Misschien kan ook nog iemand uitleggen, per waterwaarde, wat de gevolgen zijn voor een vis wanneer deze afwijkt?
- Wat doet een te hoge PH met een vis?
- Wat doet een te lage PH met een vis?
- Wat doet een te hoge GH met een vis?
- Wat doet een te lage GH met een vis?
En is een vis in een aquarium waar de waardes niet OPTIMAAL zijn voor die vis automatisch 'not done'?
Als ik kijk op google naar de juiste waterwaarden voor de vissen die je noemt (en dat is betrekkelijk, want die kunnen per site nogal verschillen), lijken de platys prima binnen de waarden van je kraanwater te vallen.
De uiterste waarden voor de kuhli's zijn wat lager. Wat ik zie is een maximale ph van 7,5 en een gh tussen 6 en 9.
Voeg je momenteel iets van easy carbo toe? Heb je planten in je aquarium?
Het lijkt er op dat je met een kleine toevoeging van co2 (of 1 van de andere manieren om de ph te verlagen) al een heel eind komt. Als je planten hebt zullen die er ook zeker van profiteren. Ik denk dat je gezien je waarden, kans hebt dat met de toediening van co2 ook je gh wat daalt. Of het daarmee in de range komt die jij nodig hebt is natuurlijk de vraag.
Dan de invloed van je waterwaarden.
Er zijn mensen voor wie dat heilig is, en er zijn mensen die nergens naar kijken en alles in kraanwater gooien.
Naar ik heb begrepen kunnen vissen best tegen wat minder ideale waterwaarden, zolang het maar stabiel is. Ik vertaal dat zelf naar dat ik een bloedhekel heb aan warmte, ik kan er slecht tegen, maar als het enkele weken erg warm is dan kan ik er beter tegen, dan went het.
Ik kan me voorstellen dat dat per vissoort ook scheelt.
Als ik in jouw situatie zat, vooral omdat de daling die je echt nodig hebt maar klein is, dan zou ik via bio co2 in combinatie met een omgekeerd bakje co2 toevoegen.
Je kan dat voor enkele euro's zelf in elkaar knutselen. Wij hebben zelf de voorkeur gegeven aan een kant en klaar pakket van jbl (wij hebben de versie gekozen inclusief thermomantel voor de fles ivm stabiele temperatuur. Dat pakket was net iets onder de 40 euro. Wij gebruiken niet de mix van jbl. Dat vonden we vies en is erg duur. Zelf samenstellen is bijna centenwerk per fles (wij gebruiken per fles 100gr suiker, 0,5 gr gist en 6dl kraanwater).
Niet iedereen houdt van bio co2. Veel mensen vinden het gedoe. Hier loopt het als een zonnetje en wisselen we de flessen elke 2 weken. Wij gebruiken 2 flessen op een 180ltr aquarium.
Ik geef je die details niet om je over te halen
🙂 meer om je een idee te geven wat het zou kunnen gaan kosten als je ervoor zou kiezen.
Veel plezier met uitzoeken
🙂