Supermooi hoor, beetje kale gupjes.
Is het uitijdelijk handel voor jou?
Vraag ik me telkens af bij je.
Ze zijn verre van guppen. Is het hanel voor mij...? In eerste instantie niet doch het kan handel zijn... Wat ik ermee bedoel is dat ik ze kweek uit gepassioneerde liefhebberij en eventuele nakweek kan worden verhandeld doch niet altijd komt daar geld bij om de hoek kijken. Want ook instellingen zoals laboratoria, dierentuinen, etc kunnen een beroep op mij doen en dan gaat het om een status en geen handel. Dan wordt het en prestigezaak waarbij projecten gerealiseerd kunnen worden waar mij naam aan verbonden kan gaan worden. Maar er wordt ook door mij met andere serieuze kwekers uitgewisseld van vissen om zo de bloedlijnen goed te houden.
De kweek heeft ook ten doel de soorten die niet in de reguliere handel voorkomen tot bijna niet, dat de soort behouden kan blijven voor de aquariumhobby. En tevens om eventuele projecten te steunen om bepaalde wildvormen die schaars raken of zelfs uitgestorven geraken in de vrije natuur, de soorten weer te kunnen herintroduceren in de gebieden waar ze van nature voorkomen.
Let wel: Mijn vissen gaan in de regel naar andere serieuze kwekers in binnen- en buitenland die zich in het serieuze segment bevinden. Afgekeurde vissen (aangezien ik mijn vissen op kwaliteit selecteer) gaan een mixbak in en die mogen eventueel richting winkel of mensen die er graag wat van willen hebben. Afgekeurd houdt bij mij niet persé in dat ze slecht zijn qua fysiek of gedrag. Omdat ik nu eenmaal de kwaliteit hoog wil houden, stel ik hierbij mijn eigen eisen aan waar een vis volgens de soort danwel de stam aan moet voldoen. Het kan zelfs een pracht van een vis zijn maar als die in een bepaalde mate afwijkt van mijn standaard dan wordt die door mij eruit geselecteerd en wordt er niet verder door mij ermee bewust mee gekweekt. In de mixbak mogen ze doen wat ze willen.
In het begin heb je me vaak aangevallen dat het enkel handel zou zijn en dat heb ik meerdere malen tegengesproken. Ik hoop dat dit verhaal jou enig verduidelijking geeft.
Leuk visje, al is ie best schuw lees ik. Planten deze zich net zo veel voort als een "standaard" gup?
Nee, want dit is een superfoetatieve soort. Dus dat neemt meer tijd in beslag om de populatie te doen laten groeien.
Wat een ieniemienies.. Hoe groot klein is dit grut?
2-3 mm Om mee te beginnen.