb ik een 120 liter regenton, als ik water nodig heb pomp ik het naar de schuur waar ik het vervolgens verwarm en een nacht over een filter laat draaien. Vervolgens ververs ik 1 op 1

ik heb nog een zak akadama liggen is eigenlijk een bodemmateriaal voor een aquarium
misschien is dit een optie?
regenwater vertrouw ik niet helemaal....maar dat kan ook aan mij liggen
ik heb het forum betreft eiken extract gelezen (wat een lang verhaal zeg)
een beetje wisselend is het wel

regenwater kan volstaan mits je niet bij grote industrie woont, dat valt bij almere mee geloof ik. IK doe het al jaren zo en heb geen noemenswaardige vreemde uitval gehad. Maargoed, het was maar een idee

uaruman zei:
@Eric:

Wat ik weet van Ph en Kh is dat de Kn lager dan 4 moet zijn om je Ph te verlagen/
Je Kh is zeg maar een buffer om je Ph te verlagen.

Dat de Ph middels CO2 verlaagd word met een constante waarde van je Kh is me onduidelijk.

Hopelijk kunnen andere mensen hier op inspringen waardoor ik ook weer wat bijleer.

Kortom zou ik zeggen.Je moet de Kh lager dan 4 brengen anders kan je je Ph niet lager krijgen.

Turf zou inderdaad kunnen maar je hebt ook Ph minus.
Moet je alleen mee opletten dat je Ph niet te snel zakt want daar houden je vissen echt niet van.
Dan kan je hem beter constant houden en wat hoger.

Ben benieuwd hoe andere mensen dit op zullen pakken. ;(

Ik gebruik ook co2 en de kh was altijd 7 en is nu 5.
Bij een hogere kh moet je wel meer co2 toevoegen omdat de buffer groter is maar het werkt prima hoor bij zo n kh.
Je kan ook bio co2 proberen.

ik heb toch maar turf van Sera in mijn bioloog gedaan
het water wordt wel wat bruin
even afwachten dus
ik heb ook een C02 installatie van JBL maar die bleef continue draaien
de ph waarde ging wel wat omlaag maar niet voldoende

Je ph werd dus door de co2 maar een weinig verlaagt begrijp ik. Hoeveel bellen per minuut doseerde je dan want met die kh zou de ph gewoon veel lager moeten kunnen hoor.

ik heb een atomizer erop staan dus aantal bellen weet ik niet 🙁

Ok, ik denk dat je door meer te doseren best een lagere ph kan bereiken zonder andere toevoegingen. Lukt mij ook zonder problemen met een kh van 7 en nu 5.

de turf er maar weer uitgehaald ...de bak werd wel erg bruin
nu overgegaan op eikenextract, eens kijken hoelang dat stand houdt

hmmm klinkt lekker hoopgevend
nog andere methodes om de ph te verlagen?

de PH waarde wil ik iets verlagen van 8 naar 7 i.v.m. discusvissen

Je kan je Ph wel willen verlagen door middel van je Co2.Nu vinden vissen veel Co2 ook weer niet al te lekker.Zou je het niet eerst eens proberen om de discusvissen op een Ph van 8 te houden.Heb het vermoeden dat zoals je nu bezig wilt zijn ook nog eens Ph schommelingen zal krijgen.In combinatie met de hoge Co2 denk ik dat discusvissen het in je bakkie niet echt lekker gaan vinden.
Nakweek discusvissen worden wel vaker op hoge Ph waardes gehouden.Beter een vaste Ph dan schommelende Ph waardes in combinatie met veel Co2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan