Wat is er nieuw

PH

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mattie
  • Startdatum Startdatum
M

Mattie

Guest
Mijn PH zit op 8 en zou ideaal op 6,5 zitten.

- Wat bepaald voornamelijk hoe zuur het water in het aquarium is? Vissen/voeding?

- Hoe haal ik in een Trigon 190 met Bioflow 3.0 de PH het gemakkelijkst naar beneden?

- Wat zijn de gevolgen van een verkeerde PH op de bewoners?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Je kan de ph verlagen dmv co2 maar dat is eigenlijk bedoeld als plantenvoeding maar neemt niet weg dat het zo wel vaak wordt gedaan. Ook is turf een mogelijkheid maar dat heeft ook invloed op de kh.
 
Als de ph omlaag moet dan moet eigenlijk de zuurgraad omhoog toch? Ik weet nog van vroeger dat ze flesjes die puur dat doen. Is dat een goede optie?

Mijn hoofd zegt citroensap maar dat zal ik maar niet doen :br:
 
Een lage ph is zuurder dan een hoge ph. Maar wil je iets in je bak gooien en zo ja wat want je kan niet zomaar van alles in het water doen. Veel dingen die je gebruikt zullen ook invloed op andere waarden hebben zoals de kh. Er is wel ph minus in de handel.
 
Een lage ph is zuurder dan een hoge ph. Maar wil je iets in je bak gooien en zo ja wat want je kan niet zomaar van alles in het water doen. Veel dingen die je gebruikt zullen ook invloed op andere waarden hebben zoals de kh. Er is wel ph minus in de handel.
Ja citroensap was ook maar een grapje natuurlijk. Die ph/kh min ken ik inderdaad.,maar vroeg me af of hier meningen over zijn. Anders lijkt me dat het gemakkelijkste.
 
Je kan ook een deel van je ververswater doen met osmose water.
 
Je kan ook een deel van je ververswater doen met osmose water.

Dan verlaag je inderdaad ook de kh maar met osmose denk ik niet dat je op 6.5 gaat uitkomen met gelijkblijvende hoeveelheid co2.
 
Jullie lijken niet enthousiast over PH minus?

Waar vind ik osmose water?
 


Dan heb je gekookt water zonder calcium.
Is gen osmose.
 
Probleem is dat de GH niet omlaag moet. Deze is eigenlijk al goed. Mijn kraanwater heeft een PH van 8 en die zou beter 7 zijn.
 
PH min lijkt mij het simpelts, maar het moet niet slecht zijn voor de vissen. Osmose apparaat vind ik voor nu wat te prijzig en te veel gedoe. Kan ik water voorbereiden met bijvoorbeeld turf? Zijn er nog andere trucjes?
 
Turf in het filter wordt inderdaad toegepast, wel zal je water daar iets van verkleuren.
 
Als je de stoom opvangt wel.
Is de opgevangen stoom geen gedestilleerd water ipv osmosewater?

En wat betreft de ph, die kan inderdaad omlaag dmv co2. Afhankelijk van het calcium niveau in je water zal de toegevoegde co2 de kh doen stijgen (calcium+co2=calcium karbonaat=kh). Er is zelden zoveel calcium opgelost in je aquariumwater dat het een significante wijziging in je kh zal geven, maar het is goed om in de gaten te houden.
Als de kh door de toegevoegde co2 te hoog wordt voor jouw aquarium kan je door osmosewater of gedestilleerd water te gebruiken voor je waterwissels zorgen voor minder calcium in het water waardoor de kh stabiel blijft en waarna je de ph kan afregelen tot het niveau wat je wenst.

Probeer het heel geleidelijk te doen. Het veranderen van de ph heeft een sterke invloed op veel dingen in je aquarium, de vissen en garnalen etc, maar bijvoorbeeld ook op de werkzaamheid van de bacteriën die je nitrificatie verzorgen. Een geleidelijke overgang kan ervoor zorgen dat je geen grote problemen krijgt in je bak door de verandering. Ik heb eens iets gelezen over bijvoorkeur niet meer dan 0,1 ph per week wijzigen, maar er zijn hier vast veel mensen die daar veel meer zinnigs over kunnen zeggen dan ik.

Trouwens, een hogere kh betekent ook een stabielere ph, dus zolang het past bij wat je in je bak hebt, kan het positief werken. Ook slakken zullen het waarderen.
 
Mattie, ik zat in het topic over je bak te kijken maar kon het niet zo snel terug vinden.
Waarom wil je eigenlijk je pH veranderen. Je zegt dat dat beter is dus ik ben wel benieuwd waarom dat voor jouw bak beter is? Keuze van bewoners?
 
Klopt het dat de kh dus co3 is?

Kh is carbonaat hardheid. Carbonaten zijn Co3.

Maar mijn formule was wat kort door de bocht.
KH is zowel calciumcarbonaat (CaCo3) als magnesiumcarbonaat (MgCo3). Alleen in het aquarium komt niet veel vrij magnesium voor, omdat magnesium redelijk reactief is. Daarom heeft magnesium minder impact op de kh in dit geval.
 
Mattie, ik zat in het topic over je bak te kijken maar kon het niet zo snel terug vinden.
Waarom wil je eigenlijk je pH veranderen. Je zegt dat dat beter is dus ik ben wel benieuwd waarom dat voor jouw bak beter is? Keuze van bewoners?

dit dus!

wat is de reden voor het verlagen van de pH? weet je ook de overige waardes in je bak (KH en GH in dit geval)? welke vissen heb je? wat voor planten heb je? doe je aan co2 bemesting?

pH verlagen kan in sommige gevallen bevorderend zijn, maar wel als je het structureel en nauwkeurig aanpakt.
Ph minuns middelen moet je nooit aan beginnen, geeft teveel schommelende waardes.
als je de pH zou willen verlagen is de beste optie om osmosewater te gebruiken.
je mengt dan bijvoorbeeld 50% osmose met 50% kraanwater en voegt dit daarna toe aan de bak.
dit doe je dan elke keer gestructureerd zo. en ja je moet het water ook voor het de bak in gaat bereiden omdat je anders telkens de waterwaardes in je bak alle kanten uit laat gaan.
 
als je de pH zou willen verlagen is de beste optie om osmosewater te gebruiken.

Waarom?
Is dat niet helemaal afhankelijk van of de toediening van Co2 de kh /gh hoger laat stijgen dan gewenst?

Zonder de huidige waarden en de gewenste waarden te weten kan je daar toch weinig over zeggen?

Ik kan me voorstellen dat osmosewater in sommige gevallen wenselijk kan zijn, maar het gebruik van een osmose-apparaat lijkt me een behoorlijke ingreep wat je niet doet tenzij het echt nodig is.

Wij hebben onze ph verlaagd van iets boven de 8 naar rond de 7, ten behoeve van een betere plantengroei. Onze kh is stabiel en op een prima waarde, met waterwissels uit de kraan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen kom je dan alsnog niet op een Ph van 6,5 uit als je 50% kraanwater (met een Ph van 8) mengt met 50% osmose water, in het gunstigste geval kom je dan op een Ph van 7,5 uit.

Ik heb daar laatst nog een stuk over gelezen hier ergens op het forum, daarin stond ook dat het effect zelfs nog minder zou kunnen zijn.
 
Ah ja, als je met zulke goede argumenten komt dan zijn we uitgepraat 🙂

vond ik ook!

maar oké:

co2 is geen middel om je pH te verlagen, co2 is puur vergif.
je bak volstouwen met co2 om die pH naar beneden te krijgen is een achterlijke redenering.
turf werkt uit en brengt dan schommelingen met zich mee, is op lange termijn ook duurder dan osmose.
ph minus geeft helemaal schommelingen en is een partij duur.

dus wat houd je dan over? osmose (of regenwater maar dat is weer meer werk)
daarmee kan je prima op een neutrale Ph uitkomen, wil je nog iets lager dan kan een co2 toevoeging dit doen.
 
Laatst bewerkt:
Alleen kom je dan alsnog niet op een Ph van 6,5 uit als je 50% kraanwater (met een Ph van 8) mengt met 50% osmose water, in het gunstigste geval kom je dan op een Ph van 7,5 uit.

Ik heb daar laatst nog een stuk over gelezen hier ergens op het forum.

Op zich klopt je redenatie. Ik denk dat je refereert aan het topic over regenwater?

Het punt is, in kraanwater zit calcium. In osmosewater zit geen of heel weinig calcium.
Het gaat dus niet om de verlaging van ph door osmosewater te mengen met kraanwater, maar om te voorkomen dat je kh eventueel te hard stijgt door de toediening van co2, als dat het geval is.
 
vond ik ook!

maar oké:

co2 is geen middel om je pH te verlagen, co2 is puur vergif.
je bak volstouwen met co2 om die pH naar beneden te krijgen is een achterlijke redenering.
turf werkt uit en brengt dan schommelingen met zich mee, is op lange termijn ook duurder dan osmose.
ph minus geeft helemaal schommelingen en is een partij duur.

dus wat houd je dan over? osmose (of regenwater maar dat is weer meer werk)
daarmee kan je prima op een neutrale Ph uitkomen, wil je nog iets lager dan kan een co2 toevoeging dit doen.

Het enige wat hierin bepalend is, is de gewenste kh waarde, gecombineerd met extra werk/kosten van het gebruik van osmosewater/gedestilleerd water/toevoegen co2.

De reden dat regenwater/osmosewater een lage ph hebben, is dat het een extreem lage kh heeft. Die lage kh maakt de ph-waarde erg instabiel, waardoor je met heel weinig co2 al je ph kan verlagen. Het nadeel daarvan is dan ook gelijk dat je ph heel instabiel is, wat grote problemen kan geven in een aquarium. Zodra je de kh verhoogt door het toevoegen van mineralen, zal je alweer meer co2 nodig hebben om hetzelfde resultaat te behalen qua ph. Als je co2 niet toevoegt, zal het water dit uit de lucht halen om in evenwicht te komen. Je kan dat ook zien aan de tabellen met vaste verhoudingen kh, ph en co2. Dus bij gelijke kh/ph waarden in water waarbij je het resultaat hebt behaald met osmosewater en toegevoegde mineralen, en water waarbij je die waarden hebt bereikt middels het kunstmatig toevoegen van co2, zal in beide waters hetzelfde gehalte aan co2, en in jouw ogen, gif zitten.

Bij mijn weten kan je daar alleen van afwijken door te filteren over turf (of andere materialen als bladeren) en door het water chemisch aan te zuren met bijvoorbeeld citroenzuur.

In het geval een heel lage kh gewenst is, samen met een lage ph, dan zou ik zelf eerder kiezen voor filteren over turf omdat dat (gedeeltelijk?) lastige bijkomstigheden opvangt van die lage waarden.

Ik plak hieronder een link naar een stuk waar wordt uitgelegd op welke manier over turf filteren problemen opvangt die een lage ph + lage kh samen mogelijk geven in een aquarium.

https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en ja je moet het water ook voor het de bak in gaat bereiden omdat je anders telkens de waterwaardes in je bak alle kanten uit laat gaan.

Waarom eigenlijk? Ik ververs normaal gesproken met zo'n 80% osmosewater en 20% kraanwater. Osmosewater is vrij karig qua (voeding)stoffen, dus ik snap dat voor plantenbakken wat moet worden toegevoegd, maar ik voeg nooit iets toe. Vissen doen het uitstekend, planten groeien weelderig, geen tot weinig algengroei. Zacht water, pH netjes rond de 6,5.

Ik zie vaker terugkomen dat mensen water voorbereiden, maar ikzelf zie er de meerwaarde (nog) niet van.
 
Waarom eigenlijk? Ik ververs normaal gesproken met zo'n 80% osmosewater en 20% kraanwater. Osmosewater is vrij karig qua (voeding)stoffen, dus ik snap dat voor plantenbakken wat moet worden toegevoegd, maar ik voeg nooit iets toe. Vissen doen het uitstekend, planten groeien weelderig, geen tot weinig algengroei. Zacht water, pH netjes rond de 6,5.

Ik zie vaker terugkomen dat mensen water voorbereiden, maar ikzelf zie er de meerwaarde (nog) niet van.

Ik bedoel dus het mengsel osmose/kraanwater buiten de bak mengen en daarna pas de bak. Verder geen poespas hoor. Of bedoelde jij dat ook?
 
Ik bedoel dus het mengsel osmose/kraanwater buiten de bak mengen en daarna pas de bak. Verder geen poespas hoor. Of bedoelde jij dat ook?

Oh, zo! Nee, ik dacht dat je watervoorbereiders bedoelde.

Ik vul normaal gesproken 3/4 emmertjes osmosewater en eentje met kraanwater. Mik ik er zo in.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan