Wat is er nieuw

pH wil niet zakken - Een topic met experimenten

Ja, die heb ik gestuurd ja.

en dat was zijn antwoord ??

Nee, dit was mijn reactie op zijn mail.
Ik heb nog geen reactie, is weekend hè.

Stefan is nogal ongeduldig ;))

Stefan is nogal ongeduldig ;))
ik heb geduld hoor bestel je pakje in nederland op donderdag verzenden ze het op zaterdag is het vrijdagmorgen als het over de grens komt en dan ga het snel natuurlijk vrijdagavond had ik mijn pakje . Moraal van het verhaal : met Nederlanders moet je geduld hebben . ( Bij twijfel kijk naar John )

Al was de conclusie al wel duidelijk, heb ik het experiment wel door laten lopen.
De conclusie is duidelijk: bakje zonder substraat is vrij stabiel gebleven, na 96 uur is de pH 4.35, bakje met substraat stijgt nog altijd en nu na 96 uur 6.79, hoger dan de beginmeting dus.
Morgen even babbelen bij de LFS.

LFS zojuist even bezocht. Eigenaar stond even te klapperen met zijn oren toen ik mijn werkwijze uitlegde, maar begreep wel dat er niets anders mis kon zijn dan de bodem.
Uiterlijk woensdag spreekt hij de vertegenwoordiger van Dohse, dan gaan ze het over een oplossing hebben.
Heb wel heel duidelijk gemaakt dat ik er niet blij mee ben, en dat het een hoop werk gaat kosten , dus ben benieuwd waar ze mee gaan komen.

Tja leuk dat ze gaan overleggen maar aan de andere kant zou ik wel hebben verwacht dat de lfs zelf al met een oplossing zou komen en dat die dit later weer met de fabrikant kan regelen. Je hebt al nadeel genoeg ondervonden vindt ik en dan mogen ze wel wat behulpzamer zijn is mijn idee.
Misschien krijg je woensdag wel een vette tegoedbon voor het ongemak😉

Tja leuk dat ze gaan overleggen maar aan de andere kant zou ik wel hebben verwacht dat de lfs zelf al met een oplossing zou komen en dat die dit later weer met de fabrikant kan regelen. Je hebt al nadeel genoeg ondervonden vindt ik en dan mogen ze wel wat behulpzamer zijn is mijn idee.
Misschien krijg je woensdag wel een vette tegoedbon voor het ongemak😉
Nouja ik kan me indenken dat ze eerst even met de leverancier willen praten, en die paar dagen kan het nog wel wachten. Ik ken ze daar goed, en ben er zeker van dat als hij zegt dat hij het gaat oplossen dat dat ook gebeurd. Zij verkopen ook een product op wat de fabrikant verteld, ze kunnen niet alles eigenhandig testen natuurlijk.
Ik wacht woensdag even af, en als ze niet met iets fatsoenlijks komen ga ik herrie schoppen 😉

Neuh, ik kan aardig indrukwekkend overkomen, al ben ik dat stiekem helemaal niet 😉

Overigens heb ik van Dupla/Dohse helemaal niets gehoord.

Bij Dohse (moederbedrijf Dupla) zitten ze met de handen in het haar.
Net mail terug van hun, ze begrijpen niet hoe het kan, en willen graag een sample ontvangen zodat ze het kunnen analyseren.
Volgens de beste man hebben ze het product uitgebreid getest en is er nooit een probleem met kalkafgifte naar voren gekomen.
Die ga ik dus toesturen zodra ik een oplossing vanuit de LFS/distributeur heb.

Ga wel verzoeken of ze een eventuele conclusie willen delen, ben zelf ook wel erg benieuwd of ik gewoon een maandagochtend product heb gekregen of dat er daadwerkelijk een probleem is met het product an sich.

Ik houdt jullie op de hoogte 🙂

Nou ja wel een goed teken dat ze het willen testen in elk geval Ben en het kan een slechte batch zijn.

Zojuist het verlossende woord gekregen, ik mag een nieuwe bodem komen uitzoeken.
Verhaal is nog niet klaar, want ze gaan het echt diep onderzoeken, maar ik kan in ieder geval verder.
Dus, ik ga straks even langs de LFS om uit te zoeken wat ze daar hebben, en dan zondag ga ik de boel wisselen.

is prima geregeld euh 4 zakken turf aub

Nieuwe bodem is opgehaald, 2 zakken JBL Sansibar River.
Iets fijner en lichter dan ik wilde, maar eigenlijk het enige dat beschikbaar was waar zeker geen kalk in zit.
Normaal filterzand hadden ze wel liggen, maar alleen hele fijne korrel, dat vond ik niet mooi.

Ik heb het zand net getest en zelfs na 5 minuten in eikenextract geen krimp. Kalkvrij dus!

Het Dupla verhaal krijgt nog wel een staartje want ze willen een sample, en de vertegenwoordiger heeft aangegeven de hele bodem graag te willen hebben om hem aan Dupla terug te geven. Ook natuurlijk zodat de LFS het financieel kan regelen met hun leveranciers, het is wel een bodem van 50 euro.
Voor mij is het wel afgedaan, al zal ik nog de boel nog moeten ombouwen. Dat wordt mijn zondag... En dan zien wat de pH gaat doen!

Maar na zondag komt het leuke gedeelte wil ik visjes A of visjes B of plaats ik aquarium bij voor A en B of ga ik voor ........

Maar na zondag komt het leuke gedeelte wil ik visjes A of visjes B of plaats ik aquarium bij voor A en B of ga ik voor ........
Nee de keus is gemaakt 😛

Veel succes alvast Ben.
Maar het is wel de beste oplossing denk ik.

Veel succes alvast Ben.
Maar het is wel de beste oplossing denk ik.
Dankje!
Als ik de bak wil bouwen die ik in mijn hoofd heb is het de enige oplossing, en de LFS, distributeur en Dupla hebben allemaal prima service verleend.
Wat ik ook uit mijn eigen vakgebied meeneem, er kan met een product altijd iets misgaan, het belangrijkste is hoe je het als leverancier oppakt. En dat is gewoon prima geregeld.

Dankje!
Als ik de bak wil bouwen die ik in mijn hoofd heb is het de enige oplossing, en de LFS, distributeur en Dupla hebben allemaal prima service verleend.
Wat ik ook uit mijn eigen vakgebied meeneem, er kan met een product altijd iets misgaan, het belangrijkste is hoe je het als leverancier oppakt. En dat is gewoon prima geregeld.
Gelukig.

Bij mij is het ook goed opgelost met de Oase biomaster.
LFS heeft mij een nieuwe filter gegeven. En heeft nog maanden moeten wachten voordat Oase hem weer heeft gecompenseerd.
Maar uiteindelijk is het voor iedereen opgelost.

In theorie kan zo’n bodem best wel heel goed zijn. Maar het blijft toch een ‘geschilderde’ bodem.
En net als je kozijnen blijft dat niet eeuwig goed.
Ikzelf zou daarom altijd kiezen voor iets dat uit natuurlijk materiaal bestaat. En dat is dan getrommeld of gezeefd.
Maar goed. Dat is persoonlijk.

Gelukig.

Bij mij is het ook goed opgelost met de Oase biomaster.
LFS heeft mij een nieuwe filter gegeven. En heeft nog maanden moeten wachten voordat Oase hem weer heeft gecompenseerd.
Maar uiteindelijk is het voor iedereen opgelost.

In theorie kan zo’n bodem best wel heel goed zijn. Maar het blijft toch een ‘geschilderde’ bodem.
En net als je kozijnen blijft dat niet eeuwig goed.
Ikzelf zou daarom altijd kiezen voor iets dat uit natuurlijk materiaal bestaat. En dat is dan getrommeld of gezeefd.
Maar goed. Dat is persoonlijk.
Ben ik opzich met je eens, maar wanneer een fabrikant zegt dat iets gecoat is en geen stoffen aan het water afgeeft dan moet je daar vanuit kunnen gaan.
Dat het zo aangepakt wordt geeft ook wel aan dat ze echt vermoeden dat er iets mis mee is.

Het is opgelost, en dat is voor mij het meest belangrijke.
Dat ik er even een dagje werk mee heb is dan maar zo.

Maar om in de lijn van Marcel te blijven eigenlijk moest je in jou bak een turfbodem gehad hebben 😀

Tja, ik kan me voorstellen dat er een paar steentjes niet helemaal goed gecoat waren. Misschien hadden ze zelf de boel een tijd in het zuur moeten leggen. Dan verdwijnen de rotte appels vanzelf. Kan wel even duren. 😁

Maar om in de lijn van Marcel te blijven eigenlijk moest je in jou bak een turfbodem gehad hebben 😀
Ik heb er naar gekeken, maar in een turfbodem kun je moeilijk planten plaatsen. Dan zit je dus al aan een bodem onder de turf.
Filteren over turf is net zo effectief.

Ik zit nu vooral met de vraag: “wie lijkt het in godsnaam een goed idee om kalksteen te lakken en te verkopen als inert grind”?
Dat is inderdaad de vraag... Al zijn er natuurlijk veel steensoorten waar kalk in kan zitten.
Het zal geen puur kalksteen zijn, dan was het helemaal opgelost. Dat gebeurde niet, er bleef nog voldoende over.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan