Wat is er nieuw

PH

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mattie
  • Startdatum Startdatum
Wat hierboven beschreven werd.
Verversen met osmose of regenwater, en indien dit nog niet voldoende is turf gebruiken.
Ph min en eikenblad is niet aan te raden, en eigenlijk enkel voor mensen die voldoende afweten van de hardheden en zuurtegraden.
De zuren moeten ook elke keer bij het ververswater worden toegevoegd, en geven schommelingen, die zelfs slechter zijn voor de gezondheid van je vissen dan de te hoge ph opzich.

Ikzelf zorg voor voorbereid water wat ik kan meten met Ms en Ph meter.en maak gebruik van osmose en kraanwater,met wat toevoeging van eiken extract.Bij voorbereid water weet je wat er in het aquarium gaat.

Uit belangstelling: uitgaande van mijn theorie dat je via osmosewater (plus evt toevoeging van mineralen) en toepassing van co2, op hetzelfde resultaat uitkomt wat betreft waterwaarden, waarom zou ik dan voor osmose kiezen ipv voor het toevoegen van co2?

Ik kan me voorstellen dat je kiest voor osmosewater wanneer je kh via toepassing van co2 te hoog zou uitkomen, en de toepassing van turf niet geschikt is in de situatie. Maar als de kh prima is of zelfs nog hoger mag, waarom dan osmose ipv ph verlagen via co2?

Alleen kom je dan alsnog niet op een Ph van 6,5 uit als je 50% kraanwater (met een Ph van 8) mengt met 50% osmose water, in het gunstigste geval kom je dan op een Ph van 7,5 uit.
Ja en nee. Zonder een zuur erbij zou je inderdaad op een ph van 7,3 (als ik goed heb gerekend) komen bij 50/50. Maar doordat de buffer veel lager is kun je met behulp van turf de ph veel makkelijker verlagen, in dit geval waarschijlijk tot de gewenste waarde van 6,5.

Uit belangstelling: uitgaande van mijn theorie dat je via osmosewater (plus evt toevoeging van mineralen) en toepassing van co2, op hetzelfde resultaat uitkomt wat betreft waterwaarden, waarom zou ik dan voor osmose kiezen ipv voor het toevoegen van co2?
Omdat je je vissen vergast. Zoals Richard al zei is CO2 vergif. Tot 35mg/l zit je veilig bij veel soorten, maar hoger wil je niet gaan. Wil je zo'n extreme verandering in pH zonder andere hulpmiddelen ga je waarschijnlijk je vissen vergiftigen.
Als ik dit tabel mag geloven zou je bij een kh van 5 (en gezien de ph 8 is, is de kh waarschijnlijk veel hoger dan 5) 47mg/l aan co2 moeten toevoegen.

Laatst bewerkt:
Waterwaarde's verlagen via Co2 geeft een "tijdelijke"Ph.Je kan via Co2 de Ph behoorlijk omlaag brengen,maar dat is meer in de zin van (voor) je planten.Voor je vissen wil je een stabielere Ph daarom kun je dus met osmose en kraanwater beter en constanter de Ph regelen.

Omdat je je vissen vergast. Zoals Richard al zei is CO2 vergif. Tot 35mg/l zit je veilig bij veel soorten, maar hoger wil je niet gaan. Wil je zo'n extreme verandering in pH zonder andere hulpmiddelen ga je waarschijnlijk je vissen vergiftigen.

Ok. Stel. Ik heb een kh van 5, en een ph van 8.
Ik wil mijn kh op 5 houden, en ik wil mijn ph naar 7 hebben.

Via osmose voeg ik dan zeer mineraalarm water toe met een lage ph. Ik voeg dan mineralen toe tot mijn kh weer op 5 zit. Ik heb geen idee wat de ph dan iin werkelijkheid is, maar stel, door het osmosewater is die verlaagt tot 7. Dus nu heb ik een kh van 5 en een ph van 7.

Ik ben weer terug bij de eerdere situatie. Ph is 8, die moet naar 7, kh is 5 en dat wil ik zo houden. Ik ga co2 toevoegen tot mijn ph 7 is.

In beide gevallen heb ik nu water met een kh van 5 en een ph van 7.

Begrijp ik nu goed dat jullie denken dat het co2-gehalte in het water wat ik via osmosewater tot die waarden heb gekregen, lager is dan het co2-gehalte in het water waarin ik de ph via co2-toevoeging heb laten zakken? En dat dat water daarmee dus minder giftig is voor vissen?

Begrijp ik nu goed dat jullie denken dat het co2-gehalte in het water wat ik via osmosewater tot die waarden heb gekregen, lager is dan het co2-gehalte in het water waarin ik de ph via co2-toevoeging heb laten zakken? En dat dat water daarmee dus minder giftig is voor vissen?
Dat klopt, de co2 gehalte is veel lager. Gerust 10x lager.

Dat klopt, de co2 gehalte is veel lager. Gerust 10x lager.

Ik denk dat je dat nog eens goed moet na meten.

Ik vroeg duidelijk of er verschil zou zijn in het co2-gehalte van water waarbij de ph gelijk was en de kh gelijk was. Alleen de gebruikte methode om tot dat resultaat te komen was anders.

Uit je eerdere opmerking over 47mg co2 maak ik op dat je de tabel gebruikt. Daar staat niet bij tabel alleen voor gebruik van osmosewater of tabel alleen geschikt indien co2 wordt toegevoegd.

Als het water niet over turf is gefilterd of chemisch is aangezuurd, dan is bij een gelijke ph en kh, het co2-gehalte gelijk. In het ene geval voeg je de co2 toe, in het andere geval heeft het water de co2 uit de lucht gehaald. Het water zoekt een evenwicht.

Ik denk dat je dat nog eens goed moet na meten.

Ik vroeg duidelijk of er verschil zou zijn in het co2-gehalte van water waarbij de ph gelijk was en de kh gelijk was. Alleen de gebruikte methode om tot dat resultaat te komen was anders.

Uit je eerdere opmerking over 47mg co2 maak ik op dat je de tabel gebruikt. Daar staat niet bij tabel alleen voor gebruik van osmosewater of tabel alleen geschikt indien co2 wordt toegevoegd.

Als het water niet over turf is gefilterd of chemisch is aangezuurd, dan is bij een gelijke ph en kh, het co2-gehalte gelijk. In het ene geval voeg je de co2 toe, in het andere geval heeft het water de co2 uit de lucht gehaald. Het water zoekt een evenwicht.
Daar zeg je wel wat, zonder extra zuren klopt het inderdaad. Een CO2 gehalte van 47 mg/l komt echter niet voor zonder handmatige CO2 toevoeging gezien de gaswisseling in een normaal aquarium. In jouw voorbeeld is een ph van 7 en kh van 5 dus niet mogelijk zonder co2 toevoeging OF toevoeging van zuren. In jouw voorbeeld is co2 toevoeging nog wel veilig, maar voor TS is het niet mogelijk zonder vissen te vergassen. Osmosewater wordt juist gebruikt om de kH te verlagen en zo de zuren effectiever te maken. Met alleen osmose kom je nergens.

PH min lijkt mij het simpelts, maar het moet niet slecht zijn voor de vissen. Osmose apparaat vind ik voor nu wat te prijzig en te veel gedoe. Kan ik water voorbereiden met bijvoorbeeld turf? Zijn er nog andere trucjes?
Zelf zou ik het in de CO2 hoek zoeken. Dat is goed voor je planten. En brengt daarbij ook je PH naar beneden.

Daar zeg je wel wat, zonder extra zuren klopt het inderdaad. Een CO2 gehalte van 47 mg/l komt echter niet voor zonder handmatige CO2 toevoeging gezien de gaswisseling in een normaal aquarium. In jouw voorbeeld is een ph van 7 en kh van 5 dus niet mogelijk zonder co2 toevoeging OF toevoeging van zuren. In jouw voorbeeld is co2 toevoeging nog wel veilig, maar voor TS is het niet mogelijk zonder vissen te vergassen. Osmosewater wordt juist gebruikt om de kH te verlagen en zo de zuren effectiever te maken. Met alleen osmose kom je nergens.

Ik ben beslist geen tegenstander van het gebruik van osmosewater, sterker nog, ik heb verschillende keren aangegeven dat het, voor als je een lage of lagere kh wil/nodig hebt, een goede oplossing kan zijn (alhoewel ik nog steeds super enthousiast word over de bijkomende voordelen van het filteren over turf in het geval je een lage ph en lage kh nodig hebt.

De reden waarom ik hier zo moeilijk over doe, is dat heel veel mensen bij de opmerking lagere ph osmose beginnen te roepen, terwijl ze geen idee hebben van de situatie en de gegevens die van belang zijn. En als je dan probeert te nuanceren, probeert via informatie aan te geven dat er, met de op dat moment bekende gegevens, beslist niet met zekerheid gezegd kan worden dat osmosewater de beste oplossing is, dan wordt dat bestreden, want het is goedkoop en veilig en zo handig en weinig werk etc.

Dat vind ik lastig, omdat op die manier mensen makkelijk verkeerde informatie krijgen.

Hulde aan NicoleE voor de vraag naar de omstandigheden voor ze een mening geeft.

Topicstarter opende met een gewenste aanpassing van ph8 naar ph6,5, met weinig aanvullende informatie. Later werd 6,5 bijgesteld naar misschien ph 7. Er werd aangegeven dat de Gh nu helemaal goed is, en dat hij dit beslist niet lager wil. Ondertussen weten we nog niet wat de gh dan is, niet wat de kh nu is, wat de reden is dat topicstarter dit wil. Misschien heeft hij vissen die veel meer gebaat zijn bij filteren over turf. Misschien is heel de verlaging van ph niet nodig. Misschien wil hij betere plantengroei. Ik weet het niet. Maar van verschillende kanten werd al gezegd dat in dit geval osmose de beste, zo niet de enige geschikte oplossing is.

Dat vind ik slecht. Als mensen enthousiast zijn over osmose is dat prima, maar topicstarter gaf al aan niet zo blij te zijn met die mogelijke oplossing, en toch werd gezegd nee, osmose moet het zijn.

Als topicstarter een ph van 7 wil, heeft hij een veilige range van kh 5,25 tot kh 8 voor het verlagen van de ph tot 7 dmv het toevoegen van co2. Nogmaals, misschien wil hij wel een lage kh en is osmose een beter idee, misschien toch turf. Maar zonder meer informatie kan je in mijn beleving niets anders doen dan vragen om meer gegevens of algemene informatie geven.

En co2 kan inderdaad gif zijn, als je het zonder voldoende kennis en/of deugdelijk materiaal toepast. En zelfs dan kunnen ongelukken gebeuren. Maar dat is met bijna alles.

Laatst bewerkt door een moderator:
Soo dit topic is wel een beetje ontploft haha. Voor mij is de reden van een lage PH het visbestand. Er komen Kuhli's en Platy's in de bak. Deze 2 hebben erg verschillende waardes nodig. Ik weet uit ervaring dat de combinatie goed werkt, ik heb beide 10 jaar lang in een gezelschapsbak gehad en dat ging heel goed. De GH in mijn oude woonplaats zat op 15 en de PH op 7. Nu hier in Tilburg zit de GH op 12-13 en de PH op 8. Verder wist ik ook niet dat die balans tussen de waardes en de gevolgen op andere waardes bij het aanpassen van 1 bepaalde waarde. Daarom kom ik ook hier om die dingen te leren en bovenstaande discussies waren erg interessant.

Misschien kan ook nog iemand uitleggen, per waterwaarde, wat de gevolgen zijn voor een vis wanneer deze afwijkt?

- Wat doet een te hoge PH met een vis?
- Wat doet een te lage PH met een vis?
- Wat doet een te hoge GH met een vis?
- Wat doet een te lage GH met een vis?

En is een vis in een aquarium waar de waardes niet OPTIMAAL zijn voor die vis automatisch 'not done'?

Toen ik hier 10 jaar geleden kwam voor advies werd veelal gezegd dat iets niet kon en niet mocht, wanneer het om een visbestand gaat. Het is veel doordachter om een keuze te maken wanneer je weet WAAROM je iets beter kunt doen. Als je bijvoorbeeld weet dat het ervoor zorgt dat een vis heel de dag door slecht adem kan halen dan kies je veel sneller voor een ander visje dan wanneer je enkel weet dat het niet mag. Ik kan met mijn bak nog veel kanten op qua visbestand dus ik probeer ook uit te zoeken welke dingen reëel zijn qua waterwaardes op peil houden.

Misschien kan ook nog iemand uitleggen, per waterwaarde, wat de gevolgen zijn voor een vis wanneer deze afwijkt?

- Wat doet een te hoge PH met een vis?
- Wat doet een te lage PH met een vis?
- Wat doet een te hoge GH met een vis?
- Wat doet een te lage GH met een vis?

En is een vis in een aquarium waar de waardes niet OPTIMAAL zijn voor die vis automatisch 'not done'?

Als ik kijk op google naar de juiste waterwaarden voor de vissen die je noemt (en dat is betrekkelijk, want die kunnen per site nogal verschillen), lijken de platys prima binnen de waarden van je kraanwater te vallen.
De uiterste waarden voor de kuhli's zijn wat lager. Wat ik zie is een maximale ph van 7,5 en een gh tussen 6 en 9.
Voeg je momenteel iets van easy carbo toe? Heb je planten in je aquarium?

Het lijkt er op dat je met een kleine toevoeging van co2 (of 1 van de andere manieren om de ph te verlagen) al een heel eind komt. Als je planten hebt zullen die er ook zeker van profiteren. Ik denk dat je gezien je waarden, kans hebt dat met de toediening van co2 ook je gh wat daalt. Of het daarmee in de range komt die jij nodig hebt is natuurlijk de vraag.

Dan de invloed van je waterwaarden.
Er zijn mensen voor wie dat heilig is, en er zijn mensen die nergens naar kijken en alles in kraanwater gooien.

Naar ik heb begrepen kunnen vissen best tegen wat minder ideale waterwaarden, zolang het maar stabiel is. Ik vertaal dat zelf naar dat ik een bloedhekel heb aan warmte, ik kan er slecht tegen, maar als het enkele weken erg warm is dan kan ik er beter tegen, dan went het.

Ik kan me voorstellen dat dat per vissoort ook scheelt.

Als ik in jouw situatie zat, vooral omdat de daling die je echt nodig hebt maar klein is, dan zou ik via bio co2 in combinatie met een omgekeerd bakje co2 toevoegen.

Je kan dat voor enkele euro's zelf in elkaar knutselen. Wij hebben zelf de voorkeur gegeven aan een kant en klaar pakket van jbl (wij hebben de versie gekozen inclusief thermomantel voor de fles ivm stabiele temperatuur. Dat pakket was net iets onder de 40 euro. Wij gebruiken niet de mix van jbl. Dat vonden we vies en is erg duur. Zelf samenstellen is bijna centenwerk per fles (wij gebruiken per fles 100gr suiker, 0,5 gr gist en 6dl kraanwater).

Niet iedereen houdt van bio co2. Veel mensen vinden het gedoe. Hier loopt het als een zonnetje en wisselen we de flessen elke 2 weken. Wij gebruiken 2 flessen op een 180ltr aquarium.

Ik geef je die details niet om je over te halen 🙂 meer om je een idee te geven wat het zou kunnen gaan kosten als je ervoor zou kiezen.

Veel plezier met uitzoeken 🙂

Bio Co2 is idd een goede (en goedkope) manier om de Ph te laten dalen, en het is ook nog een veilige manier bij het gebruik van het omgekeerde bakje, geen gedoe met bellen tellen etc. mijn Ph is gedaald van 7,5 naar 6,8, het bakje wat ik gebruik is net geen 2 % van de wateroppervlakte.
En niet te vergeten, je planten zullen er ook merkbaar beter van gaan groeien.

Hier loopt het als een zonnetje en wisselen we de flessen elke 2 weken.
Lopen die flessen zo lang door dan? Ik gebruik 150 gr suiker, 0,5 gram gist en ruim één liter water, bij mij loopt het 5 dagen op circa 25 bpm, daarna kakt het behoorlijk in (flessen worden op 24 graden gehouden)

Laatst bewerkt:
Bio Co2 is idd een goede (en goedkope) manier om de Ph te laten dalen, en het is ook nog een veilige manier bij het gebruik van het omgekeerde bakje, geen gedoe met bellen tellen etc. mijn Ph is gedaald van 7,5 naar 6,8, het bakje wat ik gebruik is net geen 2 % van de wateroppervlakte.
En niet te vergeten, je planten zullen er ook merkbaar beter van gaan groeien.

Lopen die flessen zo lang door dan? Ik gebruik 150 gr suiker, 0,5 gram gist en ruim één liter water, bij mij loopt het 5 dagen op circa 25 bpm, daarna kakt het behoorlijk in (flessen worden op 24 graden gehouden)

Ja, onze flessen lopen na ongeveer 2 a 3 dagen op de top, en daar blijven ze ongeveer 2 weken. Daarna wordt het voorzichtig wat minder.

Hieronder een kort filmpje van onze bio co2 op 1 fles nu, de fles is bijna 2 weken geleden aangemaakt (kamertemperatuur 23,5, aquarium temperatuur waar de fles tegenaan staat 25,5, temperatuur in de fleshoes, 24,8. Hij geeft op dit moment 53 b/m.

Op dit moment houdt 1 fles dus ons systeem op peil, wanneer het minder warm is gebruiken we hier 2 flessen voor.

Wij kijken nooit zo naar ph en dat soort dingen eigenlijk. Af en toe bekijken we het, maar meestal kijken we naar de bellenteller en de kleur van de checker. Die proberen we altijd op deze kleur te houden. Als hij 1 slag lichter is, zien wij nog steeds niets aan onze vissen en garnalen, maar met deze co2-hoeveelheid hebben we geen alg en wel frisgroene planten die goed groeien, maar niet overdreven. Zonder deze toevoeging gaan de planten niet dood, maar zijn wel minder groen.

Bijlagen

• VID_20190618_105353.mp4
    26.5 MB
  • IMG_20190618_110224.jpg
    IMG_20190618_110224.jpg
    206.5 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt door een moderator:
De belletjes zijn bij jou wat kleiner dan bij mij denk ik, ik gebruik 4 mm luchtslang dus zal ik wat minder maar wel grotere bellen hebben, maar ik sta wel te kijken dat het zo lang stand houd, bij mij max. een week.
Gebruik je toevallig champagne gist? deze houd het wat langer vol onder hogere alcohol percentages namelijk.

Ph meet ik doorgaans ook niet hoor, mijn dropchecker is ook altijd mooi groen dus dat zegt mij genoeg.,

De belletjes zijn bij jou wat kleiner dan bij mij denk ik, ik gebruik 4 mm luchtslang dus zal ik wat minder maar wel grotere bellen hebben, maar ik sta wel te kijken dat het zo lang stand houd, bij mij max. een week.
Gebruik je toevallig champagne gist? deze houd het wat langer vol onder hogere alcohol percentages namelijk.

Ph meet ik doorgaans ook niet hoor, mijn dropchecker is ook altijd mooi groen dus dat zegt mij genoeg.,

53 kleine bellen p/m. Gewone gist. Na een 2,5 week zakt hij iets terug. En het maakt voor de duur hier niet uit wat we gebruiken voor de uitstroom, bakje, flipper, neo diffuser.
We hebben al eens eerder hierover gekletst. Het blijft hier heel constant, hij loopt zoals je kan zien deze dagen wat harder dan in koudere tijden.

Er zijn een paar verschillen tussen jouw en mijn situatie. Jij gebruikt andere verhoudingen. De verhouding tussen het volume van de fles en het volume van de inhoud zal anders zijn. De verhoudingen in het recept zijn anders, wij gebruiken geen pokon-achtig product maar heel simpel gist, water en suiker, en wij houden onze fles niet op een constante temperatuur. Onze fles(sen) staat/staan tegen een licht verwarmd aquarium, en pikken daar wat warmte van mee zolang het in de kamer kouder is dan zo'n 22,5 graad. Verder gaan ze mee in het natuurlijke temperatuurverloop van de dag. We hebben ook gemerkt dat daarmee de bellenaantallen licht fluctueren, wat erg prettig is. Op deze manier blijft de kleur van onze checker de hele dag constant.

Maar, voor dit topic ga ik nu te diep in op de specifieke werking van bio co2.

Mocht je verder willen kletsen over de wondere wereld van bio co2, dan ben je altijd welkom 🙂

Dus kortom; het is de bedoeling om de pH te verlagen met CO2 om twee vissoorten die qua waterwaarden niet bij elkaar passen, tegemoet te komen?

Als osmosewater te veel gedoe is, dan kan je toch beter kijken naar de waterwaarden van je kraanwater en je vis- en plantenbestand hierop aanpassen? Blijven je waterwaarden tenminste constant.

We hebben al eens eerder hierover gekletst.
Ik was niet in de veronderstelling dat ik met @MenM ? aan het spreken was, bij de gebruikte verhoudingen en setup ging er wel een belletje rinkelen.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik denk om eerlijk te zijn dat je waardes prima zijn. Kuhlii's kunnen best veel hebben en een ph van 8 is niet zo hoog als je denkt. Wil je echt je ph verlagen is turf voldoende om 7,2-7,5 te kijgen. Hoef je in ieder geval niet moeilijk te doen met co2, tenzij je dat voor je planten wilt.

Het punt is wat is het ideale water voor de vissen/planten.
Ik heb een bak die ik ververs ik met 15 liter osmose water met 2 maat scheepjes black water powder en een halve ml eikenextract.
In het filter zit turf granulaat.

PH is plm 5.7 en EC plm 80.
Maar dat is voor Sphaerichthys vaillanti.

Ik bedoel maar wat is het doel?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan